Trailerladen (angstig paard) oefeningen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:29

nee ik heb alleen een mini laptopen dat leest niet echt lekker.
Doe ik als mijn PC weer is gemaakt.....

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 23:32

@ Cissy: Ze is niet relaxed iig. Hoe ik haar angstig heb gezien, uit ze zich precies zo en volgens mensen die haar kennen ook, maar, ik ben geen expert trailerladen dus ik weet het verder ook niet. Ik ga er sowieso iemand bijhalen, maar om haar voor te bereiden ga ik veel oefenen. Bij mij komt het in ieder geval duidelijk over als paniek en niet als een ik wil niet en ik ga niet...

Het is inderdaad zoals knollentuin zegt, paniek = omhoog...

Het ebook heb ik maar nog niet heel goed gelezen, ga ik morgen op school even doen :)

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:40

Paarden kunnen angst in eerste instantie ook uiten als dikke vinger gedrag, ik heb er zo een. Maar ondanks dat is ie ècht bang (heeft ook een trauma helaas). Iemand die hem niet kent interpreteert het in eerste instantie waarschijnlijk als niet willen maar daarachter zit echt een flinke angst.
Na meerdere trainingen met profs loopt ie inmiddels de klep op en de trailer in maar er zijn nog heel veel angstige factoren (iemand er achter, stang, klep) en wordt er nu met hem geoefend op o.a. de Parelli manier om z'n zelfvertrouwen te vergroten. Misschien is dat ook iets voor jullie? Ik ben er zelf (nog) niet handig in maar ik heb hulp hierbij.

Heb het E-book ook gedownload vandaag en hoop 'm binnenkort even goed te kunnen lezen. Ben benieuwd naar de visie :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:48

Het kan ook een uiting van ongenoegen zijn, boos omdat je nu iets van haar wil maar wat zij niet wil, net zo´n dreinend klein kind wat geen snoepje mag van mamma. :D

Ik had er vorige week zo eentje die wel dominant maar ook heel onzeker was, de eigenaresse zelf was ook heel onzeker over de trailer (omdat hij al een paar keer iemand had verwond met proberen laden) en toen ik met hem aan het werk ging werd hij heel boos op zichzelf omdat hij van mij moest en dat niet wilde.
Maar mijn wil was vele malen sterker dan die van zijn eigenaar en dat vond ie niet grappig!
Hij begon met zn voorbeen te meppen naar de klep, heen en weer draaien en proberen langs de zijkanten weg te rennen, hard over de klep rennen en nog meer ongein. Dat zag er voor de eigenaar uit als angst maar hij was gewoon boos en onzeker. Zo van sh*t ik moet maar ik durf niet... als ik nou ga meppen dan hoef ik misschien niet.
Echt angst was het niet want hij bleef tussendoor steeds met zn hoofd laag en likken en kauwen en dat doen ze niet als er angst is, dan krijgen ze hun lippen niet van elkaar.
Ik bleef gewoon consequent doorvragen en bleef ook heel rustig op de klep staan en was niet onder de indruk van zijn fratsen. Dat maakte diepe indruk op hem.

Toen hij door had dat zijn tactiek echt niet werkte ging hij het voor me proberen om de trailer in te lopen, eerst heel bibberig en onzeker maar dat veranderde al heel snel in vertrouwen toen hij er achter kwam dat ie niet dood ging in de trailer en dat ik m niet verder pushte. Hij kwam er dus zelf achter wat het fenomeen trailer was en toen werd ie een soort trots op zichzelf. Kijk eens wat ik kan! Hij bleef erin lopen, zelfs toen ik op afstand ging staan.

Maar de eigenaar was nog steeds onzeker en toen moesten we nog met haar aan het werk. Hij heeft haar weer geleerd dat zij niet onzeker hoefde te zijn, zo geweldig mooi om te zien! De eigenaresse was ook zo blij, ze dacht ook dat hij heel angstig was maar dat was dus niet zo.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:52

Hallo,

Ik blijf deze topic even volgen , aangezien ik ook met me handen in het haar zit, over het laden van mijn merrie, en ook al van alles geprobeert heb.

Laurabyoux , ik wil je zowiezo heel veel succes wensen en ben ook blij te lezen dat je ook alle geduld van de wereld heb.

Mijn merrie is er met lijnen achter dr kont, met longeerzwepen,de trailer ingereden en zelfs met lieren de trailer in geholpen, waardoor alles nu nog erger is geworden.
Helaas heeft die van mij een ongeluk mee gemaakt toen ze in de trailer stond, en kunnen wij van voren af aan gaan beginnen eer ze weer normaal in de trailer wil stappen, vandaar dat ik je topic even ga volgen voor tips en trucs.

mysecrets

Re: Trailerladen (angstig paard) oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 10:38

@ Cissy: likken en kauwen doet zij niet voor de trailer... Ook al staan wij rustig op de klep of ergens anders dan ineens gaan haar ogen op groot en gaat ze achterwaarts en stijgeren, ze komt dan wel weer naar de klep, maar wel met haar hoofd hoog, ze ruikt wel aan de klep (als er wat op ligt) uit nieuwschierigheid, maar er op gaan, ho maar... Ik stuur je even een PBtje. :)

@ Rukaro: waar heb jij je paard laten trainen, de manier (parelli) staat mij wel aan. Zeker na het lezen van jou positieve ervaring hiermee.

@ Freya: Balen he dat ze er niet in gaan, echt heel lastig... Ik wil jou ook succes wensen, heb idd alle geduld van de wereld. Bij mijn merrie is ook geprobeerd met lijnen enz. maar dat pikt ze niet en laat zich rustig om klappen...

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:42

Je kan ook kalmeringsmiddelen geven.. Ze maakt dan wel alles mee maar is wel rustig. Ze gaan er dan vaak wel in..

Ik ken ook iemand die hetzelfde probleem had, (die wilde eerst zonder kalmeringsmiddelen proberen) paard wel nieuwsgierig maar er toch niet in willen. Die heeft elke een dag maand geoefend, en die gaat er nu gewoon in!! Ze gaf hem trouwens eten voor de trailer.. En gewoon een tijdje op de laadklep zitten etc etc.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 10:43

@ Floortje88: aan wat voor kalmeringsmiddelen moet ik dan denken? ik weet nooit zo goed wat ik daar van moet denken, maar ik sta voor alles open hoor... :)

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:46

Uhm ja tranquigel bijvoorbeeld. Dat werkt echt heel goed. Ze zijn dan een stuk rustiger maar kunnen alles blijven doen. Ik ken zelfs iemand die het haar jonge paard een tijd gaf en dan op oefenwedstrijden ging en daar gewoon een parcours sprong! Dus je paard wordt niet suf, kan nog alles.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 10:47

O oke, naja daar kan ik natuurlijk even over na denken, mocht het echt niet gaan! bedankt voor de tip! :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:23

Laurabyoux, alles wat ik hier heb geschreven is ook Parelli, het Ebook van Eddy is ook Parelli, het stuk trailerladen op www.paardnatuurlijk.nl is ook Parelli. Hoop Parelli hier dus! :)