fries niet te rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Primavera

Re: fries niet te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:11

fijn dat jullie mij willen helpen! :)

maar jullie zeggen dat ik hem moet laten gaan. maar het vervelende van een paard wat er uit naait is: dat hij
-1 plat door de bocht gaat
-2 helemaal in paniek is, dus niet te houden
-3 en je gewoon niks te zeggen hebt.

dus laten gaan is niet zo'n optie. ik ben er vanaf gevallen 1,5 á 2 maanden geleden. en de zwellingen zitten nog op mijn knieén en mijn heup.

niet fijn, dus ik hoop dat er ook nog manieren zijn om hem rustig te krijgen zonder dat hij zo in paniek raakt.

maar eveneens toch heel erg bedankt!!

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:21

Dan denk ik dat je toch echt helemaal overnieuw moet beginnen. Wat nog wel een optie zou kunnen zijn is dat er een ander rustig paard mee rijd in de bak. Misschien wordt hij dan rustig en blijft hij bij dat paard in de buurt. Anders zou ik het niet weten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:34

Ik zou ook naar een NH-trainingstal gaan. Het paard loopt er niet relaxed bij, wilt vluchten en heeft dus duidelijk geen vertrouwen in de persoon die er op zit. Als hij schrikt is zijn eerste reactie vluchten en niet goed bereikbaar meer voor de ruiter. Die heeft dus geen leiderschap.

Zorg dus eerst dat het duidelijk is wie de leider is, dat het paard die leider ook echt vertrouwd en dan kun je er weer op gaan zitten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:38

Het paard staat niet bij huis he? Is het niet mogelijk dat er mensen in de wei zijn geweest?

Mijn paard kan/kon er ook nog wel eens vandoor knallen in de bak, inmiddels doet ze dit niet meer, in de wei hebben we nog wel eens probleempjes...

Doet hij het ook als je hem gewoon in stap houdt? Of wil dat ook niet?

Ik zou voorlopig even niet rijden, en proberen hem met longeren ed weer meer vertrouwd te krijgen met het werken en luisteren op zich. Gewoon weer van voor af aan beginnen. Anders inderdaad eens naar een trainingsstal sturen, want zo is het levensgevaarlijk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:43

Wat ik zie in je filmpje is: een paard dat er vandoor gaat uit angst.Ik zie gewoon dat hij bang is en wil vluchten,vandaar dat hij er vandoor gaat.Probeer eens heel veel gerustellend te praten tijdens het rijden?banketstaaf hem de oren van zijn hoofd,steeds gerustellend.
Het is ook mogelijk dat hij in de wei iets heeft mee gemaakt waardoor hij nu zo angstig is.
Veel succes.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:58

Die scheurt flink door de bak heen jeetje… maar het is moeilijk te achterhalen maar heeft hij niet iets meegemaakt in de wei? En wil hij die wei nog wel in waar het allemaal is begonnen. Want het is wel heel raar dat je hem uit de wei haalt en het is ineens een ander paard geworden. Staat hij ook soms snachts buiten? Snap dat hij moeilijk te houden is als hij zijn onderhals gebruikt en er volgas vandoor gaat (helaas ken ik dat) dan is het ook heel moeilijk om er nog ontspannen erop te zitten! En ook als je dan hele tijd tegen hem praat en je bent niet ontspannen dan hoort hij dat. En vooral als je anders zeer weinig met hem praat dan voelt hij echt wel dat er iets aan de hand is... Ik zou hem ook eerst goed doorlichten door de DA en zadel controleren etc. (van alles uitsluiten) en daarna bij een stal laten trainen en zorg dat je daar dan ook vaak bij bent.

jareliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:01

Hoi

Zoals velen voor mij al hebben aangegeven zou ik eerst een dierenarts laten komen! Als je paard van de een op andere dag zo veranderd is heeft dit echt wel een oorzaak en heeft het niets met ongehoorzaamheid te maken of pubergedrag! Je paard heeft waarschijnlijk gewoon pijn!

In het filmpje zie ik dat je Paard zijn rug ook wegdrukt..Je zegt dat je instructeur erop zit..deze brengt er ook geen rust in! Zit voor zover ik het kan zien erg krampachtig en klemmend op je paard en naar mijn idee gewoon om te blijven zitten maar brengt er verder geen rust/ontspanning in!

Mijn advies: Dierenarts!! En als blijkt dat je paard gezond is een deskundige instructeur vragen je te helpen! En dan rustig opnieuw beginnen..eerst longeren en dan pas gaan rijden onder begeleiding stapje voor stapje!

Suc6! Ben benieuwd naar de oorzaak!

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:36

ik zou hem idd door een DA laten nakijken,

verder zou ik niet meteen uitgaan dat hij het omdat om jou ermee in de weg te zitten,
zo denken dieren namelijk niet.. Er is wat gebeurd waardoor hij zo is,
ga vooral liefdevol met hem om en verwijt hem niks.

nee hij mag het niet maar word niet boos op iets waarvan je niet weet waarom

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:45

zorro schreef:
Op dat filmpje zit je instructuer/trice er op? Degene die er op zit zit zo verkrampt, trekt enorm.. logisch misschien ook, maar volgens mij is dit paard wel een terug trekker, en gaat hij daardoor alleen maar harder en harder.

Ik zou gewoon opzoek gaan naar echt een kundig persoon die het beest opnieuw beleerd.. Zoals ik het begrijp heeft ie wel een heropvoedingscursusje gehad, maar hebben ze er daar nooit op gereden?

Ik quote mezelf, want ben nog steeds heel benieuwd naar antwoorden op bovenstaande vragen :)

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 09:47

er is daar op gereden.

zorro schreef:
zorro schreef:
Op dat filmpje zit je instructuer/trice er op? Degene die er op zit zit zo verkrampt, trekt enorm.. logisch misschien ook, maar volgens mij is dit paard wel een terug trekker, en gaat hij daardoor alleen maar harder en harder.

Ik zou gewoon opzoek gaan naar echt een kundig persoon die het beest opnieuw beleerd.. Zoals ik het begrijp heeft ie wel een heropvoedingscursusje gehad, maar hebben ze er daar nooit op gereden?

Ik quote mezelf, want ben nog steeds heel benieuwd naar antwoorden op bovenstaande vragen :)

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:53

Ook ik zal hem eerst helemaal doorlichten en dan ook alles uitsluiten als er niks met hem aan de hand is zou ik hem ook opnieuw laten inrijden door een deskundig iemand! Weet niet waar je vandaan komt heb nl nog niet in je profiel gekeken.

Mijn vriendin (lin4life op bokt) heeft ook een friesje die er snoeihard vandoor kan gaan..dus weet wat het is.. en deze houdt t ook rustig een drie kwartier vol.. en hoe meer je hem terug wil nemen hoe harder hij gaat :S

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:57

Is er nog geen dierenarts geweest?

Vriendin van me had hetzelfde, maar haar paard had in de wei een vreemde beweging gemaakt. Niet meer te rijden. Wat blijkt? Een band die over de schoftwervels loopt is helemaal beschadigd, en het dier heeft ook nog kissing spines. Hij is dus niet meer te berijden.

Dus ik zou ZEKER een da laten komen, voordat er ongelukken gebeuren.

misspablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:06

licht zijn zadel mischien niet goed

dat het ik ook gehad met mijn haflinger die werd ook heel schrikkerig & vervelend

toen lag het ook aan het zadel mischien moet het opgevult worden ofzo

of mischien is zijn rugstand verandert want had mijn haflinger eerst lag dat zadel ook goed toen later niet meer omdat die zo was verandert toen lag de boom niet meer goed op zijn rug

doet die bij het longeren precies het zelfde?

mischien kan je een keertje proberen zonder zadel te longeren of met longeer singel kan je kijken hoe die dan reageerd

Nynke_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:55

Mijn paardje is ook een tijdje heel gespannen geweest. Ik heb hem toen gewoon heel veel gelongeerd. Gewoon ontspannen en niet strak bijzetten oid. Hij werd hier lekker ontspannen, rustig en los van en volgens mij is het ook goed voor de leiderschapsverhoudingen.
Ik heb hem dus een paar weken lang gelongeerd voor het rijden (niet elke keer trouwens) en nu is dat niet meer nodig kan zo wegrijden:)
veel succes ermee!! komt vast wel goed

Thor85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:00

pearlfrontri schreef:
Als hij lichamelijk in orde is en het zadel is goed zou ik voor het rijden een tijd longeren met zadel en daarna opstappen. Idd ook uitgaan van ontspanning, dus als hij er van door gaat gewoon laten gaan dan wordt hij er vanzelf moe van. Het helpt natuurlijk ook niet dat als hij zo sjeesd en jullie er af gaan. Dan heeft hij door dat als hij maar hard genoeg rent jullie wel stoppen met rijden. Ofwel vrijwillig of doordat iemand er af valt.

Nee tuurlijk helpt het niet als je eraf gaat, maar als je eraf ketst heb je weinig natuurlijk, daar kun je niets aan doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:58

jareliz schreef:
Hoi

Zoals velen voor mij al hebben aangegeven zou ik eerst een dierenarts laten komen! Als je paard van de een op andere dag zo veranderd is heeft dit echt wel een oorzaak en heeft het niets met ongehoorzaamheid te maken of pubergedrag! Je paard heeft waarschijnlijk gewoon pijn!

In het filmpje zie ik dat je Paard zijn rug ook wegdrukt..Je zegt dat je instructeur erop zit..deze brengt er ook geen rust in! Zit voor zover ik het kan zien erg krampachtig en klemmend op je paard en naar mijn idee gewoon om te blijven zitten maar brengt er verder geen rust/ontspanning in!

Mijn advies: Dierenarts!! En als blijkt dat je paard gezond is een deskundige instructeur vragen je te helpen! En dan rustig opnieuw beginnen..eerst longeren en dan pas gaan rijden onder begeleiding stapje voor stapje!

Suc6! Ben benieuwd naar de oorzaak!

zet er eerst eens een goede ruiter op en als hij nog hetzelfde loopt dan pas de da bellen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:26

ik zag een paard wat veel stress heeft.
Mijn fries was vergelijkbaar. Haar laten onderzoeken en daar kwam een dikke darm ontsteking uit, door stress.
Haar 4 maand rust gegeven met nodige medicatie.
Daarna rustig opgepakt en eigenliijk opnieuw beleerd.
Resultaat. Ze loopt nu naar 1,5jaar super. Kan de L/M niv. goed aan. Af en toe nog een scheurmoment, maar dit is meer joligheid. Galop blijft moeilijk, maar wordt nog steeds vanuit de ontspanning gereden. Anders maar niet.

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:29

Ik kan jammergenoeg de filmpjes niet zien.
Even de volgende vraag, wat is de afstamming van dit paard?

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:52

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:54

Nu je het zegt, ja. Volgens mij is het dezelfde.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:34

och...hij moet weg...
nou ja...ze is tenminste eerlijk in haar beschrijving,dat het een nerveus paard is en niet geschikt voor een beginner.

En nu maar hopen dat degene die hem koopt zichzelf niet te hoog inschat en denkt dat hij of zij een vergevorderde ruiter is.

dan staat hij binnen een mum van tijd weer te koop....arm beest.

brisingr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:01

ik heb hetzelfde gehad met mijn haffie...
bij mij was de oplossing om veel ruimte met de teugel te geven en met mijn zit de hele tijd terug te rijden en als die dan iets uitvrat het direct weer vergeten en zelf weer te ontspannen het was bij mij direct een hele grootte verandering... ik zat eerst gewoon klaar voor wat er komen ging en dat moest ik weer afleren...

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:20

brisingr schreef:
ik heb hetzelfde gehad met mijn haffie...
bij mij was de oplossing om veel ruimte met de teugel te geven en met mijn zit de hele tijd terug te rijden en als die dan iets uitvrat het direct weer vergeten en zelf weer te ontspannen het was bij mij direct een hele grootte verandering... ik zat eerst gewoon klaar voor wat er komen ging en dat moest ik weer afleren...

Heel herkenbaar. Dit had ik met mijn friesje ook haha.
En dat afleren van wat er gaat komen is dan echt heel erg moeilijk, betrap me er zelf nog steeds op.