Oude pony met (groot) brandmerk AC, waar staat dat voor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:14

Sientje schreef:
Via info die ik per pb heb ontvangen lijkt het erop dat ze brandmerk-proefdier is geweest. Halverwege de jaren tachtig is er onderzoek gedaan naar brandmerken en vriesbranden/vriesdrogen. In combinatie met de info die ik had - ze zou proefpony zijn geweest - lijkt het erop dat dit brandmerk op zich dus weinig te betekenen heeft, maar is geplaatst als onderdeel van een onderzoek/experiment. :(:)

Waar ik me dan in al mijn onschuldige naïviteit over verbaas is dat ze voor zo'n onderzoek die brandmerken zo plaatsen. Ik bedoel: het doel van een brandmerk/vriesmerk is toch dat je het goed ziet op de pony? De A is gebrand waar de vacht wit is, de C zit op een stuk dat zowel wit als bruin is. Dat is toch niet logisch? :+ Je wil dan toch óf beide brandmerken op een stuk met 2 kleuren vacht, óf eentje op een wit en eentje op een bruin stuk? Tenminste, ik heb geleerd dat je voor een onderzoek maar 1 factor moet veranderen steeds :o

wake_up

Re: Oude pony met (groot) brandmerk AC, waar staat dat voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:24

Wat appart zeg! Ik heb eerlijk gezegd geen idee waarvan het kan zijn, maar als het inderdaad als een 'experiment' is gedaan, vind ik het wel sneu. Snap ook niet waarom ze dan zo'n groot brandmerk hebben gedaan, ze hadden het toch ook op een klein stukje kunnen doen?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 15:23

hestejente schreef:
Waar ik me dan in al mijn onschuldige naïviteit over verbaas is dat ze voor zo'n onderzoek die brandmerken zo plaatsen. Ik bedoel: het doel van een brandmerk/vriesmerk is toch dat je het goed ziet op de pony? De A is gebrand waar de vacht wit is, de C zit op een stuk dat zowel wit als bruin is. Dat is toch niet logisch? :+ Je wil dan toch óf beide brandmerken op een stuk met 2 kleuren vacht, óf eentje op een wit en eentje op een bruin stuk? Tenminste, ik heb geleerd dat je voor een onderzoek maar 1 factor moet veranderen steeds :o

Mijn theorie hieover, als ik er even van uitga dat het experiment-verhaal klopt: De kleur van de vacht, en of die verschilt of niet, doet niet terzake op het moment dat er lang genoeg wordt gevriesbrand om te voorkomen dat er witte haren terug komen (bij schimmels bijvoorbeeld), en het vriesmerk dus zichtbaar wordt door het ontstane littekenweefsel, wat bij deze pony het geval is. Misschien is er ook nog wel gekeken naar het verschil in resultaat tussen de witte en de zwarte vacht?

Wat betreft die grootte: tsja, helemaal snappen doe ik die ook niet. Wel lees ik dat de brandmerken die bij veulens zijn aangebracht, in het eerste jaar 80% groter zijn geworden. Daar nog een paar jaartjes groei bij optellen, en heb je dan een verklaring voor zo'n joekel..? :o?

@HouvanPony's: ik denk dat je via Google bent uitgekomen op de site van de manege waar ze van was, de tekst komt me bekend voor. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:29

Wat vreselijk... het is natuurlijk allemaal maar speculatie maar stel je voor dat ze dat inderdaad zo gedaan hebben. Ik vroeg me idd dus al af waarom de haren in de donkere vacht dan niet wit waren geworden door het vriesmerk. Arme ponie.

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:02

ik weet het ook niet,
normaal # Zadelplek: nummerbrandmerk
heb je meer gegevens van je pony?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 17:07

Aan wat voor gegevens denk je? Volgens mij heb ik alles wat ik over haar weet al hier opgeschreven.
Gisteren was de smid er, die dacht ook dat het iets met het proefpony zijn geweest te maken had.

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:09

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 17:18

Ja die had ik ook gevonden, maar daar staat de A boven de C...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:21

ben ik de enige die het er niet als een brandmerk uit vind zien? Ik vind het er meer als een litteken uit zien van een open wond, niet van een brandwond..
Naar mijn weten kleuren brandwonden ook zwart (ook op een roze huid)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 17:25

stef schreef:
ben ik de enige die het er niet als een brandmerk uit vind zien? Ik vind het er meer als een litteken uit zien van een open wond, niet van een brandwond..

We waren hier eerder al tot de conclusie gekomen dat het een vriesmerk is. Wordt dat lang genoeg gedaan, dan komen er geen witte haren terug, maar blijft het merk zichtbaar door het ontstane littekenweefsel, dus op zich klopt het wat je zegt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:44

ik vind het merk wel enorm groot, ook voor een test/onderzoek
en vrij dun. En vraag me dan af wat de meerwaarde van zo'n onderzoek is als je zo groot brandt... en geen algemeen 'merk' neemt.

mijn eerste gedachte was dat het dier met een mes bewerkt is, maar daar zijn de lijnen van de A weer net te strak voor.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:51

stef schreef:

Ik ben het ermee eens ja...
Het is ook heel dun, en verder zijn de letters van een brandmerk vaak wat meer 'lettertype' achtig, deze zien er meer 'slordig handschrift' achtig uit, ik vind het er echt gekerfd uitzien...
Zeker door de plek en de grootte..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 17:57

Tsja... het zóu natuurlijk altijd kunnen, dat het niet met vriesmerken is gebeurd maar met een scherp voorwerp. Gut, daar wil ik al helemaal niet aan denken, sneu ding... :(:)
Voor nu was de theorie dat ze als veulen gevriesmerkt is (op dezelfde manier als bij schimmels gebeurde, dus dubbele tijd het ijzer erop houden zodat er geen haren terug zouden groeien), en dat het, omdat ze zelf is gegroeid, ook zo'n groot merk is geworden (aangezien in het eerste jaar de merken bij veulens al 80% groter waren).
Die A staat er inderdaad scherp en recht op, die C is wat voorover gekukeld, alsof de vriesmerkers tussendoor een borreltje hebben gehad ofzo.... :? :+

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:58

ik heb een ijslander met een vriesmerk, en dat ziet er echt niet zo uit, ik denk meer aan een pony uit wat voor land ook waar AC staat voor de naam van de eigenaar ???

geknipte oren hebben mijn paardjes ook, dat was ook een tijdje mode met export vanuit ijsland.

en inderdaad het zit er lelijk op, of meer echt zelf gekunsteld door iemand

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:00

Vreemd Sientje, had het toen Boefje nog bij B&V stond ook weleens gezien, ben benieuwd of je echt zekerheid krijgt wat het nou precies betekend!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 18:15

sassefras schreef:
ik heb een ijslander met een vriesmerk, en dat ziet er echt niet zo uit, ik denk meer aan een pony uit wat voor land ook waar AC staat voor de naam van de eigenaar ???

geknipte oren hebben mijn paardjes ook, dat was ook een tijdje mode met export vanuit ijsland.

en inderdaad het zit er lelijk op, of meer echt zelf gekunsteld door iemand

Kom ook wel eens gevriesmerkte of geknipte IJslanders tegen... ;) (gelukkig zijn die van ons allemaal 'heel'), en weet dus in elk geval zeker dat dit géén IJslander is. :D Het oor is trouwens niet alleen ingeknipt, er is ook iets geks met het kraakbeen dat lager zit (lijkt eerder of dr zo'n koeien-oorbel in heeft gezeten oid). En dr ontbreekt dus een stukje van dr kaak.

Hier een link naar de info over de registratie-experimenten met onder meer vriesbranden halverwege de jaren 80: http://www.bureaudn.nl/paarden/chip/Ver ... rhoeve.pdf (en zie dan vooral de passages over vriesbranden bij schimmels en de groei van het merk bij veulens).
Bekend over haar geschiedenis is dat ze erg lang manegepony was, en daarvoor proefpony. Vandaar dat we voor nu tot het optelsommetje zijn gekomen mbt het vriesmerk, ook omdat dat qua geboortedatum zou kloppen.

Nog steeds hoop ik trouwens dat het voor een naam staat, en vooral dat iemand me kan vertellen voor welke naam dan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:49

het enige dat ik weet is dat Bertus Buizer een handelaar veel paarden uit Rusland had en die paarden waren ook op de rug achter de schoft gevriesmerkt
alleen de helft kleinere letters

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:13

Ik heb (jaren terug) pony's verzorgd bij een shetlandfokker en daar liep ook een bonte tussen met (ongeveer net zo groot) RD aan beide kanten op de zelfde plaats. Dit ging om een shet van ong 95 cm, een zwart bonte.
Pony kwam volgens het verhaal uit engeland vandaan. Verder weet ik niets van die merrie.

Ik volg het dus ook even.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 07:14

In de link over het onderzoek hebben ze het met vriesbranden over een zweedsijzer en farrelijzer.
en waren de brandmerken niet zo groot, en hebben ze het over een groei tot 80 % met als uiterste een groei van 25 en 37 mm, Dat is is een schijntje van het teken wat je pony heeft.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 10:11

Alane schreef:
In de link over het onderzoek hebben ze het met vriesbranden over een zweedsijzer en farrelijzer.
en waren de brandmerken niet zo groot, en hebben ze het over een groei tot 80 % met als uiterste een groei van 25 en 37 mm, Dat is is een schijntje van het teken wat je pony heeft.

Tot die conclusie kwam ik ook. :\ Maar ze hebben voor zover ik begreep alleen het eerste jaar gemeten of nou ja, alleen de bevindingen na het eerste jaar zijn daar te lezen, en een veulen groeit natuurlijk nog een paar jaar door daarna. Ook ik vraag het me af hoor, of dat de achterlijke grootte verklaart, al toont 'ie ook nog groter omdat het een kleine pony is. Zal 'm vandaag eens exact opmeten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:25

Dennis schreef:
Ik heb (jaren terug) pony's verzorgd bij een shetlandfokker en daar liep ook een bonte tussen met (ongeveer net zo groot) RD aan beide kanten op de zelfde plaats. Dit ging om een shet van ong 95 cm, een zwart bonte.
Pony kwam volgens het verhaal uit engeland vandaan. Verder weet ik niets van die merrie.

Ik volg het dus ook even.

Ik blijf erbij dat het logisch zou zijn dat deze ponies vanwege de kleur gebruikt zijn. Op bont heb je twee kleuren tot je beschikking met uitsluiting van andere factoren (want op hetzelfde paardje)

En, even speculatief: zouden die letters niet voor een experimentcode of tijdvak kunnen staan? Bijvoorbeeld de A voor maand zus en dan, ter controle ofzoiets, de C voor een latere maand (of week)?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:29

Deze bonte was meer wit dan zwart, beide merken zaten ook vol in het wit. Heb al even gezocht naar een foto, maar kon die zo snel niet vinden. Pony is inmiddels verkocht, dus kan niet ff heen om een foto te maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:33

Oh... dan weet ik het ook niet :+

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 10:47

hestejente schreef:
En, even speculatief: zouden die letters niet voor een experimentcode of tijdvak kunnen staan? Bijvoorbeeld de A voor maand zus en dan, ter controle ofzoiets, de C voor een latere maand (of week)?

Zou ook zo maar kunnen. Veel verder dan speculatief denken komen we zelf ook niet hoor. ;) Mijn variant was dat A voor onderzoek zus, en C voor uitslag zo zou kunnen staan. Of zoiets...

NJP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:38

Ik was aan het googlen naar het brandmerk bij paarden (AC).

Ik las hier een hele loop over de brandmerk op verschillende plaatsen en het verleden van het brandmerk AC. Een vriendin van mij heeft een New Forrest met het brandmerk AC op haar linker schouder. Zoals ik al las over experimenteren etc, ik denk inderdaad dat dat klopt. Deze pony heeft een gedeelte van haar leven doorgebracht in een paarden bloedbank. Ik kan jullie vertellen dat het er toen die tijd niet goed aan toe ging in bloedbanken. De pony is daarom ook getraumatiseerd. We weten niet zeker of het brandmerk daar vandaan komt.