Ongelijke benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:45

Sieltjuh schreef:
Kelly_ann schreef:
Ik heb beugelriemen van kieffer met gaatjes vrij dicht op elkaar, misschien eens de ruitersportzaak induiken?

Nadat jij een keer naar mijn houding bent komen kijken? :)

En nadat ik dat natuurlijk met zus en moeders heb besproken :)

Eefske, in cm? Geen idee, heeft fysio nooit gezegd en is ook niet gemeten. Hij kon het zien aan de stand van mijn heupen als ik rechtop stond oid. Verschil is iig niet groot genoeg voor aangepast schoeisel e.d. :)

Ok. Ik zou dan inderdaad voor inlegzooltjes gaan. :j

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:46

Kan er geen zooltje in je laars?
Ikzelf heb ook het probleem alleen bij mij zit er precies 1 gaatje verschil tussen

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:47

Dat is inderdaad de eerste optie die ik eens ga proberen :j

Sieltjuh

Re: Ongelijke benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:47

Iedereen trouwens bedankt voor de snelle reacties en vele tips :j

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:48

Sieltjuh schreef:
[
Nadat jij een keer naar mijn houding bent komen kijken? :)

En nadat ik dat natuurlijk met zus en moeders heb besproken :)

Dat kan, ik kan mijn 'veel gaatjes' riemen misschien wel even meenemen voor je dan?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:48

Dat is goed Kel :j

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:49

Sieltjuh schreef:
Een ovaal gaatje, hoe moet ik dat zien? Ovaal richting de zijkanten op dan? En hoe kan dat dat minder snel inscheurt?

Een ovaal gaatje van boven naar beneden. Daar heeft de schoenmaker of zadelmaker een speciaal soort stempel voor. Een goed bekend staande tuigenmaker heeft me dat eens verteld dat ze dan niet zo snel uitscheuren. En in de praktijk klopt dat ook.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:51

Ik heb hetzelfde probleem...

Kun je niet aan de ene kant een andere beugelriem nemen, met gaatjes op andere plekken? En die even omwisselen voor de normale als er iemand anders op je paard moet? Het verschilt vaak per merk beugelriem waar de gaatjes zitten en hoeveel erin zitten, is mijn ervaring.
Of in 1 beugel het beugelblokje laten zitten en bij de ander eruit laten? Dat deed ik altijd. Kan best 1 of 2 cm schelen, afhankelijk van wat voor blokjes je hebt...

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:55

Met het blokje eruit mis je grip, dus dan zou ik eerder kiezen voor een ander (dikker of dunner) blokje :j Maar ik zou dat ook eens kunnen proberen om te kijken of het überhaubt verschil maakt in eerste instantie :j

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:05

Ersiel, ik weet niet of je met onze beugels zomaar dikkere blokjes er in kunt doen? (Sprenger)

Misschien dat een gesprek met een orthopeed een oplossing kan bieden?

Hoe dan ook, ik ben zus ik kwestie en ik zit echt bedonderd als Ersiel als laatst op het zadel heeft gezeten, het duurt zeker een half uur voor dat ik weer normaal zit, verder vraag ik me ook af in hoe verre het onprettig is voor de pony?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:08

Ongelijke belasting is vervelend voor de pony, zeker als het zadel er ook door scheef zakt.
Ik weet niet in hoeverre je scheef zakt, maar het is niet goed, zelfs al is jullie pony volgens mij in prima conditie, aan de foto's op ITP te zien :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:09

Zonder beugels rijden kan ook altijd nog. :D

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:11

je kan ook een slag in je beugelriem doen en dan een gaatje langer zitten, dit geld meestal als half gaatje, heb ik zelf ook!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 20:13

Letizia schreef:
Ersiel, ik weet niet of je met onze beugels zomaar dikkere blokjes er in kunt doen? (Sprenger)

Is dat zo? :o?

Orthopeed kan ik inderdaad ook nog overwegen. Moet je daar geen doorverwijzing voor hebben van je huisarts?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:15

Pak anders gewoon de beugels van Myra :Y)

Ik geloof dat een doorverwijzing niet per se nodig is hoor... En als dat wel zo is, ach, dan is dat met één telefoontje geregeld, is vaak niet eens een consult voor nodig.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:16

Ja, je hebt die rubbers die aan de zijkant van de beugel zit, hoewel als ik deze foto zie
Afbeelding denk ik dat het wel moet passen, maar goed, dat kunnen we na vragen bij de ruitersportzaak :)

Je hebt idd geen doorverwijzing nodig :Y)

@Melsh, leuk aangeboden, maar we gaan natuurlijk niet steeds ander mans spullen pakken, en gezien we de eigenaresse nog nooit hebben gezien ( O:) ) kunnen we het ook niet vragen :Y)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:19

Ja, dat is wel waar natuurlijk...
Ik lees net in een ander topic dat je de beugelblokjes van Sprenger alleen kunt vervangen door beugelblokjes van Sprenger, dus ik denk dat andere blokjes hem niet gaat worden...

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:35

Sieltjuh schreef:
Letizia schreef:

Is dat zo? :o?

Orthopeed kan ik inderdaad ook nog overwegen. Moet je daar geen doorverwijzing voor hebben van je huisarts?

Een orthopaed weet meestal geen oplossing voor dergelijke practische problemen. Dan kun je beter naar een Sport Medisch Advies Centrum gaan.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:56

tamary schreef:
amillia schreef:
Je kunt niet recht zitten als je stijgbeugels tov je benen ongelijk zijn ;)

En als je stijgbeugels ongelijk zijn kan je dat ook niet, vandaar mijn advies. Ergens moet je die scheefheid rechttrekken/compenseren.

En dat is precies waar dit topic over gaat, ongelijke stijgbeugels! probeer jij maar eens met ongelijke stijgbeugels de hele tijd het te comperseren, lukt je nooit niet.

---------

Verder kun je oog is de hoogte van je stijgbeugel opmeten en dan een hogere/lagere erbij kopen zodat de een daardoor iets hoger/lager komt/voor jou gelijk? want wat is het verschil eigenlijk in cm? Met zooltjes haal je hooguit een paar mm...

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:36

Als je een écht beenlengteverschil hebt dan kun je wel degelijk recht zitten met ongelijke beugellengte. Het gaat namelijk om de stand van het bekken t.o.v. je zadel. Ongelijke stijgbeugels bij gelijke beenlengte geeft wel een scheve zit.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 03:17

Been lengte verschil is vervelend maar niet banketstaaf bedoeld een orthopeed heeft echt wel iets beters te doen dan kijken naar een oplossing voor jou paardrij probleem.
Ik denk dat er genoeg tips zijn gegeven waar je wel iets mee moet kunnen en een orthopeed heeft daar verder niets mee te maken denk ik.
Tenzij je beenlengte verschil in combinatie is met een andere handicap zou ik hem hier dus niet mee lastig vallen.
:)
verschillende blokjes deed t m voor mij altijd wel

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 05:33

Lastig vallen?
Vragen staat lijkt vrij me zo, voor je een consult maakt zal je eerst moeten bellen, als zij dan niks voor je kunnen doen zullen ze dat wel gelijk telefonisch door geven.
En gezien m'n zusje om de haverklap met rugpijn loopt, door die ongelijke benen, is het helemaal geen gek idee om een orthopeed "lastig te vallen" hier mee :Y)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:48

robin_hood schreef:
Als je een écht beenlengteverschil hebt dan kun je wel degelijk recht zitten met ongelijke beugellengte. Het gaat namelijk om de stand van het bekken t.o.v. je zadel. Ongelijke stijgbeugels bij gelijke beenlengte geeft wel een scheve zit.

lees is ff iets verder, in mijn post staat toch duidelijk dat ik bedoel ongelijke stijgbeugels tov je beenlengte!

amillia schreef:
Je kunt niet recht zitten als je stijgbeugels tov je benen ongelijk zijn ;)

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:51

Ja, dat had ik goed gelezen. Ik denk dat je mijn reactie ook niet helemaal goed begrepen heb.
Als je een beenlengteverschil heb dan kun je alleen recht in het zadel zitten als je de lengte van je beugelriem aanpast, de beugelriemen zijn dan dus ongelijk van lengte. Ondanks dat ze ongelijk zijn zit je dan toch wel recht in het zadel.
Als je je beugelriemen dezelfde lengte laat als je een beenlengteverschil hebt, dan zit je inderdaad altijd scheef.
Ik denk dat jij ook dat laatste bedoelt?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:45

lijkt mij ook dat als je met ongelijke beugels rijdt omdat je een ongelijke beenlengte hebt dat je heus niet zelf scheef gaat zitten...juist dan moet je lichaam toch recht blijven? als je met gelijke beugels gaat rijden zet je jezelf scheef neer...in jouw geval dan!
moeilijk uit te leggen zo haha. in feite is het zo dat als je met gelijke beugels rijd en gelijke beenlengte hebt en je voelt dat aan 1 kant je beugelriem korter lijkt dan moet je je heupgewricht kantelen zodat je wel gelijk komt te zitten..je moet allebei je zitbeenknobbels kunnen voelen!