Bij het zien van haar hoofdstel contstant gapen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 01:38

x_Marr schreef:
Gapen kan inderdaad heel goed gedaan worden om spanning af te laten drijven.
Ik heb het zelf ook altijd dat ik moet gapen als ik zenuwachtig/gespannen ben.

Dat heb ik echt nooit geweten he.
Maar als ik terug denk.
Ik heb heel wat jaarjes terug een pony gehad die altijd gaapte als het hoofdstel er aan kwam.
Zag er totaal niet gespannen uit, maar deed vaan als hij flink aan het werk kwam lastig.
Probeerde uit het werk te komen.
Spoken zien enz..

Achteraf bleek de pony een ernstig been probleem te hebben..

Dat verklaart meteen weer het gapen wat hij toen deed.
Het is erg jammer dat je er niet gelijk achter kwam.
Maar ja, dat kwam omdat hij niet kreupel was.

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 01:55

Jullie vrage je allemaal af waarom een paard gaapt. Maar vraag je dat ook af bij elke gaap die jezelf doet?
Ik vind dit af en toe een dood eng forum, omdat mensen allemaal zelf diagnoses gaan ophangen aan de hand van scheten, boeren en gapen. En wat als jouw pony twee scheten teveel heeft gegeven?
Daanthuh, paarden met een beenprobleem gaan kreupelen. Het kan best dat ze achteraf gaan kreupele. Maar gapen is niet het eerste symptoom. Verder kan het best, dat een paard bij jou goed loopt maar bij je vriendin kreupel.
Als je twijfelt bel dan een hoefsmid of dierenarts.
Met een hoefsmid kom je het verst. Die weet over beenproblemen en (schijnbare) kreupelheid meer dan menig dierenarts.
Het kan ook nuttig zijn om een zadelmaker te bellen, maar als je zelf al niet weet, hoe een zadel zou moeten liggen, of juist teveel noten op de zang hebt: ga dan biljarten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 02:17

Doet mn pony ook, mn paard niet.

Ik zeg dan maar, ff de bek strekken :))
Of gewoon mondspieren losmaken _O-

Enne, dat om van spanning af te komen is bij mn pony dus totaal niet van toepassing haha :))

Dream_On

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:52

Mijn pony deed dat ook toen we nog met bit reden..
Nu niet meer, sinds we bitloos rijden.
Ze gaat wel altijd mesten als ze het tuig ziet, of het karretje.. :Y)

4evermy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:51

Mijn (2e) verzorgpony begint ineens hevig te kauwen als ze het hoofdstel ziet. Het is dan bijna onmogelijk om het bit in te krijgen. Mischien lukt het dan na een kwartiertje pas.

xSaarSaar

Re: Bij het zien van haar hoofdstel contstant gapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:56

Hahaha toen ik de titel van het topic zag begon ik zelf ook opeens te gapen, heel raar. :')
Kennelijk is het aanstekelijk.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:13

Die van mij doet het direct ookal als ik met het hoofdstel aankom.
Ik heb totaal ook niet het idee dat het is om te ontspannen.
Hij staat op zo'n heerlijke zomerdag als vandaag te dutten en hij werkt graag :j

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:34

Haha, een paard op de manege doet het ook. Geen idee wat het betekent trouwens :P

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:44

Joyce900 schreef:
Daanthuh, paarden met een beenprobleem gaan kreupelen. Het kan best dat ze achteraf gaan kreupele. Maar gapen is niet het eerste symptoom. Verder kan het best, dat een paard bij jou goed loopt maar bij je vriendin kreupel.

Nou sorry.
Ik bedoel alleen maar dat KAN ook een teken zijn geweest...

Een ander teken was omhoog komen als je serieus aan het werk ging.
Ik of een vriendin maakt niet uit.
Het dier had een serieus beenprobleem.
Maar was niet kreupel.
Hij is afgekeurt voor de sport. (na foto's van DA)

Ik bedoelde het meer als Goh??

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 03:19

Pfft, wat heeft gapen nou met kreupelheid te maken? Misschien gaapte het wel omdat de baas zo vermoeiend is of omdat eindelijk die lastige vlieg geplet is..

Alle dieren gapen, en meestal om te ontstressen. Ik denk dat ik vaker gaap dan m'n paarden, ik doe het graag en ben niet kreupel, depressief of heb last van een andere afwijking (behalve wat grote oren, vindt ikzelf).

Als ik met 3 hoofdstellen de stal inkom, dan staat er altijd wel een te gapen; En wat nog gekker is, als ik de stal uitloop staat er weer een te gapen... zo kun je dus aan de gang blijven om een reden te zoeken voor iets wat normaal is...gaaaaaaaaaaap

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 03:28

Je moet oppassen dat je een dier niet vermenselijkt hè. Als een paard hinnikt, praat het niet een taal. Gapen is bij dieren iets anders dan bij mensen ;)
Het lijkt mij dat hij aan het hoofdstel herkent dat er iets aan zit te komen, en dus gaat gapen. Dat kan dan vanuit ontspanning of stress zijn, maar niet van moeheid of een saaie baas ;) (ik weet dat dat laatste ook meer als grapje bedoelt was)

Silke1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:47

Mijn paard moet vaak nog even poepen voor het verlaten van de wei, denk je dat je mazzel hebt gehad, maar nee tijdens het poetsen doen we het gewoon nog een keer! Gapen heb ik nog niet gezien, lijkt me wel een geinig gezicht!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:19

maXcomX schreef:
Pfft, wat heeft gapen nou met kreupelheid te maken? Misschien gaapte het wel omdat de baas zo vermoeiend is of omdat eindelijk die lastige vlieg geplet is..

Alle dieren gapen, en meestal om te ontstressen. Ik denk dat ik vaker gaap dan m'n paarden, ik doe het graag en ben niet kreupel, depressief of heb last van een andere afwijking (behalve wat grote oren, vindt ikzelf).

Als ik met 3 hoofdstellen de stal inkom, dan staat er altijd wel een te gapen; En wat nog gekker is, als ik de stal uitloop staat er weer een te gapen... zo kun je dus aan de gang blijven om een reden te zoeken voor iets wat normaal is...gaaaaaaaaaaap

Misschien even beter de openingspost lezen, hetzelfde geldt voor Joyce900.
Een paar keer gapen zou ik absoluut niet vreemd vinden, maar 33! keer?

Linde_ schreef:
Je moet oppassen dat je een dier niet vermenselijkt hè. Als een paard hinnikt, praat het niet een taal. Gapen is bij dieren iets anders dan bij mensen ;)
Het lijkt mij dat hij aan het hoofdstel herkent dat er iets aan zit te komen, en dus gaat gapen. Dat kan dan vanuit ontspanning of stress zijn, maar niet van moeheid of een saaie baas ;) (ik weet dat dat laatste ook meer als grapje bedoelt was)

Inderdaad, ik weet dat het bij honden ook kan ijn dat de hond dan spaning kwijt moet, bijv. bij een oefening die je vraagt maar dat ze het dan even niet snappen.

Marieke_Juul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:20

Ohja heb ik ook last van! Net wanneer ik hoofdstel in wil doen gaat ze gapen, waarschijnlijk om gewoon omdat ze weet dat ze met hoofdstel in aan de slag moet...
En scheten laten tijdens hoevenkrabben achterbenen doen alle paarden waar ik weleens op rijdt, ook erg irritant :P. En ik heb ook een paardje gereden wat altijd met z'n hoofd aan z'n been ging krabben als ik hoeven ging uitkrabben. Hoezo te lui om benen op te tillen!

lovebinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:38

haha jaa daar had ik ook last van bij mijn vorige verzorgpony! was een klein shetje, maar hij ging gapen als hij het bit in had, als ik dan zn neusriem vast wilde doen ( had zo een hoofdstel met lage neusriem) dan ging hij gapen en dan kon ik die neusriem niet vast doen.. erg irritand was dat..
maar dat doen dus blijkbaar wel meer pony's/paarden

plien26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:12

Haha bij mijn paard is het dus omgekeerd :D
als ze haar bit ziet dan is het hup erin..
En als we klaar zijn met rijden haal het hoofstel eraf nou dan doet ze niks anders dan gapen echt lachwekkend om te zien :+

emma7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:20

Volgens mij is het een manier om (tijdelijk) onder het werk uit te komen.
Mijn paard wil altijd ineens uitgebreid knuffelen als ik het halster af doe om het hoofdstel in te doen.
Dan gaat ie met zijn hoofd helemaal tegen me aan staan en kan ik het hoofdstel niet om doen.
Ik kende ook een pony die ging drinken als je met het hoofdstel aankwam. Als je haar niet bij de drinkbak weghaalde dan bleef ze zo 10 minuten staan slurpen.
Dit is denk ik net zoiets. Zolang je pony staat te gapen gaat het hoofdstel niet in en hoeft ie nog niet te werken.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:21

flemen of gapen kan zijn als paarden pijn hebben..
Ik denk niet dat dat voor het rijden zo is, misschien een manier om ''tijd te rekken''..

Maar ik vermelde het meer omdat sommige mensen zeggen dat hun paard gaapt of fleemt na het rijden.. dat zou ik geen goed teken vinden..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:19

emma7 schreef:
Volgens mij is het een manier om (tijdelijk) onder het werk uit te komen.
Mijn paard wil altijd ineens uitgebreid knuffelen als ik het halster af doe om het hoofdstel in te doen.
Dan gaat ie met zijn hoofd helemaal tegen me aan staan en kan ik het hoofdstel niet om doen.
Ik kende ook een pony die ging drinken als je met het hoofdstel aankwam. Als je haar niet bij de drinkbak weghaalde dan bleef ze zo 10 minuten staan slurpen.
Dit is denk ik net zoiets. Zolang je pony staat te gapen gaat het hoofdstel niet in en hoeft ie nog niet te werken.

Mijn ene paard gaapt ook bij het in doen van het hoofdstel zij mag ook graag knuffelen op dat moment. Prima hoor vind het wel gezellig maar ze komt niet onder het werk uit.

Mijn andere merrie doet niets anders dan proesten als je het hoofdstel om doet.

Overigens ben ik het wel eens met Joyce900

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:14

Mijn pony gaapt altijd alsze het bit net in heeft..... geen idee wat het betekend

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:48

als je aankomt het hoofdstel en je paard begint te gapen, dan is dit gewoon afleiding. Ze doen dit om het innemen van het bit uit te stellen.
Na het rijden is dit inderdaad ontspannen na het werken.

Mijn pony doet dit al 20 jaar en ze is kerngezond, het is gewoon een van haar trucjes om het werk uit te stellen