Staart tussen de benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:28

AnkeVivaldi schreef:
Het is geen heel probleem, maar het ziet er behoorlijk rommelig uit.. Als je in het echt kon zien had je ook gedacht van: wat is dat nou weer. Dus ik dacht: misschien valt er wel wat aan te doen, er zijn altijd mensen met ervaringen ;)
Nogmaals: het is niet dat ik het een drama vind, maar het ziet het er wel storend uit.

En ik ga geen middeltjes doen om haar de staart te laten dragen, vind het zo sneu haha :D en ik wil niet dat ten koste van mijn paard het beter wordt, dan hou ik het hier gewoon lekker bij!

Ja
Dus geen Gember in zn kont :D

AnkeVivaldi

Re: Staart tussen de benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 18:33

Haha nee zeker niet :D

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:20

Hoi,

Ons paard doet hetzelfde als het paard/pony van de TS en ik wilde graag reageren.
Wij gaan nl. foto's laten maken om uit te sluiten dat ze evt last van haar rug heeft.

In galop en stap doet die van ons het niet, als ze aandraaft ook meestal niet maar na wat langer draven wel.

Wilde informeren of iemand dit bekend voorkomt, of het bv rijtedchnisch is etc.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:29

je paard heeft geen tonus (dat is de term) normaal gesproken (ik zeg niet dat dat hier het geval is want ik ken je paard niet ) wijst dit op een lichte ataxie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:33

Misschien een ataxie test laten doen als de dierenarts er een keer is !! ( niet speciaal voor laten komen ) Dir is een ' kenmerk' voor een paard met ataxie in wat voor vorm dan ook ..

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:37

Haar staartreflex was prima in orde, ook als de dierenarts haar onverwacht aan haar staart opzij trok reageerde ze niet vertraagd etc. en viel ze niet maar zette direct been bij.

Daarbij is het niet zo dat ze het altijd doet, in galop niet en bv met rijden vaak pas als ze iets moeier wordt. Soms rijdt je het eruit en soms ook niet.
Het lijkt er ook op dat ze inhoudt qua tempo op het moment dat ze het doet, dus soort van beetje blokkade...als ze echt voorwaarts is dan doet ze het minder of niet.
Laatst bijgewerkt door delerium op 24-09-10 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: edit op verzoek

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:28

__PSM__ schreef:
Veel tegen de wind in rijden ;)

:')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:31

Somebitch schreef:
Denk ook niet dat het uitdunnen zal helpen.

Tja helaas ga ik het niet proberen.
Mijne heeft een enorm dikke staart en ben er best van overtuigd dat ze omdat de staart te zwaar is ze hem niet draagt. Hoeft tuurlijk niet bij ieder paard te zijn hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:33

capriole schreef:
Haar staartreflex was prima in orde, ook als de dierenarts haar onverwacht aan haar staart opzij trok reageerde ze niet vertraagd etc. en viel ze niet maar zette direct been bij.

Daarbij is het niet zo dat ze het altijd doet, in galop niet en bv met rijden vaak pas als ze iets moeier wordt. Soms rijdt je het eruit en soms ook niet.
Het lijkt er ook op dat ze inhoudt qua tempo op het moment dat ze het doet, dus soort van beetje blokkade...als ze echt voorwaarts is dan doet ze het minder of niet.

Lichte Ataxie hoeft niet perse uit een klinische keuring te komen !!
Je kunt zelf ook een ataxie test uitvoeren !! ( Ataxie kan al komen van vastliggen ) zet haar achterbeen gekruistvoor haar andere achterbeen en geef haar dan een zetje !!
Indien ze zo blijft staan en niet haar been snel terug zet zou ik er een fysio/DA bijhalen ..

Kun je haar staart zonder tegendruk achteroverklappen richting haar rug !. Wijst dat 99% op Ataxie

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:36

Vraagje voor TS: draagt ze haar staart aan de longe (zonder longeersingel/bijzet) ook niet?

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 14:51

maura schreef:
Vraagje voor TS: draagt ze haar staart aan de longe (zonder longeersingel/bijzet) ook niet?

Nee dat doet ze niet, in stap en galop doet ze het wel (ook onder het zadel) in draf neemt ze altijd de staart mee tussen haar benen, sommige stukjes heel af en toe niet maar na iets van 5 seconden heeft ze hem er weer tussenhangen

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 14:53

Tigra_ schreef:
Somebitch schreef:
Denk ook niet dat het uitdunnen zal helpen.

Tja helaas ga ik het niet proberen.
Mijne heeft een enorm dikke staart en ben er best van overtuigd dat ze omdat de staart te zwaar is ze hem niet draagt. Hoeft tuurlijk niet bij ieder paard te zijn hoor.

Het is geen probleem dat ze hem 'niet draagt', maar meer het probleem dat ze hem echt meesleept tussen haar benen.

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:34

Bij ons idem, stap en galop draagt ze hem, in draf soms ook 5 of 10 rondjes, vooral net na overgangen. Opeens zie je haar verstrakken, eigenlijk zie je gewoon stukje spanning komen in haar lijf, ze neemt ook terug in tempo en dan die staart mee, knijpt hem niet echt aan bovenzijde maar is onderkant staart (hele dikke staart). Pas instructrice erop en toen leek het alsof ze op het been wat verstijfde en dat ze het er beetje uit kon rijden.

Wat ik wel merk is dat ze bv met balkjes lopen echt tig keer het balkje kan raken (zowel voorbeen als achterbeen) maar ...als ze wakker is dan kan ze het ook prima zonder te raken.

Springen, heeft ze praktisch niet gedaan maar als ze het doet kan ze onhandig zijn...anderzijds is haar balans nog niet echt goed en is ze nog niet goed doorgereden, dat merk je in het rechtrichten.

Het zou dus ook een spierenkwestie kunnen zijn, zadelmaker is al geweest, die dacht van jongheid en onwennig en gebrek aan spieren, ook ene kant ietsje meer bespiering dus daar kreeg ik al tip voor om aan te werken.

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:37

@AnkeVivaldi, heb jij er ooit opmerkingen over gehad tijdens het rijden van bv de jury?
Laatst bijgewerkt door delerium op 24-09-10 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:45

en staart net nog eens opgepakt....kon hem wel stuk rechterop maken, maar gelijk kwam er daarna reactie en kon het de 2e keer niet meer, ze drukte hem angstvallig naar beneden...
Laatst bijgewerkt door delerium op 24-09-10 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:38

Geen reacties meer? Haar staart omhoog kan dus wel, ze geeft tegendruk, maar lijkt wel iets minder te zijn als bij een ander bij ons op stal (even vergeleken) die van haar kun je er bij wijze van spreke doorheen trekken.
Laatst bijgewerkt door delerium op 24-09-10 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 08:54

capriole schreef:
@AnkeVivaldi, heb jij er ooit opmerkingen over gehad tijdens het rijden van bv de jury?

Nee, ik heb gek genoeg van een jury nooit een opmerking er over gehad. Wel van mensen om me heen, want het ziet er wel heel raar uit..

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 08:57

capriole schreef:
Opeens zie je haar verstrakken, eigenlijk zie je gewoon stukje spanning komen in haar lijf

Wat raar is is dat ik niet voel dat mijn pony zich ineens spant, ook als ik haar heel lekker ontspannen rij neemt ze de staart mee tussen haar benen.

Als ik met mijn hand strak over de rug ga krimpt ze verder niet in.
Capriole: Ik ben heel benieuwd wat er uit de foto's komt!

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 09:00

Afbeelding

Afbeelding
op deze foto is te zien dat ze de bovenkant niet knijpt, maar echt de onderkant meesleept tussen haar benen..

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:09

Ik heb het zelfde probleem! Mijn 14 jarige merrie heeft echt een super dikke staart en draagt deze ook scheef weg. Er is al door verschillende mensen naar gekeken, maar schijnt niet echt een scheefstand of pijn oid te zijn. Het is gewoon haar manier van dr staart dragen.
Maar ook zij neemt de staart mee tussen haar benen, zelfs in stap!

Daarnaast hoorde ik hier een paar mensen over ataxie.... mn merrie geeft dr achterbenen niet op. Gewoon ook al niet, dus uitkrabben of hoefsmid laten komen is onmogelijk. Ik mag wel gewoon poetsen e.d. Kan dit een sein van ataxie zijn?
Heb de dierenarts en osteopaat er nooit over gehoord...

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:15

scheef wegdragen is wel een teken van ataxie trouwens.

Dat doet die van ons niet.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:19

capriole schreef:
scheef wegdragen is wel een teken van ataxie trouwens.

Dat doet die van ons niet.

hoeft niet perse , als er arabisch bloed in zit kan het ook , die dragen ook de staart vaak scheef,maar scheef dragen komt wel ergens vandaan is mijn menig en ik ben er ook niet van gecharmeerd

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:02

:= arabisch bloed.... Tis een kwpn - tuiger :o Dus dát zit er niet in. Verder vind ik het ook nogsteeds erg vreemd, maar alles zit perfect op zn plek, het heeft niks met druk te maken want ook gewoon in de wei doet ze het. Verder heeft ze geen pijn o.i.d.
Wel heeft ze een verleden waarin ze zwaar mishandeld is, dus kweenie of het kan.. maar misschien heeft ooit iemand zo hard aan dr staart getrokken dat het is gebroken ofzo :? geen idee hoor....
Maar ik zeg het, alles en iedereen heeft er naar gekeken en niemand kan wat vinden of een oorzaak noemen. Ze heeft er gelukkig ook geen last van :o

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 13:16

JessAndHope: misschien dat dat met haar verleden te maken kan hebben.. Die van mij draagt hem verder absoluut niet scheef, ken wel meer paarden die dat doen inderdaad. Wel gek dat die van jou hem scheeft draagt en ook nog eens tussen de benen, zou wel een oorzaak voor zijn denk ik

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:19

Moet ook wel een oorzaak voor zijn :j tis geen natuurlijke houding iig... maarja.. heb hem nog niet kunnen vinden en zolang ze er ook geen last van heeft zal het mij eigenlijk een biet wezen.
Als mensen het niet mooi vinden kijken ze maar de andere kant op :+