Hoe straf je een veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:24

jodi schreef:
Citaat:
In een kudde gaat het er niet anders aan toe, wel heftiger

Volwassen paarden schoppen geen veulens :n .Veulens onder elkaar zijn minder voorzichtig,maar een ander paard zal een por/knijp met de tanden geven om een jong ding te kalmeren,als een eerste waarschuwing(oren) niet helpt.

Volwassen paarden schoppen veulens wel... Heb het zelf meerdere malen gezien van mijn eigen paarden en op een andere stal ook..

Idd je paadje uit je ruimte houden, of desnoods even in zijn neus knijpen als hij bijt..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:26

Maar voordat een volwassen paard een veulen schopt, heeft Veulen al meerdere waarschuwingen in de wind geslagen. :+

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:27

:n hoor, mijn haflinger kwam bij mijn veulen in de wei voor de eerste keer.. En het eerste wat hij doet, is naar mijn veulen toe rennen en hem een trap tegen zijn kont geven.. En niet zo zachtjes ook...

Misschien een uitzondering op de regel dan ? :+
Laatst bijgewerkt door mieske op 06-06-10 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:27

Als het veulen je weg duuwt zou ik hem terug duwen naar het punt daar waar hij jou begon te duwen. Als je een beetje spieren en karakter hebt moet dit makkelijk lukken. Persoonlijk zou ik niet meteen slaan of je stem verheffen want als je dit te vaak doet zonder dat dit het gewenste resultaat geeft dat maak je dat die houding ruis wordt bij het veulen/ toekomstige paard. Uiteindelijk verlies je dan meer dan dat je wint. Als het veulen je niet weg duuwt kun jij het wel eens doen bij hem. Stuur hem van zijn plaatsje af en ga er zelf staan :D. Wees hem voor, want dit is wat hij ook bij jou doet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:28

Maar dan is het dus meer uitvechten van de rang. Het veulen deed niks verkeerd uit jouw tekst te halen.

mieske

Re: Hoe straf je een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:30

Veulen deed idd niks, mijn haflinger is gewoon inmens dominant naar andere paarden..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:34

HippoLogic schreef:
Maar voordat een volwassen paard een veulen schopt, heeft Veulen al meerdere waarschuwingen in de wind geslagen. :+

mijn ouwe merrie loopt nu bij merrie met veulen in de wei.....

merrie is heel sociaal...

veulen is nieuwgierig en wil spelen...

mijn merrie dreigt eerst met oren en staart....dan doet ze eens een schijnuithaal...met tanden, tilt eens een been op...ik heb haar ooit een veulene en trap zien geven die dit allemaal negeerde...

ze trapte niet gericht, en hard, maar veulen schrok wel goed ...ik denk als ze mij zon trapje had gegeven dat t mij niet eens zeer had gedaan...ze trapte met zijkant van pijp, was echt klein schopje...was hengstje was wou dekken....en dus constant van achteren bij haar kwam....ik denk dat ze ander altijd met beet op zou lossen...

een veulen mag je imo best een trap geven...maar niet voordat je alle stadia van waarschuwingen hebt doorlopen...

mieske , jou haflinger is imo niet sociaal als hij dit doet...das geen dominantie...dat is asociaal...

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:40

Hij is ook asociaal sigrid, heeft te maken met het verleden toen hij zelf nog niet van mij was...
Momenteel staat hij wel met 2 merries in de wei, wat dan weer wel perfect gaat.. Was even zoeken naar paarden die er niet van onder de indruk zijn, maar de klik is er nu wel gelukkig :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:06

mieske schreef:
:n hoor, mijn haflinger kwam bij mijn veulen in de wei voor de eerste keer.. En het eerste wat hij doet, is naar mijn veulen toe rennen en hem een trap tegen zijn kont geven.. En niet zo zachtjes ook...

Misschien een uitzondering op de regel dan ? :+

mieske schreef:
Hij is ook asociaal sigrid, heeft te maken met het verleden toen hij zelf nog niet van mij was...
Momenteel staat hij wel met 2 merries in de wei, wat dan weer wel perfect gaat.. Was even zoeken naar paarden die er niet van onder de indruk zijn, maar de klik is er nu wel gelukkig :)

je geeft het antwoord zelf al ;)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:09

Maar hoe oud was dat veulen toen,en was er een moeder bij?

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:20

L0ttt schreef:
Persoonlijk zou ik een veulen nooit slaan. Stem verheffen is wel een optie mits der een negatief gevolg aanhangt als hij niet stopt.. Ik duw mijn veulen terug al hij tegen mij aan staat de duwen/ springen. Nu dat nog kan.

Dat terug duwen is alleen maar een stimulatie voor een veulen om door te zetten. Nu is het nog spel maar zodra de hormoontjes gaan opspelen veranderdt dat spel.
Van dicht bij meegemaakt met een paard van een ander. Het jaar naderde en ik wilde echt het land niet in want elk moment kon hij gaan "stoeien".

Opvoeding gebeurt de eertste dag al, halter om en het gevoel van vast staan en macht aan ander overlaten. Daarbij stoot de moeder het veulen ook niet zachtjes weg.
Veulen gehad die zijn eerste dag in het leven al zijn voorbenen in je nek neerlegde..... geloof me daar krijg je al een blauwe plek van laat staan een maand later. Proberen met stem maar dan toch echt een verme afstraffing. En elke dag dat halter om en af doen en lopen aan de hand zodra het wat sterker op zijn benen staat. Gelijk dat leiderschap aangeven!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:21

Als ze doordrukken pak ik altijd even de aanhechting van de halsspier bij de boeg. Daar knijp ik in tot ze achteruit deinzen.

Als ze bijten pak ik het eerste de beste velletje wat me voor handen komt en knijp daar even flink in.

En schoppen... Dan haal ik mijn voet ook uit. Probeer ze wel op een gespierd gedeelte te raken.

Deze spelregels zijn heel snel duidelijk als je ze consequent uitvoert. De keren dat ik mijn eigen paarden in al die jaren echt een schop verkocht heb zijn op 1 hand te tellen.
Effe douwen proberen jonge paarden wel vaker maar als je een paar keer flink die spieraanhechting te pakken gehad hebt is er met de vinger naar wijzen al genoeg om ze weer op hun plekje te zetten.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:25

HippoLogic schreef:

Dat is niet standaard zo! Veulen is immers een nieuwe in de groep en dus vreemd. Sommige dieren reageren daar heftig op!
Ik heb gelukkig een merrie in de groep die het veulen van de andere merrie gelijk beschermd. Zorgt ervoor dat het veulen altijd tussen haar en de moeder in staat.

Daarnaast komen ze eerst een dag, misschien 2 dagen in een wei ernaast te lopen. Bevordert de kennismaking en gaat het nieuwe er een beetje af voor de rest van de groep!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:26

ikdoemaarwat schreef:
ik zie hier weer dingen voorbij komen die mijn nekharen doen rijzen :o

uit je persoonlijke ruimte houden
jong of niet, maar paardentaal kennen ze!

je kan bijv met een leadropen zwiepen zoals een volwassen paard het veulen "wegzwiept"
zo "jaag" je hem uit je persoonlijke ruimte vandaan...

ik had het zelf niet anders kunnen verwoorden ..

Silke1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:38

Bij happen terug happen met je handen, dit werkt bij ons altijd erg goed.
En ons veulen wil ook erg graag tegen je aan duwen, daarom hebben we nu een persoonlijke ruimte in gebruik. Hier mag ze niet in tenzij ze wordt "uigenodigd". Als ze er wel in komt (dus gaat duwen) Duwen we haar er gewoon weer uit. Dit werkt erg goed!

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 20:10

hoe 'nodig' je hem dan terug uit? want ik hou ervan om hem aandacht te geven, te borstelen etc. alleen het bijten vind ik niets, het is trouwens niet gemeen bedoeld! echt puur om te spelen..
dus gewoon me omdraaien en hem niet aankijken is de manier? en als hij bijt even knijpen?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:39

je klein maken en niet aankijken

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:21

Je hoort trouwens heel vaak dat flessenveulens ontzettend brutaal worden naar mensen en moeite hebben persoonlijke ruimte te respecteren. Des te meer reden om je veulen echt met andere paarden te laten opgroeien. Die kunnen je dier het beste leren hoe hij zich als paard moet gedragen en waar de grenzen liggen. Ik zou me behoorlijk terugtrekken, flesje geven, aai geven en verder niet. Laat hem zijn sociale groep maar bij de paarden zoeken en juist niet bij de mensen. Daar voorkom je erg veel ellende mee!
Ik min of meer een vergelijkbare ervaring met mijn jaarlinghengst (nu ruin), wel bij mams opgegroeid maar die was veel te zacht voor hem (maar wel de alfa merrie waardoor de andere groepsleden hem ook niet corrigeerden) met als resultaat dat meneer een ego had van je jewelste en nergens op lette (niet gemeen hoor, puur nonchalance). Toen is hij bij de opfok in een groep beland met een paar sterke leiders en bij hen heeft hij een echte stoomcursus onderdanigheid gehad, heeft hem vaak zere billen gekost (hij negeerde de subtiele hints gewoon!) maar ik heb er erg veel profijt van. Hij kent nu zijn plaats, ook tov van mij ondanks dat ik er zelf weinig aan heb gedaan en is heel goed te hanteren, sterker nog je gelooft nauwelijks dat hij nog maar net een jaar is zo ontzettend braaf en cool!
Het is niet bijster origineel maar echt: de beste leermeester voor je hengst zijn de andere paarden en niet jij...

nelboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:59

volgens mij niet te hard, een tikje mag tot ze weten dat dit niet mag maar meer ook niet, bij geeneenpaard