Wedstrijdstress, wie ook? TIPS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

witjepaard

Re: Wedstrijdstress, wie ook? TIPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:56

2 bananen eten als ontbijt ( schijnt te helpen) maar ik lust geen bananen

Riannex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:32

Danique07 schreef:
Gewoon alles goed voorbereid hebben, dat scheelt al een hele hoop. Op het terein gewoon lekker rijden zoals normaal, een beetje spanning is normaal en natuurlij voor de 1e keer helemaal, maar als je eenmaal 1 proef hebt gereden is de kop er waarschijnlijk al helemaal af!
Succes!

Hier ben ik het mee eens. :)

NobleEven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:59

Misschien een onzinnege tip, maar: wees ruim op tijd.
Het scheelt zoveel als je alles rustig aan kunt doen dan als een wilde alles op het laatste moment nog moet doen. En bij het losrijden een gesprekje aanknopen met een mede rijder, dan zit je met je gedachten even ergens anders waardoor je jezelf minder opfokt.

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:01

Inderdaad ruim op tijd aanwezig zijn! :D
en valeriaantje helpen ook wel! :+

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:09

valeriaan heb ik persoonlijk goede ervaringen mee, ik hoor van veel mensen dat Bach rescue erg fijn spul is..
ademhaling is een goeie, want rustige langzame ademhaling neemt een hoop stress weg (ik heb een cursus bij art of living gedaan, en ik had giga veel stress in t algemeen, maar ik had voor de verandering rust in m'n hoofd na die cursus)

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:35

NobleEven schreef:
Misschien een onzinnege tip, maar: wees ruim op tijd.
Het scheelt zoveel als je alles rustig aan kunt doen dan als een wilde alles op het laatste moment nog moet doen. En bij het losrijden een gesprekje aanknopen met een mede rijder, dan zit je met je gedachten even ergens anders waardoor je jezelf minder opfokt.

Paard waarop ik moet rijden, moet om kwart over 9 een keertje, en dan met mij om 10 uur (FNRS wedstrijd).
Dus mag iets over half 10 gaan inrijden, dus hoef niks te doen qua verzorgen enz..
(best jammer, had dat best leuk gevonden om knotjes te maken/glimmend te poetsen, leidt ook nog eens de aandacht af, en je kan even zien in wat voor bui het paard is)

Zouden jullie trouwens voor dat kleine kwartiertje tussen de vorige proef en mijn inrijden, het zadel eraf halen of erop laten zitten? Ze moet tussen de proeven door terug naar stal, omdat er dan nergens ruimte is om even rond te lopen, de andere rijbaan is echt voor het inrijden....
Ze kan nog best moeilijk doen met singelen + dat als het zadel er net af is, het er alweer bijna op moet...Niet ideaal vind ik eigenlijk.

Ik ben de laatste van de avond, dus er is ook niemand om nog even een praatje mee te maken:s
Dus helaas gaat het deze keer niet op!

Ik ga maar vragen of een van me groepsgenoten me even gezelschap willen houden + tips geven voor het inrijden enz.. Wordt ik een beetje afgeleid hihih...
Nog 2 dagen :wow: *stuiter* *stuiter*

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:15

Inderdaad bananen eten! Doe ik voor elk examen! werkt echt haha

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 23:26

Zit er dan een stofje in wat je rustiger maakt ofzo? hier heb ik echt nooit eerder van gehoord, maar allicht eens iets op uit te proberen!

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:47

ik was altijd tomaatrood als ik de proef uitkwam, 1 brok spanning.
toen had ik me op een gegeven moment voorgenomen om ''gewoon'' (jaja gewoon..) te blijven ademen..
Resultaat: geen rode kop en een 3e en 5e prijs :D
das nog eens leuk thuiskomen :p
nee ik gebruikte tot 4 wedstrijden geleden valeriaan, 2 tabletten, maar eigenlijk houd je dan jezelf alleen maar voor de gek. ;)
en t werkt nu prima.
succes! t is maar een wedstrijd, en wat is het ergste dat je kan gebeuren??

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:25

ik weet niet of je jezelf voor de gek houd met valeriaan, ik heb t voor het eerst gebruikt met m'n autorijlessen, omdat ik de gekste fouten maakte, gewoon doordat ik na 50 mins rijden ging stressen (en m'n concentratie was weg na 50 mins). volgens de instructeur reed ik een stuk rustiger met minder fouten (ondanks dat ik niet echt het gevoel had dat ik wat had genomen)
sindsdien toch gezorgd dat ik altijd valeriaan mee had mocht ik in een stress situatie komen.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 21:26

naja ik denk dat je op een gegeven moment wel zonder kan, maar voor de stress momenten is valeriaan ideaal,
ik heb gehoord dat je er een aantal dagen van te voren al mee moet beginnen, is dat ook echt zo of hoe deden jullie dat?

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:27

Ik had geen stress toen ik wedstrijden reed, maar als ik in het parcours reed hielt ik op een of andere manier mijn adem in :=
Ik kwam dan ook met een rood hoofd uit de ring.
Dus een tip: blijven ademen :')

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:33

Stress-moments van Valdisper.
Dit spuit je 3x op je tong, en dat neemt de zenuwen voor een heel groot deel weg.

Het helpt serieus, ik stond ook heel erg sceptisch tegenover al die 'spulletjes', maar op aanraden van een vriendin ben ik het gaan gebruiken tijdens examens (zó zenuwachtig zijn dat je gewoon niets meer weet + faalangst..) En het hielp fantastisch.

Zo goed zelfs dat ik voor mijn examenperiode ook de 'slaappillen' van Valdisper heb gehaald. Ben dan zo druk in mijn hoofd dat ik uren kan liggen woelen, maar met deze kalmerende pilletjes sliep ik binnen een half uurtje en werd ik heerlijk uitgerust wakker.
Bovendien is dit allemaal homeopatisch, dus geen chemische rotzooi in je lichaam.

Heel veel plezier en succes met je wedstrijden in ieder geval! :D

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:40

een update voor degene die dat nog wilde weten:

Bloedje nerveus, inrijden ging wel redelijk, vond het achteraf toch lekker dat ik in me eentje was.
De zenuwen waren toen ik me aan het omkleden was, echt torenhoog, had een rode kop, trillende handen, alles.
Toen ik aan het inrijden was, kwamen alle mensen die ik had uitgenodigd, dus toen werd ik daar door afgeleid, en voor ik het wist moest ik de ring in...
Vanaf toen werd het blanco in me hoofd en heb ik alleen maar geluisterd naar de voorlezer. Helemaal geen zenuwen meer.

Ben van de F1 (waren 2 kandidaten) 1e geworden.
En heb het hoogte aantal punten van de dag gereden *waren 35 combinaties* Had 227 punten!
Kon het gewoon weg niet geloven, zit nog te stuiteren!!

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:23

Misschien is het een idee voor de Bokkers die veel last hebben van zenuwen om eerst eens op een wedstrijdterrein tussen de andere paarden los te rijden? Dus zonder dat je zelf mee doet en vóór je "echt" op concours gaat met je eigen paard sfeer te proeven. Als je dan merkt dat je paard braaf is, dan is het misschien op de dag zelf niet zo spannend.

Ben trouwens wel van mening dat een beetje gezonde spanning er een beetje bij hoort, maar als je stijf van de zenuwen op je paard zit, weet je dat feilloos over te brengen op hem/haar en dat lijkt me voor niemand bevorderlijk. ;)

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 13:34

Super Judith_H , Hopen dat je volgende keer wel minder zenuwachtig bent!
@ Donnaa_dan , zal er eens naar informeren, I loveeee homeopatisch!! super dankje!

@ dinniedepooh, jaa gezonde spanning is goed, maar bijna niet meer op je benen kunnen staan is toch te ver he:P haha