Word ik voor de gek gehouden?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Word ik voor de gek gehouden?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:00

het kan ook gewoon echt iemand van die stal zijn, maar het kan ook iemand zijn die die naam van die stal gebruikt om legaal over te komen....
Ik zou gewoon reageren want je weet niet wat klopt. Als ze over cheques beginnen en paard opsturen etc dan haak je gewoon af en anders heb je je shet misschien wel verkocht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:08

Wat ik vaak bij dat soort dingen doe, is het email adres controleren.

Als mensen zeggen dat ze van een stal zijn, maar ze mailen met een hotmail adres terwijl de stal gewoon een website (en dus ook email!) heeft.
Dan is de kans natuurlijk al "groter" dat het niet perse klopt.

Bij twijfel dus ook even vragen of ze je via de email van het domein kunnen mailen.
Dus: info@royal-liberty.cz

Je kunt als reden gewoon opgeven dat je niet gewend bent om zaken te doen met het buitenland. En dat er hier in Nederland veel wordt opgelicht via marktplaats door buitenlandse kopers. Dus dat je zeker van je zaak wil zijn.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:00

Een shet uit Nederland halen? De transportkosten zijn al meer dan zo'n pony waard is. Ik zou het niet vertrouwen.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:10

Ik zou denk ik ook niet reageren. Ook gewoon om het idee dat mijn pony dan heel ver weg zou zijn als ze hem kopen.

Op marktplaats kan iedereen reageren, ook anoniem. Ik heb wel eens gekke verhalen erover gehoord, dus ik zou er toch een beetje mee oppassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:15

Moeni11 schreef:
Een shet uit Nederland halen? De transportkosten zijn al meer dan zo'n pony waard is. Ik zou het niet vertrouwen.

Dat vind ik geen sterk argument.
De totale kosten aan inentingen of de hoefsmid... of bijv. het voer... Zijn natuurlijk ook veel hoger dan een pony waard is.
Maar dat is toch ook geen reden om de pony niet te kopen? ;)

Je ziet het bij verschillende rassen wel vaker, dat paarden naar het buitenland gaan. Soms zelfs voor akelig hoge bedragen.

In de VS heb ik een tijdje gelogeerd bij mensen, die een fortuin verdienden door Friezen uit Nederland te importeren en daar te verkopen.
Dat waren paarden die hier nauwelijks een 2e of 3e premie op de keuring haalden. En in aanschaf ook goedkoper waren dan de vlucht naar de VS.

Maar in de VS werden ze makkelijk voor 30.000 á 40.000 dollar per stuk verkocht.
Bijv. aan Dinner Shows (zoals Medieval times), fokkers, etc.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:38

'onze' shetlandponys gaan anders ook aardig door europa heen hoor. Dan gaat het echter wel over bewezen fokmerries met goede lijnen of beloftes voor de toekomst.

Ben zelf even realistisch; Heb je zo'n pony kan er best interesse zijn uit een ver(der) land, zo niet wordt het een ander verhaal. Kijk dan dus extra goed uit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:16

cissy schreef:
Contant laten betalen en dan even samen naar de bank om het te storten, als het dan vals is ziet de bank dat gelijk en heb je je paardje nog.....

Overigens vind ik het wel vreemd dat ze vanuit Tjechïe hier een shetlander komen kopen??? Wordt een dure shet voor hun... transport zal niet goedkoop zijn of heeft jouw shettie soms hele goede bloedlijnen of zo?

Dat is zo gek nog niet hoor. Ik weet dat er ook min of meer aan de lopende band shetlanders (zowel merrie als hengst) naar Zweden verkocht worden om daar in de fokkerij ingezet te worden.
Kennelijk is het Nederlandse shetlanderbloed gewild.

Het is natuurlijk altijd zinvol om in de gaten te houden of alles inderdaad netjes verloopt. Geen geld via cheques accepteren.
De mensen uit Zweden komen vaak met een eigen vrachtautootje de shetlanders ophalen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:28

Even gegoogled op deze dame Veronika Vonková
En het klopt dus; hier is de link:

http://www.royal-liberty.cz/

bestaat echt dus!
had ik niet gedacht...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:54

die stal bestaat ook wel echt, daar waren we al achter, zie 1e blad van dit topic, maar is die dame die mailt ook echt Veronika of wordt die naam illegaal gebruikt? Dát weet TS dus niet...

Ik snap ook best dat er waardevolle bloedlijnen kunnen zijn bij onze shetlanders maar deze pony weten ze geeneens de afstamming van, alleen maar dat ie is ingeschreven in het stamboek?????
Ik vind het nog steeds vreemd, eerst zien dan geloven zeg ik altijd..... :)

Heb je nog wat gehoord TS?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:05

Misschien liggen de shetten in Tsjechië niet zo voor het oprapen als hier en hebben mensen er daar dus meer geld/moeite voor over.

En misschien komt deze dame al voor iets anders naar Nederland en wil ze de shet dan meenemen. Zo hoeven de transportkosten helemaal niet zo hoog te worden.

Ik zou ook wantrouwig zijn, maar het lijkt mij niet onmogelijk dat het echt is.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 11:13

LindyH schreef:
Misschien liggen de shetten in Tsjechië niet zo voor het oprapen als hier en hebben mensen er daar dus meer geld/moeite voor over.

En misschien komt deze dame al voor iets anders naar Nederland en wil ze de shet dan meenemen. Zo hoeven de transportkosten helemaal niet zo hoog te worden.

Ik zou ook wantrouwig zijn, maar het lijkt mij niet onmogelijk dat het echt is.

DAt dacht ik ook al, dat ze misschien naar Nederland zou komen. Ze heeft me nog een aantal malen teruggemaild, en de vraagprijs gevraagd. Die heb ik gestuurd en nu reageert ze niet meer, misschien ben ik te duur hihi :Y)

Ik ben bang dat het hier helaas ophoudt...... Wel jammer

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:21

Moeni11 schreef:

Kan ook zijn dat ze meerdere pony's bij verschillende mensen kopen en alle pony's in één keer ophalen.

@TS: Ik ben benieuwd of je nog wat gaat horen.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:22

ik heb precies hetzelfde bericht gekregen toen ik een haflinger te koop had staan!!!!!

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 16:27

Essie73 schreef:
ik heb precies hetzelfde bericht gekregen toen ik een haflinger te koop had staan!!!!!

Precies hetzelfde?
En hoe is dat verder gegaan?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:37

ccathalijne schreef:
Essie73 schreef:

Precies hetzelfde?
En hoe is dat verder gegaan?

ik heb het bericht genegeert, dacht dat het onzin was :D

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:28

Ik weet wel dat er een aantal jaren geleden hordes shetlanders naar polen gingen. Maar wat ze er nou mee doen. Ik vrees salami fokkerij.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 12:29

supersambo schreef:
Ik weet wel dat er een aantal jaren geleden hordes shetlanders naar polen gingen. Maar wat ze er nou mee doen. Ik vrees salami fokkerij.

Maar dat gebeurt denk ik met pony's die geodkoop zijn, niet met pony's met stamboom enzo denk ik.....

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:31

De stal in geval van TS lijkt me meer een recreatie/vakantiestal. Ik denk eerder dat ze meerdere pony's in Nederland kopen en dan in één keer op komen halen.
Paard van een vriendin van me is ook naar een vakantiestal in Tsjechie gegaan.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:00

Zoek hier in TAO ook maar even terug naar die topics over engelstalige mail van oplichters. Ze betalen je paard met een ongedekte cheque, of storten geld op je rekening via een constructie waarbij de bank het bedrag er even later weer afhaalt. En dan is het paard weg en het geld ook.
Shetlanders zijn geen dure of zeldzame dieren. Waarom zou iemand uit Tsjechië dan in Nederland een shet kopen (ongezien dan nog) en daarna de transportkosten op zich nemen? Het vervoer kost meer dan de pony! Dat die stal echt lijkt te bestaan is geen garantie dat de mail ook van hen afkomstig is!
Hier zit echt een luchtje aan. Ik zou de mail gewoon negeren als ik jou was.

[TAO] Oplichters zijn weer bezig

Dit bedoel ik dus
Laatst bijgewerkt door Tanja op 10-05-10 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de editknop gebruiken.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:42

Als je zeker wilt weten of de vrouw die jou mailt ook echt degene is die ze beweerd te zijn (werknemer/eigenaar van die stal in Tsjechië) kun je het beste even bellen met die stal en vragen of ze iets weten van de mogelijke aankoop van jou pony. Weten ze van niks, dan weet jij meteen hoe het zit (oplichting) en weten zij dat hun naam hiervoor misbruikt wordt. Dit lijkt mij de snelste en makkelijkste weg om na te gaan of je wordt bedonderd.