Juryleden en commentaar opschrijven....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:40

liesje23 schreef:
Babel schreef:
Het is inderdaad jammer als je een leeg protocol krijgt en ik begrijp de reden ervan ook niet. Die schrijver zit er toch niet voor niets lijkt me.

Soms krijg je inderdaad commentaar waar je niets mee kunt, zoals bijvoorbeeld "verkeerde galop". Dat is niet iets waar je veel mee kunt, maar dat hoort er wel bij te staan. Maar daar naast vind ik het inderdaad ook fijn als er andere dingen bij staan waar je wel wat mee kunt.

Wat moet een jury dan vermelden, hoe je kan zorgen dat je paard wel in de juiste galop aanspringt?
Soms merken de deelnemers nieteens dat ze in de verkeerde galop aanspringen en rijden doodleuk heel het galopgedeelte in de verkeerde galop.

Nee ik bedoel ook juist wat jij zegt hoor. Veel mensen vinden het nutteloos als dat erbij staat, maar het is nu eenmaal zo gegaan dus hoort het er te staan. En inderdaad voor mensen die het zelf niet eens doorhebben is het ook zeker van belang dat het er wel staat :j

Memuska

Re: Juryleden en commentaar opschrijven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:34

Hier in België is het ook soms triest gesteld...
Ik heb jarenlang Trens gereden, daar stond altijd wel iets van commentaar op het blad en kon je ook gemakkelijk naderhand nog even bij de jury gaan om wat extra uitleg te vragen. Vond ik altijd prima en netjes, die mensen gaven ook duidelijk uitleg hoe en waarom - daar heb je dus wat aan.
Sinds vorig jaar rijd ik ook bij de LRV. Ik heb nu vier wedstrijden meegedaan, vier maal in de prijzen gereden, maar vier maal géén commentaar gekregen. Oh jawel, één keer: "mooi paard" - ja, vind ik ook, dankje ;-) Jammer vind ik dat.
Ik laat mijn schrijver altijd heel wat commentaar noteren en probeer meestal ook onderaan zelf nog iets kleins te schrijven. Vind ik zelf namelijk ook leuk...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:52

Ik laat mijn schrijvers altijd hard werken. Helaas krijg ik zelf ook regelmatig coupons terug met zeer weinig tot geen commentaar. De enige goede reden hiervoor die ik kan bedenken is dat je een zeer onervaren/jonge schrijver hebt. Maar dan nog kun je iets algemeens opschrijven aan het eind van de proef.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:04

Bij ons in de regio wordt er vaak veel commentaar bij geschreven. Vind ik altijd heel leerzaam en leuk! Soms ook dingen die je zelf al wel weet, vb. 1e boos slangenvolte te groot. Zulk soort dingen, maar voor het begin in die klasse is dat soort commentaar juist wel weer handig.
Gister had ik er ook als 'afsluiting' bij staan. Symphatieke jury, oefeningen gaan makkelijk paard moet alleen losser in lijf. Zulk soort dingen vind ik altijd leuk om te lezen en heb je ook echt wat aan :)

Ik heb ook gister proef gereden en had commentaar wat ik niet volledig begreep bij dat punt.. Misschien dat iemand mij hier kan uitleggen wat het betekent?
Gaat over L2 proef 14, bij het punt 17. Tussen A- K Arbeidsgalop aanspringen. Staat bij: 17: Meer verschil tonen.
Maar snap dat commentaar bij dat punt niet precies.
Of het staat er verkeerd qua punt en dat het voor middengalop bedoeld is, dat zou ook kunnen. Dan snap ik 't wel.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:57

@ sannon ik denk dat het niet bij dat onderdeel had moeten staan maar bij de middengalop...

MiriamP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:04

Roxx schreef:
Het kan nog mooier: vroeger (lang lang geleden, toen ik nog een ponymeisje was) liep je na elke proef naar de jury die je vervolgens ter plekke uitlegde wat er goed en minder goed ging. Helaas kan dat tegenwoordig vanwege de tijd niet meer. Was altijd wel heel leuk en leerzaam.

Nou niet helemaal waar hoor! Gisteren op wedstrijd een hele super leuke jury gehad! Bij iedereen, zowel in de B als L, had ze na de proef een praatje. Wat wel en niet goed ging. De 1e proef ging super de 2e absoluut niet (rennende koeien }:0 in de wei naast de bak!). Daar heb je echt wat aan. Helaas doet idd niet iedereen dat. De wedstrijd liep wel uit ja, maar ach het was mooi weer dus......

MiriamP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:09

Sann37 schreef:
Dat vindt ik vaak wel een nadeel van de dressuur, je hebt veel verschillende jury leden, en dan maar afwachten wat ze vinden/doen. Ik had laatst een ondelinge oefenwedstrijd, sprong mijn paardje aan in de verkeerde gallop, teruggenomen en opnieuw aangesprongen, kreeg ik voor de gallop en de volte een 1. Op een onderlinge wedstrijd. Waren meisjes van 8 jaar die met 158 punten naar huis gingen. Dat vind ik ook erg overdreven. Dat is ook niet opbouwend.

Nee dat vind ik ook heel erg jammer van sommige juryleden. Zeker de jonge ruiters/amazones moeten toch gestimuleerd worden. Iedereen doet super zijn best en dat je (jonge) paard soms niet heel erg braaf is tijdens een proef is al heel vervelend maar dat een jury je dan ook nog eens de grond in boort............ ;(

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:58

@Miriam: ik zou het zelf best graag willen doen, maar ik vrees dat ik de organisatie en de deelnemers op m'n nek ga krijgen als ik dat doe, want alles gaat dan inderdaad gigantisch uitlopen.
Verder ben ik het met je eens dat jonge ruiters en amazones gestimuleerd moeten worden. Het is dus zeker nooit de bedoeling dat een jury iemand de grond in boort. Aan de andere kant: als je TE hoge cijfers geeft geef je ook weer een verkeerd beeld af. Dan krijg je al snel dat mensen denken "oh, ik zit al bijna aan de winstpunt, dus het gaat best goed". Daar moet je dus als jury een goede balans zien te vinden.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 13:07

Gisteren stond er op mijn coupon dat mijn paard 'looperig' was. :=
En daarbij nog héél veel fouten, en dat terwijl die schrijver al bijna grijze haren had. Misschien eerst een les nederlands voordat ze gaan schrijven?
Vind de dressuurwedstrijden er echt niet beter op worden zo. :)

Jury was overigens wel aardig, gaf nog een aantal verbeteringspunten aan, en was ook erg vriendelijk.
Terwijl de jury van de andere proef weer zo ontzettend chagerijnig was.

MiriamP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:24

Roxx schreef:
@Miriam: ik zou het zelf best graag willen doen, maar ik vrees dat ik de organisatie en de deelnemers op m'n nek ga krijgen als ik dat doe, want alles gaat dan inderdaad gigantisch uitlopen.
Verder ben ik het met je eens dat jonge ruiters en amazones gestimuleerd moeten worden. Het is dus zeker nooit de bedoeling dat een jury iemand de grond in boort. Aan de andere kant: als je TE hoge cijfers geeft geef je ook weer een verkeerd beeld af. Dan krijg je al snel dat mensen denken "oh, ik zit al bijna aan de winstpunt, dus het gaat best goed". Daar moet je dus als jury een goede balans zien te vinden.

Ik begrijp het volkomen. En ik ben er zeker geen voorstander van dat punten weggeven moeten worden. Gisteren was onze jonge merrie van 5 en mijn dochter van 14 voor de 2e x 'buitenaf' gestart en de jury die er zat nam er rustig de tijd voor haar de bak te laten verkennen. 1e proef 185 pnt maar in de 2e proef gingen de koeien in de wei ernaast aan het rennen en hebben ze de proef voor de helft in galop afgelegd. 167 pnt. was helemaal terecht maar voor de manier waarop ze haar stimuleerde geef ik een dikke vette 10. Ze moet nog 1 wp. in de B maar rijdt dit seizoen nog in de B door. We hebben de tijd.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:33

Ik vind het commentaar meestal niet zo nuttig.. Dingen als 'springt om' 'valt uit galop' 'te laat' tsja dat weet je wel

Ik heb nu al een paar keer een algemene opmerking onderaan mn coupon gehad en daar kon ik eigenlijk veel meer mee

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:41

Nibbit schreef:
Ik vind het commentaar meestal niet zo nuttig.. Dingen als 'springt om' 'valt uit galop' 'te laat' tsja dat weet je wel

Ik heb nu al een paar keer een algemene opmerking onderaan mn coupon gehad en daar kon ik eigenlijk veel meer mee

dit zijn dingen die horen er bij, jij weet het misschien wel, maar veel andere ook niet.
en las het een stukje geleden ook al, les krijg je thuis, de jury zit er om te beoordelen wat ze NU zien, en commentaar te geven wat er nu goed of fout gaat.
met die coupon kan je dan weer thuis verder, tenminste als er wat op staat :))

en inderdaad een goede schrijver is erg belangrijk, ik neem vaak de zelfde mee, en weet dus ondertussen precies wat ik bedoel.
had laatst een meisje, dat was niet zo snel, en helaas, ik moet dan toch rekening houden met dat feit.
zoiezo eerst de punten opschrijven, al ben je nog halverwege een zin, daarna dan maar weer verder, maar fijn werkt dat niet, zowel voor ons als voor de deelnemers niet echt prettig!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:23

Als wij commentaar als 'springt om' 'valt uit galop' 'te laat' er niet bij zetten is het ook niet goed. Want dan staat er weer niks op de coupon :+

MiriamP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:14

TeeGee schreef:
Als wij commentaar als 'springt om' 'valt uit galop' 'te laat' er niet bij zetten is het ook niet goed. Want dan staat er weer niks op de coupon :+

Ja idd. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat er niets op het protocol staat geschreven. Sommige jury's zetten er ook nog een leuk berichtje op dat vooral de stimulance geeft om (ook al is je proef totaal mislukt :( ) de volgende keer weer te starten. Dit moet vooral zo blijven vind ik.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:10

Ik had vandaag genoeg commentaar. 1 blaadje met wp vol. Met als extra commentaar werk aan de aanleuning dan ziet paard minder en is dan minder afgeleid! Zelfs bij de 6jes stond commentaar. Erg fijn.

Ik zet als jury echt wel op coupon verkeerde galop enz. Sommige lossen het ook niet op en blijven stug doorrijden dan blijf ik het gewoon herhalen. Misschien denkt de ruiter duhh dat wist ik ook wel maar anders is het ook weer niet goed als je er weer niks bij zet..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:52

Als ik jureer laat ik ook altijd heel veel opschrijven. En soms zet ik er aan het eind zelf nog wat op.
Van het weekend had ik een schrijfster die niet 1 van de vlotste was. Toen ze met de 1ste coupon begon met mijn naam en nr te schrijven, wist ik dat dit niet echt snel zou gaan.
Dit ging op een gegeven moment ook mis. Punt vergeten en dan kun je alles weer nagaan, commentaar stond verkeerd.
Uiteindelijk toch nog goed gekomen. De jury naast mij had een meisje wat dyslectisch was. Die heeft dus bijna geen commentaar er op laten zetten. Ik vind dat je dit als organisatie niet kan maken. Mijn dochter van 10 wil ook graag schrijven, maar ik vind haar nog te jong.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:55

Ik vind idd dat de organisatie dan toch voor fatsoenlijke schrijvers moet zorgen. Dusdanig dyslectisch dat je geen commentaar op kan schrijven, snap ik niet dat de organisatie die als schrijver aan het werk hebben gezet. Laat dat meiske dan coupons ophalen ofzo.

Twee week terug had kreeg ik ook een coupon terug, met alleen twee algemene punten onderaan opgeschreven (wat niet vernieuwend was). Vond ik ook erg jammer, want daar kan je idd niks mee.

Wat hier inderdaad genoemd wordt om bij de 5, 6 en 7-ens wat te noemen lijkt mij idd een goed punt. Wanneer je een 3 of 4 hebt is er idd meestal iets dusdanig fout gegaan dat je dat wel door hebt.
Bij tussenliggende zie ik toch graag wat er beter kan, bijv. een overgang wat flitsender oid.

Had ik op mijn laatste proeven ook, paard kan super stappen en naar mijn gevoel liet ze dan ook beide keren een middenstap uit het boekje zien. Maar 2x een 7. Graag zou ik dan lezen wat er beter had gekund, geef ik haar weer te veel ruimte dat ze te veel zakt of toch nog meer overgang laten zien? Nu vraag ik me af wat dat geweest is en tegen de tijd dat je je punten hebt weet de jury dat echt niet meer van elke proef, dus navragen heeft ook weinig zin.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:58

Ik had afgelopen keer een coupon waar de jury ook naderhand nog opbouwende kritiek bij had geschreven die eindigde met : Succes! Dat vind ik hartstikke leuk! Andere proef was super laag gepunt en stond weer bijna niets bij...Neem aan als er veel 4en zijn dat er toch wel zat over te schrijven is :D. Overigens gedroeg het paard zich prima geen gekke dingen. Alleen ik had zelf slordig gereden...Ik heb die gebrokenlijn nog steeds niet door, en heb ook nog geen een keer erbij gehad wat ik nou precies fout doe. Maar wel 4-en en 5en.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:27

Roxx schreef:
Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens Dennis. Verkeerde galop heeft, helaas, niet iedereen door. En als je bij die middendraf een 4 neerzet zonder commentaar omdat je er van uit gaat dat diegene zelf ook wel weet dat het paard in galop ging is het vaak ook weer niet goed.

Ook dat, maar het is ook nog eens zo dat je een onvoldoende moét toelichten en 'verkeerde galop' dekt in zo`n geval simpelweg de lading. Als zo`n proef wordt nabesproken zal het kwartje bij de betrokkenen ook nog eens eerder vallen.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:24

Tja had een keer 2 proeven gereden die gelijkwaardig waren.
Helaas 30 punten verschil.
Bij proef met winst had ik commentaar waar ik wat mee kon.

Maar bij de proef waar ik 30 punten minder had stond niets op. ERg balen.

Ben vanavond zelf meegeweest om te schrijven. Veel geschreven en soms kan je weinig schrijven.

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:43

heb vorige weeknd een wedstrijd gehad en zag op de uitslagen lijsten staan dat er een meisje in de B categorie met 2 verlies punten had, en terwijl dat ze niet eens zo slecht heeft gedaan. En in de andere ring kreeg ze wel een winstpunt en met zoveel verschil tussen die twee ringen :? dat zou toch niet mogen of wel soms ?????? { heb toevallig bij gestaan toen ze in die ring haar proef aflegde }

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:06

Sommig commentaar lijkt overbodig, maar is soms ook simpelweg nodig, omdat bv. iemand niet eens in de gaten lijkt te hebben dat hij/zij de verkeerde galop te pakken heeft. Komt vooral bij pony's in de B nog wel eens voor. Als het er dan niet bijstaat begrijpen ze het lage cijfer niet. Eerste boog te groot is commentaar dat helaas erg vaak moet worden opgeschreven, simpelweg omdat dat heel erg vaak gebeurt, terwijl in de M2 de tweede boog in contragalop heeeel vaak te groot wordt gereden, gek he, haha. Maar dat zijn dus juist simpele dingen, die voor verbetering vatbaar zijn, net als bv. steeds maar te laat overgangen rijden, gewoon slordig en hoe hogere klasse, hoe lager punt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:04

Mijn schrijsters zijn nooit blij met mij. Die zien niks van de proeven en hebben een lamme hand na afloop. Ik laat de coupons helemaal volschrijven. Vooral onderaan schrijf ik altijd een algemeen iets. Bij elke proef, goed of slecht.
Slechte proeven staan helemaal vol, goede proeven minder maar altijd onderaan commentaar.
Anders heb je er niks aan vind ik.

Een keer vroeg iemand na afloop wat ik dan niet goed vond dat ze zulke lage punten had...
Eh nou kijk eens op je protocol.... bij elk onderdeel staat het. En onderaan staat wat ik algemeen nog vind tekortschieten rijtechnisch... Moet ik het voorlezen?? :D
Dus ik heb het allemaal mondeling nog een keer toegelicht. Maar meestal is er geen uitleg nodig, dat blijkt gewoon uit het commentaar op de protocol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:36

ik kreeg gisteren ook een coupon terug zonder commetaar.
0,0 dan.

wel 192 punten en allemaal 6 en 7
maar dan sta je wel even te kijken

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:26

Geen commentaar vind ik echt heel jammer.

Natuurlijk scheeld het wat voor schrijver je bij je hebt/aangewezen krijgt.
Maar over het algemeen vind ik dat er wel commentaar bij met staan. Ook bij de 200 proeven (B t/m M), ook al is het: 'Netjes', of 'meer rijden'. Kan heel simpel en kort zijn, maar daarom rijd men (als het goed is) wedstrijden, om beter te worden.