Problemen in de bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 01:55

Ach jongens... Voordat je een paard opduikt of er een zadel op legt, moet het paard wel eerst "gebroken" worden (breaking inn in Engels).

Dat "liggen" -wat een belangrijk onderdeel is op de voorbereiding van het inrijden- heeft 2 doelen: Toegeven aan ongemakkelijke/kwetsbare situaties en vertrouwen hebben in een mens als het in die positie (de meest kwetsbare) aangeraakt wordt. Hiertoe word een voorbeen opgetakeld met een special touw en leer via de rug, waardoor het min of meer gedwongen wordt te gaan liggen. Het paard gaat hier uiteindelijk aan toegeven.
Nu kan ik nu al horen "ach wat zielig!" maar het tegendeel is waar. Een paard heeft namelijk geen of weinig zelfoplossend vermogen, maar wel een goed geheugen. En daar maak je dan gebruik van. En dan ontkom je niet aan mechanische dwang om het slecht zelfoplossend vermogen te compenseren en het op te slaan in het geheugen. Je doet het paard daar geen pijn mee, maar leert het wel om om te gaan met situaties waar het normaal gesproken van door het lint zou gaan -met of zonder ruiter-
Hoe dit bijvoorbeeld kunt doen (er zijn 2 methodes) kun je hier lezen,
http://www.wikihow.com/Teach-Your-Horse-to-Lie-Down
of zien http://www.vidoemo.com/yvideo.php?i=U0xxbmpicWuRpTXI3WFU&making-my-horse-lay-down=
Ikzelf prefereer methode 2 (wordt ook het meest gebruikt), omdat dat het minst risicovol is voor jezelf)
Dit heeft niets te maken met grondwerk, met grondwerk begin je in een veel eerder stadium en het liefst op/bij stal en binnenplaats.

De suggestie om met een ander paard de begeleiding in te zetten, kun je überhaupt pas doen als het paard "gebroken" is. En dan nog kun je daar niet elk paard voor gebruiken. De paarden die we daarvoor gebruiken zijn door en door betrouwbaar, schuwen contact met een in te rijden paard absoluut niet en zijn met een hand te sturen. Je hebt namelijk alle aandacht nodig voor het andere paard en berijder om in te grijpen als het verkeerd gaat. Dat doe je dus niet even met een manegepaard.

En kun je dat pas doen als het een zadel, op- en afstijgen en ruiter verdraagt en daar weer aan toegegeven heeft.

Als verzorger (incl.grondwerk) heb je een andere relatie met een paard dan de berijder -ook al ben je de verzorger- Ik wil je op een briefje geven dat je het kan vergeten om zo even op je paard te duiken, ook al is het nog zo lief.
Ga zelf niet experimenteren met een niet of onjuist ingereden paard.
Dat is vragen om ongelukken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 07:31

er zijn ook mensen die het liever op een andere manier zien, dan het breken van een paard!
Overal waar dwang bij komt kijken, btekend dus dat er op dat moment niet samen wordt gewerkt tussen mens en paaard..

verschrikkelijk om op die manier respect moet afdwingen, terwijl je het ook gewoon kan krijgen omdat je het verdien.

Edit, ik wil er trouwens aan toevoegen hoe kan je een paard laten lliggen in een bak terwijl het niet eens kan stil staan? en nog wat als het paard nou in paniek raakt? maak je het alleen maar erger omdat het vast zit..

Goeie methode hoor,,, :(

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:34

Klopt, helaas worden nog veel paarden gebroken. Dit is alleen geen vereiste voordat je er op gaat zitten. Als je bij het grondwerk al duidelijk hebt wie de leider is en daarmee al een vertrouwensband hebt, zal je dat met rijden ook merken.

En ik wil liever dat mijn paard het leuk vindt, en wil haar juist graag dingen op laten lossen, beetje denkend houden, niet conditioneren.

troi

Re: Problemen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:56

Even 1 ding: het amerikaanse 'breaking' en 'broke' , zijn bepaald niet te vertalen als het nederlandse breken en gebroken. 'Halterbroke' betekend bijvoorbeeld niet veel meer dan halstermak zijn en heeft niks te maken met geweld..

Moet ook zeggen dat ik dat liggen ook niet zo zie zitten hoor! Maar ik kan me wel voorstellen dat als je echt wanhopig bent je toch iets moet proberen en dat dat dan beter is dan een potje afrossen maar anders zou ik het niet zo snel overwegen..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 14:49

troi schreef:
Even 1 ding: het amerikaanse 'breaking' en 'broke' , zijn bepaald niet te vertalen als het nederlandse breken en gebroken. 'Halterbroke' betekend bijvoorbeeld niet veel meer dan halstermak zijn en heeft niks te maken met geweld..

Moet ook zeggen dat ik dat liggen ook niet zo zie zitten hoor! Maar ik kan me wel voorstellen dat als je echt wanhopig bent je toch iets moet proberen en dat dat dan beter is dan een potje afrossen maar anders zou ik het niet zo snel overwegen..

Nou ben bij lange na nog niet wanhopig en al was ik dat wel vind ik persoonlijk dat liggen nog niet de oplossing.
Maar goed dat iedereen een andere mening heeft.
Maar dit ga ik zeker zelf niet doen en een ander ook niet bij mijn paard. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden dus er zijn er vast wel andere manieren om dit op te lossen.

Citaat:
ik wil er trouwens aan toevoegen hoe kan je een paard laten lliggen in een bak terwijl het niet eens kan stil staan? en nog wat als het paard nou in paniek raakt? maak je het alleen maar erger omdat het vast zit..

Inderdaad dan zijn we nog verder van huis. Dus vind het niet de oplossing voor mij en mijn paard.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:35

met hooi wordt ze nog drukker bij het binnen gaan denk ik. Want dan weet ze dat daar eten ligt...

Kan je er een filmpje van maken?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:13

Het laten liggen is maar een onderdeeltje van de voorbereiding op het inrijden. De "Ach wat zielig" reacties zijn volkomen misplaatst. Het zijn kostbare paarden en er wordt zeker voorkomen dat het dier beschadigd wordt.
Ik durf er nog bij te zeggen dat het meeste geklungel met paarden door leken worden veroorzaakt.

De opmerking over inbreken is terecht, ik kon even niet op degoede duiding komen. Maar het komt hier op neer: Het paard moet toegeven aan situaties die het niet kent of wil. Dit doet het paard door zichzelf te overwinnen. En dat gebeurt echt wel deskundig. Dit is een hele normale training, die ook mensen ondergaan bij diverse sport of hoogte trainingen: Jezelf overwinnen en door je angst heen bijten. Als lieve woorden bij mensen dan al niet helpen, hoe denk je dat dat dan bij paarden gaat? Ik vindt dat echt "geitenwollensokken" gezeur.

Wij werken beroepsmatig, en de paarden komen als 3 jarigen binnen en hebben vaak nog geen mens gezien. De hele periode van grondwerk tot einde inrijden duren ongeveer 2 tot 3 maanden, waarna ze daadwerkelijk getraind worden als sportpaard en dat kan tot 2 jaar duren. Rond 5 jaar moeten de paarden dan klaar zijn.

Je moet goed bedenken dat bijna alle paarden deze behandeling ondergaan bij een goede stal.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:59

kom net binnenvallen en lees alles even door :P
MaXcomX het gaat hier niet om hoe je een paard breekt/ of laat liggen en om dat goed / mooi te praten... maar hoe TS haar paard rustig de bak in kan krijgen ...en dit paard staat te hyperen dus snap zoiezo niet het verhaal over liggen/breken want dat is hier zeker niet van toepassing lijkt mij ;)

@ TS kan iemand die ervaring heeft met jonge paarden jou niet helpen ? en kun je je paard niet proberen te longeren in die bak ...oke ze zal wel helemaal uit d'r stekker gaan maar dat zal snel over gaan mischien. of neem snoepjes in je zak mee ...staat ze 3 sec stil in de bak snoepje en uitbundig belonen herhaal dit regelmatig vaker en langer . het is natuurlijk ook een beetje puberen en d'r grenzen aftasten denk ik ;)
erg moeilijk maar probeer hardop mee te denken :D

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 02:46

Dat is het nadeel van ingaan op details. Mijn indruk, afgaande op de probleemomschrijving, was dat het paard geen goede basis heeft gehad. Dan is de remedie -en ik noemde een paar mogelijkheden- opnieuw dat traject doorlopen. Pas als je zeker weet dat het daar niet aan ligt, dan kun je verder kijken.
Maar zoals ik het gelezen heb -correct me if I'm wrong-, is het paard helemaal niet ingereden door een deskundige, maar wordt daar zelf aan gesleuteld, en dat is geen goed idee!

Het nadeel van dit forum is, dat je niet weet wat de achtergrond/kennis van een bezitter is. Ik ga er dan maar gemakshalve vanuit dat de meesten wel een paard kunnen rijden, maar absoluut niet weten hoe een paard vanaf veulen tot uiteindelijk doel opgevoed hoort te worden. Dan heb je nog hele clubs die in de sector "alternatieve opvoeding" thuis horen. Maar daar heb ik helemaal niets mee. Dat zal intussen wel duidelijk zijn.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:50

er wordt nergens gezegd dat het paar wordt ingereden??!

er wordt gezegd dat het paard druk wordt zodra het in de bak komt, waar haal jij uit dat het paard dan een zadel opheeft hoofdstel in en er een ruiter op wilt gaan zitten?

Dat is inderdaad wel duidelijk en het is zeer vervelend dat jij je mening zo erg oplegd.. het is hier de bedoeling dat we elkaar nuttige tips kunnen geven en niet elkaar afzeiken over de methodes en hoe slecht iedereen het wel doet en hoe goed jij.. want jij doet het beroepsmatig!

De 1 vind blauw mooi en de ander geel.. laten we dat dan ook maar zo houden.. TS is erg duidelijk geweest dat ze met jou'n methode niet in zee gaat.. hou dat dan ook zo!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 11:29

maXcomX schreef:
Dat is het nadeel van ingaan op details. Mijn indruk, afgaande op de probleemomschrijving, was dat het paard geen goede basis heeft gehad. Dan is de remedie -en ik noemde een paar mogelijkheden- opnieuw dat traject doorlopen. Pas als je zeker weet dat het daar niet aan ligt, dan kun je verder kijken.
Maar zoals ik het gelezen heb -correct me if I'm wrong-, is het paard helemaal niet ingereden door een deskundige, maar wordt daar zelf aan gesleuteld, en dat is geen goed idee!

Het nadeel van dit forum is, dat je niet weet wat de achtergrond/kennis van een bezitter is. Ik ga er dan maar gemakshalve vanuit dat de meesten wel een paard kunnen rijden, maar absoluut niet weten hoe een paard vanaf veulen tot uiteindelijk doel opgevoed hoort te worden. Dan heb je nog hele clubs die in de sector "alternatieve opvoeding" thuis horen. Maar daar heb ik helemaal niets mee. Dat zal intussen wel duidelijk zijn.

Het zou natuurlijk heel fijn zijn dat je dan alles goed leest.
Dit staat in de openingspost
Citaat:
Ze kent nog niet echt veel. En ik zou graag met haar een begin willen maken met longeren.

Lijkt me dus nogal logische dat een paard eerst leert longeren end voordat je erop klimt. Denk dat er weining mensen zijn die een paard uit de wei plukken en daar opspringen?

Daarbij heb ik al eerder wat over het inrijden gezegt.
Citaat:
Nou het inrijden is nog niet eens aanbod. Ik wil haar gewoon spelenderwijs aan het werk laten wennen. Grond werk, dubbele lange lijnen end. Van het zadelmak maken en inrijden is nu nog geen sprake en ik zie wel hoe ik dat ga aanpakken en of ik dat zelf ga doen.

Daarbij ben jij het dan niet met "mijn" aanpak eens dat kan is niet erg. Maar ik heb al gezegt dat jouw manier het niet gaat worden. Ga daar zelf niet mee lopen klooien en een ander dus ook niet op die manier ookal is het een "prof".
Ik geloof gewoon niet in die aanpak. Nee ik wil gewoon mijn paard de tijd geven om alles op haar tempo te leren en dat komt wel duurt alleen wat langer. Daar heb ik uiteindelijk bewust voor gekozen anders begin je niet aan een veulen lijkt me.
Dat je twijfelt aan mijn ervaring prima. Doe ik namelijk ook. Maar volgens mij doe ik het zo slecht nog niet aangezien het geen vervelende onopgevoed paard is. Het enige probleem is de bak en heb ook al aangegeven dat dit mijn eigen schuld is.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:50

Is het een idee om zodra je paard gek wordt op zand, weer tien stappen terug te gaan en het opnieuw probeert? Zo oneindig oefenen totdat hij in ieder geval al normaal de bak in kan en onder jou blijft.
Daarnaast vroeg ik me ook af waarom je niet probeert een stukje te longeren op de wei, zodat ze al wat hulpen kent voordat ze de bak moet doorstaan.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:41

Dan laten we het hierbij +:)+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 13:02

Lizzle schreef:
Is het een idee om zodra je paard gek wordt op zand, weer tien stappen terug te gaan en het opnieuw probeert? Zo oneindig oefenen totdat hij in ieder geval al normaal de bak in kan en onder jou blijft.
Daarnaast vroeg ik me ook af waarom je niet probeert een stukje te longeren op de wei, zodat ze al wat hulpen kent voordat ze de bak moet doorstaan.

Dankje voor de tip. Ik weet niet of dat haalbaar is om een stukje wei af te zetten. De wei is erg groot en weet niet hoe ze daar op gaat reageren.
Voorlopig staan de plannen weer in de ijskast.
Was van plan vanmiddag eens wat tips te proberen. Maar dat moet helaas een paar weken gaan wachten.