als eigenaar verrandwoordelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:44

Rapperijder schreef:
marieminime schreef:
stel: als ik een verzorgster heb voor mn pony, en die trapt of bijt haar, of ze valt er vanaf rijden tijdens het rijden en ze houd letstel of krijgt letstel, ben ik verandwoordelijk want het is mijn pony.

maar als zij van te voren hebben getekend dat alles geheel op eigen risico is en zich er bewust van zijn dat je met een levend dier omgaat met een eigen wil.... en er gebeurd iets, ben ik dan alsnog aansprakelijk ondanks een getekend contract wat door beiden partijen overeen is gekomen en getekend door mij, ouder dan achtien jaar en ouders van eventuele verzorgster?

Schade aan derden door jouw paard is altijd op jouw verantwoordelijkheid. Je sluit daar best een verzekering voor af.
Voor de mensen die denken dat hun pensionhouder verantwoordelijk is als hun paard iets sloopt: dit is zeker niet waar! Ik ben als kind een keer gebeten door een pony op een manege/pensionstal. Ik ging mijn pony uit de wei halen en die andere pony liep me omver en begon me te bijten. De eigenaars van de agressieve pony waren daar niet bij aanwezig, woonden aan de andere kant van het land en hadden geen toestemming gegeven om de pony in de wei te zetten.
Toch zijn zij, en niet de pensionhouder, veroordeeld om mijn ziekenhuisrekening en een schadevergoeding te betalen.

We hebben het er ook over dat als t paard uitbreekt en buiten het terrein schade aanbrengt, iets beter lezen ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:10

Cinnepin schreef:
Als eigenaar van p[aard ben je niet aansprakelijk als deze elders gestald staat en uitbreekt of iets en schade toebrengt, dan is eigenaar van terrein aansprakelijk ( dit heb ik uit laten zoeken )

Ik weet niet wie je dit heeft verteld, maar dat klopt in ieder geval niet.

TS, lees dit verhaal en stop dan niet bij aansprakelijkheid, maar lees het stuk over 'eigen schuld' ook.

Een contract maken waarin je je aansprakelijkheid probeert uit te sluiten werkt in ieder geval niet, zo'n contract is nietig.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:12

De eigenaard van mijn oude verzorgpony had daarom met mij afgesproken dat als ik wat gebeurde, ik mocht zeggen dat het mijn eigen pony is. Omdat je dan het gewoon vergoed krijgt. Anders krijg je dat getouwtrek tussen verzekeringen enzo.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:13

Cinnepin schreef:
We hebben het er ook over dat als t paard uitbreekt en buiten het terrein schade aanbrengt, iets beter lezen ;)

Lees mijn link ook eens.
Op zich zou het kunnen hoor, maar het punt in deze is dat er meerdere aansprakelijken kunnen zijn.
De eigenaar (bezitter) van het paard is sowieso aansprakelijk en zal ook zeker door een schadelijdende partij aansprakelijk gesteld worden, puur om reden dat dat de eenvoudigste weg is.
Wil de schadelijdende de moeilijke weg bewandelen, dan moet hij de pensionhouder aansprakelijk stellen. In dat geval zal hij véél meer moeten aantonen namelijk en dat valt dan in de regel nog niet mee.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:14

Margoooo schreef:
De eigenaard van mijn oude verzorgpony had daarom met mij afgesproken dat als ik wat gebeurde, ik mocht zeggen dat het mijn eigen pony is. Omdat je dan het gewoon vergoed krijgt. Anders krijg je dat getouwtrek tussen verzekeringen enzo.

En dat is dan weer fraude ;) . En zeg niet dat ze er niet achter komen :n .

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:18

Ik heb pas nog wat mee gemaakt w.b.t. schade aan paard en omheining.Door toedoen van derden liep mijn paard schade op en ook de omheining,maar de verzekering van tegenpartij betaalde Niet uit.IK als eigenaar was ten alle tijden verantwoordelijk voor mijn paard.
Ook een onderling contract is niet rechts geldig,doe je het via een notaris dán is dat wél rechts geldig.
Mijn veearts vertelde me ook dat je als eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk bent,zo staat het in de wet.
Zelfs als er iemand jou weiland in komt en loopt letsel op door jou paard,ben jij verantwoordelijk.Heel erg krom maar zo is de wet.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:20

LDRD schreef:
Margoooo schreef:

En dat is dan weer fraude ;) . En zeg niet dat ze er niet achter komen :n .

Nouja volgens haar kwamen ze er niet achter.. Maar dat weet ik niet. Er is nooit wat gebeurd dus maakt ook niet uit..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:21

Daar zou ik nou niet zo zeker van zijn ;) .

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:21

Margoo, waarom zou je dat eigenlijk willen doen, zeggen dat het jouw pony is? Alle kosten/gevolgen van een ongeval zijn dan voor jou ipv de eigenaar. Heel nobel van je maar ik vraag me af waarom?

Margoooo

Re: als eigenaar verrandwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:22

Omdat onze verzekering het dan gewoon betaalt, zij was niet verzekerd voor als ik op haar paard ging rijden, dus dan zou ze alles zelf moeten betalen. Ik ben zelf 16 dus heeeel veel verstand heb ik er niet van, maar dit heeft ze toen met mijn ouders afgesproken.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:29

ik vind het niet verstandig om zoiets voor te stellen als eigenaar zijnde. Als de verzekering er WEL achter komt dat die pony niet van jou is, is de eigenaar echt de sjaak, zeker als die niet verzekerd is.

Ik begrijp dat een contract opstellen dus niets uit haald.
Het enige dat ik kan doen is erbij blijven als iemand anders met mijn pony´s omgaat, zodat ik in iedergeval weet hoe het is gegaan mocht het fout gaan

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:32

Naja ik weet het niet precies, maar zij stelde het toen voor dusja.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:34

Rapperijder schreef:
Margoo, waarom zou je dat eigenlijk willen doen, zeggen dat het jouw pony is? Alle kosten/gevolgen van een ongeval zijn dan voor jou ipv de eigenaar. Heel nobel van je maar ik vraag me af waarom?

Ik denk dat die dan voor haar ouders waren, of zij daar blij mee geweest zouden zijn?
Gelukkig is er niets gebeurd..

Weet niet of het al gezegd is maar misschien moet de titel even aangepast worden..

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:36

kamsel schreef:
Rapperijder schreef:

Ik denk dat die dan voor haar ouders waren, of zij daar blij mee geweest zouden zijn?
Gelukkig is er niets gebeurd..

Weet niet of het al gezegd is maar misschien moet de titel even aangepast worden..

Mijn ouders hebben het toendertijd overlegd met die eigenaar dus die wisten er wel van.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 15:56

ik kan de titel niet meer aanpassen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:13

Rapperijder schreef:

ach gebeurt wel vaker dat mensen zerggen dat hun verzorg pony van hun zelf is...maar idd waarom zou je dat zeggen? Snap t ook nie helemaal 8)7

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:11

Margoooo schreef:
Omdat onze verzekering het dan gewoon betaalt, zij was niet verzekerd voor als ik op haar paard ging rijden, dus dan zou ze alles zelf moeten betalen. Ik ben zelf 16 dus heeeel veel verstand heb ik er niet van, maar dit heeft ze toen met mijn ouders afgesproken.

Waarom zou ze niet verzekerd zijn? Als ze maar 1 of 2 paarden heeft dan valt dat allemaal gewoon onder haar AVP verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren).

En nogmaals, ik vind het zeer onverstandig om het met de waarheid niet zo nauw te nemen, dat kan een hoop ellende opleveren. Als zij of jij wel aansprakelijk bent, maar er is geen dekking op je verzekering omdat je fraudeert, dan mag je zelf betalen. Onnodig om te zeggen toch dat een letselschade al snel in de papieren kan lopen? En zeg niet dat ze er niet achter komen.....
Beschouw mijn opmerking als een waarschuwing die ik niet voor niets geef. ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:31

LDRD schreef:
Margoooo schreef:

Waarom zou ze niet verzekerd zijn? Als ze maar 1 of 2 paarden heeft dan valt dat allemaal gewoon onder haar AVP verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren).

En nogmaals, ik vind het zeer onverstandig om het met de waarheid niet zo nauw te nemen, dat kan een hoop ellende opleveren. Als zij of jij wel aansprakelijk bent, maar er is geen dekking op je verzekering omdat je fraudeert, dan mag je zelf betalen. Onnodig om te zeggen toch dat een letselschade al snel in de papieren kan lopen? En zeg niet dat ze er niet achter komen.....

Plus je word uit de verzekering gegooit en kan nergens meer verzekerd worden.
Ze zullen je allemaal weigeren wegens fraude.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:08

LDRD schreef:
Margoooo schreef:

Nee naja toen leek het wel verstandig, maar het is dus achteraf niet zo slim geweest, leermomentje.