Stoppen op buitenrit en dan achteruit gaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:06

Anne_26 schreef:
@Piaffe_Girl: Zoals jij het omschrijft heb ik het dus precies ook :j

en naar drie jaar heb ik geleert, dat gedult het beste is , zodra jij afstapt wint die , en doet die het weer.

gewoon teugels los rustig aan sporen en laat maar achter uit lopen(als het kan tenminste)
en dan gewoon rustig praten

ik denk dat het beste is , en ook om dat je paard je respecteert
als je met zweep gaat respecteert het paard jou niet maar de zweep en dat vind ik niet dat het zo hoort :)

DinkieToy

Re: Stoppen op buitenrit en dan achteruit gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:48

Ik heb ook even mee gelezen, en ook de tips na gekeken.
Er zitten zeker goede tips bij, zoals gewoon stil blijven staan..
Alleen heb ik het probleem dat mijn paard pirouettes op de achterbenen maakt en dan gewoon richting huis wandeld..
Ik krijg haar dan niet meer de andere kant op..
Geef haar ook wel een tik met de zweep.. Maar zet dit niet door..
Vindt dat het zonder zweep ook op te lossen moet zijn, maar weet alleen nog niet hoe :Y)
Daarbij is het vaak als we naar les gaan over de weg, en heb liever niet dat ze begint te bokken oid als ik met de zweep sla waardoor ik evt op het asfalt belandt :Y)
Iemand een tip voor circuspaarden die pirouettes maken?
Zweep werkt niet, teugels meegeven ook niet..
Hebben gister geprobeerd om met een ander paard in de weg te gaan staan, bij de afslag naar stal..
zij naar voren, hij naar voren..
Zij naar achter, hij naar achter..
Maar ze spring hard achteruit en weet toch achter de fries langs te duiken..
Druk op links of rechts met veel been werkt ook niet (been reageert ze niet zo goed op omdat ze altijd voor de kar heeft gelopen)
ze buigt wel mee, en als ze toevallig al omdraait...
Maakt ze met dezelfde rotvaart een pirouette op haar achterbenen, om wederom naar huis te rennen.

De afgelopen paar keer ben ik afgestapt en heb haar meegesleurd..
Als ze dan niet meeloopt geef ik haar van achter een tik met de zweep (heb een lange dressuurzweep mee)
en dan loopt ze wel mee..
Vorige week hebben we bijna 2 km moeten lopen voordat ze ophield pirouettes te maken (als ik op wilde stappen 'pirouetteerde':') zelfs nog een nieuw woord bedacht ze mij omver)
Gister werd dit gelukkig al minder en kon ik na zo'n 100 meter 'al' opstappen..
Als we eenmaal op weg zijn gaat ze ook wel en doet ze dit niet meer..
Achter bij de draad doet ze het btw ook. Dan gaat ze gewoon stilstaan bij de draad en wil ze het bos niet in..
Zelfs niet als er iemand anders op zit en ik mee loop, dit hebben we gister nmlk geprobeerd..
Sorry voor het lange verhaal, maar wil het allemaal wel een beetje duidelijk hebben..

suz_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:54

Klinkt bekend in de oren!!! Ging laatst weer even de weg uit samen met nog iemand, 100x loopt ze er langs en dan nu zitten er kabauters, dus ook stilstaan en als ik aanspoor achteruit lopen, natuurlijk ook langs een drukke weg,! Na een paar keer was ik het zo verschrikkelijk zat, dan ik haar toch 2/3 flinke harde tikken met de zweep gegeven niet normaal, dus een bokje en liep verder daarna goed aandrijven en met je stem.. Niks meer aan het handje.. :D Soms je moet je gewoon even laten weten dat jij de leiding hebt en niet zij... Dus wanneer ze het me weer flikt doe ik weer het zelfde....

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 21:13

Met de stem dat is inderdaad een goede tip, had ik ook al op de vorige pagina gelezen.
Want ik heb hem op de grond heel erg onder controle, in de longeerbak luisterd hij goed naar mijn stem enzo. Dus ik ga uitproberen om ook mijn stem meer te gebruiken als hij zoiets doet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:13

Miss_Malfoy schreef:
@JoviBan: Nou wil ik niet weten hoe onopgevoed en gevaarlijk jou paarden zijn als je dat soort dingen pikt. Het is gewoon onzin, ze hebben maar te luisteren. Goedschiks of kwaadschiks.

Je hebt helemaal gelijk hoor. :+
Ik heb vreselijk onopgevoede en levensgevaarlijke paarden. En dat alleen maar omdat ik ze geen klappen met de zweep geef. |o

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 07:32

Anne_26 schreef:
Met de stem dat is inderdaad een goede tip, had ik ook al op de vorige pagina gelezen.
Want ik heb hem op de grond heel erg onder controle, in de longeerbak luisterd hij goed naar mijn stem enzo. Dus ik ga uitproberen om ook mijn stem meer te gebruiken als hij zoiets doet :)

ja, stem werkt bij mijn paard trouwens ook heel goed als aanvulling, als hij het niet doet dan zit ik daar echt zo van "vooruit, voorwaarts, kom op lopen!!!!" haha laatst had ik dat een keer ik zat daar echt zo te schreeuwen, en toen kwam ik een hoekje om en zaten er allemaal mensen in de tuin mij aan te kijken, haha :+

Meisiemeis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:57

Ik denk dat je paardje je serieus aan het testen is.
Door af te stappen geef je hem een deel toe.
Ik zou de hardere aanpak proberen. Een serieue tik met de zweep.
Wat ook helpt, is als iemand achter wandelt met een longeerzweep, zo kan die persoon hem vooruit drijven wanneer hij niet wil.

veel succes!

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 15:39

Ja, hij doet het inderdaad gewoon voor de lol. Is niks waar hij bang voor is ofzo.
Het probleem is alleen dat hij het niet doet als er andere mensen/paarden bij lopen. Echt als we alleen op pad zijn.

Volgende week (dan rij ik pas weer helaas) zal ik gewoon nog strenger zijn en mijn stem meer gebruiken :) En dan hopen dat het helpt!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:44

Mijn tinker heeft het ook een periode gedaan. ( wel al 6 jaar geleden maar toch weet het nog precies ;) )
Mijn truc was hem gewoon een halve slag draaien en vervolgens lekker in zijn achteruit laten gaan. Kwamen we even goed waar we wezen moesten :+
na een keer of 10 vond hij het denk niet zo leuk meer en heeft hij het nooit meer geflikt...

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:49

Hier nog zo'n leuke koudbloed. (is er mee begonnen toen hij in de lessen liep zo kreeg je mensen er snel af :+ ) Die van mij loopt achteruit de sloot in en niks qua streng zijn hielp. Totdat ik hem stilzette 5 min. en dan liep hij gewoon weer verder. Ben er wel paar maal afgestapt ivb te dichtbij te sloot maar kon gelukkig zo weer opstappen en weer verder. Inmiddels is volgens mij de lol eraf na 4 jaar komt het nu nauwelijks meer voor.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 16:15

Bedankt voor jullie reacties :)
Dat stil blijven staan ga ik ook nog proberen :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:18

wouterpaard, hoe zet je hem stil???

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:45

Niet hopen TS, gewoon doen. Zie jezelf als de leider van de kudde, jullie twee. Jij ooit een dominant paard zien zeggen O sorry wil je niet, nouja dan doe ik een keer bijten maar ik vind het zielig om je te schoppen? Nee natuurlijk niet. :+

Dus gewoon doorzetten. Daar is niks zieligs aan, het is pas zielig als je onduidelijk bent tegen een paard. Want nu hij steeds zijn zin krijgt word hij alsmaar hardnekkiger. Je bouwt het streng zijn langzaam op waardoor het went. Uiteindelijk zal het paard dan naar een prof moeten die echt alles uit de kast zal moeten halen om het weer af te leren. Dat is pas zielig!
Dus gewoon een keer doorzetten, daar is niks zieligs aan. Je vraagt iets doodsimpels van hem, dat snapt hij ook prima, hij heeft altijd de kans om vooruit te kunnen, dus het is z'n eigen schuld.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:35

Citaat:
wouterpaard, hoe zet je hem stil???

Ik heb hetzelfde als jou wat ik uit jou post begreep, bij been, zweep etc in de achteruit. Geen been, open zit, open hand stond die stil. Ik zie veel mensen zeggen 'harde' aanpak. Bij wout hebben we alles geprobeerd, zeker ook omdat hij het in de lessen deed gingen er ervaren ruiters op die niet bang waren maar niks hielp bleef maar achteruit lopen. En zoals hierboven gezegd laten gaan... als die van mij het niet bij de sloot zou doen zou ik het zeker doen! Maar ik moest niet denken aan een paard boven op me, in de sloot. En ik weet zeker dat we er anders in hadden gelegen.

Bij het afstappen idd paard laat je in zekere zin winnen, maar die van mij kon ik zo weer opstappen en verder gaan met op het laatst dat hij daarna niet meer in de sloot ging als we verder liepen. Dus eigenlijk had hij alsnog niet gewonnen omdat we gewoon verder gingen.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:45

Bij mijn pony hielp het om hem een eindje verderop brokjes te geven (hij ging toen op stal bij mijn bijrijdpaarden brokjes eten). Daarna heeft ze nooit meer gestaakt daar ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:47

Zéér herkenbaar :+
Die van mij deed het ook (okal was ik met een ander paard) maar als je hem dan wat lossere teugels gaf en een tikje draaide hij om en rende hij weg }>
Ik heb dus de teugels in een hand genomen en 'geslagen' totdat hij weer vooruit gaat :)) Tja, wie niet luisteren wil moet maar voelen ;)
Ik kneep met mijn benen, geen reactie, ik gaf kleine 'schopjes', ging hij achteruit lopen, ik ga been en een tikje, draaide hij om :roll:.
Ik heb hem uiteindelijk toch weer naar de goede kant 'gericht' en toen begon het weer helemaal overnieuw, behalve het tikje, dat was een paard meppen geworden }>

Natuurlijk heb ik hem wel beloont toen hij het goed deed met lieve woordjes, koekje en een klopje :)

Tja, vroeger zijden de boeren toch ok, wille die peerd niet werke? die motte werke! ~~}>

Hier hoef ik geen cometaar op, want dit was bij mij de oplossing en nu doet hij het nooit meer :o

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:16

Heb dit probleem ook een tijd gehad. Heb een keer letterlijk 3 uur gestaan, paard aan de lange teugel en geen beenhulpen gevend om te kijken wie het grootste uithoudingsvermogen had, moest opgeven omdat het donker werd. Zij won dus, in het kader van onze beider veiligheid. Ik had niet verwacht dat we zo lang onderweg zouden zijn en had geen verlichting bij me en de weg was ook onverlicht.

Heb ook eens 100 meter achterwaards afgelegd, die grap werkte precies 1 keer. De volgende keer had ze hem door. Ze ging letterlijk alle kanten op behalve de goede daarna, en kon plotseling de piaffe, appuyeren, pirouettes in galop en andere hogeschooloefeningen. En dat voor een Fjord.

Ik ben in de tussentijd tig keer afgestapt, geprobeerd haar min of meer de goede richting op te krijgen op alle mogelijke paardvriendelijke manieren, niets hielp als ze eenmaal stil stond. Heb een keer een echt goede tik gegeven met de zweep, dat heeft wel geholpen. Kreeg wel een rotbok terug als antwoord maar ze had door dat ik het meende.

Inmiddels kennen we elkaar een stuk beter, en voel ik aan wanneer ze wil stoppen. Ze gaat dan altijd eerst uitgebreid om zich heen kijken, er komen aarzelingen in haar stap en ze spant zich een beetje op. Nu rij ik haar flink voorwaarts, desnoods even in galop, en dan ook echt, streng voorwaarts houden, eventueel bijtikken voordat ze daadwerkelijk stil staat. Geen kans geven stil te gaan staan want dan gaat ze echt niet meer vooruit. Net zolang tot ze weer ontspant. En het komt steeds minder vaak voor.

Goed opletten op kleine aarzelingen of andere tekens dat ze willen gaan stoppen, en dan meteen ingrijpen is het enige dat permanent werkt, en geen gevaarlijke tegenreactie van je paard uitlokt. Elk paard geeft van te voren aan wat ze van plan zijn, de een doet het alleen heel subtiel en de ander wat duidelijker. En dat moet je bij elk paard apart leren lezen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:20

JoviBan schreef:
Wat ik vaak heb gezien wanneer een paard niet meer vooruit wil lopen of achteruit gaat, dat de ruiter de teugels kort houdt en vaak ook onbewust zit te trekken. De ruiter belemmert het paard dus om weer voorwaarts te gaan, zit tegelijkertijd in te houden en aan te sporen, waardoor het paard niet meer weet wat nou de bedoeling is.

Dus ga bij jezelf eens na of je je paard van voren wel de ruimte geeft om weer voorwaarts te gaan. Gooi de teugels los.

Verder vind ik het best erg om te lezen dat mensen zonder pardon hun paard flink met de zweep slaan. Flink hoor.

dan mag je mijn ruin eens lekker komen betuttelen en fijn een rondje met hem gaan stappen ;)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:37

Mijn pony doet dit ook weleens.
Hij heeft alleen dat hij stil blijft staan. Reageer ik dan gelijk streng (Met een tik) gaat hij op zijn achterbenen.
Als ik hem stil zet en een minuut geduld hebt loopt hij daarna netjes op mijn been gewoon verder. (Hoezo eigenwijs :D )

Misschien handig om een keer iemand mee tenemen op buitenrit die kan helpen waar nodig?
Als je even heel streng voor hem bent, gaat hij dan wel vooruit of wordt hij dan verveelend?

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:04

Bekijk het pad en de omgeving. Is er iets wat het paard en zou kunnen vinden?
Het kan ook een geur zijn wat jij niet ruikt.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:01

Doet die van mij ook, inclusief het hierboven genoemde omdraaien om de achterhand. Niets aan te doen, als je been geeft draait ze om. Mijn merrie vindt alleen naar buiten gewoon niet leuk, vindt ze spannend. Ik probeer haar in eerste instantie, als ik het merk, zo snel mogelijk vooruit te laten draven. Als dat niet lukt laat ik haar stilstaan en probeer ik het daarna. Draait ze dan nog om of blijft ze nog stilstaan, dan laat ik haar achterwaarts lopen in de richting die ik wil, waarna ik haar bliksemsnel omdraai en haar in draf vooruit probeer te krijgen.
Maargoed, soms werkt dit allemaal niet en is ze gewoon echt op van de spanning, en dan ga ik er maar naast lopen. Je kan als ruiter ook teveel willen, dus dan maar lopend, dan ontspant ze gelijk.
De beste oefening is denk ik inderdaad met een braaf paard erbij te oefenen. Het is een stuk makkelijker om dat stilstaan eruit te krijgen met een ander paard erbij dan alleen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:05

Als er de mogelijkheid er voor is, paard achteruit zetten. En flink, niet een paar meter neeeeeee echt een tijdje. Tot hij het zat is, dan doe je het nog heel even door en op jouw commando naar voren zetten.

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:23

heb ik ook erge last van.
maar het is soms zo erg dat ie bijna de sloot in loopt.
dan spring ik er altijd af.
maar je kan eerst ook doen wat je wilt hij reageert pas als ik er naast loop,
nadat ik beetje boos ben geworden.
maar soms dan ga ik weer zitten rent ie weer leuk terug.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:33

mijn paard doet dit ook niet het pad af willen en als ik een tikje geef gaat ze steigeren of bokken en dit doet ze gewoon midden op de weg. Ik ga maar eens vragen aan mijn instructrice of ze me wil helpen en zodra ze niet meer wil lopen dat zij der dan aanpakt. Zonder haar was ik waarschijnlijk met rijden nog steeds in strijd met mijn paard..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:40

Met een ander paard erbij lost niet altijd het probleem op. De mijne loopt met een ander paard erbij overal langs, en het liefste voorop. En geeft dan geen kik en zet geen stap verkeerd.

Als we alleen op pad gaan gaat het meestal ook goed, maar af en toe heeft ze zo'n bui. En die voel je van te voren ook prima aankomen. Heeft niets te maken met angst, gewoon even willen kijken wie er ook al weer de baas is.