B Afwenden en arbeidsstap, middenstap, halsstrekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:08

hessel schreef:
M_i_R schreef:
volgens mij is het toch stappen IN de wending, anders had er wel gestaan: Afwenden, daarna arbeidsstap... lijkt mij?

dit dacht ik ook, dus ik doe het ook altijd in de wending.

Dit is mij ook altijd geleerd en ook door meerdere instructrices.... En ben nu inmiddels zelf ook jurylid!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:37

Mootje schreef:
Welk commentaar kreeg je hierop dan?

Lielle, zeg twee punt aftrek... Dus een 4 ipv een 6!

dat is nogal! Als je je overgang een meter na de letter rijdt is het toch geen vier als het verder netjes is?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:44

Mootje

Re: B Afwenden en arbeidsstap, middenstap, halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:46

Lielle, een meter is ook overdreven, maar de overgang met een rechtgericht paard (dus volledig uit de wending) wordt naar mijn weten wel afgestraft!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:55

en toch blijft dat raar. In de link die jury aanhaalt wordt juist aangegeven dat het daarmee moeilijker is. Ik heb trouwens niet over een overgang die pas op X is, dat is idd wel iets meer dan een meter. Maar goed, verder niet zo heel erg belangrijk.

/add
zeker als je bedenkt dat je in de andere onderdelen erg veel ruimte krijgt voor een overgang, en hier moet het ineens op een stukje van 3 meter.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:59

Lielle, link van jury heb ik niet gezien, maar waarom zit de 'overgang IN de wending' dan in de lagere klassen?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:01

Het is toch 1 onderdeel?? Dus je wordt dan beoordeeld op zowel de overgang als de wending. Dus dat wordt dan een gemiddeld cijfer. Goeie overgang en minder goeie wending.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:02

sorry, even wat kort geformuleerd. Een overgang in de wending is makkelijker, dus als je hem later (en goed) rijdt is het dus een hogere moeilijkheidsgraad. Ik wil overigens niet zeggen dat je dus een hoger punt zou moeten krijgen maar twee punten aftrek lijkt mij heel veel.

Juryleden, hoe zien jullie dat?

(o, en het is niet een persoonlijke ergernis, voor alle duidelijkheid).

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:03

op de dvd van de proeven zeggen ze t mag voor de wending, in de wending of na de wending;)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:07

Ik heb me dit ook altijd afgevraagd. Eerste proef deed ik het na de wendig en daar kreeg ik toen commentaar op. Dus daarna altijd in de wending gereden, dat ging heel lang goed totdat ik daar ook commentaar op kreeg :+

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:10

Het is toch gewoon lezen? Snap dat niet zo hoor... :o Er staat en arbeidsstap, niet daarna! Als je het na de wending moest doen had je wel daarna gelezen...

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:12

In het proevenboekje staat beschreven waarom dat zo is.. ik heb het laatst pas gelezen ergens vooraan dacht ik! Volgens mij staat daar ook dat de overgang in de wending is, maar dat durf ik niet meer met zekerheid te zeggen!

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:25

casperrr schreef:
Het is toch gewoon lezen? Snap dat niet zo hoor... :o Er staat en arbeidsstap, niet daarna! Als je het na de wending moest doen had je wel daarna gelezen...

Dat klopt.. Maar als het ene jurylid wat anders wil zien dan het andere jurylid dan zie je door de bomen het bos niet meer natuurlijk..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:47

Lielle schreef:
sorry, even wat kort geformuleerd. Een overgang in de wending is makkelijker, dus als je hem later (en goed) rijdt is het dus een hogere moeilijkheidsgraad. Ik wil overigens niet zeggen dat je dus een hoger punt zou moeten krijgen maar twee punten aftrek lijkt mij heel veel.

Juryleden, hoe zien jullie dat?

(o, en het is niet een persoonlijke ergernis, voor alle duidelijkheid).

Dat wordt niet gevraagd Lielle, ik trek er een punt voor af.
Net als bij de overgangen, die moeten in de lagere klasses progressief zijn, een niet progressieve overgang is dan dus ook niet de bedoeling.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:52

1 punt snap ik ook prima, maar mootje noemt eerder een 4 ipv een 6 en dat vond ik wel heel erg veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:54

Anoniem schreef:
Eerst wenden en dan stappen. In de wending gaan stappen ziet er bijna altijd rommelig uit. Nooit commentaar op gehad

toch moet het in de wending.

* E afwenden enarbeidsstap is in de wending
* A afwenden en daarna arbeidsstap is eerst wenden, rechtsellen en dan pas stappen

bij mij kun je al niet meer hoger als een 5 scoren als je te laat gaat stappen als het in de wending moet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:54

Het was voorheen ook altijd na de wending.
Maar met de nieuwe proeven is het in de wending geworden.
Dat was wel even wennen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:02

de middenstap beoordeel ik zo:

* daalt het paard wat in de hals
* stapt het paard door het lijf
* stapt het paard correct
* laat het paard verruiming zien in de stap

het paard mag geen dribbel op drafpasje laten zien.

Vind het voor de B niet zo'n goede oefening, hoeveel mensen het paard niet superhard de diagonaal overjagen.....

Bij het halsstrekken zijn de volgende dingen belangrijk.

* paard daalt in hoofd halshouding tot kniehoogte
* paard blijft een stukje voor of op de loodlijn
* paard blijft impuls behouden
* ruiter houd contact met de mond van het paard.

Dat het paard tijdens het halsstrekken het hoofd iets naar voren/boven brengt en daarna weer naar beneden zakt vind ik niet zo'n probleem (mits het niet tegen de hand is)

Ik krijg echt regelmatig commentaar met: het halsstrekken ging zo goed en toch maar een 5, 6?
vaak vergeten mensen dat het paard impuls moet behouden en niet een half tempo terug gaat lopen zodra er teugel gegeven wordt.

Teugels op maat maken, daar ben ik niet zo streng in de manier waarop. zolang het paard tijdens het teugels op maat maken maar niet tegen de hand komt.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:06

Erin erna dat maakt allemaal geen drol uit, als het maar correct gebeurt en dat is hetgeen ontzettend vaak niet gebeurt.
Overal binnendoor, nergens met de hand tot op de letter rijden, op het verkeerde been lichtrijden en dan ook nog eens gaan lopen zeuren dat ze geen winstpunt hebben gekregen.

Het is dus niet boeiend of de overgang precies in de draai wordt uitgevoerd of net in ie ene rechte pas, als de overgang maar goed getoond wordt.

Wat de stap betreft, deze moet gewoon mooi en ruim zijn.

Het halsstrekken is daar waar je paard nog mooi rond en geconcentreerd blijft met een teugel die zo lang is als mogelijk, maar dit punt, is mijn ervaring, wordt door elke jury anders bekeken, dus doe gewoon wat bij jou en je paard past.

Wat betreft de teugels op maat maken, daar zag ik net wel een erg rare manier van voorbij komen, eerst de buitenteugel. Wie is jouw juf?
De ene hand fungeert als lus en met de andere hand trek je je teugels daar doorheen op maat. Op die manier heb je altijd beide teugels tegelijkertijd en vlug op maat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:08

holly schreef:
Erin erna dat maakt allemaal geen drol uit, als het maar correct gebeurt en dat is hetgeen ontzettend vaak niet gebeurt.
Overal binnendoor, nergens met de hand tot op de letter rijden, op het verkeerde been lichtrijden en dan ook nog eens gaan lopen zeuren dat ze geen winstpunt hebben gekregen.

Het is dus niet boeiend of de overgang precies in de draai wordt uitgevoerd of net in ie ene rechte pas, als de overgang maar goed getoond wordt.

Wat de stap betreft, deze moet gewoon mooi en ruim zijn.

Het halsstrekken is daar waar je paard nog mooi rond en geconcentreerd blijft met een teugel die zo lang is als mogelijk, maar dit punt, is mijn ervaring, wordt door elke jury anders bekeken, dus doe gewoon wat bij jou en je paard past.

Wat betreft de teugels op maat maken, daar zag ik net wel een erg rare manier van voorbij komen, eerst de buitenteugel. Wie is jouw juf?
De ene hand fungeert als lus en met de andere hand trek je je teugels daar doorheen op maat. Op die manier heb je altijd beide teugels tegelijkertijd en vlug op maat.

dat als lus hoeft dus niet meer, je moet het doen op de manier die je het beste past.
vroeger moest het idd doormiddel van de lus maar daar zijn ze van teruggekomen omdat je dan niet genoeg contact kunt houden.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:17

Ik zeg ook niet dat het moet hoor, ik had bij het op maat maak verhaal alleen even een beeld van een binnenteugel in megaboog, een buitenteugel ongecontroleerd ingehaald, een paard dat ook die kant op kijkt daardoor en dus ook een slinger maakt en zo werkt teugels op maat maken natuurlijk niet.

Doe het dan op de lus manier. Geen geklungel meer, gewoon roets op maat.
Dat soort nadenkertjes en slimmigheidjes mis ik juist heel vaak bij de B ruiters.
(maar goed, nu ben ik ook wel een pietje precies hoor en vind ik zelfs dat een B ruiter al moet proberen 4kant halt te houden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:20

teugels op maat maken is best een moeilijk onderdeel. ik kan niet eens uitleggen hoe ik het zelf doe haha.

iig op een manier dat mijn paarden niet tegen de hand komen haha

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 23:32

Bedankt voor alle fijne en vele reacties tot nu toe. Ook leuk om te zien dat juryleden hun mening geven. Zo krijg ik toch wat inzicht over hun het willen zien. De overgang in de wending gaat me goed af dus denk dat ik dat maar aanhoud. Tijdens de introductie van de nieuwe proeven een paar jaar geleden hebben Ze idd ook duidelijk laten zien dat het tijdens de wending moest. Maar door mijn twijfel dacht ik ik zal het eens op bokt vragen. Ook bedankt voor de tips over de middenstap en het halastrekken hier kan ik zeker wat mee!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:38

Mootje schreef:
De juryleden die ik ken geven een dikke onvoldoende wanneer je na de wending in stap gaat.

Dat van de teugels zien veel juryleden niet eens als het wel verkeerd gaat. Laatst las ik in een topic dat iemand die nu Z rijd, altijd met links groette en hier nog nooit commentaar op had gehad. Erg slordig van de juryleden...

Nou ik denk dat ik ondertussen wel 50 / 70 proeven heb gereden met deze oefening en ik doe het altijd na de wending.
Heb altijd een voldoende op die oefening.
Ik vind het belangrijk om eerst recht te richten en dan de overgang te doen.
Heb nog nooit commentaar op gehad.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:40

ikke129 schreef:
op de dvd van de proeven zeggen ze t mag voor de wending, in de wending of na de wending;)

Hoe kom je aan zo een dvd?
Op de site van het KNHS staat dat het uitverkocht is...