ze pikken mijn pony !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:46

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

kissielover

Re: ze pikken mijn pony !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:54

Ik vind het een beetje een vaag verhaal. Maar zolang die staleigenaresse nog aardig wat kosten aan jou pony heeft, denkt ze gewoon dat ze het recht heeft om haar nichtjes erop te laten. Dus dan zou je moeten zeggen, ik betaal vanaf nu alles zelf en bepaal dus ook wat er met mn pony gebeurd! En dan heel duidelijk een grens stellen en je eigen niet om laten kopen...

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 21:57

xXLianneXx schreef:
moet zeggen dat je wel makkelijk de schuld weglegt. iedereen praat je om en je komt ook niet eens op voor je eigen pony.
Dat is toch wel een beetje je eigen schuld he, ookal weet ik dat het soms lastig kan zijn. Daarom vind ik het niet raar dat het uit de hand aan het lopen is, kom voor jezelf op!

Ja dat weet ik, maar als je als 16 jarige die in discussie moet gaan met mensen die ALTIJD hun zin
krijgen (5 tegelijkertijd), nou.. zie dat dan maar eens te winnen :(:)
En ik wist ook niet dat die kinderen dachten dat ze ook al zei ik nog tegen hun dat ze er niet op konden rijden
ze er toch op gingen :( Ik weet dat ik eerder had moeten zijn, maar eerder was het nog niet zon probleem,
omdat toen haar eigen shetlander er nog was waar die meisjes mee mochten klooien.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 21:58

kissielover schreef:
Ik vind het een beetje een vaag verhaal. Maar zolang die staleigenaresse nog aardig wat kosten aan jou pony heeft, denkt ze gewoon dat ze het recht heeft om haar nichtjes erop te laten. Dus dan zou je moeten zeggen, ik betaal vanaf nu alles zelf en bepaal dus ook wat er met mn pony gebeurd! En dan heel duidelijk een grens stellen en je eigen niet om laten kopen...

Ja, klopt. Pfff... zal er even met haar over gaan praten als ze er is en het goede tijd er voor is.
(want het is niet zo gemakkelijk om het daar over te hebben, die mensen zijn allemaal heel rijk, en
ook gewent om hun zin te krijgen)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:14

Zo te lezen is de pony in kwestie volledig voor de volle 100% jou pony, en van niemand anders.
Dat die kids op het terrein van de stalhoudster komen, daar kun je natuurlijk niets tegen ondernemen, als zij dit wel goed vind.

Maar het is jóu pony, en van niemand anders! Niemand heeft dus het recht om zomaar zonder jóu toestemming op dat beest te gaan zitten, er mee te rijden, of er anderzins mee te gaat frutten.
Dit zou ik heel duidelijk uitleggen aan alle partijen; het meisje dat er eerder wel eens op heeft gereden, maar het volgens jou ook wel eens zonder toestemming doet, de nichtjes en andere meiden die het stiekum doen, en de staleigenaresse.

Verder idd ook de ouders van de betreffende kids aanspreken als je daar de kans voor krijgt. En ook duidelijk de staleigenaresse duidelijk maken dat het nu jou pony is, dat de pony wel op háar terrein staat maar dat jíj de eigenaresse v/d pony bent dus dat enkel jij en niemand anders bepaalt wat er met die pony gebeurd, wie er wel en wie er niet op rijdt/gaat zitten en wanneer.

En anders evt. toch voor een andere stalling gaan kijken?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:18

loveidefix schreef:
Kaartje23 schreef:
Dan heel duidelijk maken dat je er niet van gediend bent dat mensen zomaar op je pony gaan zitten. Evt gaan praten met de moeder /tante van die kinderen. Misschien dreigen met aangifte doen bij de politie? Of met het zoeken van een andere stal?

Het probleem is dat die mensje heel erg goed zijn in omkopen.
Zeggen ze helemaal van ach ... die meiden zijn zo klein, dat kan echt geen kwaat,
gaat heus wel goed, maak je geen zorgen enzo
:(:)
zal het in een andere bericht nog even verder uitleggen ;)

Gooi het dan op wettelijke risico-aansprakelijkheid voor dieren.
Ligt ook aan de omstandigheden natuurlijk, maar in beginsel is het zo dat jij als bezitter van het dier aansprakelijk bent voor de eventuele schade die dit dier toebrengt.
m.a.w. gaan die kids met die pony lopen klooien, en vallen van de pony af en bezeren zich, of pony trapt/bijt eens goed van zichzelf en kids hebben letsel, mag jij er als bezitter voor op draaien!

Het is jou pony en jij hebt hem toevallig bij die mevrouw op stal staan, dat wil nog niet zeggen dat zij dan ook maar mag bepalen wat er met die pony gebeurd en dat die kids met jou pony bezig mogen. Knoop dat goed in je oren maar wees daar vooral ook heel duidelijk en stellig in, tegen iedereen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:21

mltex schreef:
Gooi het op aansprakelijkheid. Als er wat gebeurd is de eigenaar ten alle tijden aansprakelijk, en dat wil je niet (mag niet van je ouders of iets in die trant)
Ook als ze zeggen, ach nee hoor ons risico...ja totdat het fout gaat en geld kost....dan weten ze je ineens te vinden ;)

Het is de bezitter van het dier dat aansprakelijk is, en dat is méestal de eigenaar maar zeker niet altijd. Maar in dit geval is TS gewoon aansprakelijk als er wat gebeurd, of ze moet het dier echt in bruikleen oid hebben gegeven bij de stalhoudster, maar zo te lezen is dat hier niet het geval

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:22

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:25

loveidefix schreef:
xBiondaa schreef:
Ik zal die (P) even aanspreken,
En oooeeeh als die er niks aan doet.
Die nichtjes kan je ook aanspreken,

Of gewoon zelf in die stal gaan zitten en ze zo erg laten schrikken dat ze niet meer durven :P

EDIT;
Over die sulky, 'Ja hij kan alleen voor de sulky, en daar kan maar een persoon in :+ '

Er kunnen wel meer in de sulkie, is zon bank geval :+
Maar ik vind het dus best lastig, want die mevrouw betaalt ook de hoefsmid, dierenarts, wordkuur voor ons,
niet dat wij dat gevraagt hebben, maar dat deed ze vroeger voor mijn verzorgpony ook, en toen is het gewoon
overgegaan dat ze het nu ook nog betaalt, ook omdat ''de shetlander'' (al heeft zei er zelf nu dus geen meer)
beetje bij het landgoed horen. Maar dan vind ik het dus een beetje assosiaal om gewoon te zeggen van ik mot die kindere
niet hou ze lekker zelf bezig (al zou ik dat het liefste wel zeggen :o ).

Ja maar daar moet jouw tas natuurlijk opstaan! :')

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:28

loveidefix schreef:
Het zit dus zo dat de eigenaresse (p) haar prive stal heeft.
Daar staat haar paard waar die meisjes ook wel eens op rijden, en
nog wat paarden van de buren en 2 ponys van het stal meisje.
mijn shetlander staat daar dus ook, samen met de shet van vriendin van
mij, alleen die is wel zo klein dat ze er niet op gaan zitten ;)
maar omdat ze vroeger zeg maar altijd de ponys van p deden, ook toen de
het veulentje (idefxi) erwas, denkt iedereen volgens mij gewoon dat het wel mag ofzo :(:)
Wij zeggen ook wel tegen p dat we dat niet zo leuk vinden enzo.
Dit was ook de eerste keer dat die meisjes er waren zonder dat er een pony van p was.
Van mij mogen ze ook best aaien, of even poetsen als dat goed uitkomt, maar zodra ze
toestemming hebben om te aaien gaat echt het dam van de dijk.
Die ouders van die meisjes
(de sussen van p) komen ook allemaal uit het gooi, want er is geld zat, en allemaal in dure
rij kleertjes enzo :+ maar die zeggen dus ook (dwingen) als je met die meiden en de ponys gaat
krijg je 5 euro enzo, en dan wil ik wel nee zeggen, maar eigenlijk dwingen ze je gewoon, omdat die
meiden er dan ook bij staan enzo.
Wat we nu doen is er gewoon niet zijn als die nichtjes er zijn,
maarjaa... dat werkt dus ook totaal niet :(:)

Zo te horen bijt jij veels te weinig van je af, en dat hebben die mensen maar al te goed door. Maar dan moet je nu wel even sterk in je schoenen staan en iedereen even goed, duidelijk en vooral ádequaat aanspreken, dat je dit gewoon niet wilt en dat het dus ook niet gebeurd, punt uit. Jou pony, jou beslissing en daar heeft niemand wat mee te maken. Maak verder de opmerking dat je dit nu netjes en rustig aan iedereen mededeelt, dat er verder geen discussie over mogelijk is, en als je zal merken dat er in de toekomst tóch nog dingen gedaan worden waarvan jij duidelijk hebt aangegeven dat je dat niet wilt, dat je dan op zoek gaat naar een andere stalling en bovendien misschien zelfs de politie zal inschakelen.

Het is jou pony; je moet het helemaal zelf weten, maar ík zou het geen fijn idee vinden als kids zomaar zonder dat ik er bij ben even mijn pony gingen poetsen..... en net wat je zelf zegt; het hek is dan al snel van de dam, en geef ze 1 vinger en dan nemen ze de hele hand!
Ik denk dat je veel duidelijker en consequenter moet zijn, want zo te horen sta je zelf ook niet echt goed op je strepen, en dat is in deze situatie dus wel echt nodig blijkbaar ;)

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:28

Even wat vraagjes; heb jij die pony gekregen of gekocht?

Betaal je wel voor de stalling? Want omdat zoals je zelf zei de eigenaresse van de stal ook de hoefsmid, wormenkuur etc betaald dan vind ik dat ze best nog wel het recht heeft om anderen op de pony te laten.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:49

ik weet niet of hij in een box staat? anders gooi je er gewoon een slot om? ben je er in 1 X klaar mee!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:01

MisticRider schreef:
ik weet niet of hij in een box staat? anders gooi je er gewoon een slot om? ben je er in 1 X klaar mee!

Dat zou ik never nooit doen, maar dan ook echt nóoit. Straks breekt er brand uit of gebeurd er iets, of wordt de pony ineens dood ziek, en dan kan niemand het beestje uit stal halen. Zou dat nooit iemand adviseren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:08

als je het zelf lastig vind om een gesprek aan te gaan (wat ik me best voor kan stellen) kan je dan je ouders niet een keer mee nemen?
Je bent ze helemaal geen verklaring schuldig van waarom niet. Jou pony, jij wilt het niet, en waarom niet is niet belangrijk

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 15:15

Allemaal heeeel erg bedankt voor de tips en adviezen,
Ga ik zeker weten gebruiken!
ik vind het wel erg moeilijk om dan sterk bij mijn punt te blijven, maar ik wil
het ook echt niet meer, dus ik zal wel moeten :D ;)

Hij staat midden in de stal, in een kraal. (ronde box van 5 meter doosnee)
iedereen kan er gewoon ingaan, en ik wil hem idd echt niet op slot doen :(:)

Ik denk dat ik idd maar eens vlink voor mezelf moet opkomen, opzich kan ik dat wel,
maar daar vind ik het moeilijk, maar ik ga het heeel erg proberen de volgende keer.

Ik heb de pony gekregen, en betaal geen stallings geld. Normaal staan ze 24/7 buiten,
maar deze winter stonden ze binnen, en voor p is geld niet echt een probleem :+
(ze wonen in het landgoed, marmeren vloer, rode tijpijten, zon harnas in de hal :o )

ze gaan vanaf morgen de wei weer in. Het is een wei die niet van p is, is van haar buren.
Met die mensen kan ik altijd goed opschieten :D niet dat ik p wou ontlopen, maar omdat idefix
snel hoefbevangen word en we van p eigenlijk ook geen klein stukje mogen afzetten hebben we
besloten om ze dus bij hun achter in een kleine kale wei met hooi te doen :D

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:22

Tsja, je laat het je wel makkelijk aanleunen allemaal. Je stelt dat de pony 100% van jou is maar je betaalt helemaal niets aan het onderhoud.
Stalling, voer, wormspuiten, smid....alles wordt betaald door degene waarvan je de pony " gekregen " hebt.
Een beetje respect is dan wel op zijn plaats vind ik. Voor niets gaat de zon op.
Ik kan me voorstellen dat je het niet leuk vind dat deze meiskes achter jouw rug om met je pony gaan huppelen. Stel dan voor om het samen te doen.
Of ga alle onkosten aan je pony zelf betalen en werf zo het recht om mensen aan je pony te weigeren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:27

waarom betaal je niks voor de pony? Zijn daar afspraken over?
In het paspoort kan jij trouwens wel als eigenaar staan, maar een paspoort is in NL geen eigendomsbewijs, dus dat zegt niks

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 15:29

Jacimatho schreef:
Tsja, je laat het je wel makkelijk aanleunen allemaal. Je stelt dat de pony 100% van jou is maar je betaalt helemaal niets aan het onderhoud.
Stalling, voer, wormspuiten, smid....alles wordt betaald door degene waarvan je de pony " gekregen " hebt.
Een beetje respect is dan wel op zijn plaats vind ik. Voor niets gaat de zon op.
Ik kan me voorstellen dat je het niet leuk vind dat deze meiskes achter jouw rug om met je pony gaan huppelen. Stel dan voor om het samen te doen.
Of ga alle onkosten aan je pony zelf betalen en werf zo het recht om mensen aan je pony te weigeren.

Dat is precies het probleem! ;) dat is waar ik mee zit!
Daarom mogen die meisjes ook best even mee helpen poetsen enzo als dat
uitkomt (dus niet als ik net klaar ben, pony deken al opheeft en net de wei in zou gaan).
Maar dat ze het doen zonder dat ik erbij ben vind ik dus heel erg &^$#%$ :o
En wij (ik en vriendin die haar shet daar heeft, zelfde probleem) worden dan als oppas gezien, dan worden de kinderen gewoon gedumpt bij ons. Voor uurtje is dat geen probleem, maar als je klaar bent wil je ook wel graag naar huis, alleen dat kan dat niet want dan kunnen die kinderen nergens heen. Dit is weer een ander probleem waar ik al oplossing voor hem ;)
Ik vind het nu dus gewoon erg lastig om te kijken wat ik nu wel goed vind en wat ook nog beetje respectvol is, ook omdat niemand daar betaald voor stro en hooi, omdat dat niet hoeft omdat ze zeg maar klusjes doen, 1x per jaar stal pico bello maken, wij helpen dan ook mee enzo. Het is gewoon heel lastig |(

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 15:29

stef schreef:
waarom betaal je niks voor de pony? Zijn daar afspraken over?
In het paspoort kan jij trouwens wel als eigenaar staan, maar een paspoort is in NL geen eigendomsbewijs, dus dat zegt niks

wat dan wel?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:32

een aankoopsbewijs bijv

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 15:35

Maar die heeft die mevrouw niet, en ik ook niet.
Hij is daar geboren, en toen hij 3 was door mij gechipt en geent
(dat wel zelf betaald). Maar voorderest betaal ik wel alles, alleen
deze winter het hooi enzo dus niet, maar dat doet niemand.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:36

Als ze niet luisteren de ouders erop aanspreken.

Ik weet niet hoe oud ze zijn, maar vraag eens aan ze hoe zij het zelf zouden vinden als een ander meisje zomaar op hun pony zou gaan zitten of er dingen mee zou gaan doen, misschien dat ze dan begrijpen hoe jij je voelt.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:41

Ik vermoed dat de landgoedeigenaresse dit als tegenprestatie verwacht. Die enkele keren per jaar een paar huppels met de pony's laten spelen, ze betaalt er tenslotte ook voor.
Slikken en nemen, en genieten van alle privileges die je krijgt op een donders goed plekje als ik het zo lees. Of zelf geld ophoesten, de landgoedeigenaresse tegen de haren strijken en ondankbaar overkomen.
Als het slecht 4x per jaar is, lijkt het me toch wel overkomelijk gezien wat je ervoor terug krijgt.

Vraag haar of je samen met de meisjes aan de slag mag, zodat je hen kan leren wat het juiste is.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 15:44

Jacimatho schreef:
Ik vermoed dat de landgoedeigenaresse dit als tegenprestatie verwacht. Die enkele keren per jaar een paar huppels met de pony's laten spelen, ze betaalt er tenslotte ook voor.
Slikken en nemen, en genieten van alle privileges die je krijgt op een donders goed plekje als ik het zo lees. Of zelf geld ophoesten, de landgoedeigenaresse tegen de haren strijken en ondankbaar overkomen.
Als het slecht 4x per jaar is, lijkt het me toch wel overkomelijk gezien wat je ervoor terug krijgt.

Vraag haar of je samen met de meisjes aan de slag mag, zodat je hen kan leren wat het juiste is.

dat is ook niet het probleem, maar dat ze dus dingen achet mijn rug om doen met MIJN pony vind ik dus niet leuk.
Ik ben ook heel blij dat we het daar zo goed hebben, en p is ook echt super aardige vrouw hoor.
Maar zoals ik al zei is het best ingewikkeld en als ik alles moet gaan typen vanaf het begin ben ik overmorgen pas klaar,
het is dus een beetje een samenvatting ;)

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:52

Zoals ik het lees is het heel simpel. :)
Jij bent al lang verzorgster bij deze mevrouw en hebt hiervoor een hengstveulentje gekregen waar je erg wijs mee bent.
Mevrouw betaalt alle onderhoudskosten voor jou en handelt gewoon al was deze pony ook van haar.
De onduidelijkheid zit 'm in het feit dat jij denkt alleenzeggenschap over de pony te hebben, en de mevrouw meent dat zij ook het recht heeft de pony te gebruiken, zo af en toe als de kinderen op bezoek zijn.

De kinderen krijgen toestemming van de mevrouw om met de pony te spelen, en "pikken" je pony dus niet.
Zoals ik al zei, voor niets gaat de zon op.

Een kleine levensles dat niets gratis komt. Als je de pony echt voor jezelf wilt, zul je een gesprek aan moeten gaan met deze mevrouw waarin je uitlegt dat je het tijd vind om volledige verantwoording te nemen voro je pony en dus zelf de onkosten gaat betalen en maandelijks bij wilt dragen in het onderhoud.
Dan heb je recht van spreken over wie nu wat met je pony doet, imo.