grondwerk ??? & Joinups ????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Werecat

Re: grondwerk ??? & Joinups ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:30

aah!
dankjewel

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:33

poons schreef:
ik persoonlijk vind dit onzin. maar dat kan jij natuurlijk anders zien ;) ik ga een join-up met 'mijn' merrie doen elke keer als ik in de wei kom. niet omdat ik haar 'braaf' wil hebben maar omdat ik het vertrouwen van haar wil winnen en een goede vriendschap wil starten. maar die mensen die jij dan hebt gesproken denken daar zeker anders over dan;) een join-up kan je op alle leeftijden volgens mij doen, ik ben in ieder geval 11 en kan het ook. in ieder geval vanaf 11 dus;) volgensmij zijn die links wel handig om eens op te kijken. en inderdaad is het een goed idee van Hannah_Menno om een intructeur te vragen.
succes verder! xxx hannelore

Waarom zou je op zo'n manier elke keer het vertrouwen van je paard willen winnen? :? Dat kan nl ook op heel veel andere manieren.. Ik heb in de 3 jaar dat ik nu mijn verzorgpaard heb nog geen enkele keer een Join-Up gedaan maar heb een geweldige sterke band met hem en we vertrouwen elkaar 100%. Dus daar is echt geen Join-Up voor nodig. En nee, niet elke leeftijd kan een Join-Up uitvoeren omdat jij volgens mij nog helemaal niet doorhebt wat een Join-Up nou werkelijk inhoudt..

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:03

@Hannah Menno: helemaal met je eens. Opvoeden kun je nog niet als je zelf nog opgevoed moet worden. Dat geeft niks, maar dat is een gegeven Poons. Begeef je dus niet op een vlak waar je nog niks te zoeken hebt.

@Cassidy: ik volg dit topic dus wel. Hoewel ik geen NH-er ben, heb ik met de methode in de basis veel omdat je een paard op die manier veel meer kunt leren dat op de tradioneel lompe manier.
Als ik lees wat (mede) jij schrijft in de Wiki wat een JU inhoudt, dan stuur je dus wel degelijk een paard echt uit de kudde. Wegsturen, uitnodigen, etc is imo iets heel anders dan een JU ofwel de natuurlijke manier nabootsen van een nieuweling of afvallige uit de kudde sturen. Feitelijk is een JU niets anders dan het breken van een paard. Da's heel vaak niet nodig. In een groep zie je dit dan ook sporadisch gebeuren. Dat gebeurt pas als alle andere signalen niet worden opgevolgd en het ongehoorzame paard de alfamerrie geen keus laat. Juist veel van die corrigerende signalen kunnen wij niet geven, met als gevolg dat veel mensen direct overgaan tot het uitvoeren van een JU omdat ze dat op de dvd hebben gezien. Imo mag dat alleen gebeuren bij hoge uitzondering en door zeer deskundige personen, die weten waarmee ze bezig zijn. Ik denk dat er weinig tot die groep behoren, maar zich er velen onder scharen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:31

Lieverd, het moment supreme, dat wat zelfs MR de Join Up noemt (toch behalve het topic doorlezen even het filmpje bekijken? Met geluid erbij) is het moment dat hij toenadering zoekt. Al het andere, wegsturen, paard breken en de hele tralala, is de weg er naartoe.

Dus, op het moment dat ik in een weiland sta, en het paard maakt - zoals jij dat noemt - vrijwillig contact en loopt op me af, wil bij me zijn, is dat in feite een Join Up. Dat hij dit uit eigen vrije wil doet zonder dat je hem voor die tijd wegstuurt omdat hij niets fout heeft gedaan, betekend niet dat dit geen JU is.

Marion71

Re: grondwerk ??? & Joinups ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:40

Eigenlijk bedoelen we dus hetzelfde Cassidy, alleen leg ik de nadruk ergens anders op. Ik geloof direct dat jij beter weet wat een JU precies is, dan ik. Alleen wat ik gezien heb bij de hobby-NH'ers is dat ze het continu wegsturen, breken en al die tralala te pas en onpas gebruiken. Mag ik concluderen dat een JU niet onnodig is, maar de hulpen daarvoor niet onnodig groot mogen zijn ofwel verfijning van hulpen essentieel is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:13

Ik weet niet of we in feite hetzelfde bedoelen. De JU met het aanlooptraject volgens MR is niet altijd nodig. Een JU kun je vaker krijgen, ook als je je daar niet bewust van bent. Om een paard gevoelig te krijgen voor signalen, zodat jij je signalen zo klein mogelijk kunt houden, daar moet je dingen vaker voor doen, en dat is bij de JU met aanlooptraject volgens MR nou niet niet de bedoeling.

Het maakt niet uit met wat je met paarden doet, je aanwijzing moet zo groot zijn en in een intensiteit gegeven worden dat het paard het begrijpt en uitvoert. Gaandeweg kun je verkleinen. En dat is op de grond niet anders dan in het zadel, dan maakt het niet uit of je western rijdt, aan dressuur doet of springt. De algemene stelling dat je de hulpen niet onnodig groot moet laten worden, of dat verfijning van hulpen essentieel is, onderschrijf ik in dit geval niet.

En even een vraagje

Hoeveel Join Ups zie jij in dit filmpje?

http://www.youtube.com/watch?v=4dVWf-i7qpo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:38

@Cassidy,
Leuke filmpjes :) mijn paard is ook op de manier beleerd zoals Jessie is beleerd, filmpje 2 geloof ik. Het dreigen op de flanken, het wijzen, de mama en de papa, voorkant wijzen/achterkant dreigen. Leunen van voor naar achter en paard doet mee. The wiggle en het werken met de stick en touwtje over het paard. Ook met vlaggen en een plastic zakje aan het einde van de stick. Leuk om te zien.

Ik heb een join up gehad met mijn paard. Op cursus, een gedeelte van de bak is afgezet en daar leid ik het paard heen. Laat hem daar los, alles is spannend vanzelf. Ik ga de ruimte ook binnen, maar doe of ik hem niet zie, loop wat rond zonder doel, gooi het einde van mijn touw op de grond, loop er naar toe en begin het op te winden. Alles zodat het paard me ziet en nieuwsgierig wordt, loop wat voor hem langs. Op een gegeven moment zoekt hij contact en volgt me. Het ronddrijven in een roundpen vind ik persoonlijk niet een prettig idee en manier. Juist omdat een cirkel rond is en een paard wat eigenlijk wat in paniek raakt, want hij wordt de kudde uitgestuurd, nergens naartoe (cirkel) kan en de persoon in het midden wel moet vertrouwen, het is voor hem kiezen uit 2 kwaden.

Ik heb wel eens een join up om het paard zijn plek te wijzen. Ik doe bijna alles los, opzadelen bijvoorbeeld. In de bak, hij moet stil blijven staan, bij het aansingelen. Hij loopt wel eens wat en vaak staat hij op mijn aanwijzing weer stil, maakt hij het te bont, dan stuur ik hem weg en nog eens, tot hij besluit toch maar weer terug te komen.