Heuptasje voor buitenritten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:07

Het ligt eraan wat je allemaal mee wilt nemen,
voor de endurance training heb ik een kaart bij me, mijn mobiele telefoon en wat geld,
ook een bidon met water oid
Dat heb ik graag aan mijn lijf, op de Veluwe ten val gekomen paar weken geleden, mijn paard ging alleen terug naar de camping, dan ben je niet blij als hij je kaart , telefoon en drinken ook mee neemt, draag je het op je lijf dan heb je in nood alles bij je.
Hele volks stammen endurance ruiters rijden met gewone heuptassen en die rijden toch aardig wat kilometertjes op een snel tempo,
ik heb er dus totaal geen last van

Zwartwitje

Re: Heuptasje voor buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:11

Als ik een heuptasje mee te paard heb dan is dat er gewoon eentje van de Hema, ene vrij ruime vierkante. Die draag ik dan wel het liefst op mijn rug, maar je schuift hem zo naar voren als je iets nodig hebt. Nooit geen last mee :)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 13:00

Mijn telefoon hou ik ook gewoon in mijn broekzak hoor :)

Ik wil 'm graag gebruiken voor mijn portomonee, wat te eten en drinken en eventueel nog een dunne jas om erin te proppen.

Dat met de zomervakantie en een nieuwe stal met geweldige uitrijmogelijkheden in het vooruitzicht.. dan is de kans natuurlijk groot dat ik flink lange ritten ga maken! :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:50

Een jas in een heuptasje proppen vind ik knap. Die zou ik lekker met elastiek ofzo vastzetten voor je zadel. Ik heb voor eten en drinken wel een heuptasje, draag hem dan op mijn zij, omdat ik op mijn rug niet durf ivm eventuele rugschade bij vallen, en als ik hem voor me heb krijg ik ruzie met de knop als ik voorover wil buigen :=

Ik heb er verder weinig last van := Ik bind trouwens ook wel eens een ander heuptasje achter mijn zadel aan mijn ringen, werkt ook prima. Heb (nog) geen bananentas :)

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:56

Ik heb een super handig heuptasje van de h&m. Het is wel aan de kleine kant, maar dat is voor mij juist de bedoeling. Mijn tel, sleutels, hoevenkrabber, past er in.. en dat is voor mij genoeg.

Het is een tasje, eigenlijk bedoelt om hard te lopen, er zitten ritsjes op die niet zomaar openkunnen, en de band eromheen zit heel erg fijn.

Kan het echt aanraden! Helaas staat hij er online niet op, mocht je echt interesse hebben, kan ik wel een foto sturen!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 00:00

Ik heb ook een simpel heuptasje voor buitenritten. Maar ik doe het niet om mijn heupen heen :)
Ik heb de clipjes eraf gesloopt en gebruik hem als zadeltas!
Ik leg hem achter mn zadel, het ene uiteinde gaat dan onder mn zweetblad, om de singelstoot heen (er zit ook zo'n handig verstelgespje aan dus dat kun je gewoon precies op maat maken. De andere gaat aan de andere kant om mn singelstoot.
Ideaal :j
Gaat alleen niet meer bij mn WoW zadel bedenk ik net :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 00:10

Ik rij ook met een normale heuptas en die draai ik dan gewoon op mijn rug, bevalt prima. Misschien kan je ook aan zoiets denken:

Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:24

Anne. schreef:
Mijn telefoon hou ik ook gewoon in mijn broekzak hoor :)

Ik wil 'm graag gebruiken voor mijn portomonee, wat te eten en drinken en eventueel nog een dunne jas om erin te proppen.

Dat met de zomervakantie en een nieuwe stal met geweldige uitrijmogelijkheden in het vooruitzicht.. dan is de kans natuurlijk groot dat ik flink lange ritten ga maken! :D

Neem een klein heuptasje en een voortasje voor je zadel. Portemonee en telefoon heb je altijd op/aan je lijf, dus of in een broek/jaszak of in een heuptasje, jas en eten/drinken gaan goed in een voortasje, dan kun je er tijdens het rijden ook goed bij.

Marina_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:11

Mijn ervaring is dat een heuptas behoorlijk irriteerd!! Ik heb zelf ook tassen van Dabo Design. super handig voor buitenritjes. Telefoon doe ik altijd in mn jas, of broek.

Ben nu opzoek naar grotere tassen voor trektochten. Zat te denken aan de Stowaway tassen. Heeft iemand een stowaway tas voor western zadel?? Is deze ook te bevestigen op een engels zadel???? of is de tas dan te groot? Ik heb namelijk niet perse bidon houders nodig....
Zat te denken om de western slim te proberen...

http://www.goedhard.nl/ ---> kopje paard, en dan zadeltassen.

En dan op mn engels zadel...

Reacties zijn zeer welkom ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:54

Stowaway heb je in western en engelse uitvoeringen. De bevestigingsmogelijkheden zijn bij beide anders, dus de westernversie bevestigen aan een engels zadel is lastig.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:50

bel gewoon even met goedhard marina, zij kunnen uitstekend advies geven!

En TS: dabo heeft voor mij voor mijn cheyenne een bruine voortas speciaal op maat gemaakt. Deze is heel anders bevestigd aan de voorpommel waardoor deze zeker niet op de schoft hangt. Er kan genoeg in (drinken, eten)
geen fratsen zoals kaartenhoes of extra vakjes maar wel een handig ding.

Na het weekend van de 29ste mag je m overnemen voor 8 euro ex want dan is hij niet meer nodig wegens een ander zadel.

een heuptas of rugtas raad ik je absoluut af!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 22:54

Dankje voor het aanbod, Rakni!! Welke kleur is de voortas?

Marina_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:26

Ik zal wel even met goedhart contact opnemen idd.
Thx! voor het mee denken!!

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:02

Ik heb vandaag toevallig gereden met heuptasje en vond die behoorlijk in de weg zitten. Dus heb hem meteen aan mijn zadel bevestigd. Ik had ook een zadeldek met grote zakken, echt ideaal!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:22

Ik vind voortassen ook vaak belemmerend voor de beweging van je paard, een Stowaway achter het zadel rijdt veel fijner als je veel zooi meeneemt. Stowaway kan je makkelijk op verschillende soorten tassen doen. Heb zelf een WN-versie, maar knup die ook gerust aan m'n dressuurzadel of destijds m'n boomloze.

Voor normale buitenritten of kleine dagtochten is een heuptas voldoende.

Heuptasje, gewoon een kleine, niet met een flesje drinken, maar voldoende voor portemonnee, mobiel, evt. digi, hoevekrabber en evt. wat snoep vind ik fijn. Ik draag ze dan wel altijd op de rug, voor is niet prettig. Ik heb er zelf een van leer. Belangrijk is wel dat het vak dicht kan dmv een rits, anders verlies je de zooi bij een val.

Rugzak moet je idd niet doen, dat gaat snijden en blijft niet stabiel op je rug + die strengen over je rug kunnen behoorlijk belemmerend werken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:07

Ik heb een redelijk grote heuptas van rucanor die ik op mijn rug draag, je moet opletten dat je hem voldoende stabiel kan bevestigen en groot draagvlak heeft (lijkt wel een zadel ;) ). Er zit een aparte bidonvak in, een groot vak en een smal dun vak waar ik mijn kaart in kwijt kan. Echt een fijn ding en ik heb er nooit last van met rijden. Het enige jammer is dat ik geen bodyprotector aan kan met dat ding op m'n rug.

maudjip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:35

Ik ga vrijdag a.s. op trektocht (veluwe trail) en heb dus al e.e.a. uitgeprobeerd qua tassen de laatste tijd..

Een heuptasje vind ik niks, maar denk dat het heel persoonlijk is. Ook een rugzak vind ik echt niet fijn.

Ik heb nu voor de trektocht de Stowaway zadeltassen aangeschafd, voor, achter en zijtassen (zijtasjes zijn lekker compact), ideale tassen die niet schudden. Ik rij met een barefoot Cherokee en de tassen zijn de western uitvoering, dat gaat prima.

De eerste keer was ik wel even bezig met bevestigen van de tassen, maar dat gaat steeds vlotter.

Verder heb ook ik een bodywarmer met heel veel zakken! Deze zijn ook verkrijgbaar in dun katoen en dan dus niet zo warm. Je kunt toch het een en ander zelf "dragen" maar het schudt/klotst niet.
Je kunt deze "hesjes" ook kopen in een hengelsportzaak, daar heb je zogenaamde "vliegvisvesten" dit zijn korte modellen bodywarmers met heel veel zakken, je hebt ze voor zomer en winter. De zomeruitvoeringen zijn echt licht in gewicht, luchtig en ademend. Nadeel is dat deze vliegvisvesten vaak vrij prijzig zijn.

Daarbij heb ik ook nog een flessengordel (uit de loopsport), een band die je om je middel kan dragen met b.v. 4, 6, of meer kleine flesjes, maar zo klein dat het schudden minimaal is. Bij elkaar kom je toch aan 0,5 of 0,75 ltr drinken.

Neva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:51

Ik heb voor het hardlopen een heupgordel waar een telefoon, een bidon/flesje inpast, en een afsluitbaar vakje met een rits zit voor sleutels en/of geld. Heb hem nog niet getest bij het paardrijden maar ik vermoed zomaar dat als 'ie mij niet in de weg zit met hardlopen, dat het ook bij het paardrijden goed te doen is ;) .
Het gewicht zit op je rug, dus hij zit niet in de weg aan de zijkant.

Dit idee http://dehardloopwinkel.nl/files/imageb ... gordel.jpg

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 23:04

ik heb een leren riem met vakken aan de zijkant, ooit eens op een markt in Amsterdam gekocht.
Telefoon, sleutels en ruiterbewijs passen er prima in! Ik heb die spullen ook liever bij me, als ik eens val en paardlief zou aan de wandel gaan, heb ik m'n telefoon graag bij de hand.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:18

IK heb zo'n heuptas gekocht bij perrysport http://www.perrysport.nl/product/885811 ... /zoek_yes/.
Ideaal er kunnen 2 bidons in en er is genoeg plaats voor brood,portemonnee,sleutels ed, ik draai met rijden wel altijd de tas op mijn rug zodat je hem niet voelt zitten.

Zadeltassen heb ik voorheen gehad maar als je draafde of galoppeerde kreeg paard steeds flesjes drinken tegen zijn zij aan gegooit en dat vond ik niet zo vriendelijk

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:06

Maya en Maudjip, ik ben erg benieuwd hoe die stowaway tassen precies aan het zadel worden vastgemaakt? Ik rijd nu op een BF Cherokee en zou achterop wel een zadeltas willen, maar wat kleiner formaat dan de tas die ik nu geleend heb van iemand. De stowaway ziet er handig uit, maar kan op de foto's bij Godhardt niet echt zien, hoe dat nu bevestigd zit en wat het verschil in bevestiging is tussen de Engelse en de Western versie.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 00:22

ik vind zelf een heuptasje niet storend! :)

even een vraagje: hoe komen jullie aan die zadeldekjes met tassen erop? :)

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 00:32

Bij de kruidvat hebben ze heuptasjes 2 verschillende, eigenlijk voor fietsen/hardlopen van leontien.
Misschien is dat wat?
Is is een gewone geloof ik, en die ander puur voor flesjes drinken :P

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 01:09

Ik heb een heuptas van mountain horse. Veel vakken en aan de buitenkant 2 ruimtes voor flesjes. Niks mis met de tas, prima ding.Kon zo gauw de foto niet vinden. Ik heb er tijdens het rijden geen last van omdat ik een ijslander heb die tölt met draven en lichtrijden "wiebelt" ie wel.....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:19

xLoki schreef:
even een vraagje: hoe komen jullie aan die zadeldekjes met tassen erop? :)

Decathlon, staan daar ook nog steeds op de site. Fijne dekjes, grote en stevige tassen.