Geld investeren in je bijrijdpaard???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:48

Joltsje schreef:
@lante. zit wat in. maar daar hou ik dus niet van. straks wil de eigenaar een hele andere instructrice die bijvoorbeel hele andere ideen heeft of veel duurder is.. nee dat is niets voor mij.

dat het zadel goed moet passen. ben ik het wel helemaal mee eens.

Ik rijd zelf ook en als de bijrijder besluit te stoppen, dan wil ik het paard eerst niet helemaal hoeven omscholen. Bovendien vind ik die manier van trainen gewoon de beste en vriendelijkste. :D
Als de bijrijdster hele andere ideeën heeft, dan past het bij voorbaat al niet, dus begin ik er niet eens aan. Bovendien ben ik natuurlijk als aanbieder een proffesioneel aangereden jong paard waar alles bij zit (ainsley zadel, kieffer hoofdstel, dus geen troep) en als persoon die overal mee naartoe rijdt met de trailer ook absoluut degene die bepaalde eisen mag stellen.
Als de bijrijder er eenmaal is gaat alles in overleg en dat gaat twee kanten uit natuurlijk.
Toch wil ik ten aller tijde zelf baas blijven over mijn eigen paarden; ik heb ze in de eerste plaats voor mezelf en niet voor een ander. :)

cissy

Re: Geld investeren in je bijrijdpaard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:00

ik ben een eigenaar die voor haar bijrijdster een ander zadel heeft gekocht omdat ze niet lekker zat op mijn eigen zadel, haar bips was wat dunner dan de mijne en ze reed haar bips dus door.... :)
Maar ik heb een wintec dressuur op de kop getikt en die ook weer goed kunnen verkopen toen ze stopte met bijrijden.
Je zou ook nog kunnen kijken of je losse wrongen voor jouw wintec kunt vinden, of zit er geen speciaal klittenband voor op het zadel?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 16:01

ja dat zit er.. dat is nog een idee

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:51

Lante schreef:
Joltsje schreef:
@lante. zit wat in. maar daar hou ik dus niet van. straks wil de eigenaar een hele andere instructrice die bijvoorbeel hele andere ideen heeft of veel duurder is.. nee dat is niets voor mij.

dat het zadel goed moet passen. ben ik het wel helemaal mee eens.

Ik rijd zelf ook en als de bijrijder besluit te stoppen, dan wil ik het paard eerst niet helemaal hoeven omscholen. Bovendien vind ik die manier van trainen gewoon de beste en vriendelijkste. :D
Als de bijrijdster hele andere ideeën heeft, dan past het bij voorbaat al niet, dus begin ik er niet eens aan. Bovendien ben ik natuurlijk als aanbieder een proffesioneel aangereden jong paard waar alles bij zit (ainsley zadel, kieffer hoofdstel, dus geen troep) en als persoon die overal mee naartoe rijdt met de trailer ook absoluut degene die bepaalde eisen mag stellen.
Als de bijrijder er eenmaal is gaat alles in overleg en dat gaat twee kanten uit natuurlijk.
Toch wil ik ten aller tijde zelf baas blijven over mijn eigen paarden; ik heb ze in de eerste plaats voor mezelf en niet voor een ander. :)

Kan ik me helemaal in vinden, in principe is veel mogelijk maar als eigenaar blijf je wel altijd verantwoordelijk voor je paard en wil je ook de touwtjes in eigen handen houden ;)

asselinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:55

ik zou zelf een mooi dressuurzadel kopen, met een verwisselbare boom (bijv wintec) zo kan je er nu mee rijden op je bijrijdpaard, maar straks ook op je eigen paard....

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:57

Joltsje schreef:
dat is waar.
het gaat alleen om een paard met O schoft en dus heel rond. ik vind dat altijd weer lastiger te verkopen (aan de andere kant.. kan ik er ook weer goedkoper aankomen misschien)

Een jaar of 2 geleden was ik een zadel voor een paard met O schoft zo kwijt. Zijn inderdaad goedkoop 2dehands te verkrijgen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 14:06

oke,

heb nu een zadel gevonden voor 150 euro.. maat 33.
ik zal ff met de paardenwinkel overleggen of ze hem zover kunnen opvullen/aanpassen dat hij waarschijnlijk past.. (als hij niet past, past het sowieso op het andere paard en bespaar ik mijn eigen zadel)..

zouden jullie de gok wagen.. kan altijd dat zadel van 150 euro weer inruilen...

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:31

Wat is het voor zadel dan?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 16:39

ruitergilde.. verkopen ze bij bosgra ook.. wil dus daar ook vragen hoe of wat

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:43

kleinvosje schreef:
Vroeger, toen ik nog op de manege reed, had ik al een eigen zadel. Hard voor gespaard, en ik mocht het op alle paarden van de manege leggen. Het zadel is ook op verschillende paarden ingereden, paste eigenlijk altijd! Het was een vz zadel, die ik later heb ingeruild tegen een nieuw dressuurzadel. Was nog steeds manegeruiter. hetzelfde verhaal, ik had op 1 pony na geen enkel probleem met de pasvorm. Toen ik overstapte naar een bijrijdpaard, mocht ik het zadel daar ook gewoon op gebruiken. Het was de bedoeling dat ik het dier uit ging brengen, ik had het zadel al, en op hun zadel kreeg ik enorme last van mijn rug. Het zadel lag helemaal goed, dus geen problemen. Het paard werd echter verkocht, dus ik ging zoeken naar een ander paard. Gevonden, Rapsody uit mijn profiel, en ook daar lag mijn zadel goed op! Rapsody ging helaas dood, en er kwam een nieuw paard, en ook daar past mijn zadel perfect op.

dat mijn zadel perfect past, komt omdat ik het op zoveel verschillende dieren heb gehad toen ik het zadel inreed. Ik ben van mening dat je het zadel goed moet inrijden, er niet meteen recht in moet gaan zitten. Aangezien er een heleboel mensen zijn die dat niet doen, ben ik ook niet zo snel geneigd om een bijrijdster een eigen zadel op mijn paard te laten leggen.

Als het werkelijk zo is, heb jij echt een wonderzadel, maar het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat 1 zadel werkelijk overal perfect op ligt :o

TS, ik zou als bijrijder best in een bijrijdpaard investeren, mits binnen de perken. :) Een zadel voor een paar honderd euro zou ik ook wel doen, eveneens als dekjes etc. :) Maar het moet niet te gek worden :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:20

Nee, ik zou het ook niet te gek maken inderdaad.
Ik moet zeggen dat ik op zich wel tevreden ben over hoe het met mijn huidige bijrijdster gaat, ze is er nu alweer een dik jaar.
Het valt sowieso niet mee om een goeie bijrijder te vinden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:28

ik zou het wel doen, jij rijd er op, waarom zou de eigenaar dan kosten moeten maken voor tuigage, terwijl dat alleen nodig is omdat jij erop wilt/mag rijden.
wel in directe samenspraak en in goed overleg met de eigenaar natuurlijk, maar ik ben ook wel zo 'gek' om van alles te kopen voor een bijrijd paard hoor, (heb ik nu niet maar wel gehad)
paardenspulletjes kopen is immers leuk, en je toont ermee aan dat je meedenkt en mee helpt, en het paardenwelzijn enzo belangrijk vind, het paard niet ziet als 'handige goedkope manier om te kunnen rijden', dat je je ook bewust bent van de kosten/benodigheden, en daarvoor helpt zorg te dragen.
als je stopt met rijden/verzorgen kan je altijd nog zien wat je doet, kan me voorstellen dat een zadel wat goed past beter bij het paard kan blijven dan dat je het persé weer mee wilt nemen omdat het wat geld waard is.
maar dat is een keuze voor later.

wel een gave mogelijkheid trouwens die je nu gekregen hebt, 2 bijrijdpaarden en ondertussen de ruimte om te sparen voor je eigen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:56

ik waardeer het ontzettend als iemand dingen voor mijn paard of pony koopt... Ik waardeer het nog meer als diegene dingen ook echt voor het paard koopt! ;) Met een zadel is het dan belangrijk dat zo'n zadel ook echt past.
De vriendin die nu mijn pony af en toe bijrijdt, doet dat met haar eigen zadel wat ook op haar eigen pony ligt.
Dat zadel ligt op dit moment beter dan zijn eigen zadel, was nog om me heen aan het kijken voor een ander beter passend zadel voor betaalbare prijs, maar ben hem nog niet tegen gekomen, dus op deze manier is de pony in el kgeval beter af dan wanneer hij met zijn zadel gereden wordt. Ik rijdt hem met het zadel van mijn paard, wat hem ook beter past.

Verder is het wel fijn om een goed zittend zadel te hebben. Als het zadel van de eigenaar niet lekker zit, dan zou ik ook om me heen kijken voor een betaalbaar ander zadel, tenzij de eigenaar zo vriendelijk is voor mij een ander zadel aan te willen schaffen voor het paard. Maar meestal zijn de eigenaren niet zo gul met hun investeringen in hun paard...
Een heel nieuw zadel op maar laten maken en daar 1000 tot 2000 euro aan uit geven zou ik niet doen voor een paard van een ander wat je tijdelijk rijdt. Maar een paar honderd euro kan wel. Als je die inruilt op een ander zadel verlies je er nooit veel op.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:06

joyce B schreef:
ik waardeer het ontzettend als iemand dingen voor mijn paard of pony koopt... Ik waardeer het nog meer als diegene dingen ook echt voor het paard koopt! ;) Met een zadel is het dan belangrijk dat zo'n zadel ook echt past.
De vriendin die nu mijn pony af en toe bijrijdt, doet dat met haar eigen zadel wat ook op haar eigen pony ligt.
Dat zadel ligt op dit moment beter dan zijn eigen zadel, was nog om me heen aan het kijken voor een ander beter passend zadel voor betaalbare prijs, maar ben hem nog niet tegen gekomen, dus op deze manier is de pony in el kgeval beter af dan wanneer hij met zijn zadel gereden wordt. Ik rijdt hem met het zadel van mijn paard, wat hem ook beter past.

Verder is het wel fijn om een goed zittend zadel te hebben. Als het zadel van de eigenaar niet lekker zit, dan zou ik ook om me heen kijken voor een betaalbaar ander zadel, tenzij de eigenaar zo vriendelijk is voor mij een ander zadel aan te willen schaffen voor het paard. Maar meestal zijn de eigenaren niet zo gul met hun investeringen in hun paard...Een heel nieuw zadel op maar laten maken en daar 1000 tot 2000 euro aan uit geven zou ik niet doen voor een paard van een ander wat je tijdelijk rijdt. Maar een paar honderd euro kan wel. Als je die inruilt op een ander zadel verlies je er nooit veel op.

Over de dikgedrukte zin:
Het is maar net of het wel een zo'n goeie 'investering' is om een zadel te kopen voor een bijrijder... Heeft NIKS te maken met investeren in je paard, als je wilt investeren in je paard, dan breng je het wel bij een prof te rijden.

Als je GRATIS een paard mag rijden, dan moet je jezelf in je handen knijpen, een paard kost genoeg. Moet de eigenaar die zelf niet eens rijdt dan andermans spullen betalen? Lijkt me niet toch..? Als het er toevallig is is het mooi en dan moeten ze het daar ook gewoon mee doen, of ze kopen het (in overleg met de eigenaar) zelf. Vind ik heel normaal. Ik ben nu eigenaar met bijrijder(s), maar heb in mijn jeugd altijd op paarden van anderen gereden. Geen haar op mijn hoofd dat ik ging zeuren om een ander zadel of zo. Ik zou niet eens gedurfd hebben!

Ik als eigenaar waardeer het ook niet heel erg als de bijrijder van alles koopt voor het paard; alles is er eigenlijk wel en is dat dan niet goed genoeg? En als het er niet is vind ik het dus niet nodig. Nee, hoeft van mij niet zo eigenlijk en als ze het doen dan is het op eigen risico, want als het stuk gaat ga ik het ook niet betalen. :)

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:49

kleinvosje schreef:
Vroeger, toen ik nog op de manege reed, had ik al een eigen zadel. Hard voor gespaard, en ik mocht het op alle paarden van de manege leggen. Het zadel is ook op verschillende paarden ingereden, paste eigenlijk altijd! Het was een vz zadel, die ik later heb ingeruild tegen een nieuw dressuurzadel. Was nog steeds manegeruiter. hetzelfde verhaal, ik had op 1 pony na geen enkel probleem met de pasvorm. Toen ik overstapte naar een bijrijdpaard, mocht ik het zadel daar ook gewoon op gebruiken. Het was de bedoeling dat ik het dier uit ging brengen, ik had het zadel al, en op hun zadel kreeg ik enorme last van mijn rug. Het zadel lag helemaal goed, dus geen problemen. Het paard werd echter verkocht, dus ik ging zoeken naar een ander paard. Gevonden, Rapsody uit mijn profiel, en ook daar lag mijn zadel goed op! Rapsody ging helaas dood, en er kwam een nieuw paard, en ook daar past mijn zadel perfect op.

dat mijn zadel perfect past, komt omdat ik het op zoveel verschillende dieren heb gehad toen ik het zadel inreed. Ik ben van mening dat je het zadel goed moet inrijden, er niet meteen recht in moet gaan zitten. Aangezien er een heleboel mensen zijn die dat niet doen, ben ik ook niet zo snel geneigd om een bijrijdster een eigen zadel op mijn paard te laten leggen.

...........mag ik vragen wat je met het vetgedrukte bedoelt?

een zadel wat altijd past, op elk paard?? of jij hebt zoveel geluk met je zadel of ik heb zoveel pech dat ik altijd voor elk nieuw paard weer een heel ander zadel nodig heb!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:26

Alie, wat scherp, die antwoorden wil ik ook wel haha; rijd je je zadel in verlichte zit in of zo? :+

Ik vind het echt heel slecht als een manege de klanten toe staat een eigen zadel te gebruiken op allemaal verschillende paarden nog wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:14

joyce B schreef:

Verder is het wel fijn om een goed zittend zadel te hebben. Als het zadel van de eigenaar niet lekker zit, dan zou ik ook om me heen kijken voor een betaalbaar ander zadel, tenzij de eigenaar zo vriendelijk is voor mij een ander zadel aan te willen schaffen voor het paard. Maar meestal zijn de eigenaren niet zo gul met hun investeringen in hun paard...
Een heel nieuw zadel op maar laten maken en daar 1000 tot 2000 euro aan uit geven zou ik niet doen voor een paard van een ander wat je tijdelijk rijdt. Maar een paar honderd euro kan wel. Als je die inruilt op een ander zadel verlies je er nooit veel op.

Dat laatste heb ik dus wel gedaan, een zo goed als nieuw Prestige-zadel gekocht en ook aan laten meten op dat paard, terwijl paard niet van mij is. Reed dit paard toen ook al wel een half jaartje, en bij die eigenaar al 3 jaar langer op een ander paard, dus wel redelijk vertrouwd. Bij die twee paarden zijn eigenlijk ook alle spullen van mij, alleen het stang&trens-hoofdstel heb ik destijds van de eigenaar gekregen toen ik Z ging starten.

Bij een paard wat ik hiervoor reed heb ik ook een zadel gehad van de eigenaar omdat ik rugklachten kreeg van het zadel wat ze toen hadden. Moet wel zeggen dat toen de enige was die dat paard reed en dat er dus voor de eigenaar niet erg was om het zadel wat hij bij het paard al had te verkopen, zodat van dat geld een ander zadel kon kopen voor mij.

Momenteel heb ik 2 zadels, zonder een eigen paard te hebben. het nieuwste zadel ligt nog steeds op het paard waar ik het voor heb gekocht, het andere zadel ligt eigenlijk altijd in mijn auto zodat het op de andere paarden kan die ik rijd.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:21

Ik rijdt al jaren voor anderen en ik schaf elke keer weer een ander zadel aan wat goed op het paard past en die ik lekker vindt zitten ,bij veranderingen verkoop ik het zadel en koop weer een nieuwe.
Zelfde met hoofdstellen ,mag ik ook graag zelf kopen zo ook het bit ,vaak laat ik die wel achter.Dekjes en alles eromheen vindt het gewoon erg leuk,de eigenaren zijn meestal zelf erg blij en vinden het veels te gek,maar goed ik wil het gewoon zelf en vindt er niks mis mee.
Moet zeggen dat ik ook alleen erg fijne mensen heb gehad waarbij ik reedt dan doe je graag eens wat extra,ze zijn goed voor mij en ik voor hun ...

Ik heb zelf geen ambitie een eigen paard te kopen of te krijgen,mijn huidige stal heeft het al meermalen aangeboden gratis stalling plus paard,zelf vindt ik het wel leuk altijd wat anders te rijden en hier heb ik 6 paarden tot mijn beschikking plus alles wat word gebracht om te beleren daar haal ik al mijn voldoening uit.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:35

Ik heb het wel gedaan, maar ik vind niet dat de eigenaar daar voor op hoeft te draaien.
Er is een dressuurzadel, maar ik kan er niet mee overweg en heb zelf een nieuw zadel aangeschaft.
Een hoop geld, maar het is het zeker waard geweest.

De eigenaresse vind het leuk dat ik het er voor over heb, iedereen blij.
Zelf zou ik er ook blij mee zijn dat iemand dat voor mijn paard zou willen doen.
Zo nu en dan koop eens een aardigheidje en dan ben ik klaar.
De ene keer is dat een deken die ze nodig heeft en de andere keer gewoon iets leuks.
Sommige vinden het gek, maar wat kan mij het schelen. Ik vind het leuk, paard vind het leuk.

Ik heb alles wel zelf wat het rijden en verzorgen maar ik heb alleen dingen die ik daadwerkelijk gebruik.
Geen honderd dekjes dus.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:53

Ikzelf zou het niet heel geweldig vinden als mijn bijrijder met een zadel aankomt omdat ze de mijne niet lekker vind zitten. Ik heb zelf een net nieuw zadel omdat de vorige niet paste. Dat vind ik dan weer zonde van mijn eigen geld omdat de mijne dan niet meer gebruikt wordt.

(ikzelf rijd bijna niet meer op mijn pony omdat ik te groot ben geworden)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:01

Een zadel, pfoee... Ik persoonlijk heb er geen geld voor. Daarom kreeg ik van mijn buren (waar mijn ene paard van is) een eigen zadel, de eigenaresse had zelf ook wel een zadel waar ik eerst gebruik van maakte. Maar het is op een gegeven moment gewoon lastig. Zij ging naar les, ik moest daarvoor nog even hebben gereden. En nouja, met twee zadels konden we tegelijk rijden. Zadel heb ik dus gekregen. Maar ik word ontiegelijk verwend door hun, dus op een gegeven moment kreeg ik ook een nieuwe dressuurpad voor onder het zadel.
Ik vind het niet eerlijk dat ik altijd alles maar krijg, dus toen laatst mijn beugelriem knapte, heb ik zelf nieuwe beugelriemen gekocht. Het hoofdstel dat ik gebruikte was al jaren oud en ontzettend stug. Dus ik heb ook zelf een nieuw hoofdstel gekocht. Nieuwe pads/shabrakken koop ik heel af en toe. Ohja, peesbeschermers.

Investeren, ja... Natuurlijk moet je dat doen. Je moet ook laten zien dat je er plezier in hebt en voldoening uit haalt.
En dit zadel ja, dat zou je zelf moeten kopen, er is een passend zadel. Sowieso zou ik de koop even uitstellen, straks kan je niets met dat paard beginnen...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:02

Tomorrow schreef:
Ikzelf zou het niet heel geweldig vinden als mijn bijrijder met een zadel aankomt omdat ze de mijne niet lekker vind zitten. Ik heb zelf een net nieuw zadel omdat de vorige niet paste. Dat vind ik dan weer zonde van mijn eigen geld omdat de mijne dan niet meer gebruikt wordt.

(ikzelf rijd bijna niet meer op mijn pony omdat ik te groot ben geworden)

Waarom niet? Zadel is gepast door een prof en het ligt goed.
Ik kon niet zitten in dat zadel, dan koop ik liever een andere dan dat ik dat paard er mee in de weg zit.
Het zadel heeft een erg diepe zit en heel veel wrong, daar kan ik gewoonweg niet mee overweg.

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:04

Toen ik mijn bijrijdpaard ging rijden lag er een slecht zadel op. Eerst geprobeerd mijn oude dressuurzadel er op te leggen.. Werkte niet, ook niet met opvullen.
Daarna heb ik zelf een zadel gekocht a 900 euro. Rijd er nu al weer 2 jaar mee, jammer genoeg past deze ook niet voor de volle 100%.
Op dit moment is het nog goed genoeg maar zo gauw ik merk dat het dressuren beter gaat, ga ik wel kijken voor een beter zadel. Ook die zal ik zelf betalen.
Verder betaal ik ook de osteophaat, tandarts etc allemaal zelf.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:11

moonfish13 schreef:
Waarom niet? Zadel is gepast door een prof en het ligt goed.
Ik kon niet zitten in dat zadel, dan koop ik liever een andere dan dat ik dat paard er mee in de weg zit.
Het zadel heeft een erg diepe zit en heel veel wrong, daar kan ik gewoonweg niet mee overweg.

Ik zou het ook niet willen hebben. Ik heb zelf geïnvesteerd in goede zadels aangemeten door iemand waar ik als eigenaar vertrouwen in heb. Het gros van de prof. zadelmakers/passers hoeven echt niet meer in de buurt te komen van mijn paarden. Voor mij persoonlijk zou het dan echt ophouden. Wil je een eigen dekkie er onder of graag je eigen halster of borstels helemaal prima, maar zadel/hoofdstel en bescherming wordt in mijn geval ook echt door mij beslist :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:14

Dan zou het in dat geval inderdaad ophouden. Rijden op een zadel waar ik niet op kan zitten wil ik niet.
Nu ben ik niet heel kieskeurig maar dat zadel vind ik een ramp.

Nu was de eigenaar er uiteraard zelf bij, niets gebeurt zonder haar toestemming.
Ik vind dat er vertrouwen moet zijn dat er niks geks met haar paard gebeurt.
Alles word overigens overlegd, zelf zou ik dat ook niet willen dat er zomaar wat aan mijn paard gehangen word.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 29-04-10 13:19, in het totaal 2 keer bewerkt