Ernstig trailerprobleem: paard komt over voorstang heen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:44

Ok, had het verder niet gelezen dat hij hooi kreeg vandaar mijn 'simpele' vraag.

Succes met hem. Hopelijk vind je een oplossing, zo te lezen kan je daar meer mensen mee blij maken.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 11:46

@ Cissy: bedankt voor de tip. Er speelt wel mee dat hij in het verleden ook al meer dan eens de touwen (en toen ik die verving door kettingen, zijn halster) heeft stuk getrokken. Dit doet hij ook door te gaan zitten en naar achteren te leunen tot er iets knapt.

Ik heb wel al een keer iemand gehoord over eventueel strobalen voorin leggen, zodat hij niet naar voren kan. Zou dat een optie zijn als de stangen eruit gaan? Maar wat als hij zich dan losrukt en toch omdraait, gaat de trailer dan niet om? De ramen van de trailer zitten heel hoog en zijn rond en klein. Hij kijkt erdoor naar buiten maar verder niets. Hij is meer geïnteresseerd in het kleine zijdeurtje.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:56

een echt sterk halster nemen zoals een BMB (amerikaans merk http://www.bmbtack.com/images/BMB%20Equ ... 09%20A.pdf en dan de tradiotional) waar geen overbodige klipjes aan zitten en waar je nog een olifant aan vast kunt knopen? Ik had vroeger ook een paard wat altijd ging hangen en dat halster leeft nog steeds.....

Die strobalen gaat ie ook bovenop staan waarschijnlijk, of ze omtrekken omdat hij dan gefrustreerd raakt en als hij met zn benen in de strotouwtjes stapt heb je weer een probleem.
Laatst bijgewerkt door cissy op 28-04-10 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 12:06

Ja, dat is waar. Qua halster...ik weet het niet. Ik vind dat toch een eng idee. Een van de keren dat hij gevallen is in de trailer, gebruikte ik twee halster onder elkaar. Toen heeft hij bijna zijn nek gebroken omdat hij toch omgedraaid is (stond met drie touwen vast!) en toen lag hij dubbelgeklapt op de grond, met z'n kont bij de voorkant en zijn nek ongeveer 180 graden gedraaid.

Ik ben me ervan bewust dat dit allemaal erg bizar klinkt. Ik heb het ook echt nog nooit meegemaakt. o_O

cissy

Re: Ernstig trailerprobleem: paard komt over voorstang heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:11

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:20

Paintligger:
Ja, de kwaliteit van de trailer en vooral de auto maakt veel uit. Een auto hoog op de wielen houdt de druk meer achter.

Cissy:
Sorry, B-rijbewijs. En natuurlijk is het een goed idee om vastzetpunten extra te laten maken zodaty hij niet naar voren kan.

Wie was dat nou al weer, die de stang hoger vast had laten zetten. Klinkt ook als een goed idee.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:23

Heb je de mogelijkheid om hem "achterste-voren" (zijn hoofd naar de klep/uitgang) te vervoeren?
Sommige paarden laten zich op die manier makkelijker vervoeren maar ik weet natuurlijk niet of je die mogelijkheid hebt, hij rijdt dan op een heel andere manier. Ik weet wel dat er trailers zijn die die mogelijkheid hebben maar het wordt wel heel apart dan. In eengewone trailer lijkt me dit ook geen optie omdat ie misschien wel over de achterklep komt?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 12:28

@ Cissy: Nee, daar heb ik geen contact mee gehad. Iemand bij mij op stal is door haar geholpen (haar paard werd hysterisch van de achterstang), maar dat heeft uiteindelijk helemaal niets opgeleverd. Ik denk daarom dat ze mij niet kan helpen.

@ Tosadog: De trailer heeft die mogelijkheid niet. Ik zou he misschien kunnen leren achterwaarts te laden, maar ik vraag me af of dat veilig is als de trailer er niet voor bedoeld is.

Eventueel is het misschien een idee hem gewoon eens een keer te laten uitrazen zodat hij ziet dat zijn agressie niets oplevert. kreeg de tip om dat een keer met een veetrailer te proberen, die zijn steviger en hebben geen stangen. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:29

rider schreef:
Dat idee was ook al bij mij op gekomen. Punt is wel dat veel kleine vrachtwagens dezelfde indeling hebben als een trailer, dus in de rijrichting staan met tussenschot en een voorstang. Ik ben eigenlijk toch een beetje bang dat hij daarin hetzelfde kunstje flikt.

[EA-TK-AP] paardenwagen VW LT 40 (B rijbewijs)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:46

Nee precies, als de trailer er niet voor gemaakt is, is het gevaarlijk. Maar ik heb onlangs een artikel/reclame gelezen over een trailer waarin de paarden ook achterstevoren vervoerd kunnen worden; er stond bij dat dat voor sommige paarden rustgevender is, maar of dat nou reclame is, of echt waar?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:53

achterwaarts reizen is minder stresserend voor een paard. vertrekken heb je meestal in de hand maar het bruusk stoppen niet altijd. als een paard achterwaarts reist dan gaat het bij bruusk remmen "zitten" en/of tegen de wand leunen, waarbij het bij voorwaarts reizen bruusk met z'n borst tegen de voorstang komt, wat een kleiner oppervlak is om de druk/kracht te verdelen...

ik ken ook aan paard dat altijd gaat zitten op een trailer, nadat ze erin geslaagt is een trailer bijna volledig te slopen. wordt ze alleen nog vervoerd zijwaarts op een camion. paard heeft ook geen laadangst, want loopt even vlot de trailer als de camion op (loopt je zelfs onderuit om erop te kunnen). Maar ging ook altijd zitten en kwam dan onder de achterstand of tussenschot en brak de boel dus af bij het rechtkomen...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:19

NOOIT in een niet daarvoor gemaakte trailer je paard achterstevoren zetten, als de trailer gaat wippen kan je koppeling loskomen (zeker als hij al niet best is) en dan rijdt je trailer helemaal zelfstandig verder!

Paard is aan de voorkant zwaarder dan aan de achterkant, trailers zijn erop gemaakt dat het gewicht op een bepaalde manier verdeeld wordt, als je dat gaat omdraaien gaat het dus niet goed. Dat het af en toe gebeurd omdat een paard zich loswurmt of of iemand denkt dat het makkelijker is, maakt het nog geen slim plan.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:14

Cissy: zoals je kunt zien schreef ik ook dat het me geen goed idee lijkt om dat zomaar in een niet-aangepaste trailer te doen, dat is levensgevaarlijk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:07

rider schreef:
@ Cissy: Nee, daar heb ik geen contact mee gehad. Iemand bij mij op stal is door haar geholpen (haar paard werd hysterisch van de achterstang), maar dat heeft uiteindelijk helemaal niets opgeleverd. Ik denk daarom dat ze mij niet kan helpen.

maar haar paard is jouw paard niet en het staat of valt met degene die het touwtje beet heeft.
Was het probleem van je vriendin in eerste instantie wel opgelost door Petra of is het helemaal niet eens gelukt?
Hoe weet jij of je vriendin nog wel goed communiceert met haar paard? Misschien doet zij (onbewust) wel iets verkeerd waardoor het niet meer gaat.
ik zou dus niet zomaar de optie "Petra' opgeven.

Tosadog schreef:
Cissy: zoals je kunt zien schreef ik ook dat het me geen goed idee lijkt om dat zomaar in een niet-aangepaste trailer te doen, dat is levensgevaarlijk.

Was ook niet tegen jou persoonlijk, maar er lezen meer mensen mee en die mochten eens op verkeerde ideeën komen :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:41

cissy schreef:
maar haar paard is jouw paard niet en het staat of valt met degene die het touwtje beet heeft.
Was het probleem van je vriendin in eerste instantie wel opgelost door Petra of is het helemaal niet eens gelukt?
Hoe weet jij of je vriendin nog wel goed communiceert met haar paard? Misschien doet zij (onbewust) wel iets verkeerd waardoor het niet meer gaat.ik zou dus niet zomaar de optie "Petra' opgeven.

Het probleem is nooit opgelost geweest. Haar paard breekt de boel af als er iets bij haar achterhand komt.

Mja, noem me skeptisch, maar ik ben inmiddels al honderden euro's verder aan 'professionals' die het probleem wel zouden oplossen. Daar ben ik inmiddels wel een beetje klaar mee. En de mensen die met hem gewerkt hebben waren echt wel goed in wat ze deden, maar als het knopje omgaat, dan gaat het knopje om, en dan gaat de trailer stuk. Ik ben niet op zoek naar de makkelijke oplossing, of de goedkope oplossing, maar meer geld in een bodemloze put gooien gaat me ook een beetje ver.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:28

ok, duidelijk, als zelfs de pro's het niet kunnen oplossen kunnen wij het zo op bokt al helemaal niet.... Ik hoop dat je iemand vindt die je de gouden tip kan aanreiken, er zijn soms paarden die helemaal niks pikken en dan moet je wel van heeeeeeele goede huize komen wil je dat kunnen oplossen.
succes en ik ben wel benieuwd mocht je ooit nog een oplossing vinden.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 13:51

Ik heb dit topic geopend in de hoop dat er misschien iemand was die een soortgelijk probleem had, en die daar wel de oplossing voor gevonden had. Niet geschoten is altijd mis. ;)

Voorlopig ga ik mijn paard dan toch maar gewoon per vrachtwagen vervoeren. En wie weet komt er ooit nog een een oplossing op mijn pad...

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:21

Het enige waar ik nog aan heb zitten denken is een soort weefrek maken in de trailer. Boven de stang een gat voor zijn hoofd en hals, meer niet. Hij moet niet zijn nek kunnen breken dus ook weer niet een te klein gat.
Zou je kunnen zagen uit een multiplex plaat en bevestigen in de trailer.

Is dat misschien een tip?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:53

Ik heb niet terug kunnen vinden waar de ramen zitten in de trailer.
Zelf heb ik een pony die moet gewoon achteruit kunnen kijken om wat rustig te blijven. Tot ik een trailer leende met in het midden een ruit, nog nooit heeft hij zo rustig op de trailer gestaan. Misschien geeft het jou paard ook afleiding als hij recht vooruit kan kijken waar jullie naar toe gaan.
Dieren die graag over de voorstang kruipen deden wij altijd met een koeienband om de nek vervoeren.
Dus halster op 2 zijkanten vast en koeienband aan de voorstang binden,zo strak dat er wel vrijheid is maar dat ze niet omhoog kunnen. Misschien is het een optie om je paard alleen met een koeienband vast te zetten (los en aan de zijkant) op de hoop dat je paard het idee krijgt van wat meer vrijheid en dus niet gaat donderstenen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:43

rider schreef:
@ Cissy: bedankt voor de tip. Er speelt wel mee dat hij in het verleden ook al meer dan eens de touwen (en toen ik die verving door kettingen, zijn halster) heeft stuk getrokken. Dit doet hij ook door te gaan zitten en naar achteren te leunen tot er iets knapt.

Ik heb wel al een keer iemand gehoord over eventueel strobalen voorin leggen, zodat hij niet naar voren kan. Zou dat een optie zijn als de stangen eruit gaan? Maar wat als hij zich dan losrukt en toch omdraait, gaat de trailer dan niet om? De ramen van de trailer zitten heel hoog en zijn rond en klein. Hij kijkt erdoor naar buiten maar verder niets. Hij is meer geïnteresseerd in het kleine zijdeurtje.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:02

@ manishdra dank je wel ik had het idd gemist. Misschien idd wat grotere lagere ramen of een midden raam proberen. Ik hoop dat je iemand kan vinden die zo lief is om de trailer te lenen.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:41

Dit klinkt toch echt als een paard met angst wat zich eruit vecht. Juist het feit dat hij niet reageert en zich af sluit (freeze - bevriezen door angst) en daarna de fight (de trailer afbreken)

paarden kunnen op 4 manieren omgaan met spanning: flight (vluchten)-fight(vechten) -freeze (bevriezen) en faint (verlies controle ledematen, vallen).

Hou reageert je paard in andere kleine ruimtes?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 13:47

Op stal (als dat als kleine ruimte telt) is hij gewoon rustig. In de wasplaats wilde hij vroeger altijd omdraaien, maar dat doet hij inmiddels niet meer. We hebben ook poets stand die vrij klein zijn, daar kan hij ook gewoon in staan. Als het lang duurt wordt hij wel onrustig, maar ik heb zelf meer de indruk dat dat verveling is. Want hij gaat eerst aan het hout bijten, borstels oppakken etc, en besluit daarna te proberen eruit te gaan. Als dat niet mag, legt hij zich daar op zich gewoon bij neer.

Andere kleine ruimtes kan ik me niet echt bedenken... donkere ruimtes lijkt ook geen probleem te zijn, ik kan met hem gewoon in de binnenbak rijden, door tunnels heen op buitenrit etc. Ik kan ook gewoon met hem aan de hand een donkere stal inlopen.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:55

hier ook een paard gehad die dat deed. altijd zitten en dan over de voorstang heen. Ze hebben toen een extra stang gemaakt is wel wat las werk... voor over zijn rug. dat het paard niet om hoog kan komen, net achte zijn schoft zeg maar. Dat paard heeft het toen nog 1 keer geprobeerd en toen op gegeven. kon alleen na twee jaar nog niet in een andere trailer staan. Vrachtwagen en zijwaarts of achterwaarts vervoeren is zeker het proberen waard

Fleur__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:40

Mijn opa had ook zo´n paard die goed de trailer op en af liep maar zodra hij er in stond alles ofbrak. Hij gooide zelfs zijn achter benen over de achterklep. Voor de voorbenen hebben wij wel een oplossing gevonden. Wij deden een ketting om zijn benen die speciaal gemaakt was voor om de benen dus met bescherming voor de plek waar hij om het been zat. Het zijn een soort handboeien alleen dan voor paarden. Zo kan hij niet zijn benen optillen om over de stang te gaan behalve als hij met twee benen tegelijk er over gaat maar dat word dan ook al lastiger. Het mag geloof ik niet om je paard zo te vervoeren maar wij deden het wel omdat het werkte en het gewoon veel veiliger was