Enorm verschil in punten, 2 proeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:10

Tuurlijk ben je als ruiter/amazone blij met goeie punten, maar je moet wel reeel blijven!!
Verder zeg ik er niets meer over!!

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:11

ambre schreef:
Ik heb vaak zat 2 jury's in 1 proef.Dan is het raar als de 1 een 4 geeft voor een middenstap en de ander een 7.

Ja maar we hebben het hier hier over 2 proeven en 2 juryleden!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 19:13

Alanta schreef:
Tuurlijk ben je als ruiter/amazone blij met goeie punten, maar je moet wel reeel blijven!!
Verder zeg ik er niets meer over!!

dat vind ik ook! Daarom zei ik er ook bij dat deze jury normaal gesproken helemaal niet zo is!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:17

het hoeven helemaal geen grote verschillen per onderdeel te zijn.

een punt per onderdeel geeft al een verschil van 30 punten per proef....

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 19:20

Alane schreef:
het hoeven helemaal geen grote verschillen per onderdeel te zijn.

een punt per onderdeel geeft al een verschil van 30 punten per proef....

Ja precies, maar wel net even te veel in totaal..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:24

Alanta schreef:
ambre schreef:
Ik heb vaak zat 2 jury's in 1 proef.Dan is het raar als de 1 een 4 geeft voor een middenstap en de ander een 7.

Ja maar we hebben het hier hier over 2 proeven en 2 juryleden!

Dat snap ik,maar dat is om aan te geven hoe je aan zo'n verschil kunt komen.
Bij mijn voorbeeld gaat het dan zelfs nog om dezelfde proef,laat staan om een andere proef.
Ik hou zelf ook niet van feestjury's,je krijgt dan toch een keer de deksel op je neus.

Yell

Re: Enorm verschil in punten, 2 proeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 19:39

ik hou ook niet van feestjury's.
Maar ik hou ook niet van jury's die (metname) de B verkeerd beoordelen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:07

een 4 en een 7, ligt er net aan welke jury op welk moment kijkt en vanuit welke hoek...
kijkt de 4-jury op het moment dat je paard onregelmatig of overhaast gaat, en de andere kijkt op dat moment net in het boekje, heb je bij de 7-jury mazzel gehad.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 11:13

Alane schreef:
een 4 en een 7, ligt er net aan welke jury op welk moment kijkt en vanuit welke hoek...
kijkt de 4-jury op het moment dat je paard onregelmatig of overhaast gaat, en de andere kijkt op dat moment net in het boekje, heb je bij de 7-jury mazzel gehad.

we snappen allemaal hoe het werkt. Alleen ik vind dat dit niet moet kunnen, en het lijkt erop dat er (zeker na het invoeren van de nieuwe proeven) heel andere verwachtingen zijn in B proeven.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:17

Nou, ik denk ook dat er wel wat meer richtlijnen mogen komen in het puntengeven.
Zo heb ik weleens geschreven bij een jurylid die in de B consequent een 4 gaf bij aanspringen in foute galop en de galop herstellen.
Een ander jurylid gaf ook in de B consequent een 1.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:24

Yvonniej schreef:
Alane schreef:

we snappen allemaal hoe het werkt. Alleen ik vind dat dit niet moet kunnen, en het lijkt erop dat er (zeker na het invoeren van de nieuwe proeven) heel andere verwachtingen zijn in B proeven.

Maw als er 2 juryleden zitten, dan zouden ze na de proef in overleg moeten gaan en heb je het pech dat de andere zijn 7 bijstelt naar een 4 en je hebt amper nog punten verschil....

Als een jurylid consequent een 4 geeft voor het verkeerd aanspringen, dan is er toch niets mis mee...

aantal punten zijn niet eerder van belang dan waneer je wilt promoveren... de klassering moet kloppen.
En de ene keer heb je mazzel dat de jury even niet keek ( = 7), de andere keer pech ( = 4)

en als je wilt promoveren met telkens krap aan 180 punten, moet je je afvragen of het wel reeel is om te promoveren.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:24

Ik heb het liefst een 4 tegenover een 8, dan allemaal 6jes.

Soms zie je een ruiter die braaf alles doet, netjes naggeflijk en actief, juiste stelling, nette overgangen etc en die krijgen dan overal een 6 op, omdat het niet spettert.. Dat vind ik jammer. Geef dan een 7 of 8 op de nette stukken en ook gewoon een 3/4 op niet getoont/fouten.

En als het dan wel echt spettert, geef dan rustig eens een 9! Maar zelf let ik eerst op die 3 punten, stelling/buiging, activiteit/nageeflijkheid en overgangen. Vanuit daar ga ik punten:

Is 1 van die punten niet helemaal ok, dan een 6, 2 niet goed, een 5, 3 niet goed een 4 etc etc.

Wel goed; een 7, houding ook goed, een 8, etc

Maar sommige jurys zijn al blij met een actief paard. Die er niet doorloopt/ met de kin op de borst loopt, onregelmatig is.. Noem het maar op. En de 1 houdt van actie en de ander van rust in de proef! Verschil zul je daardoor altijd houden!!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:31

Ik had gisteren mijn L1-debuut, op eerste proef 182 punten en op tweede proef 161 punten.
De eerste jury jureerde over het algemeen best laag en de tweede jury over het algemeen best hoog.
Mijn proeven waren niet eens zo heel verschillend, behalve dat wijken voor het linkerbeen nogal in de soep liep bij de tweede proef.
Ook ging ik te vroeg over in draf, maar verder was het een nette proef.
Heb op sommige dingen in de tweede proef een 4 of een 5 gekregen, terwijl dat beter ging dan in de eerste proef en daar had ik een 6 of een 7 op dat onderdeel.
Normaal geef ik nóóit de jury op de schuld van mijn punten, maar dit is gewoon echt heel erg onterecht.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:39

Ben je na de tijd ook naar de jury geweest?? Dat zou ik zeker alle ruiters aanraden. En niet alleen met lage punten, maar ook bij hoge punten. Kun je altijd van leren.

Ik hoorde laatst een ruiter zeggen, die ik in mijn baan gehad, dat ze het zó raar vond van de 4en op haar galop (3 op rij). Én dan stond er ook nog bij, niet hersteld?? Snapte ze niks van. Ze sprong 3 keer verkeerd aan, ging toen door in (niet gewenste) contra, en dus ook de overgang terug is dan niet goed.

Verkeerd aanspringen:4, daarna herstellen en bv nette volte, rustig een 8 hoor. Maar dan wel herstellen.. Dit paard liep daarbij compleet op de voorhand. Viel nog net niet voorover. Punten: in de 160.
Bij mijn collega jury: in de 175. Ruiter herstelde galop. Scheeld je alleen daar al op zo 5 of 6 punten.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 14:45

even offtopic leuke ava rocksyboy

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:47

Haha, dankje :)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:51

rocksyboy schreef:
Ben je na de tijd ook naar de jury geweest?? Dat zou ik zeker alle ruiters aanraden. En niet alleen met lage punten, maar ook bij hoge punten. Kun je altijd van leren.

Bij de eerste proef ben ik na de proef naar de auto gegaan voor commentaar, die man was heel aardig en gaf me goede tips.
Maar de jury bij de tweede proef deed daar niet aan, jammer genoeg, zou graag van hem zelf willen horen waarom ik deze punten heb gekregen.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:59

Oei, dat vind ik zeer onredelijk. Zei hij ook waarom hij hier niet aan deed?

Zelf heb ik wel het liefst dat het na de prijsuitreiking is, omdat op het moment dat ik in de auto zit, ik moet jureren. Maar dan zeg ik dat gewoon eventjes.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:31

Nee, hij zei alleen dat hij niet aan commentaar deed. ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:44

Alane schreef:
Als een jurylid consequent een 4 geeft voor het verkeerd aanspringen, dan is er toch niets mis mee...

Toch vind ik het dan bijzonder dat een ander jurylid voor het zelfde verkeerd aanspringen consequent een 1 geeft. (zeker in de B-pony's)

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 15:53

beantsje schreef:
Alane schreef:

Toch vind ik het dan bijzonder dat een ander jurylid voor het zelfde verkeerd aanspringen consequent een 1 geeft. (zeker in de B-pony's)

precies, dat is een goed voorbeeld van wat ik bedoel te zeggen.. Zonder dat het met 'geluk' van wel of niet zien te maken heeft..

Wanneer is iets een 1 en wanneer een 4? en dan voornamelijk in de B(eginners)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:59

En dan heb je nog de mogelijkheid die ik pas had: ik zat bij een enge ring. Althans dat vonden de paarden.
De achter de auto was een huis en daar werd een aanbouw geplaatst. Daar zat zeil over. En het klapperde niet eens hoor.

Maar de punten lagen enorm uit een.

Dus het kan verschillende oorzaken hebben.

1. Omgevingsfactoren
2. Verschil in beoordeling jurering
3. Kleine verschilen in wat jury belangrijk vindt (dus steeds net een 6 wat bij de nadere net een 5 is....)

Ik ben bang dat je dit niet helemaal gaat uitsluiten. Alhoewel ze van mij de extremen, (iedere regio heeft ze) weleens onder de loep mogen nemen. Hier zijn waarschuwingen uitgedeeld aan bepaalde juryleden.
Zo ken ik iemand die vanaf het M1 tot en met Z1 maar van 1 jury winst kreeg......
Van alle anderen zat ze tegen verlies. Dat hoort bij de KNHS toch wel wat alarmbellen te doen rinkelen????

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:05

Yvonniej schreef:
ik hou ook niet van feestjury's.
Maar ik hou ook niet van jury's die (metname) de B verkeerd beoordelen

Wanneer wordt de B dan verkeerd beoordeeld??

Als de eerste jury net wat makkelijker een 7 geeft dan de tweede jury dan kan het puntenverschil over 30 onderdelen al snel behoorlijk oplopen. Ik snap niet waarom daar altijd zo moeilijk over wordt gedaan, dat kan je toch nooit gelijk krijgen.
Zolang de beste combinatie maar bovenaan staat.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 16:07

@ karinvdM-

misschien wel even handig om verder te lezen dan je neus lang is, ik geef namelijk net hierboven reactie op iets wat ik een goed voorbeeld vind

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:12

Dat is 1 onderdeel wat je eruit haalt.
Dat geeft niet aan wat jij over het geheel verkeerd vind aan de beoordeling van de B.

Wat een 1 en wat een 4 is, dat kan je terugvinden in je proevenboekje.