Verzoek namens mijn zwager...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:09

Mijn paard is nog niet zo afgericht dat zij in de berm poept en verder poept zij vaak gewoon om de 5m, ik ga echt niet iedere keer afstappen om het op te ruimen. Gelukkig sta ik ook buiten de bebouwde kom, maar als ik, zoals laatst, per ongeluk op iemand z'n erf poep, ga ik later terug om het op te ruimen. Dat zou ik ook doen als ik door het dorp zou rijden.

Helaas kan ik mijn paard niet snel genoeg de berm induwen, omdat ze zo vaak poept en heel erg snel (het is een stress poeper zullen we maar zeggen).

Overigens stoor ik me ook nooit zo aan een hoop paardenstront. Zeker niet omdat het vaak met een regenbuitje weer weggespoeld is. Dit in tegenstelling tot hondenpoep, dat blijft bij wijze van spreke jaren liggen.

En inderdaad zou het fijn zijn als wielrenners ook eens rekening met ons als ruiters houden (en andere weggebruikers). Ze zijn niet alleen op de wereld!!

Ringetje

Re: Verzoek namens mijn zwager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:14

Ik rijd erg weinig buiten en dan meestal ook niet op de weg, maar zal het zeker in gedachte houden.

Als de wielrenners dan idd ook niet vlak langs mijn paard willen stuiven? Hij vindt het namelijk erg leuk om er dan achteraan te gaan rennen...

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:02

Als mijn paard op het fietspad poept of zo, schuif ik het ook in de berm. Daar hoeft ook niemand last van te hebben. Op een ruiterpad laat ik het uiteraard liggen.
Hij heeft ook een vaste plasplek (naast de ingang van de golfbaan.... lekker charmant...

Over mountainbikers en wielrenners begin ik maar niet... :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:43

Ruiter op fietspad =illegaal, misschien moet je je zwager daar eens op wijzen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:44

Ik erger me aan wielrenners die me van links en rechts inhalen, waar je vervolgens niet meer langs kunt want ze bezitten de hele weg :+
Dan leg ik graag de mest van mijn pony midden op de weg neer hoor }>

Maarre, ik schuif het ook zoveel mogelijk naar de berm toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:54

Ik kan het me heel goed voorstellen, vooral in gebieden waar veel paarden komen :j Bij ons in de buurt zijn geen ruiter of fietspaden, alleen de polder waar je of op het asfalt of in de berm moet rijden. Je kunt het echt zien als de ruiters weer veel aan het buitenrijden zijn, de ene hoop na de ander moet je ontwijken. Vind het wel ontzettend jammer dat je dan in zo'n vicieuze cirkel beland. Wielrenners vinden de paarden irritant vanwege onder andere deze reden, laten dit (op vaak onsubtiele wijze) merken aan de ruiter, ruiter word hierom weer boos en krijgt weer een hekel aan wielrenners en ga zo maar door... Ik probeer mijn paard zoveel mogelijk in de berm te laten lopen, dus mocht ze iets 'achterlaten' ligt het daar al mooi :Y) Het enigste stuk waar ik altijd mijn adem inhoud is wanneer we voor een een bomvol terras langs moeten rijden, zou me echt vreselijk opgelaten voelen als ze net dat plekje kiest...

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:55

Vind altijd dat je minimaal even af kan stappen en het even de berm in kan schoppen.
Mijn merrie poept liever niet onder het zadel en als ze moet gaat ze in de bosjes staan.
De merrie van mijn vriend doet het wel en hij moet dus regelmatig afstappen :D

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:59

Mijnes poept netjes in de berm.

Als we 5 minuutjes op weg zijn parkeer ik hem daar............poepen/plassen, dan zijn we daar vanaf. Het is geen garantie maar 9 van de 10 keer komt het onderweg niet meer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:08

Wij rijden bijna nooit langs de weg. Maar ik zou er echt niet voor afstappen hoor, mensen die dat wel doen hebben denk ik geen kasteel van een paard, zoals wij. En aangezien ik geen krukje mee heb onderweg blijf ik liever zitten als afstappen niet strikt noodzakelijk is. Maar zodra het mogelijk is rijd ik het liefste in de berm (mag niet, weet het) dus als hij poept onderweg ligt het mooi aan de kant.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:10

Rijden jullie allemaal met schep en bezem rond? :D ik vraag me gewoon af hoe je dat op moet ruimen als je ergens in the middle of nowhere zit. Bij het 'opzij' schoppen zit toch je hele laars/schoen eronder of ..? Ik had eigenlijk niet gedacht dat mensen zich zo druk zouden maken om een paardendrol,misschien op plekken waar er veel ruiterverkeer is en veel ligt kan ik me het nog wel voorstellen maar een enkele drol op de weg is toch geen drama. Ik heb ook nog nooit een ruiter af zien stappen om een drol van het paard op te ruimen. Mensen zoeken altijd wel wat op om over te zeuren,als je het in de berm schopt zal er ook wel iemand zeuren dat er een hoop stront in de berm ligt haha. Maar ik vind het wel respectvol naar andere mensen toe dat er ruiters zijn die wel hun drol opruimen hoewel ze daar volgens mij niet verplicht toe zijn.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:10

Bij ons in de gemeente is het verplicht om je poep op te ruimen als je paard op straat mest.
Al onze (aangespannen) paarden hebben daarom een poepzak! ;) Steedapplecatcher voor de kenners. Ideaal!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:20

Kuggur schreef:

En kies jij dan voor een 80 km weg, als er een fietspad langs ligt? Je bevorderd als ruiter namelijk niet echt de verkeersveiligheid als je dan níét op een fietspad gaat rijden lijkt mij.
Vaak genoeg politie langs zo'n weg tegen gekomen, maar geen haar op hun hoofd die er denkt om mij aan te houden, omdat ik op het fietspad rijdt met mijn paard ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:22

Zou leuk zijn voor de fietsers als motorrijders dezelfde logica zouden toepassen :roll: .
Wat die politieagenten doen heet gedogen, en ja, daar mag je dankbaar voor zijn. Dit betekent dat je fietsers respecteert, en op geen enkele wijze hindert (poep, of in de weg rijden), je bent zoals vermeld in principe illegaal op hun wegdeel onderweg.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 28-05-10 13:25, in het totaal 4 keer bewerkt

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:24

Mijn paard poept en plast 9 van de 10 keer in de berm en als het op de weg komt, schuif ik het in de berm.
Gelukkig blijft hij wel stil staan, zodat alles op een bult komt te liggen die ik in een keer de berm in kan schuiven.

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:27

Citaat:
Maar nu we het er toch over hebben, ik stoor me aan wielrenners. Geen onvriendelijker soort weggebruiker naar paard en ruiter toe dan de wielrenner. Schelden, schreeuwen en gevaarlijk snel langs je heen razen... Ook zonder paard, kunnen ze zich heel moeilijk aardig opstellen en komt het getier al snel om de hoek als je niet rap genoeg opzij gaat. Fijn dat ik dat ook even heb kunnen melden

amen! _/-\o_

maar ik kan me voorstellen voor mensen die niet van paarden houden dat ze zich eraan ergeren.
ik schop het altijd even de berm in als het in de bebouwde kom op de straat ligt,
maar als ik in de polder of bos rijd dan laat ik het meestal wel gewoon liggen.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:29

In de gemeente waar mijn paard staat is het ook verplicht om het op te ruimen, anders kan je zo een boete krijgen.. Ik schop het gewoon de berm in :+ Sommige rijden met een kattenbakschepje aan hun zadel.. :+

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:35

Het ligt eraan waar mijn paard mest maar als het in een woonwijk/voor een deur/etc. ligt dan stap ik even af en schop het netjes aan de kant. Dat vind ik toch wel zo netjes voor de omstanders.

Gebeurt het op een verlaten gebied dan laat ik het gewoon liggen, ik kan me dan nauwelijks voorstellen dat iemand er last van heeft.

Ik vind het ronduit asosciaal dat sommige mensen het in de bebouwde kom niet opruimen. Dat wij paarden leuk vinden betekent niet dat andere mensen daar ook last van moeten hebben. Even afstappen en het aan de kant schoppen kost hooguit een paar minuten en je houd er een hoop mensen mee te vriend.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:36

Sieltjuh schreef:
Kuggur schreef:

En kies jij dan voor een 80 km weg, als er een fietspad langs ligt? Je bevorderd als ruiter namelijk niet echt de verkeersveiligheid als je dan níét op een fietspad gaat rijden lijkt mij.
Vaak genoeg politie langs zo'n weg tegen gekomen, maar geen haar op hun hoofd die er denkt om mij aan te houden, omdat ik op het fietspad rijdt met mijn paard ;)

Ik ben laatst wel aangehouden omdat ik met mijn paard op een fietspad reed! Heb gelukkig geen boete gekregen maar je hoort volgens meneer de agent dan gewoon in de berm te rijden..

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:19

Kuggur schreef:
Zou leuk zijn voor de fietsers als motorrijders dezelfde logica zouden toepassen :roll: .
Wat die politieagenten doen heet gedogen, en ja, daar mag je dankbaar voor zijn. Dit betekent dat je fietsers respecteert, en op geen enkele wijze hindert (poep, of in de weg rijden), je bent zoals vermeld in principe illegaal op hun wegdeel onderweg.

Beetje rare vergelijking he, ruiters met motorrijders :?

Ruiters op het fietspad zijn inderdaad illegaal, maar fietsers/mountainbikers op het ruiterpad ook :j
Daar wordt alleen haast nooit wat van gezegd. Het zijn altijd de paarden die benoemd worden, alleen maar vanwege de mest... Maar ik vind het gevaarlijker als je op het ruiterpad rijdt en er komt ineens snoeihard een mountainbiker om de bocht, waar je het niet ziet aankomen, of je rijdt een wandelaar met hond tegemoet. Net zo goed illegaal, maar daar wordt nooit wat van gezegd.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:09

Kuggur schreef:

Een motorrijder en een paard kan je niet vergelijken. Een motorrijder rijdt met de auto's mee qua snelheid. Een paard niet.
Als jij met je paard gaat stappen op een 80km weg, doet dat niets ten goede aan de verkeersveiligheid. Een paard op het fietspad is dan stukken veiliger.
En natuurlijk doet de politie dat gedogen, want (verkeers)veiligheid gaat nou eenmaal voor alles.
En ik rij altijd netjes aan de kant, van mij zullen de fietsers geen last hebben. Berm is niet altijd een optie, maar zolang die berijdbaar is zal je mij daar ook in vinden. En als mensen dan tóch nog last van mij hebben, hebben ze pech. Ik ben bezig met mijn hobby, en ik ga die niet beëindigen, omdat sommige mensen nou eenmaal niet van paarden houden en het lastig vinden om te moeten afremmen als ze langs moeten.

Overigens wordt er bij ons juist meestal heel vriendelijk gedag gezegd als ik met paard rijdt. Mensen kijken vaak en vinden het over het algemeen leuk. Wandelaars, hardlopers en fietsers :) En automobilisten of motorrijders die vriendelijk snelheid minderen, bedank ik ook altijd door even mijn hand op te steken.

Wat ik al eerder zei: als iedereen gewoon sociaal deelneemt aan het verkeer, dan zal het er allemaal veel beter op worden.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:17

Als je niet op het fietspad mag, mag je dan wel gewoon op de 80 km weg rijden?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:20

mijn paard is gelukkig wel zo afgericht dat als hij moet poepen en stukje berm zoekt en daar keurig in gaat staan. maarja ik als ruiter kan ook meerdere dingen opnoemen voer de hardlopers/fietsers/skeleraars waar ik me aan erger :D

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:30

Indra schreef:
Als je niet op het fietspad mag, mag je dan wel gewoon op de 80 km weg rijden?

Als je dit leest:
http://194.150.209.176/news.asp?pCatID= ... le=11&men=
lijkt het wel zo. Echter lijkt me het een dusdanige gevaarlijke situatie, waardoor het niet slim is om dat te doen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:31

Sieltjuh schreef:
En als de gemeente er nou ook nog voor zorgt dat de ruiterpaden er zo bijliggen dat niet het gemiddelde paard een kans heeft op een blessure, dan zullen de ruiters er misschien ook nog meer gebruik van maken ;)

Overigens ligt er bij ons geen ruiterpad, dus moet het bij de berm houden. Maar als de berm helemaal kapot is gereden door boeren, of zo hoog begroeid dat hij 5 weken geleden al wel eens gemaaid had moeten worden, dan ga ik daar ook niet in rijden met mijn paard.

Groot gelijk. Wij werden laatst aangesproken door de natuurbeheer dat skaters last van onze poep hadden en in de berm moesten rijden (schuin kleigrond) en toen stond ik even met mijn mond vol tanden waardoor ik de opmerking vergat te maken dat als zij nou effe voor ruiterpaden zorgden, die ook bereden kunnen worden (dus geen klei) wij best ergens anders willen poepen.

Daarnaast is het een kwestie van opvoeding. Als die van mij al voelt dat ze moet ontlasten stapt ze rustig het gras in en gaat op een gegeven moment stil staan en doet haar behoefte.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:33

miss_nadine schreef:
Ik ben laatst wel aangehouden omdat ik met mijn paard op een fietspad reed! Heb gelukkig geen boete gekregen maar je hoort volgens meneer de agent dan gewoon in de berm te rijden..

Dan weet meneer de politie agent het zelf niet want de berm is een onderdeel van het fietspad :D hihi, die had een leuke aan me gehad. En ja heb mijn ruiterbewijs vandaar deze kesnis :P