2 paards trailer, maar 1 dier vervoeren. Aan welke kant?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bellona_K

Re: 2 paards trailer, maar 1 dier vervoeren. Aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:03

Aan de kant van de bestuurder van de auto. Sta je achter een trailer dan is dat dus links, sta je voor de trailer dan is dat rechts

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:53

Als ik in een 2paardstrailer één paard vervoer dan zet ik het paard links. Als ik er 2 vervoer gaat de zwaarste ook links. Ik weet niet zeker of het een fabel is... Iemand had het ooit tegen mij gezegd, leek mij wel een plausibel verhaal, zeker op smalle weggetjes... maar bij een diepe greppel die in één keer naar beneden gaat glijdt hij toch weg... links of rechts maakt dan niet veel uit lijkt mij. Aan de andere kant vervoer ik mijn grote hengst toch het liefst rechts (uitzondering)... links meer lawaai van vrachtwagens en zo maak ik mijzelf wijs...

Bordeaux_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:41

Links!
De weg loopt in een boog (beide zijkanten lopen naar beneden) en als je dan met een wiel in de berm komt en je paard staat rechts dan heb je meer kans dat de trailer om valt.

Unicorn07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:16

Ja, Links, dat heb ik ook geleerd. Idd i.v.m. de afwatering en het schuin aflopen van de wegen. Als we met twee paarden gaan gaat de zwaarste ook links. Enige lastige vind ik wel dat de zadelkamer links zit, waardoor het grootste paard minder ruimte voor zich heeft. Maar gaat verder goed.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:47

Bordeaux_ schreef:
Links!
De weg loopt in een boog (beide zijkanten lopen naar beneden) en als je dan met een wiel in de berm komt en je paard staat rechts dan heb je meer kans dat de trailer om valt.

Wat doe jij met een trailer in de berm???

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:53

Ik wist dit eigenlijk niet :oo
Maar nu jullie het zeggen!

Mijn paard staat ook altijd links. want rechts gaat ie ook niet zo gemakkelijk in. en hij is blind aan zijn rechter oog dus kan hij niet zoveel zien, en dan flipt ie, want hij wil altijd alles zien. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:55

Is al eerder opgenoemd, gangbare plek is links.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:03

Hij moet niet aan 1 bepaalde kant staan voor gewone scherpe bochten,
maar het gaat net om de rotondes.
Op een rotonde draai je altijd linksom, dus als je je paard dan rechts zet kan de trailer gemakkelijker "kantelen" dan wanneer het paard links staat omdat er dan rechts meer gewicht is.
(niet dat dit kan als je wat deftig rijdt, maar je weet maar nooit he)
Dus ALTIJD je paard links zetten,
en als je 2 paarden vervoert het zwaarte paard links.
Maar als het verschil tussen de 2 paarden niet zo groot is is dit niet noodzakelijk.

Debbie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:09

Ik had ergens gelezen dat het paard links moet staan, omdat de weg nog wel eens schuin kan lopen.
Ook staat het paard dan achter de bestuurder, dat moet een goede reden zijn.. ;)
Verder weet ik niet zo goed welke redenen er nog meer zijn.. :D

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:17

ikke schreef:
Bordeaux_ schreef:
Links!

Ik denk op smalle landweggetjes uitwijken voor een tegenligger? Dat heb ik wel eens namelijk. Maar dan rijd je wel heul langzaam en voorzichtig!

Als ik met één paard op weg ga, heb ik die ook altijd links staan.
Als ik met twee paarden op weg ga, staat de zwaarste rechts....
Dat komt doordat ons lichtste paard helemaal in paniek raakt als ze rechts moet staan en zo al een keer met haar achterbeen over de klep heeft getrapt en vast zat met haar knie op de bovenkant van de klep (die zelfs extra hoog is, moet je nagaan). Gelukkig liep dit met een sisser af. De paniek van dit paard komt door haar geconditioneerde gedrag: als ze alleen er in staat is dit links...dus dat is normaal...dus rechts is paniek. Ik heb geprobeerd door te zetten en haar te laten wennen...maar neem na het incident "been over de klep" het risico niet meer. Daarvoor gaan we ook te weinig met twee paarden in de trailer op pad. Er is geen continuïteit....
Bovendien schelen ze heel erg veel in gewicht...dus het zal wel loslopen... (doet het al jaren....)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:19

@Polly2: Jij bent wel heel sociaal dan haha! Ik ga niet aan de kant als ik een trailer achter de auto heb hangen. Tenzij de tegenligger ook een trailer, vrachtwagen o.i.d. is :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:22

polly2 schreef:
ikke schreef:

Ik denk op smalle landweggetjes uitwijken voor een tegenligger? Dat heb ik wel eens namelijk. Maar dan rijd je wel heul langzaam en voorzichtig!

Ik wijk niet uit, dat doet die ander maar. Ik vind het prima om te stoppen om die ander daarmee de mogelijkheid te bieden te passeren, maar in de berm? No way!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:39

Ik moet hier soms over een weggetje met de trailer, dat als je daar een tegenligger tegenkomt je allebei aan de kant zult moeten. Anders kun je niet passeren. Maar stapvoets is er ook niets aan de hand hoor....ik zie dan het probleem niet.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:23

polly2 schreef:
Ik moet hier soms over een weggetje met de trailer, dat als je daar een tegenligger tegenkomt je allebei aan de kant zult moeten. Anders kun je niet passeren. Maar stapvoets is er ook niets aan de hand hoor....ik zie dan het probleem niet.

Probleem kan zijn dat sommige bermen erg zacht zijn, en dit zie je niet!
Je loopt dan het risico om met auto en trailer verzakt en dus vast te raken.
Zeker wanneer er vlak naast de berm ook nog dingen zijn zoals een sloot, wat nogal eens het geval is bij een landweg, dan is verzakken in de berm nog gevaarlijker, en het kantelgevaar is ook meer aanwezig.

Maar ik geef je wel gelijk in het feit dat het op sommige wegen niet anders kan, als dat zo is, dan heeft de wegbeheerder hier vaak ook rekening mee gehouden door de berm te verstevigen met grasblokken of repac net onder het gras. Maar het blijft altijd een gok. Zelfs met enkel en alleen een personenauto.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:08

Probleem bij bermen kan ook zijn dat er diepe kuilen in zitten. En als het gras hoog is en nooit gemaaid wordt, kun je de kuilen niet zien. Errug verradelijk dan.
Maar bij het weggetje waar ik door de berm moet, moeten anderen dat ook voortdurend (ook als je geen trailer mee hebt en je komt een tegenligger tegen, is gewoon te smal), waardoor de berm goed hard is en vlak. Geen betonranden trouwens. Langs het weggetje staan aan beide kanten ook nog bomen...dus het is goed sturen en opletten. Mijn springinstructeur woont aan het einde van dat (doodlopende) weggetje, dus ik moet er wel langs. Gelukkig kom ik niet altijd een tegenligger tegen, maar als het iemand met een trailer is die daar vandaan komt is het echt passen en meten. En er kwam een keer een vrachtwagen aan (melkwagen)....dat ging dus echt niet! Gelukkig reed die chauffeur achteruit en zo bij iemand het erf op en kon ik er langs. Zal de chauffeur wel vaker meemaken als melkrijder, denk ik...

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:12

en ik zet altijd mijn paard rechts, doe ik al 4 jaar dus dat wen je niet zo 1,2,3 aan

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:18

Maaike_Ma schreef:
en ik zet altijd mijn paard rechts, doe ik al 4 jaar dus dat wen je niet zo 1,2,3 aan

En waarom dan?

Ik ben zelf ook van de "linkse plaatsing" maar niks is heilig in mijn ogen, zolang daar goede redenen voor zijn.