databank voor ziek (niet te zien) paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:34

Ja, maar dan wat anders.

Praktisch alle bokkers zijn zeeeeer fanatiek in laten keuren door een dierenarts bij aanschaf van een paard.
Ander ben je Stom, Dom, Achterlijk, Eigen schuld, ga zo maar door.

En in deze topic zijn veel dierenartsen niet echt vakkundige mensen en keuren dieren af of goed terwijl deze diagnose niet juist is.

Ik begrijp je punt en je zult best gelijk hebben dat er fouten gemaakt worden, maar vindt het ook wel heel krom
Ik heb niets met de sport, ik ben echt een hobby aanrommelaar :D ,dus heb geen ervaring daarin. Maar lees en zie wel genoeg.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:41

Een DA keurt niet af...
Als je je paard verkoopt ben je eigenaar af, en heb je er niets meer over te vertellen, gun je je paard een pensieon geeft het hem zelf of beeindig het leven.
Afgekeurd door de verzekering zegt evenmin iets... zolang je niet weet waar het dier voor verzekerd was...

Een slecht kosthuis = niet gelijk schadelijk voor de rest van het leven van het paard, overvoeren is eerder slechter...
Vergeten heel veel mensen dat ene keuring een momentopname is en geen garantie, en dat foto's koffiedik kijken... en niets verteld over de toekomst van het paard... pas als het kreupel loopt zal een foto de orozaak laten zien....terwijl een ander paard met dezelfde foto's als een zonnetje loopt.

En dan heb ik onlangs, en ik ben niet de enige, een pard gekocht in niet zo een goede conditie... de 'verkeerde' komt voorbij, maakt foto's zonder de inns en outs te weten en huppa je krijgt een stempel.

samengevat: heeft geen meerwaarde :D
Gewoon zelf naar de DA met het paard van je keuze...
verzekeringen bellen of het paard ooit verzekerd is geweest en waarvoor (als ze daar al antworod op mogen/willen/zullen geven)

Een site met richtlijnen waar op te letten en wat te doen als je wilt kopen....
welke vragen te stellen en wat te doen of te laten...
Heeft veel meer meerwaarde... of het gebruikt gaat worden, is een 2e...

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 12:43

mocht het dus zo zijn dat paard word afgekeurd....en het staat in de databank...kan het terug gedraaid worden maar ook dit moet dan weer in overleg met dierenarts...dus probeer het toch op een of andere manier water dicht te krijgen vandaar ook dit topic om jullie mee te laten praten over hoe en wat.
ook hoop ik samen met verzekeringen te kunnen gaan werken dit dus voor meer info over hoe en wat.
Maar fijn jullie mee denken daar is dit topic ook voor.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:46

Ook dat klopt, paard dat niet goed meer is, moet je niet verkopen.
Maar waar ligt de grens?
Zoals ik al eerder zei, er is geen paard die 100% goed is.
Elk paard heeft iets om aan te werken beter te worden of een mankementje.

Jij vindt dat hier de grens ligt, de volgende net 1 streepje daarboven en de volgende.........
Daar ga je nooit uitkomen met z'n allen.

En vaak is het de dierenarts die zegt dit kan het dier nog wel en dat niet.

Voorbeeld. Mijn pony van 24 jaar loopt al haar hele leven meer op de buitenkanten van haar voorhoeven.
Ik heb niet meer gedaan dan onderlinge springwedstijdjes en recratie. Nooit problemen gehad of ondervonden. En ik ben bang dat als een dierenarts haar helemaal binnenstebuiten zou keren, dat ie wel meer vindt dat niet perfect is. Gelukkig ben ik dat ook niet :o
Maar voor de sport zou ze zekers niet geschikt geweest zijn.
Had ik haar in moeten laten slapen omdat ze niet 100% in orde is. En als je dan veel eisen aan zo'n dier steld, krijgt ze ook andere klachten.....
Nogmaals, zij en ik hebben nooit enige last gehad van haar "mankement" maar hij is er wel :o

Waar ligt die grens?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:48

Het is niet waterdicht te krijgen omdat het mensenwerk is....en er legio mogelijkheiden, individuen en paarden rondlopen voor wie het allemaal net even anders werkt.

cissy

Re: databank voor ziek (niet te zien) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:53

dat idee van op de chip zetten is een goeie, maar op de huidige chip zal daar geen plek voor zijn, moeten alle paarden dan weer opnieuw gechipt worden? en hoe dan met mensen die er principiële bezwaren tegen hebben en DNA geregistreerd hebben?
En wie gaat die info op de chip zetten en hoe, gaat de DA dat doen? Wat gaat de apparatuur daarvoor kosten en wie gaat dat betalen?

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 12:53

ik zeg ook niet dat makkelijk word.
maar neem nu een voorbeeld: paard is 19 heeft ooit z gelopen en krijgt een rusthuis....paard word voor goud geld verkocht want loopt z maar heeft wel verborgen gebrek....ten eerst baasje hem daarom juist op rust heeft gezet.
verder idd de paarden die dus verkocht worden aan de slacht omdat ze kolder of net wat dan ook hebben, deze blijkt 2 jaar later ergens op een weide te lopen en is van een iemand die er dik geld voor heeft betaald
ik schrijf ook nergens dat het makkelijk word....maar als paard zijn verleden op een data bank staat word het wel makelijker.
vervolgens denk ik dat je ergens een begin moet maken.
ook met auto`s is dit zo....waarom niet met paarden...ja misschien rare vergelijking.
denk ik.

ik lees straks ff bij...moet ff weg want krijg een tinker voor dekking en moet even weide in orde maken.
ook ideeen zijn erg welkom.
Laatst bijgewerkt door frangelica op 28-05-10 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:58

frangelica schreef:
mocht het dus zo zijn dat paard word afgekeurd....en het staat in de databank...kan het terug gedraaid worden maar ook dit moet dan weer in overleg met dierenarts...dus probeer het toch op een of andere manier water dicht te krijgen vandaar ook dit topic om jullie mee te laten praten over hoe en wat.
ook hoop ik samen met verzekeringen te kunnen gaan werken dit dus voor meer info over hoe en wat.
Maar fijn jullie mee denken daar is dit topic ook voor.

1) de verzekeringen onderling willen niet eens samenwerken...
2) afgekeurd door de verzekering = afgekeurd voor hetgeen het dier verzekerd was.
3) vergeten we even de mensen die mbv DA de verzekeringoplichten.... denk je dat die hun paard laten registreren?

wat ik ervan begrepen heb is de toekomst een transponder die ook te beschrijven is, zodat een paspoort min of meer overbodig wordt. Of de huidge transponders daarvoor al geschikt zijn weet ik niet.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 12:59

verzekingen werken dan met mij samen en niet verzekingen samen....ik ben namelijk een buitenstaander.
maar goed ik moet er echt ff van tussen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:01

paafke schreef:
Ik vind dat er een wet moet komen die voorkomt dat er paarden die bestemd zijn voor de slacht (vanwege ziekte of ouderdom oid) in een slachthuis alsnog verkocht kunnen worden aan handelaren ed..
Daarmee voorkom je dat je een paard jaren later terug ziet waarvan jij zeker dacht dat ze dood waren...

Toch maar weer die A van afgekeurd in de hals laten brandmerken...
Dat zou veel ellende schelen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:06

Maar hoe gaan die mensen die nu zo'n paard kopen dan die databank vinden als ze Bokt al niet eens kunnen vinden waar het stikt van de ervaringsverhalen over dit soort praktijken.
Hier wordt al sinds het begin van Bokt over laat keuren bij aankoop, laat een contract maken, neem een ervaren iemand mee, check de gegevens etc gepraat en nóg steeds kopen mensen dat soort paarden.
Hoe wil je dan in vredesnaam die mensen bereiken met je databank??

De A van afkeuren weer laten branden zegt ook niks, dat weten de meeste mensen ook niet, als ze dan wél zo verstandig zijn om iemand mee te nemen met verstand van paarden dan zou die het kunnen zien. De ruiters onderling weten vaak ook dingen niet, lees het topic over rode lintje in de staart vanwege slaan maar eens.
En ook inderdaad, waarop werd het paard afgekeurd dat staat er niet bij ingebrand...

Er bestaat ook een boek: paardrijden voor dummies, hoeveel beginnende ruiters weten dat boek te vinden??
Je kunt dan wel zo'n database willen maken, ik vind het nog steeds erg nobel en goed initiatief maar je zult eerst de beren op de weg moeten verwijderen.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:08

Aan de ene kant ben ik voor maar aan de andere kant ook tegen...

Stel dat een paard een 3tje heeft op de benen en hij wordt geregistreerd schrikt dit kopers toch af terwijl dit paard waarschijnlijk nog uitstekend kan dienen als goed recreatiepaard.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:17

frangelica schreef:
ik zeg ook niet dat makkelijk word.
maar neem nu een voorbeeld: paard is 19 heeft ooit z gelopen en krijgt een rusthuis....paard word voor goud geld verkocht want loopt z maar heeft wel verborgen gebrek....ten eerst baasje hem daarom juist op rust heeft gezet.

Verkocht, tenminste dat lees ik in het topic... en dan ben je eigenaar af.

frangelica schreef:
verder idd de paarden die dus verkocht worden aan de slacht omdat ze kolder of net wat dan ook hebben, deze blijkt 2 jaar later ergens op een weide te lopen en is van een iemand die er dik geld voor heeft betaald

Dan moet je niet verkopen aan de slager, maar de slager opdracht geven het dier te doden.
En is de vraag of dat dier indrdaad een kolder heeft, of dat de eigenaar er niet mee overweg kan of kon.
Het is geen raar gegeven dat mensen het voor de buitenwereld niet willen laten weten dat ze tekortschieten in hun kunnen en het dier er de schuld van geven en naar de slacht brengen.

frangelica schreef:
ik schrijf ook nergens dat het makkelijk word....maar als paard zijn verleden op een data bank staat word het wel makelijker.
vervolgens denk ik dat je ergens een begin moet maken.
ook met auto`s is dit zo....waarom niet met paarden...ja misschien rare vergelijking.
denk ik.

net als met auto's gebeurd...
auto is van een oud dametje geweest, maar vertellen niet dat de kleinzoon erin rond reed :)
Iemand die niet eerlijk is over het verleden van zijn paard, zal dan het verleden niet gaan vermelden in een database. Dus de mensen die bedonderen blijven ermee doorgaan, en een foute handelaar heeft het paard net binnen, en weet derhalve niets over het verleden, niet meer dan dat hem verteld is.

het begin is reeds gemaakt, nl transponder en paspoort.
Maar als ik dan zie wat in het paspoort geschreven kan worden maar niet vermeld wordt.
KWPNpaard: predikaten worden wel op stamboekbewijs vermeld maar niet in paspoort.
DA: castratie niet vermeld in paspoort.
Laten ze een bladzijde opnemen in het paspoort waar vermeldt kan worden of er ooit foto's zijn gemaakt incl. de bevindingen van de DA.

Kun je simpel ter plekke alles zien wat je zien moet....

en denk je dat ik het als iemand die premies betaald het oke vind dat jij als buitenstaander info krijgt over mij of mijn paarden?
Wat ik met de verzekering heb gaat geen buitenstaander wat aan, en als ik wat kwijt wil dan bepaal ik wat ik kwijt wil.
btw heb geen enkel paard verzekerd :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:18

amies100 schreef:

Stel dat een paard een 3tje heeft op de benen en hij wordt geregistreerd schrikt dit kopers toch af terwijl dit paard waarschijnlijk nog uitstekend kan dienen als goed recreatiepaard.

en met een 1, absoluut niet meer gereden kan worden na 3 maand....
en wie is dan schuld?
de database die registreerd en de reden kan zijn dat mensen niet herkeuren?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:20

frangelica schreef:
verzekingen werken dan met mij samen en niet verzekingen samen....ik ben namelijk een buitenstaander.
maar goed ik moet er echt ff van tussen.

Als ze al niet inderling willen samenwerken om zo te voorkomen dat mensen een paard van verzekering naar verzekering slepen en zo geld cashen, waarom zouden ze dan gegevens aan jou verstrekken?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:22

Iris82 schreef:
Toch maar weer die A van afgekeurd in de hals laten brandmerken...
Dat zou veel ellende schelen.

wat dan 'verkocht' wordt als de A van Algemeen kampioen
A-premie
Afstamming correct heb ik ook al eens gehoord.
en de A van de eigenaren brand om zo eigen paarden terug te herkennen :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:25

zo, jij bent op dreef! :)
maar ben het wel helemaal met je eens!

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:32

Alane schreef:
amies100 schreef:

en met een 1, absoluut niet meer gereden kan worden na 3 maand....
en wie is dan schuld?
de database die registreerd en de reden kan zijn dat mensen niet herkeuren?

Ik ben dan ook voor herkeuren maar goed een paard wat niet geregistreerd staat kan ook niet goed zijn en als dat dan met de keuring eruit komt en hij is nog bruikbaar voor de doeleinden waar de kopers hem voor willen hebben dan kopen ze toch vaak het paard.
Ik denk dat kopers niet het risico willen lopen om een geregistreerd paard te laten herkeuren in de hoop dat het niet erger is geworden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:33

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:49

Ja, en zo doet niemand het goed.
Iedereen heeft een andere mening, andere criteria, andere keurmeesters, andere eisen, andere andere.....

Maar vindt het wel erg banketstaaf om een TS (een recente) te kakken zetten hier, omdat ze het ANDERS doet dan jij zou doen.
Ik zou zou ik het ook weer anders doen dan bijv. jouw...... :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:47

jes_sira schreef:
Ja, en zo doet niemand het goed.
Iedereen heeft een andere mening, andere criteria, andere keurmeesters, andere eisen, andere andere.....

Maar vindt het wel erg banketstaaf om een TS (een recente) te kakken zetten hier, omdat ze het ANDERS doet dan jij zou doen.
Ik zou zou ik het ook weer anders doen dan bijv. jouw...... :+

Het is niet om de TS an sich te doen, maar de manier van kopen en info zoeken.

De meesten denken en menen veel verstand van zaken te hebben, denken goud te kopen wat ze met koper kunnen betalen. Dat een verkoper te vertrouwen is omdat hij/zij jouw de eenmalige en unieke kans biedt om dat paard te kopen.

En anders doen dan mij, dat kan.... als ik laat keuren dan door een DA maar niet door een kennis van de koper die paardenhandelaar is en het paard op gezondheid na zal kijken zodat keuren door een DA niet nodig is.

Maar ook de mensen die niet het internet gaan afspeuren hoe ze een paard moeten kopen en/of er meer info te vinden is over het paard. En het kromme is dat vaak diezelfde mensen wel het gehele internet afspeuren of die waterkoker die ze op het oog hebben als de beste uit de test komt en waar het goedkoopste te krijgen is....

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 17:31

Citaat:
Laten ze een bladzijde opnemen in het paspoort waar vermeldt kan worden of er ooit foto's zijn gemaakt incl. de bevindingen van de DA.

dit komt dan juist in die data bank.
verder wat ik al vertelde wil ik samen gaan werken met verzekeringen dus ook met d.a het gaat er niet om of er stempel op komt afgekeurd nee alleen komt erin wat paard heeft gemankeerd of nog mankeert.
en wie weet stukje van verleden....dus overblijfsel b.v verwaarlozing
hoe wil ik dat ze me vinden door reklamen te maken....dooor verzekeringen mee te krijgen en d.a

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:17

Ben je van plan dit op vrijwillige basis te doen? Wie zou jouw en je team dan moeten gaan betalen?
Een team zul je nodig hebben, het zal veel werk en tijd kosten.

En denk je echt dat de verzekeringsmaatschappijen gaan meewerken.
Daarbij heeft, als een dierenarts melding moet maken van geconstateerde mankementen, er een hele administratie bij.
Ik denk dat deze partijen wel verplicht moeten worden hieraan mee te werken. Anders zal het gros het alleen al teveel extra rompslomp vinden.

Kan het mis hebben, en dat hoop ik eigenlijk ook :D
Dit ook echt niet om je ontmoedigen, maar ik ben bang dat het helaas niet haalbaar is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:19

de A op de schouder, moet gewoon weer terug komen

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 18:22

betalen hoeft niet dit gaat op vrijwillige basis ik heb alle tijd van de wereld want zit zelf in de wao.
verder heb ik idd nog een vriendin die dus ook mee gaat helpen.
en misschien wie weet tegen die tijd wat reklamen van verzekeringen op de site of iets in die zin.