vastgelopen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:50

zodiacje schreef:
mee eens.
En om dan de vergelijking met mensen weer te trekken. Ook de ene mens legt dingen makkelijk naast zich neer terwijl de ander er emotioneel aan ten onder gaat.

dat is :) :)

waar het ene paard aan onderdoor gaat, steekt het andere paard een vinger in zn neus :)

Olikea

Re: vastgelopen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:52

Hee Juf..

Hier ga ik eens over na denken.. mooie stelling..

(hoop hier nooit mee te maken te krijgen)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:56

FitzChivalry schreef:
Hee Juf..

Hier ga ik eens over na denken.. mooie stelling..

(hoop hier nooit mee te maken te krijgen)

JUF!!! heb ik wat gemist??? :D :D :D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:57

KiWiKo schreef:
dat is Mindfields........... de grootste stumperds heb ik inderdaad onder de spanjaarden gezien......... paarden die niet eens durfde te knipperen met hun ogen bij wijze van..........

Mijn dikkie dik is ook zo een oorlogskind.......... welliswaar maar een burgeroorlogjestussenkampenenstellendamoorlogskind........ maargoed, tussen zijn oortjes zit het ook niet helemaal lekker meer :D

nou gaat het wel een stuk beter met hem sinds hij op prepensioen is :) GEK op aandachte, GEK op werk........ maar leg er druk op, en je bent weer terug bij af :)

Helemaal mee eens, en je laatste zin is ook volledig toepasbaar op mijn vos Nicky. Heeft als jong paard een aantal erg nare ervaringen opgedaan met ruiters(hij werd bijvoorbeeld geslagen als hij ergens bang voor was, hoe dom kan iemand zijn maargoed). Leg druk op hem, op wat voor manier dan ook, en hij schiet accuut in 'the zone' en draait dan volleeeeedig door.

Of dat nu met rijden is, of met trailerladen, wat dan ook, je verliest het. Hij kan nog vechten namelijk, en vecht ook door.

Dat is ook de reden dat ik hem gratis heb gekregen.

Maar inderdaad, ik heb er ZO'N enorm fijn dier aan, mits ik hem respecteer. Want soms kan de spanning ook gewoon in zijn hoofd ontstaan, zonder dat ik doorheb dat hij weer in zijn zone komt, en dan ineens is het mis. Ja dat is dan gevalletje pech. En ik respecteer dat, het gebeurt me ook wel eens op een wedstrijd, ineens draait ie door, ja jammer, kan ik naar huis, maar dat weet ik bij hem. Week later loopt ie twee keer 1e prijs, want dan is er nergens iets eng.

Op het moment dat hij iets eng vindt en angst voelt opkomen, komt er direct ook angst voor de straf voor zijn angst, dus echt dubbelop, en dan is het een vicieuze cirkel waar hij niet meer uit komt.

En ga dan maar geen druk zetten want het wordt je dood.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 21:21

Ben blij met zoveel bijval...
Mijn stal is bijna geheel bevolkt met vastgelopen paarden.
Voor allen heb ik de nodige tijd uitgetrokken en er staat nu een groepje hele fijne paarden in de wei. Ik geniet ieder dag van ze

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:02

Wij hebben ook veel vastgelopen paarden op stal, maar niemand die het ziet (of wil zien). Het zijn allemaal paarden van anderen en ik heb me er maar bij neergelegd dat het zo is..
Wij hebben helaas veel mensen met een paard op stal ipv paardenmensen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:06

er zijn meer vastgelopen paarden dan vrijbewegende paarden............ of begeef ik me nu op glad ijs?

kapot geparellied........... wereldvreemdgejoinupt......... de positioneringingeslagen.......... de alsjonkieveelbelovenddusovervraagd.......

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:15

Wij hebben ook paarden op stal die kapot gereden zijn. Gewoon echt versleten en die hebben ook echt een klap opgelopen van binnen, geestelijk gezien ook.
Paarden kun je inderdaad ook kapot parelliën, omdat mensen alles volgens stappen willen doen, binnen een bepaalde tijd ergens willen zijn en doelen behaald hebben. Ik pak ook dingen van Parelli mee, maar volg niet zozeer het systeem. Daar pas ik voor.
Maar ook de paarden en pony's die bereden worden, maar de ruiters amper kunnen rijden en ze maar wat de bak door jagen. Je ziet die dieren gewoon weg kwijnen en zó verdrietig zijn.. Heel erg ellendig..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:20

Mee eens..ook ik heb de voorbeelden op stal staan!
Let wel...niet van de pensionklanten, maar mijn eigen "krijgers" waar niets meer mee te beginnen was.
Geeft wel heel veel voldoening als je ze na een paar jaar weer op ziet leven en ze weer paard ziet worden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:21

ik geloof niet in systemen........... systemen zijn er voor de massa, niet voor het individuele paard......... of mens

ik heb niks met parelli voest robberts of welke goeroe je ook wil noemen........

zal voor veel eigenaren heel best werken......... maar het is allemaal eenheidsworst....... en een paard is alles behalve eenheidsworst :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:25

Al die NH'ers hebben stuk voor stuk goede punten waar ik overal wat van mee pik. Vind t echt heel leerzaam.
En NH zorgt er niet voor dat je paard een slome sukkel wordt, maar heeft mij heel veel plezier in het omgaan met paarden terug gegeven.
Mijn merrie heeft een sterke eigen wil, maar dat moet ook. Paarden moeten niet doods worden en je moet ze hun karakter niet willen afpakken, maar ermee om leren gaan en daar op in leren spelen.
Maar dit is een beetje offtopic geloof ik :P

Uiteindelijk werken we allemaal naar hetzelfde toe: Een zo prettig mogelijk leven geven aan je paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:34

de NHers leven op de "waarom"vraag........

de nhers geven het antwoord op de waarom vraag die buiten de eigenaar ligt..........

en dat wil de eiganaar graag horen :)

de eigenaar wil graag horen dat het ligt aan het paard, diens verleden en dat iedereen er wat mee te maken heeft behalve de eigenaar...........

feit is dat als je als eigenaar goed omgaat met je paard het paard tot rust komt!

mijn voorbeeld is een hele leuke :) ik heb mijn paard bij Gaelle neergezet na een telefoongesprek.......

en het peerd is opgeknapt............. IK, met de nadruk op IK, IK kon het niet waarmaken voor dat paard........... bij Gaelle lukt het wel

ligt aan mij, dat weet ik.......... ik ben niet de juiste baas voor dat dier.......... zo werkt het.

Kan ik links en rechtsaf allemaal goereos gaan raadplegen, maar ik kan je vertellen dat een goeroe nog vele malen minder met dit paard kan, want er zit een kop op en tanden en hoeven!!

waarom ik wel progressie heb gemaakt met het paard en het hier stagneerde........... weet ik niet, waarom dat zo is is niet belangrijk.............

de waarom dingen gebeuren is wel belangrijk voor ons belevings gebeuren, maar uiteneindelijk niet belangtijk voor de oplossing

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:36

Helaas hebben wij ook een paard te snel dingen laten doen.
Voor de keuring, daarna gelijk voor de IBOP.
Ik zag tijdens een training haar lopen en kreeg een heel vervelend gevoel in mijn buik.
Het paard was emotioneel kapot! En ik schaamde me dood!

Nu is het een heel blij paard die niet kan wachten totdat ze aan het werk kan omdat ze lol heeft in het werk. Mijn vriendin rijdt haar sinds 3 jaar en heeft haar vlak voor het overlijden van mijn vader van hem gekocht omdat wij vonden dat zij en het paard bij elkaar hoorden.
De manier waarop zij het paard weer aan de rit heeft gekregen was op basis van vertrouwen en het laten zien dat bv een jas uittrekken op het paard helemaal niet eng was. Binnen 3 maanden stond Witje op de foto met haar rijhandschoenen op haar oren :D
En dat racen door het bos ook heel leuk kon zijn, dat had Witje noout gedacht.

Ik moest gelijk aan onze (nou ja onze..) merrie denken toen ik de stelling las...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:40

Ik denk dat vastgelopen paarden het resultaat zijn van vastgelopen mensen..

En om op de stelling terug te komen.. het paard is idd weerloos..

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:43

Mwa... ik probeer geen vragen te beantwoorden waarom een paard is zoals ie is. Natuurlijk filosofeer je wel s wat in de rondte als je met een paard bezig bent, maar je bent bezig in het hier en nu en daar zul je het mee moeten doen. Paarden leven ook in het hier in nu en niet in het gisteren of vorig jaar.
De eigenaar wil inderdaad vaak graag horen dat het ligt aan het paard, maar in 99% van de gevallen ligt het toch écht aan de eigenaar.
Je moet altijd met je gezonde verstand blijven nadenken en handelen.

@FitzChivalry, dat verwoordt je erg mooi! En slaat de spijker precies op zn kop!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:44

Ik denk van mensen die het doen "omdat we het altijd zo doen"

We hebben van mijn vriendin best veel dingen geleerd en dat terwijl we al jaren paarden houden. Zo zie je maar dat je nooit te oud bent om te leren..

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:11

KiWiKo schreef:
ik geloof niet in systemen........... systemen zijn er voor de massa, niet voor het individuele paard......... of mens

ik heb niks met parelli voest robberts of welke goeroe je ook wil noemen........

zal voor veel eigenaren heel best werken......... maar het is allemaal eenheidsworst....... en een paard is alles behalve eenheidsworst :)

Volledig mee eens.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:13

Zo, ibalia en kiwio, dat is eerlijk. Nu tegenover ons en eerlijk tegenover jezelf en het paard.
De kracht om zo eerlijk te zijn hebben maar weinig mensen. andaar ook dat
De meeste door blijven prutsen op een verkeerd gekozen pad.
Respect dames!

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 17:33

Ikzelf wordt door anderen ook regelmatig gezien als hun 'leermeester' , maar als jullie eens wisten hoe vaak ik met mijn kop tegen de muur aangelopen ben en nog regelmatig doe..... hoe vaak ik onderuit gehaald wordt door een paard, maar ik vind het niet erg. Het is mijn leerschool. Ik ben 'dankbaar' voor elke fout die ik maak waarvoor ik teruggefloten word. Daardoor kan ik anderen behoeden voor mijn domme fouten.....

Heb even meegelezen met de reacties. Veel wijsheid onder helaas maar een beperkt aantal mensen. Zou het een optie zijn te verenigen?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:40

Natuurlijk leer je van elk paard weer, en kom je erachter dat wat je tot nu toe wist en gedaan hebt, in dit geval ineens toch niet blijkt te werken. Tja dan moet je weer iets nieuws verzinnen, ik vind dat elke keer weer zoiets interessants.