Paard wordt neurotisch zodra je hem uit de wei haalt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:58

Heb dit ook meegemaakt, maar na inderdaad veel grondwerk en proffesionele begeleiding daarin is het weer helemaal goedgekomen!

maXcomX

Re: Paard wordt neurotisch zodra je hem uit de wei haalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:36

Hmm, aan dat leiderschap twijfel ik wel een beetje. Meneer -vroeger dekhengst, en laat gecastreerd- doet het namelijk ook als ie met de kudde uit de wei gehaald wordt. Overigens aan respect ontbreekt het niet, gewoon teveel energie en nog beetje veel hengstengedrag.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:42

Hengstengedrag kun je dan imo ook niet vergelijken met merrie- of ruinengedrag. :)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 21:26

Vandaag was het weer een drama!
Heb hem nu maar tussen 2 touwen gezet dan kan hij in ieder geval geen rondjes draaien. Zo neurotisch als het maar kan, om de 5 minuten mesten.

Als ik grondwerk doe dan gaat dat volgens het boekje, als er geen leiderschap zou zijn dan zou dat ook een drama moeten zijn.
Ben toch ook een beetje zoekende naar wat ik nou het beste kan doen.
Dit maakt het gewoon heel erg lastig.
Nu ook gelijk maar weer gelongeerd en daarna verder geprobeerd te poetsen etc maar is gewoon niet te doen.
Gevaar is ook dat hij dicht bij mijn irritatiegrens aan het komen is....

Snap ook niet waarom hij gister dan zo braaf was...
Heb ook al Bach geprobeerd maar dat werkt niet, probeer nu een of ander stressmix maar heb daar ook niet zoveel vertrouwen in.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:35

Ik heb er ook 1 met verlatingsangst. Het enige wat bij mij helpt is gewoon door zetten en doen als of je neus bloed! Ik deed het elke dag twee keer, steeds op de zelfde plek en steeds het zelfde ritueeltje. Als je boos word gewoon een liedje gaan zingen of iets en door gaan waar je mee bezig bent. Ik zette haar ook tussen twee lijnen, veiligheid

Wij zijn net verhuisd en het hele gedoe begon weer van voor af aan. Ik heb meteen de oude methode toegepast en mevrouw is na na 4 dagen al een stuk rustiger. Ze halen echt wel vertrouwen uit gewoontes.

Hoop dat het voor jou ook helpt. Het kan wel heel lang gaan duren.

Nog een tip niet voeren als die zo druk is, op die plek waar je hem wil poetsen. Met voer ben jij geen leider, even simpel uitgelegt, maar denk wel dat je weet wat ik bedoel

succes

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:36

dorientjuh schreef:
Hengstengedrag kun je dan imo ook niet vergelijken met merrie- of ruinengedrag. :)

Het is nu een ruin, maar wat hengstengedrag blijft meestal als een hengst op latere leeftijd gecastreerd is.

@Adin
Hoe zit het met krachtvoer?

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:39

Uiteraard moet je kijken naar leiderschap, dominantie, goed gedrag belonen enz. Allemaal al wel genoemd.

Maarre...voor de tussentijd...heb je al geprobeerd er gewoon een hooinet voor te hangen?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 22:15

Krachtvoer krijgt ie niet meer sinds hij zich zo is gedragen.
geen hooinet wel bijvoorbeeld wat lucerne maar hij heeft rust niet om te eten, hij neemt een hap laat vervolgens alles vallen en gaat weer druk bezig met z'n gewiebel.
vandaag tussen de 2 touwen is hij bijna aan het piafferen zo druk is hij

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 01:00

Misschien toch iets anders. Als de eetlust afneemt, dan kan er ook iets anders aan de hand zijn. Misschien gebit?

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:33

Hmz en iets wat hij echt heel lekker vind...bak wortels ofzo?

Verder denk ik dat het belangrijk is de dingen even een klein beetje in perspectief te plaatsten. Ik snap dat het vervelend is hoor, maar wie wordt er eigenlijk moe van als hij zich druk maakt, jij of hij? Zolang het paard niet echt een gevaar voor zichzelf vormt (en dan moeten ze wel heel erg in paniek raken wil dat zo zijn) en jij hem nog enigzins opgezadeld krijgt...misschien scheelt het al de helft als je even zoiets hebt van ...ach jongen die maar lekker...ik ga gewoon door met wat ik aan het doen was en jij...ach jij houd vanzelf wel een keer op. Zoiets.

Voor alle duidelijkheid: Ik zeg niet dat je het gedrag aan moet moedigen of dat het niet een keer op moet houden he. Alleen in sommige gevallen kan de oplossing juist zitten in het even niet meer op willen lossen maar gewoon door te gaan met waar je mee bezig was...Lastig te omschrijven zo ik hoop dat je het begrijpt.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 12:08

@maXcomX
zijn eetlust is niet afgenomen, hij heeft gewoon de rust niet om te eten. Als ik hem in de wei iets kom brengen dan eet hij wel.

Ezter: ik snap wat je bedoeld hoor :) denk ook dat dat een goede strategie is maar wel moeilijk. Zal wel even de radio aanzetten voor mijn eigen afleiding zodat ik mijn geduld kan bewaren. Morgen heb ik wedstrijd dus moet vanvond wassen en vlechten. Heb gelukkig hulp want alleen wordt wel erg lastig.
En dan maar hopen dat hij zich op vreemd terrein enigszins gedraagd want anders kan ik me weer afmelden.

Gister met manen trekken stond ie wel even stil :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:12

hoe voel jij je dan als jij paard uit de wei haalt?
Ben je zelf nerveus of bang?
Zo ja dan merkt hij dat direct en dat is dan zeker ook de reden waarom die zo doet.

Mijn paard merkt dit ook extreem aan mij.
mischien helpt een bahckuurtje ?
ook bij jezelf om de rust er weer in te krijgen.

schitterend paard trouwens <3

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:17

ik lees trouwens net dat je al een bachkuur geprobeerd heb
erg vervelend dit probleem

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:20

erg lastig dit... Ik zou hem ook gewoon negeren en hem zo lang laten staan tot ie rustig wordt. Misschien helpt het als je hem enkele dagen op stal laat (als dat mogelijk is tenminste) zodat ie weer wat wend aan de stal en alleen zijn. Veel succes dermee

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:44

Adin schreef:
@maXcomX
zijn eetlust is niet afgenomen, hij heeft gewoon de rust niet om te eten. Als ik hem in de wei iets kom brengen dan eet hij wel.

Ezter: ik snap wat je bedoeld hoor :) denk ook dat dat een goede strategie is maar wel moeilijk. Zal wel even de radio aanzetten voor mijn eigen afleiding zodat ik mijn geduld kan bewaren. Morgen heb ik wedstrijd dus moet vanvond wassen en vlechten. Heb gelukkig hulp want alleen wordt wel erg lastig.
En dan maar hopen dat hij zich op vreemd terrein enigszins gedraagd want anders kan ik me weer afmelden.

Gister met manen trekken stond ie wel even stil :)

Heel veel succes vanavond ;) Ik zou zeggen tel tot 100 haha.
Oja, wat je zegt over dat vaak mesten...er zijn heel veel paarden die vaker mesten als je gaat vlechten hoor, ze weten echt wel dat er wat gaat gebeuren! Het is wel vervelend (vooral als ze zichzelf weer vies maken als je net gewassen en gepoetst hebt!) maar ook hier geld weer...als ie leeg is houd t vanzelf op...adem in adem uit zegmaar!

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:59

heeeey

weten jullie wat ook kan helpen VRETEN :D heel handige manier om je paard even af te leiden druk je hem een kruiwagen kuil onder de neus(bij mij werkt het) nouja...t is wel een ezel maar...hij deed precies t zelfde halstertouwen kapot trekken enz enz gewoon een kruiwagen met wat kuil niet veel ofzo hoor als hij het ophad was het op.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 17:57

Hij mest zodra ik de stal binnenloop.
Zet hem vanavond gewoon maar weer tussen 2 touwen en we gaan ervoor.
ben niet gespannen als ik hem uit de wei haal, hij ook nog niet, probleem begint zodra ik hem vast zet.

Ik heb ook overwogen om hem weer snachts op stal te zetten, zodat er weer een vast ritme komt, maar we hebben open boxen op stal (dus zonder tralies) en ik ben al de dood dat hij in zijn onrust gaat steigeren en dan over de box heen langs, hij is groot met lange benen en ik heb het wel eens bij een ander paard zien gebeuren.
En daarnaast wil ik hem gewoon 24/7 buiten hebben.
Het zou moeten kunnen als ie maar een beetje rustiger wordt.
Zal vanavond idd tot 100 tellen en hopen dat hij morgen op wedstrijd ook een klein beetje rust ergens kan vinden....

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 13:17

Ik zou hem tijd gunnen om eraan te wennen :j
Toen ik de mijne pas had werd die ook erg nerveus als de rest op de weide stond en hij op z'n poetsplek (hij is daardoor zelfs keer ontsnapt en dwars door 'n hek gesprongen).

Maar in loop van de maanden is dit sterk verminderd.
Als het echt erg was had ik inderdaad ook een paard in zijn zicht gezet en dit heb ik langzaam af kunnen bouwen totdat die 'm niet meer zag.
Nu heeft die er vrijwel geen last meer van eigenlijk ;)

Edit: ik lees net dat je bang bent dat die 's nachts op stal over z'n box heenspringt
Je kan er mischien een wave rek opzetten, heb ik ook ;)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 16:52

Het liefste houd ik hem natuurlijk gewoon 24/7 buiten zomers. S winters staan ze meer dan genoeg op stal.
Denk dat ik maar gewoon geduldig moet zijn.
Gister heeft hij een halster en een touw gesloopt door te hangen maar toch was het wel goed denk ik.
normaa staat ie aan 1 touw vast en dat knapt moeiteloos. Vandaag stond ie weer tussen 2 touwen en dat knapte niet. Ipv door gaan met hangen had hij volgens mij echt zoiets va": sh** het gaat niet kapot, hihi en daarna bleef hij weer even staan.

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:18

hey adina, pacator heeft dit ook ontzettend gehad (toen ik hem net had), hij kon niet een minut stil staan, stijgeren brullen etc. ik ben ook weel bezig geweest met grondwerk (stil staan als ik het vraag mee lopen stil staan en om hem heen lopen etc). toen hij dat eenmaal door had kon ik hem ook los poesten laten staan en dat hij geen stap verzette. hij begon mij te vertrouwen (dat hij niet alleen is). ik kan hem nu gerust een half uur laten staan zonder dat hij druk wordt.

misschien kun je dit proberen in het land dan buiten het land stukje verder en zo steeds uitbreiden zodat hij vertrouwen krijgt in jou?
met de hoefsmid gaat hij nog wel af en toe hangen, maar is ook al verbeterd, hij doet het nu max 1 of 2 keer. in het begin stond hij alleen maar op zijn achterbenen. ik doe dit als hij gaat hangen een handje musli voor zijn neus, en als hij dan weer gewoon rustig gaat staan dan krijgt hij het. (moet je niet zo slimmerik hebben die denkt als hij gaat hangen iets krijgt). en daarna 5 minuten wachten en daarna 10 minuten wachten. tot hij het niet meer doet.

Bij pacator heeft het ontzettend geholpen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:25

Hey, ik heb ook zo een paard gekent. Zij deed het wel steeds als ze aangebonden stond, van links naar rechts, krabben. Ik werd er zelf nerveus van. Eigenaresse keek er niet naar, dus probeerde ik het ook maar te negeren. Aard van het beestje dachten we

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 14:43

hey Jessica,
het grondwerk gaat echt supergoed, dat heb ik al vaak geoefend en gaat dus prima, het lijkt dus geen effect te hebben op de onrust op stal.
Het hangen is nu gewoonte geworden jammergenoeg, hij weet dat hij makkelijk los kan komen.
Het gekeken naar controller halsters maar vind die toch net iets te gevaarlijk.
Doe volgende x denk ik 2 halsters om met 4 touwen, dan blijft er vast iets heel :)
ik vrees dat ik geduldig moet zijn en dat het in de herfst wel weer over gaat

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:47

erg lastig zeg! maar dit gebeurd alleen bij het vast zetten? je merkt nisk bijv met het aan de hand lopen als je wat druk op het alstertouw zet? kan het niet zijn dat hij de druk achter zijn oren niet fijn vind? dat als hij bij het vast staan wat druk krijgt en daar door gaat hangen?

Roomsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:51

Mijn paard deed het ineens ook, vanuit het niks.
Eèn halster kapot, twee halstertouwen, en zelfs al twee keer de ring uit de muur.. Mijn intructrice had dacht ze wel een oplossing, een halster dat als mijn paardje ging hangen, strak trok om haar keel en neus geloof ik.. Ze gebruikte dit bij het vast zetten van jonge paarden. Niet een heel vriendelijk ding dus, maar ja, misschien wel de oplossing!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 15:41

Nee aan de hand lopen etc gaat allemaal prima. Het is gewoon zodra ik hem vastzet om te gaan poetsen/ opzadelen/ vlechten etc is het een drama.
Andres is een paard dat ontstresst door beweging maar ja, het is wel onhandig als je wilt poetsen of vlechten.

Het probleem is dus zowel het niet willen stilstaan en daarnaast het hangen.