Rontgenologisch laten keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anshrop

Re: Rontgenologisch laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:21

altijd doen, de kosten die je nu bespaard zijn niks als er wat met je dier is, in de kliniek is 500 euro in een paar minuten uitgegeven. desnoods doe je alleen voeten, kogels en sprong gewrichten, dan heb je heleboel ellende al uitgesloten. Even rond shoppen, volledige keuring moet je voor 480,00 euro kunnen vinden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:26

rensiepensie schreef:
De meningen zijn ook hier nogal verdeeld, haha. Daar liep ik in mijn omgeving ook al tegen aan. Maar wel interessant om te horen wat jullie zelf bij de aanschaf van jullie paarden gedaan hebben, en waarom.

Ik heb mijn paard 2,5 jaar geleden gekocht, een 2 jarige en recht uit het land.
Nu sta ik op het punt mijn paard over te dragen naar de verzekering ;(
Heb gisteren te horen gekregen dat het einde verhaal is.

Overigens was dit niet naar boven gekomen in een keuring.. maar bij het volgende paard laat ik em helemaal op de foto zetten..
Niet alleen de benen, maar dus ook de hals en de rug.. dan is de keuring maar wat duurder, dit risico neem ik niet meer... :n

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:30

Ik zou hem zeker ook röntgenologisch laten keuren.
Dan weet je in ieder geval zeker dat hij niks mankeert. Het kan wel een 'goedkoop' paard zijn, maar als er na 3 jaar uitkomt dat hij iets mankeert ben je wel al aan je paard gehecht enz. enz.!

Oja en mocht je je paard laten keuren... Altijd door je eigen arts/kliniek laten doen ;) Dat heb ik wel geleerd na mijn vorige paard :D

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:53

magic_lover schreef:
tja die afweging moet je echt voor jezelf maken.
juist paarden in die prijsklasse krijg ik altijd een beetje mijn bedenkingen bij... :o
ik heb mijn 1e paard ook alleen maar klinisch laten keuren, en daar ontzettende spijt van gehad achteraf. net als enniee, dat wil je echt niet meemaken.. heb mij er nog tijden schuldig over gevoeld dat ik met dat dier doorgereden heb terwijl ze gewoon totaal niet goed was van binnen, en uiteindelijk dus ook zoveel last had dat ze kreupel liep....
mijn huidige paard heb ik dan ook helemaal laten keuren, ookal was die nog niet zo lang geleden gedaan, puur voor mijn eigen gevoel en om nu wel goed te starten, nou weet ik dat dat geen garantie is, maar toch hij was op dat moment goed, dat is al een hele geruststelling.

maar wat zijn die keuringen duur daar bij jullie dan?
hier betaal je hooguit in totaal iets van 350 euro klinisch en rontgen.

dit heb ik ook gehad, 1,5 jaar prima kunnen rijden (waarschijnlijk had pony al pijn achteraf ) daarna begon de ellende al.. Steeds wat onschuldige kreupelheden.. En nu; pony heeft hko en spat .. ik heb precies hetzelfde als jou! heb heel lang doorgereden terwijl de pony pijn had, hier heb ik me zo schuldig om gevoeld.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 22:32

jeetje. Wat een rotverhalen allemaal. Ik begrijp dat de mensen die dit meemaken me allemaal adviseren om ook rontgenologisch te laten keuren. Bedankt voor alle info en ervaringen!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:37

Ik zou een paard sowieso ook altijd helemaal laten keuren.
Zo had ik als ik het paard niet had laten keuren een paard gekocht die beter gelijk ingeslapen kon worden. Zo ernstig was het.
Daar kwamen dingen op de foto's naar voren die wij anders nooit hadden geweten/gezien.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:46

Ik zou het paard altijd helemaal laten keuren..

Het klinische beeld is het belangrijkste, als hij goed op de foto's is en nog kreupel.. Heb je ook niks aan.
Zorg wel dat je DA een bloedje tapt voor mocht hij na de aankoop kreupel worden, dat je kan kijken op pijnstilling enz.

Zijn er nog recente rofo's van dat paard aanwezig, zou ik hem niet opnieuw op de foto zetten..

Anders zou ik het wel doen. Foto's geven het verhoogde risico aan. en kan je veel ellende schelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:50

Wat me ook hier weer opvalt: iedereen maakt zich vreselijk druk om de medische staat van het paard, bij wijze van spreken met kijkoperaties als dat zou kunnen, maar niemand lijkt zich druk te maken om de mentale staat waarin het paard verkeert. Of eigenlijk, de staat waarin de verkoper het dier wil voordoen.
Niet alleen verkopen sommige mensen paarden die totaal versleten lijken te zijn, sommigen zijn niet te beroerd om er ook nog even een spuit in te stoppen (sedalin o.i.d.) om te maskeren dat het paard feitelijk alleen door een prof te rijden is. Dit soort praktijken zijn heel simpel te ondervangen door tijdens de keuring een bloedmonster te nemen. Bij twijfel kan dat dan onderzocht worden op verdovende middelen (of andere onregelmatigheden).

Daarmaast kan zo'n bloedmonster je ook veel info verschaffen over de fysieke toestand (mineralenhuidshouding bijvoorbeeld). Dat kan soms tot verrassende resultaten leiden.......

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:02

bloed word hier ook standaard afgetapt, een paar buisjes.
maar dat is idd ook zeker verstandig om te laten controleren.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:48

magic_lover schreef:

Laten jullie het bloed altijd meteen controleren? Dat kost bij ons €450,- :o
Ze doen het bij ons 6 weken in bewaring.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:51

maverick schreef:
magic_lover schreef:

Ik laat het pas controleren als daar aanleiding toe is. Het wordt 1 jaar bewaard hier.

Overigens koop ik alleen nog paarden op proef bij mij aan huis, zodat ik ook wat meer over het karakter te weten kom. Je hoort de vreemdste verhalen bij verkoop: van verdovende middelen tot aan geen water geven zodat het paard "braver" wordt.

Al met al kan je nooit alle risico's uitsluiten, al doe je nog zo je best. Maar je kan wel de risico's zoveel mogelijk beperken, en daar ben ik een grote voorstander van gezien meerdere slechte ervaringen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:55

Ik zou laten keuren, sowieso om iets uit te laten sluiten, maar ook omdat ie dan de verzekering in kan. Als je 'm in de verzekering gooit, let dan op de kleine lettertjes anders heb je er nog niets aan.

Ik heb mijn paard laten keuren en waterdicht laten verzekeren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:54

maverick schreef:
magic_lover schreef:

Dan zou ik toch eens verder zoeken. Ik was voor een bloedonderzoek nog geen 200 euri's kwijt; bezoek van de dierenarts (was geen keuring) en het onderzoek door de GD.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:24

@ ikke Als je wil controleren op verboden stoffen(pijnstillers) ect zijn wij echt rond de 450,- incl BTW

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 15:35

Horseware schreef:
maverick schreef:

Ik laat het pas controleren als daar aanleiding toe is. Het wordt 1 jaar bewaard hier.

idem hier :j
mijne is wel bloed afgetapt, maar heb het verder niet laten controleren omdat daar idd geen aanleiding toe was, hij was spijkerhard met de klinische keuring, perfect op de foto's, en ben een paar keer op proef geweest, dus had verder geen twijfels of 'wantrouwen'.

maar zal het zeker laten doen als ik de boel niet vertrouw :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:12

magic_lover schreef:
idem hier :j
mijne is wel bloed afgetapt, maar heb het verder niet laten controleren omdat daar idd geen aanleiding toe was, hij was spijkerhard met de klinische keuring, perfect op de foto's, en ben een paar keer op proef geweest, dus had verder geen twijfels of 'wantrouwen'.

maar zal het zeker laten doen als ik de boel niet vertrouw :j

Als ik de boel niet vertrouw, ga ik niet eens verder dan kijken. Vriendelijk bedankt, leuk paard, maar toch niet ik zoek........

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 23:15

maar je kunt je paard toch ook verzekeren met alleen een klinische keuring? En dan toch alleen voor het bedrag dat je ervoor betaald hebt als het paard in de tussentijd niet meer waard wordt???

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:31

rensiepensie schreef:
maar je kunt je paard toch ook verzekeren met alleen een klinische keuring? En dan toch alleen voor het bedrag dat je ervoor betaald hebt als het paard in de tussentijd niet meer waard wordt???

Aanschafprijs en verzekeringsbedrag hebben feitelijk niks met elkaar te maken. Wanneer de verzekering een bepaald bedrag acceptabel vindt voor dat paard, dan gaat ie voor dat bedrag de verzekering in, ongeacht de aankoopprijs.

Verzekeren met alleen een klinische keuring kan tot een bepaalt bedrag (meestal rond 4500 euri's); boven dat bedrag worden aanvullende eisen gesteld (zoals röntgenfoto's).

Wanneer jij van mening bent dat het paard meer waard geworden is, zul je dat bij de maatschappij aan moeten geven, waarna zij je vertellen wat ze willen zien om dat hogere bedrag te accepteren (en jij meer premie gaat betalen!).

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:48

mijn pony was toen goedkoper dan jouw paard,
maar is wel hellemaal gekeurdt dat wilde mijn ouders.
ze wouden mijn veel verdriet besparen .
nu kan hij altijd wat krijgen maar opdat moment was hij kern gezond. en goed op de foto. en dat is nu 6jaar geleden en heb nog steeds plezier van hem.dus ik zou het zelf ook doen. zeker al was het alleen om verdriet en ellende te besparen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:41

ikke schreef:
Als ik de boel niet vertrouw, ga ik niet eens verder dan kijken. Vriendelijk bedankt, leuk paard, maar toch niet ik zoek........

Oh dat zeker, heb ik ook hoor.
misschien heb ik het verkeerd verwoord, maar wist even niet hoe ik het anders moest uitleggen.
iig als er aanleiding toe is dan zou ik het zeker laten natrekken, maar vaak is dat al niet nodig omdat je dan al besloten hebt niet met dat paard verder te gaan (je gaat immers niet voor de gein een paard kopen waar je geen goed gevoel bij hebt :+) dat bedoel ik een beetje te zeggen :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:24

Als ik een paard bekijk en ik krijg het gevoel dat ik hem op de foto moet laten zetten, dan bedank ik voor de eer en zoek wel verder.

Het is niet voor niets dat een keuringsrapport maar een korte tijd 'geldig' is.... omdat er een hele korte tijd van alles kan gebeuren, waardoor het dier niet meer goed is op de foto.

Grappig is wel dat er ergens hier een topic loopt over de vraagprijzen dat die zo hoog zijn, en dat hier geroepen wordt dat de vraagprijs zo laag is dat er wel iets mee aan de hand moet zijn.... :D

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:36

Ik zit op dit moment in dezelfde situatie. Ik weet het ook nog niet precies.

Bij mij op stal hadden we juist 2 gevallen die klinisch en runt. gekeurt.
Op de foto's was alles goed. Maarhet blijven natuurlijk dieren.

3 weken later kwam de 1 kreupel uit het land. Dat is nooit meer goed gekomen.
De ander heeft inmiddels ook al veel dierenarts kosten gekost....
Maar ik ken er ook veel positieve dingen over....

Maar ok mensen die helemaal niet hebben laten keuren, of alleen klin. die nog steeds plezier van hun paard hebben na15 jaar zonder problemen. Maar ook mensen die zonder keuring na 2 maand niks meer konden.

Dus het is heel erg dubbel. Klinisch zou ik zowiezo laten doen. En tsja.. als er dan wel wat mankeer zou ik wel foto's laten maken. Suc6!

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:44

ikke schreef:
Wat me ook hier weer opvalt: iedereen maakt zich vreselijk druk om de medische staat van het paard, bij wijze van spreken met kijkoperaties als dat zou kunnen, maar niemand lijkt zich druk te maken om de mentale staat waarin het paard verkeert. Of eigenlijk, de staat waarin de verkoper het dier wil voordoen.
Niet alleen verkopen sommige mensen paarden die totaal versleten lijken te zijn, sommigen zijn niet te beroerd om er ook nog even een spuit in te stoppen (sedalin o.i.d.) om te maskeren dat het paard feitelijk alleen door een prof te rijden is. Dit soort praktijken zijn heel simpel te ondervangen door tijdens de keuring een bloedmonster te nemen. Bij twijfel kan dat dan onderzocht worden op verdovende middelen (of andere onregelmatigheden).

Daarmaast kan zo'n bloedmonster je ook veel info verschaffen over de fysieke toestand (mineralenhuidshouding bijvoorbeeld). Dat kan soms tot verrassende resultaten leiden.......

ik heb wel alles gedaan bloed onderzoek fotos echo was toen 580 euro kwijt in emmeloord.
zal nu wel duurde zijn . en laat hem nu ook regelmatig bloed onderzoeken op vittemine tekort of ander dingen.
kosten ongeveer 120 euro. dus valt wel mee

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:54

maverick schreef:
magic_lover schreef:

Ik heb wel eens bloed laten afnemen en dat kostte incl. uitslagen ed. 50 euro ofzo... Of is "gewoon" bloed afnemen anders dan tijdens een keuring?

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:59

Het lastige hiervan is, is dat veel mensen hun paard in deze prijsklasse verkopen in de hoop dat het paard niet rontgenologisch gekeurd wordt. Echter, als zo dier klinisch knetterhard is, kan je er waarschijnlijk jaren hardstikke fijn mee rijden.

Overleg eens met je veearts. Als die bijv op het klinische beeld twijfelt, dan verder gaan met fotos schieten.