Wie is er al bitloos gestart?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:06

Dat zou ook wel heel raar zijn, Germie. Je mag bij springen toch geen 4 parcoursen afleggen met verschillende optomingen, wat al jaren toegestaan is.
Nee, dat kan ik wel begrijpen. Het blijft dezelfde discipline of het nou met of zonder bit is.

tarek

Re: Wie is er al bitloos gestart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:23

Ik heb er ook over gedacht om mijn paard bitloos te blijven rijden. (ik heb hem bitloos zadelmak gemaakt) maar omdat je in een aparte rubriek moet starten en je dus niet kunt meten met anderen en waarschijnlijk de enige bent of 1 van een handvol op een wedstrijd is dat geen competitie. Daarbij komt idd dat je tot L2 mag en dan alsnog over moet stappen. Dus nu maar verder met bit. wel jammer.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 01:23

tarek schreef:
Ik heb er ook over gedacht om mijn paard bitloos te blijven rijden. (ik heb hem bitloos zadelmak gemaakt) maar omdat je in een aparte rubriek moet starten en je dus niet kunt meten met anderen en waarschijnlijk de enige bent of 1 van een handvol op een wedstrijd is dat geen competitie. Daarbij komt idd dat je tot L2 mag en dan alsnog over moet stappen. Dus nu maar verder met bit. wel jammer.

Maar als iedereen zo denkt komen er ook geen vorderingen in het bitloos dressuur.. als iedereen zo denkt ben je dan inderdaad de enige.

De reden dat het aparte rubrieken zijn is omdat het volgens de KNHS niet dezelfde aanleuning/nageeflijkheid is :+
''Wanneer we het bitloos rijden in de reguliere dressuur willen integreren vormt volgens de werkgroep de beoordeling van het begrip aanleuning een probleem. De aanleuning volgens het scala van africhting zoals dit in de nationale en internationale dressuur wordt gehanteerd is een ander soort aanleuning dan die verkregen door het rijden met een bitloos hoofdstel. Volgens de principes van de Internationale discipline dressuur kan de ontwikkeling van het paard tot Happy Athlete alléén verkregen worden door gebruik te maken van een bit. Het accepteren van het bit is een heel belangrijk aspect voor het goedgaand paard. Deze manier van rijden heeft een bit nodig omdat een paard alleen daarmee nek- en kaakgewricht voldoende los kan maken om te komen tot het einddoel. Paarden kunnen natuurlijk wel met een bitloze optoming nageeflijk worden en druk op de teugel geven, maar de ontspanning van nek- en kaakgewricht zal niet volledig zijn.''

Is iets wat ze naar mijn mening de plank volledig mee misslaan, sinds wanneer komt het vanaf het bit? Een juiste nageeflijkheid begint achter, bij een juiste nageeflijkheid zit dat ook het loslaten van het nek- en kaakgewricht bij in, zowel bij bit als bij bitloos.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 11:32

x_marr, daarom is de hoofdhouding ook anders als je bitloos rijdt :? :P
Volgens mij is er geen verschil en is het beeld nog steeds gelijk.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fitzroy, volgens de knhs is bitloos en met bit kennelijk wel een andere discipline, want je rijdt wel apart van de rest. Je kunt dus theoretisch Z2 geklasseerd zijn met bit, M springen, en L2 dressuur bitloos, klasse 2 vaardigheid en marathon, B sgw. Verder mag een paard wel met 2 ruiters per ruiter 2 starts hebben op 1 dag. Dus dan loopt het paard ook gewoon 4 dressuurproeven.
Laatst bijgewerkt door germie op 15-06-10 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:35

Ik wil ook best bitloos starten, maar het is nergens in de buurt en ga er niet heel lang voor rijden.. Dan ga ik gewoon met bit :)
Daarnaast rijd ik nu L2, daarna mag het niet meer.. Maar ik zou het wel een keer leuk vinden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 11:41

Nessah schreef:
Ik wil ook best bitloos starten, maar het is nergens in de buurt en ga er niet heel lang voor rijden.. Dan ga ik gewoon met bit :)
Daarnaast rijd ik nu L2, daarna mag het niet meer.. Maar ik zou het wel een keer leuk vinden.

Je mag dan gewoon nog in de L2 bitloos uitkomen en in de M met bit.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:00

Ja, maar tellen de winstpunten mee in het L2? Of gaat dat ook apart?

Mijn paard loopt bitloos hetzelfde als met bit. Maar op ander terrein is ze toch wat frisser en heb ik met bit net dat beetje meer. Dat is het enige verschil. Maar bitloos dressuren doe ik regelmatig. Springen is ze veel te heet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:53

Winstpunten gaan gewoon mee :j

''Winst- en verliespunten, behaald in de dressuurproeven bitloos rijden, worden bijgeschreven in de reguliere klassen B t/m L2.''

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:29

Voor de geinteresseerde ruiters zag ik op de wedstrijdkalender van komend binnenseizoen dat RSC De Niervaert, Klundert, ook bitloze rubrieken gaat uitschrijven (kring West-Brabant). Ik denk, ik post het even hier, zijn misschien nog mensen blij mee :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:32

Exloo heeft in oktober ook een bitloze rubriek uitgeschreven.

SixBar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:53

ik rij vaak met mijn paard met een hackemoor is ook bitloos

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:11

Dat het alleen maar t/m de L2 gaat is volgens mij ook niet voor eeuwig. Als de bitloze ruiters die in het Z zitten gewoon meedoen in L, om het allemaal op gang te krijgen zou je laten zien dat er WEL animo voor is. Zoals het er nu uitziet zou ik ook zeggen: "Schrap die rubriek maar, blijkbaar willen ze toch niet."

Echt gewoon je best er voor doen als je het belangrijk vind, niemand heeft ooit iets veranderd door te zeuren dat de omstandigheden er niet naar zijn ;)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:16

FriesWytske schreef:
Er starten morgen 2 in Sneek in de L2 bitloos.

Ik hoorde dat dat niet doorging, er had zich nl 1 afgemeld.

roosotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:28

Wikke_Tahnee schreef:
Ik ben er mee begonnen met mijn nieuwe D-Pony.
Het is een arabier, en zondetr bit op wedstrijd was hij rustiger en ontspanner! :D

Welke nieuwe D pony???