Paardrijden met bril-extra bril erbij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:19

ik heb sinds kort wel een sportbril, maar vooral omdat madam niet altijd even vriendelijk is voor mij :Y) (m'n vorige bril heeft ook al is gevlogen)

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:09

lammie2701 schreef:
Barb12 schreef:
Ik draag al sinds m'n 7e jaar een bril maar ben nu toch over op lenzen. Ik durf m'n bril namelijk niet meer op met rijden. Niet vanwege krassen maar omdat ik in januari knoerthard van mn paard viel en m'n cap m'n bril in m'n gezicht drukte. Gevolg waren zware kneuzingen in m'n gezicht. Dus pas op! Ik heb ook een cilindrische afwijking maar ook daar zijn lenzen voor.

ik kan dus juist vanwege de cillinder dus geen lenzen...en dat in combinatie met de hoge sterkte...dus ben gedoemd om een bril te blijven dragen...
wat jij hebt gehad met een valpartij heb ik dus nog nooit meegemaakt...en dat terwijl ik van de 26 jaar dat ik leef al 24 jaar een bril draag...en ook heeeeeeeeel vaak van paarden/ponnies ben gevallen (kleine evenwichtsstoornis)...

Ze kunnen een hoop hoor tegenwoordig. Maar ik heb geen hele hoge sterkte misschien is dat het verschil. Ik val gelukkig niet zo vaak maar 1x echt hard was wel genoeg :+

Dwyne

Re: Paardrijden met bril-extra bril erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:13

Heb zelf meestal lenzen in met rijden, stuk prettiger. Maar met mijn huidige bril kan ik ook prima rijden. Wel speciale glazen die extra ontspiegeld zijn en niet snel beslaan en krasvrij zijn(bij pearle) en die doet het prima, nog geen krasje erop en ik doe er totaal niet zuinig mee...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:35

Barb12 schreef:
Ze kunnen een hoop hoor tegenwoordig. Maar ik heb geen hele hoge sterkte misschien is dat het verschil. Ik val gelukkig niet zo vaak maar 1x echt hard was wel genoeg :+

ik weet dat ze tegenwoordig een hoop kunnen...maar ik heb vorig jaar nog geinformeerd of het kon...en bijn mijn sterkte in combinatie met mijn hoge cillinderafwijking kon dat dus niet...

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:13

ik ben opticien :)

mijn advies:
gebruik voor het paardrijden zachte lenzen, geen harde lenzen, want hier komt sneller vuil achter dan op zachte lenzen. dit komt omdat harde lenzen meer op de traanfilm drijven. zachte lenzen is ook mogelijk met cilinder tot een bepaalde sterkte.

wil je geen lenzen dan zou ik een aparte bril naast je gewone bril gebruiken voor paardrijden. hierin heb je meerdere opties:
zonder ontspiegeling: nadeel je hebt meer hinder van reflectie in de glazen, als je hem alleen voor paardrijden gebruikt is dit een overweging waard. voordeel: is goedkoop en je ziet de krassen minder snel.
met ontspiegeling: reduceer je de reflecties tot het minimum.
je zou er voor kunnen kiezen om polycarbonaat glazen te nemen. deze zijn super hard en krassen niet zo snel.
bij gewone kunststof glazen altijd een kraswerende laag kiezen.

een andere tip: door het zand (bij kunststof glazen), kan inderdaad dit gaan krassen op de glazen met schoonmaken. voordat je de bril gaat schoonmaken even goed met water afspoelen op stal en dan afdrogen met een zachte doek. lauw tot koud water. de krassen die er nu in zitten kunnen er niet meer uit.

mocht je nog vragen hebben kan je altijd vragen en succes

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:22

Mijn dochter draagt ook altijd haar gewone bril met paardrijden!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:05

Ik ben ook brildraagster, en hou die gewoon op op stal. Ik heb wel in mijn kast een brillekoker met een oude bril, die ik voor nood kan gebruiken mocht ik vallen en mijn bril beschadigen. Dan kan ik evengoed nog thuis komen met de auto ;)
Ik heb wel enorm moeten wennen aan mijn multifocale glazen toen ik ging paardrijden... die diepte zag ik ineens heel anders.. niet echt fijn, maar het wende wel gelukkig :D

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 09:43

Bedankt voor alle tips.
Ik ga lenzen proberen en ben daarnaast aan het twijfelen voor een extra bril. Over alle ontspiegelingen en krasvrije lagen heb ik geen advies gekregen bij de opticien dus dat is iets waar ik zeker op ga letten!
Gelukkig zie ik de krasjes niet dus kan deze bril nog prima gebruikt worden.

Nog een tip voor de ultieme verzekering voor brildragers?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:51

zorgverzekering bedoel je? wat dat betreft ben ik blij dat ik bij izz zit...en meest uitgebreide pakket heb (voor oa fysio en de bril)...krijg dan namelijk bij pearle (mijn vaste opticien) tot maximaal 450,- vergoed...
ik heb mijn bril niet verzekerd voor schade ofzo...

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:34

als het goed is ben je wa verzekerd, ik zou eerst vragen binnen deze verzekering of dit eronder valt. afhankelijk waar je de bril koopt, hebben sommigen de mogelijkheid om je bril te laten verzekeren en inderdaad je zorgverzekering kan een dekking hebben. deze dekking geldt bij elke opticien.

ULTIEME TIP VOOR RESERVEBRIL:

hans anders heeft vanaf aankomende maandag t/m zaterdag (stuntaktie) een complete enkelvoudige bril voor 59 euro en multifocaal (veraf en lezen) 120 euro
dit incl:
*keuze uit alle monturen
*standaard 1.5 glazen (extra dun geld toeslag)
*ontspiegeling
*kraswerende laag

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 10:37

Ik zal eens gaan kijken maar vind de monturen meestal niets. En vaak geld het niet voor cilinder correcties.

Bedankt voor de tip!

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:39

momenteel hele leuke monturen en geldt ook voor cilinder en prisma's

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:59

melanie81 schreef:
als het goed is ben je wa verzekerd, ik zou eerst vragen binnen deze verzekering of dit eronder valt. afhankelijk waar je de bril koopt, hebben sommigen de mogelijkheid om je bril te laten verzekeren en inderdaad je zorgverzekering kan een dekking hebben. deze dekking geldt bij elke opticien.

ULTIEME TIP VOOR RESERVEBRIL:

hans anders heeft vanaf aankomende maandag t/m zaterdag (stuntaktie) een complete enkelvoudige bril voor 59 euro en multifocaal (veraf en lezen) 120 euro
dit incl:
*keuze uit alle monturen
*standaard 1.5 glazen (extra dun geld toeslag)
*ontspiegeling
*kraswerende laag

bij hans anders kan ik dus echt niet terecht...krijg dan ondanks dunningsproces van de glazen nog steeds jampotbodems...en dat heb ik bij pearle niet...
ik heb 1 keer een bril van hans anders gehad en dat was een en al ellende...montuur wat spontaan door midden brak, jampotbodems, pootjes die er spontaan vanaf vielen...en kreeg dan als commentaar dat ik dan te lomp was...nou hoe kan je lomp zijn als je gewoon op de bank zit tv te kijken...voor mij dus nooit meer hans anders...
ook vergoed mijn verzekering bij hans anders en nog een aantal opticiens maar tot 100,- en bij pearle tot 450,-...is bijna een complete bril voor mij (montuur onder de 100,-)

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:57

Ik heb altijd met een bril gereden, maar ik had ook last van krassen van schoonmaken met mn t-shirt.
Toen gewoon een paardrijbril in de stal gelegd, en dat ging goed.
Nu aan de lenzen :P

Sterrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:29

Ik heb sinds een tijdje een nieuwe bril, ook met een kraswerende laag. Dat werkt echt, maar mijn 'oude bril' had ook zo'n laag, en die is nog maar 1 jaar oud en er komen nu echt krasjes op. Ik heb ook de zachte lenzen geprobeerd trouwens, ging in het begin erg lekker totdat ik last kreeg van alle stofjes en strootjes tijdens het poetsen. Kwam er steeds onder en leed zelfs tot een beschadigd hoornvlies, elke dag 4x druppelen ofzo. Dat vond ik het niet waard, dus ik rijd gewoon met bril met kraswerende laag, of mijn oude bril.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:46

Ik draag sinds een tijdje een oude bril bij het paardrijden.
Hier ben ik mee begonnen nadat mijn bril een keertje in de kreukels heeft gelegen (lees: was erg scheef gaan staan). Van dat oudere montuur vind ik het minder erg als er onverhoopt nog iets mee mocht gebeuren. De sterkte van de glazen in de oude bril is ook nog goed; mijn ogen gaan nu niet zo hard meer achteruit, dus het scheelt maar heel weinig in sterkte.

Ik geef toe dat rijden met bril niet altijd ideaal is, bijvoorbeeld als het waait en regent, waardoor er veel druppels op mijn glazen komen, maar lenzen durf ik gewoon niet (wel eens geprobeerd).

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:02

Een bril heeft dan wel als nadeel dat hij natregent, en als je swinters de warme kantine inloopt dat hij gelijk beslaat.. maar heeft ook wel voordelen! Je hebt niet direct de wind (met de stof) in je ogen, en vliegjes vliegen er ook niet in. :) (op buitenrit dan he) :D

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:29

Ik ga vrijdag mijn lenzen proberen ook omdat het voor mijn studie/werk voordelen kan opleveren. Ik ga dus niet naar de handsanders dat vind ik te snel beslissen, ookal is het zo voordelig! Morgen eerst nogmaals mijn ogen meten bij een andere opticien (waar ik dit glas vandaan heb) kan ik gelijk vragen wat voor glas er precies inzit en wat er nog mogelijk is.

Ik zag gister dat mijn pootjes ook helemaal wit uitgeslagen zijn, geen idee hoe dat kan.. Julie?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:34

Fairytail schreef:
Ik ga vrijdag mijn lenzen proberen ook omdat het voor mijn studie/werk voordelen kan opleveren. Ik ga dus niet naar de handsanders dat vind ik te snel beslissen, ookal is het zo voordelig! Morgen eerst nogmaals mijn ogen meten bij een andere opticien (waar ik dit glas vandaan heb) kan ik gelijk vragen wat voor glas er precies inzit en wat er nog mogelijk is.

Ik zag gister dat mijn pootjes ook helemaal wit uitgeslagen zijn, geen idee hoe dat kan.. Julie?

zweet, haarlak?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:41

Ik gebruik geen haarlak of andere spullen. Heel soms wax als ik ga stappen.
Zou dat beetje zweet op je hoofd zo veel invloed hebben op het montuur?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:43

Fairytail schreef:
Ik gebruik geen haarlak of andere spullen. Heel soms wax als ik ga stappen.
Zou dat beetje zweet op je hoofd zo veel invloed hebben op het montuur?

kan wel, maar is er vaak wel af te wassen maar als het te lang erop zit kan dat zeker het montuur aantasten...
en wax kan ook voor witte vlekken zorgen...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:45

Dat gebruik ik zo weinig dat ik niet denk dat het door wax komt. Zal mijn pootjes is met afwasmiddel wassen kijken of dat werkt ;)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:01

lammie2701 schreef:
Barb12 schreef:
Ik draag al sinds m'n 7e jaar een bril maar ben nu toch over op lenzen. Ik durf m'n bril namelijk niet meer op met rijden. Niet vanwege krassen maar omdat ik in januari knoerthard van mn paard viel en m'n cap m'n bril in m'n gezicht drukte. Gevolg waren zware kneuzingen in m'n gezicht. Dus pas op! Ik heb ook een cilindrische afwijking maar ook daar zijn lenzen voor.

ik kan dus juist vanwege de cillinder dus geen lenzen...en dat in combinatie met de hoge sterkte...dus ben gedoemd om een bril te blijven dragen...
wat jij hebt gehad met een valpartij heb ik dus nog nooit meegemaakt...en dat terwijl ik van de 26 jaar dat ik leef al 24 jaar een bril draag...en ook heeeeeeeeel vaak van paarden/ponnies ben gevallen (kleine evenwichtsstoornis)...

Mwoah, ik heb -7.50 en -8 en ook een cilindrische afwijking maar ik heb wel gewoon lenzen hoor. Moet wel vrij regelmatig op controle.

Maar anyways ontopic:
Inderdaad misschien toch lenzen proberen en anders misschien toch een goedkoper montuurtje erbij. Toen ik nog altijd een bril droeg bij de paarden zijn er ook al aardig wat gesneuveld :+ Of inderdaad kraswerende laag..
Heeft je opticien geen tips?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:50

Warbling schreef:
lammie2701 schreef:

Mwoah, ik heb -7.50 en -8 en ook een cilindrische afwijking maar ik heb wel gewoon lenzen hoor. Moet wel vrij regelmatig op controle.

Maar anyways ontopic:
Inderdaad misschien toch lenzen proberen en anders misschien toch een goedkoper montuurtje erbij. Toen ik nog altijd een bril droeg bij de paarden zijn er ook al aardig wat gesneuveld :+ Of inderdaad kraswerende laag..
Heeft je opticien geen tips?

dat is dus juist het verschil...met - sterktes kunnen ze veel meer dan met + sterktes...
met paardrijden heb ik overigens nog nooit last gehad van een kapotte of beschadigde bril...en dat terwijl ik tot 2 jaar terug heel vaak van het paard viel...

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:41

Damn ik had wel gelezen dat je een + sterkte had maar het meteen weer vergeten geloof ik 8)7 Sorry!