springen op gras met/zonder ijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janesmith

Re: springen op gras met/zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 01:56

Je moet op gras altijd met ijzers rijden omdat je altijd met stiften in moet rijden. Vaak is het op gras een beetje glad en zonder ijzers kun je ook geen stiften indraaien en kun je dus de raarste glijpartijen krijgen. Ook kan je paard vertrouwen kwijtraken omdat het paard iedere sprong een beetje het gevoel krijgt dat het uitglijdt in de afzet. Veel wordt de foute gedachte gemaakt dat het alleen bij regen nodig is om stiften in te draaien maar de stallen waar ik gewerkt heb daar werden ook stiften ingedraaid op concours in de hallen. Of als een concours vroeg begint dan ligt er een beetje dauw op het gras en al schijnt het zonnetje dan nog is het glad. En als je in een parcours tegen de klok rijdt wil je toch een scherpe bocht kunnen rijden? Daar heb je ook stiften voor nodig dus al met al zou ik zeggen ijzers met schroefgaten onder je pony doen. Gewoon voor de zekerheid want je bent nie blij als je op een dag uitglijdt en onder je pony komt te liggen. Elk risico dat je kunt vermijden moet je ook vermijden.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:43

janesmith schreef:
Je moet op gras altijd met ijzers rijden omdat je altijd met stiften in moet rijden. Vaak is het op gras een beetje glad en zonder ijzers kun je ook geen stiften indraaien en kun je dus de raarste glijpartijen krijgen. Ook kan je paard vertrouwen kwijtraken omdat het paard iedere sprong een beetje het gevoel krijgt dat het uitglijdt in de afzet. Veel wordt de foute gedachte gemaakt dat het alleen bij regen nodig is om stiften in te draaien maar de stallen waar ik gewerkt heb daar werden ook stiften ingedraaid op concours in de hallen. Of als een concours vroeg begint dan ligt er een beetje dauw op het gras en al schijnt het zonnetje dan nog is het glad. En als je in een parcours tegen de klok rijdt wil je toch een scherpe bocht kunnen rijden? Daar heb je ook stiften voor nodig dus al met al zou ik zeggen ijzers met schroefgaten onder je pony doen. Gewoon voor de zekerheid want je bent nie blij als je op een dag uitglijdt en onder je pony komt te liggen. Elk risico dat je kunt vermijden moet je ook vermijden.

Totaal mee eens! En als je toch geld uitgeeft wees dan zeker niet te knieperig om achterijzers met gaten te nemen. Kost minder dan een dikke dierenarts rekening of jezelf in de kreukels!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:23

Toen ik met me oude verzorgpaard nog reed en sprong, sprong ik ook gewoon zonder ijzers op gras(geen wedstrijden dan). Maar als het voor mijn gevoel te glad was ging ik niet, maar als ik reed, maakte ik nooit mijn bochten te scherp en probeerde ik gewoon een rustige galop te houden, zodat je niet na de sprong nog 10 meters verder glijd. Maar voor wedstrijden zijn ijzers echt wel een optie. Kalkoenen moet je ook bij na gaan denken waar je de gaten laat maken en hoe lang en wat voor soort kalkoenen te aan schaft. Want van te lange kalkoenen kan je paard ook blessure's oplopen.

lauradelmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:26

ik vind echt dat je ijzers met kalkoenen moet gebruiken als je met een paard/pony op gras gaat springen ( op hoog nivo dressuur vind ik ook )
het dier zal snel schuiven.
ook al is het laag.
door scherpen bochten gaan en het is spek glad kan niet zonder ijzers.

carolienuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:55

Pas heb ik een springparcours gereden op het gras met hoefijzers (zonder kalkoenen) het was echt heel eng .. vooral op vers nieuw gras is het heel glad. in galop door de bocht is het zelfs gevaarlijk ! absoluut zonder :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 07:33

Dit ligt aan jouw paardje, je zult dit toch moeten bekijken. Je kunt best zonder ijzers rijden hoor, maar stel dat jouw paard fijner en vaster loopt met ijzers, kun je beter gaan voor met :)

Worldgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:07

Zonder ijzers is geen probleem, zeker niet in de BB.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:10

als je je bedenkt dat ijzers over 't algemeen slecht en onnodig zijn zeg ik nee, vooral zonder ijzers rijden! voor wat ondersteuning van mijn ' slecht en onnodig' verwijs ik je naar 't profiel van arabesk :)

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 18:34

mijn pony krijgt altijd in mei/juni ijzers onder want dan gaat ze voor de kar dus de weg op en dan slijten ze heel snel. maar voordat ze ijzers heeft spring ik altijd zonder ijzers en als ze wel ijzers heeft met.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 18:36

Met mijn shetlander spring ik in de weide, met droog weer gaat het prima, met wat natter weer kan het wel alleen zonder de snelle (scherpe) bochten.

carolienuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:17

kblijf erbij; kalkoenen of geen ijzers ! ;)

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:22

ik snap sws niet dat er mensen zijn die een parcour springen zonder ijzers. vandaag ook weer, paarden die uitglijden, of zelfs zo dwars de hindernis door glijden. straks gaat het mis en verrekt het paard wat, of lig je tegen de grond, nee dan liever geld uitgeven aan ijzers met punten, dan aan een dierenarts rekening en een paard dat zn vertrouwen kwijt is..

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:30

Tja, het vertrouwen gaat bij mijn paard zonder kalkoenen compleet de deur uit, en omdat zij al geen echte waaghals is met springen op vreemd terein draai ik áltijd kalkoenen met springen op gras. 1 glijertje en ik weet dat ik opnieuw kan beginnen, echter als je een stabiele pony hebt, zonder ijzers kan het best goed gaan in de BB en B. Ik heb ze nodig voor crossen, dat doe ik nl absoluut niet zonder kalkoenen op gras..
Dressuur daarintegen doe ik ook nog vaak genoeg zonder kalkoenen (met rondom ijzers) rijd nog maar B, en vind het daarvoor onnodig om op relatief droge ondergrond stiften te draaien, vroeg er laatst 1 die dr ijzers was verloren of mijn pony zonder ijzers dan wel zo zeker liep, eeh ja hoor :+ .

veerkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:57

als het gras wat nat is is het veilig om hoefijzers met pinnen te dragen
als het droog is idem
maar als het modderig is hebben ze me verteld dat je best zonder hoefijzers rijd

closemyeyes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:36

dat moet je zelf kiezen,
mijn wedstrijd paard staat zonder ijzers en daar doe ik wedstrijden mee op gras,
nu dat is helemaal geen probleem,
met mijn ander wedstrijd paard die heeft wel ijzers , dus
daar draai ik dan toppe in,
ma aan toppe is heel veel werk omda te onderhouden enzu
maar ge moet dat eigenlijk zelf kiezen (': x

closemyeyes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:38

_danieke_ schreef:
ik snap sws niet dat er mensen zijn die een parcour springen zonder ijzers. vandaag ook weer, paarden die uitglijden, of zelfs zo dwars de hindernis door glijden. straks gaat het mis en verrekt het paard wat, of lig je tegen de grond, nee dan liever geld uitgeven aan ijzers met punten, dan aan een dierenarts rekening en een paard dat zn vertrouwen kwijt is..

mijn paard staat zonder ijzers,
en daar heb ik nog nooit een probleem mee gehad da die uitglijdt,
en die gaat héél snel dus,
ge moet da zelf voelen, en
vertrouwen in u paard ookal zonder ijzers,
zonder ijzers is helemaal ni gevaarlijker ;)
het is het vertrouwen dat telt

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:07

Paarden kunnen zowiezo beter zonder ijzers lopen dan met. Ze hebben beter hun evenwicht verdeeld.
Als een paard al lang op ijzers heeft gelopen en je haalt ze eraf dan moeten de meeste paarden hun evenwicht weer opnieuw vinden :)