Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
troi schreef:Even 1 ding: het amerikaanse 'breaking' en 'broke' , zijn bepaald niet te vertalen als het nederlandse breken en gebroken. 'Halterbroke' betekend bijvoorbeeld niet veel meer dan halstermak zijn en heeft niks te maken met geweld..
Moet ook zeggen dat ik dat liggen ook niet zo zie zitten hoor! Maar ik kan me wel voorstellen dat als je echt wanhopig bent je toch iets moet proberen en dat dat dan beter is dan een potje afrossen maar anders zou ik het niet zo snel overwegen..
Citaat:ik wil er trouwens aan toevoegen hoe kan je een paard laten lliggen in een bak terwijl het niet eens kan stil staan? en nog wat als het paard nou in paniek raakt? maak je het alleen maar erger omdat het vast zit..

maXcomX schreef:Dat is het nadeel van ingaan op details. Mijn indruk, afgaande op de probleemomschrijving, was dat het paard geen goede basis heeft gehad. Dan is de remedie -en ik noemde een paar mogelijkheden- opnieuw dat traject doorlopen. Pas als je zeker weet dat het daar niet aan ligt, dan kun je verder kijken.
Maar zoals ik het gelezen heb -correct me if I'm wrong-, is het paard helemaal niet ingereden door een deskundige, maar wordt daar zelf aan gesleuteld, en dat is geen goed idee!
Het nadeel van dit forum is, dat je niet weet wat de achtergrond/kennis van een bezitter is. Ik ga er dan maar gemakshalve vanuit dat de meesten wel een paard kunnen rijden, maar absoluut niet weten hoe een paard vanaf veulen tot uiteindelijk doel opgevoed hoort te worden. Dan heb je nog hele clubs die in de sector "alternatieve opvoeding" thuis horen. Maar daar heb ik helemaal niets mee. Dat zal intussen wel duidelijk zijn.
Citaat:Ze kent nog niet echt veel. En ik zou graag met haar een begin willen maken met longeren.
Citaat:Nou het inrijden is nog niet eens aanbod. Ik wil haar gewoon spelenderwijs aan het werk laten wennen. Grond werk, dubbele lange lijnen end. Van het zadelmak maken en inrijden is nu nog geen sprake en ik zie wel hoe ik dat ga aanpakken en of ik dat zelf ga doen.
Lizzle schreef:Is het een idee om zodra je paard gek wordt op zand, weer tien stappen terug te gaan en het opnieuw probeert? Zo oneindig oefenen totdat hij in ieder geval al normaal de bak in kan en onder jou blijft.
Daarnaast vroeg ik me ook af waarom je niet probeert een stukje te longeren op de wei, zodat ze al wat hulpen kent voordat ze de bak moet doorstaan.