Ruinen? zou het nog helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:14

Gerbrielle schreef:
heb geen zin om een x op stal te komen en dat de merries mijn shetje hebbe toe getakeld!

Waarschijnlijk is dat precies wat hij nodig heeft, portie opvoeding van de andere paarden. Leert hij respect en ze zullen hem niet zo snel vermoorden hoor, hoogstens een paar beten in zijn kont en hier en daar wat hoefafdrukken, dan weet hij direct dat hij zich maar beter kan gedragen. Gok dat het hem enkel goed zal doen.

Maeh

Re: Ruinen? zou het nog helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:16

Daar ben ik het mee eens, troi!

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:18

troi schreef:
Ik zou eerst eens dit dier gaan opvoeden. Bokken en steigeren is niet zozeer hengstengedrag maar onopgevoed gedrag, dit moet je van geen een paard/pony pikken ook niet van een hengst. Daarnaast kun je hem zeker laten casteren maar verwacht geen wonderen, de winst zit hem voornamelijk in de opvoeding. Verder moet je wel rekening houden met een dure castratie omdat het, zoals eerder al gezegd, erg aan te raden is om het op de kliniek te laten doen. En wat betreft buiten staan met andere paarden, een dier dat dat nooit eerder heeft gedaan (hoe lang staat hij al apart?) moet ook dat misschien nog leren en dat kan best lastig zijn, maar dat hoeft niet natuurlijk!

Me paardje is nu pas 4 maanden van mij maar hoe ze met hem om ging durf ik niet te zeggen! maar zoals ik jullie reacties lees heeft hij geen goeie opvoeding gehad!(ik heb zelf nog niet veel verstand van paarden en vooral niet van hengsten!) ja maar ik pak m ook wel aan als tie stiegert maar ik krijg t er niet uit ! en als tie buiten sta kan ik er niet hele tijd bij staan en hem er op aan spreken! ja maar t gaat me niet om t geld maar meer om dat het voor hem beter is! zover ik weet staat hij op deze stal ruim 3 jaar maar 1ste jaar heeft tie als goed is buiten gelopen! maar ben dan ook niet van plan om hem gelijk dag en nacht bij de paarden te gooien eerst opbouwen dan!

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:22

Hij mag niks met de merries die elke dag voorbij komen in zijn territorium, terwijl zijn hormonen dat wel van hem eisen. Dat is te vergelijken met een kat op het spek binden en hem dan een muilkorf omdoen om te zorgen dat de kat niet gaat snoepen. M.a.w. echt gemeen. Castreren zorgt ervoor dat zijn lichaam niet meer iets van hem eist wat hij toch niet mag. Dat geeft flink wat rust voor je pony en hij kan dan lekker buitenspelen waar hij zo blij van wordt.[/quote]

Ja dat vind ik t belangrijkste dat hij de rust krijgt en dat hij lekker na buiten kan en zo!

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:22

Gerbrielle schreef:
ja maar ik pak m ook wel aan als tie stiegert maar ik krijg t er niet uit!

Precies wat ik bedoel met dat hengsten verder gaan waar ruinen en merries ophouden wat betreft dominantiegedrag. Castreren lijkt me dus zeker de moeite waard.

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:24

GRANDEUR schreef:
Ik heb zelf mijn hengst nog laten ruinen op 13 jarige leeftijd en dat heeft echt super geholpen, hij is nu gewoon een normale ruin alsof hij als 2 jarige is geruind, zelfs bij een hengstige merrie en terwijl hij schouwhengst is geweest.
Maar zoals tamary al zegt als het teveel in zijn gedrag zit hoeft het niet persee te helpen, maar als het helpt zeker de moeite waard!
Wat het snijden betreft, is het inderdaad moeikijker en zal het waarschijnlijk in de kliniek moeten gebeuren, maar voor een beetje een ervaren dierenarts moet dit geenprobleem zijn!

Succes met je besluit, maar ik zou het wel weten!

Oke Bedankt!
ja dankje! hoop dat ik er uit kan komen wat het beste voor hem is!

Bedankt voor je reactie

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:26

rainbow8 schreef:
Als hij zo blij is als hij naar buiten mag............ Wie ben jij dan om het niet te doen. En GRANDEUR heeft het ook op latere leeftijd gedaan. Ik zou het doen.

Ja dat is waar!
oke!
Dankjee

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:34

Waarschijnlijk is dat precies wat hij nodig heeft, portie opvoeding van de andere paarden. Leert hij respect en ze zullen hem niet zo snel vermoorden hoor, hoogstens een paar beten in zijn kont en hier en daar wat hoefafdrukken, dan weet hij direct dat hij zich maar beter kan gedragen. Gok dat het hem enkel goed zal doen.[/quote]

Naja ik kan dat niet ben denk te zacht daar voor! jaa misschien een paar hoef afdrukken maar er zijn een aantal velle paarden in de wei! en heb geen zin in wonden enzo! en of het hem goed zal doen weet ik niet!

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:35

Precies wat ik bedoel met dat hengsten verder gaan waar ruinen en merries ophouden wat betreft dominantiegedrag. Castreren lijkt me dus zeker de moeite waard.[/quote]

Oke Bedankt voor je reactie! zal er goed over nadenken !

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 18:40

Gerbrielle schreef:
Precies wat ik bedoel met dat hengsten verder gaan waar ruinen en merries ophouden wat betreft dominantiegedrag. Castreren lijkt me dus zeker de moeite waard.

Oke Bedankt voor je reactie!