Volvo V50 voor de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 02:14

Ik vind een V50 2.4 met een tweepaards trailer anders prima lopen, ofschoon ik niet zeker weet of het wel mag. Je moet wat verder doortrekken, maar dat heb je met vrijwel ieder benzineblok.
Kan je wel voor een TSI-blok oid gaan zoeken.. maar daar geef je de krukas- en drijfstanglagers weer gigantisch op hun donder door áltijd maar veel van dat koppel onderin te verwachten.

Ben benieuwd hoe de betrouwbaarheid van die dingen wordt bij veelvuldig zware lasten trekken. Ze blijven er niet voor gebouwd.

Verder: Is volgens rina een 740 Diesel stabieler of sterker dan een V70 2.4D? >> Stabieler heb ik te weinig goed vergelijkingsmateriaal voor.. maar sterker is ie zeker niet. V70 zal onderin ws. minder sterk lijken, omdat ie bovenin veel explosiever is, maar dat D5-blok wil wel koppel leveren, ook als ie teruggetuned is naar 130pk. Mocht je de oude hebben (de 2.5D), dan heb je gewoon de TDI motor uit de Transporter T4 en T5, maar dan in exact dezelfde opbouw als ie ooit in de 1e serie Audi A6 heeft gezeten.
Die 2.4 Diesel uit de Volvo 740 is overigens ook gewoon een VW-motor, het zescilinder dieselblok uit o.a. de VW LT28/35. Heel betrouwbaar, maar sterk/snel...? Not quite. Vrachtwagentje van een bekende doet met dat blok 85 km/h max :+

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 02:44

@HL Photo, ik heb niet gezegt sterker, ik zei meer vermogen onderin, dus niet de boel gaan verdraaien ;)
Jep ik weet precies welk blok er in welke auto ligt. Enne dat VW LT blok red met een Volvo740 (met mij achter het stuur, ik ben nl niet zon hardrijder) 160 km/h. Er zit nog meer in, maar gezien wat die motor op z'n kop gehad heeft (je zegt het al, een 6 cillinder) dit blok heeft jaren met 4 gelopen ;( Das nie goed nie voor je motor, trek ik em niet verder open. De V is idd de 2.4, niet teruggetuned (of gedrosselt zoals de Duitsers zeggen) maar bovenin explosiever................jein (ik begin er al Duits van te schrijven :+ ). Tuurlijk hij komt ergens in het koppel meer van z'n plek als de 740 maar om nou te zeggen wauw wat is die snel weg, nope. En dat moment van "dr komt wat" is ook maar kort vind ik. Het V blok heeft meer PK en PS maar ik vind ik vergelijk tot wat de 740 heeft het verschil in wat eruit komt weinig. En je moet toegeven bij het wegrijden heb je meer aan het LT blok van vroeger, koppel ohne ende :D

Maar wat voor mij belangrijk is als ik een trailer trek, dat niet bij elke beweging van het paard je hele combi aan de slinger gaat. En met name dat vind ik in de V70 erg tegenvallen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 07:57

HLPhoto schreef:
Ik vind een V50 2.4 met een tweepaards trailer anders prima lopen, ofschoon ik niet zeker weet of het wel mag.

Je bedoelt voor wat betreft kogeldruk? En met wat voor paarden/pony's en hoeveel? Ik weet dat die van mijn ouders 1500 mag hebben, dan zit je op maximaal twee grote pony's.

Ik heb dus tot nu toe met de V70 geen slingers meegemaakt. Nou is mijn paard vrij rustig op de trailer. Té rustig misschien. Want hij valt wel eens in slaap c.q. staat te suffen op een lang recht stuk en begint dan te rommelen als we een rotonde nemen/een bocht in gaan/om een andere reden zachtjes afremmen, dan schrikt hij ineens wakker en dan gaat-ie ff bewegen, hoe rustig het allemaal ook gaat (ik heb er wel eens een tijd achter gereden als iemand anders de trailer reed - leuk om je eigen paard te observeren). Lang stilstaan voor een verkeerslicht is ook niet zijn favoriete onderdeel. Maar ook dan voel ik niets vreemds. Uiteraard zullen er auto's zijn die nóg stabieler liggen voor een trailer, maar zoals gezegd: zulke auto's zijn niet voor iedereen even rendabel voor dagelijks gebruik.

mmouse

Re: Volvo V50 voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:01

Ik heb in het verleden met een V50 2,4i een 1,5prds trailer getrokken, ging prima. Je voelt wel dat er wat achter hangt maar het gaat verder zonder problemen. Momenteel heb ik een Xtrail diesel en dat gaat wel makkelijker, desondanks alleen maar goede ervaringen met de V50 (maar ik zou er nooit een 2prds achter hangen!)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:05

HLPhoto schreef:
Ben benieuwd hoe de betrouwbaarheid van die dingen wordt bij veelvuldig zware lasten trekken. Ze blijven er niet voor gebouwd.

Wat bedoel je met 'veelvuldig'? Ik kan me ook voorstellen dat je voor iets zwaarders kiest als je drie keer in de week vele kilometers rijdt met een gevulde trailer. Dat is IMO een zwaardere belasting dan twee of drie keer in de maand een keertje met de trailer weg of iedere week een keertje naar de rijvereniging een paar km verderop.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:19

rina schreef:
En je moet toegeven bij het wegrijden heb je meer aan het LT blok van vroeger, koppel ohne ende :D

Dat líjkt dus zo... maar als je gaat meten is dat anders.
Een conventionele dieselpomp heeft stationair alleen meer in te brengen en slaat dus minder snel af :)

Karin schreef:
HLPhoto schreef:
Wat bedoel je met 'veelvuldig'? Ik kan me ook voorstellen dat je voor iets zwaarders kiest als je drie keer in de week vele kilometers rijdt met een gevulde trailer. Dat is IMO een zwaardere belasting dan twee of drie keer in de maand een keertje met de trailer weg of iedere week een keertje naar de rijvereniging een paar km verderop.

'Veelvuldig' is inderdaad twee of drie keer in de week kilometers maken met een gevulde trailer. Niet omdat dat nou de eerste keuze is, maar omdat ik erg benieuwd ben naar wat er dan gebeurt :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:30

Drie keer in de week ver weg met een gevulde trailer... Dat zijn dan IMO toch vaak mensen die zich bedrijfsmatig met paarden bezighouden óf mensen die flink met de sport bezig zijn en daar een hoop voor over hebben (en evt. een sponsor hebben). Voor die mensen is een stevige 4x4 met veel vermogen vaak wél rendabel. Die zullen IMO niet zo heel snel voor een personenauto kiezen om de trailer mee te trekken. Uitzonderingen daargelaten, maar ik kan me voorstellen dat je benieuwd bent naar wat die uitzonderingen met hun auto doen.

Voor de mensen die een paar keer in de maand met hun anderhalfpaards op pad gaan lijkt een personenauto die om en nabij de 1500 mag trekken mij iig een prima optie. Die hebben hun auto niet primair voor het trekken van de trailer, maar voor dagelijks gebruik en om een trailer mee te kunnen trekken op de momenten dat het nodig is. Maar ja, wie ben ik. :))

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:33

Ik ken er zat die 2x in de week les hebben en ieder weekend een wedstrijd, maar maar net genoeg geld hebben om een grote personenauto neer te zetten ipv een kleintje.

De auto die ik vroeger van m'n baas reed was van een collega geweest die 2 paardrijdende dochters had. Dat was VAG, een sterke TDI, en een héél gaar schakelende versnellingsbak :)

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:33

Ik rij een V50 2.4 benzine met trailer. Is goed te doen 1,5 paards trailer. Gereden met een fries van 1.70 erin. Mijn ouders hebben een landrover die ik altijd eerst probeer mee te nemen maar anders kan de V50 het prima handelen. Is natuurlijk wel wat minder stabiel en wat minder trekkracht.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:39

nog 2 feitjes:
- v70 2.4d is wel degelijk een teruggetunede d5 (163 pk, ook geleverd met 185 pk)
- v70 d5 van een bekende heeft momenteel een storing, trekt pas na 3000 tpm een beetje! Schijnt bekend probleem te zijn, 218 pk (ding is gechipt) komt er nu lang niet uit. Normaal is het boven 1500tpm sleuren geblazen.. Jouwe ook last van?