Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
rensiepensie schreef:De meningen zijn ook hier nogal verdeeld, haha. Daar liep ik in mijn omgeving ook al tegen aan. Maar wel interessant om te horen wat jullie zelf bij de aanschaf van jullie paarden gedaan hebben, en waarom.
Dat heb ik wel geleerd na mijn vorige paard
magic_lover schreef:tja die afweging moet je echt voor jezelf maken.
juist paarden in die prijsklasse krijg ik altijd een beetje mijn bedenkingen bij...
ik heb mijn 1e paard ook alleen maar klinisch laten keuren, en daar ontzettende spijt van gehad achteraf. net als enniee, dat wil je echt niet meemaken.. heb mij er nog tijden schuldig over gevoeld dat ik met dat dier doorgereden heb terwijl ze gewoon totaal niet goed was van binnen, en uiteindelijk dus ook zoveel last had dat ze kreupel liep....
mijn huidige paard heb ik dan ook helemaal laten keuren, ookal was die nog niet zo lang geleden gedaan, puur voor mijn eigen gevoel en om nu wel goed te starten, nou weet ik dat dat geen garantie is, maar toch hij was op dat moment goed, dat is al een hele geruststelling.
maar wat zijn die keuringen duur daar bij jullie dan?
hier betaal je hooguit in totaal iets van 350 euro klinisch en rontgen.

maverick schreef:magic_lover schreef:bloed word hier ook standaard afgetapt, een paar buisjes.
maar dat is idd ook zeker verstandig om te laten controleren.
Laten jullie het bloed altijd meteen controleren? Dat kost bij ons €450,-![]()
Ze doen het bij ons 6 weken in bewaring.
maverick schreef:magic_lover schreef:bloed word hier ook standaard afgetapt, een paar buisjes.

Horseware schreef:maverick schreef:
Ik laat het pas controleren als daar aanleiding toe is. Het wordt 1 jaar bewaard hier.

magic_lover schreef:idem hier
mijne is wel bloed afgetapt, maar heb het verder niet laten controleren omdat daar idd geen aanleiding toe was, hij was spijkerhard met de klinische keuring, perfect op de foto's, en ben een paar keer op proef geweest, dus had verder geen twijfels of 'wantrouwen'.
maar zal het zeker laten doen als ik de boel niet vertrouw
rensiepensie schreef:maar je kunt je paard toch ook verzekeren met alleen een klinische keuring? En dan toch alleen voor het bedrag dat je ervoor betaald hebt als het paard in de tussentijd niet meer waard wordt???
ikke schreef:Als ik de boel niet vertrouw, ga ik niet eens verder dan kijken. Vriendelijk bedankt, leuk paard, maar toch niet ik zoek........
) dat bedoel ik een beetje te zeggen
ikke schreef:Wat me ook hier weer opvalt: iedereen maakt zich vreselijk druk om de medische staat van het paard, bij wijze van spreken met kijkoperaties als dat zou kunnen, maar niemand lijkt zich druk te maken om de mentale staat waarin het paard verkeert. Of eigenlijk, de staat waarin de verkoper het dier wil voordoen.
Niet alleen verkopen sommige mensen paarden die totaal versleten lijken te zijn, sommigen zijn niet te beroerd om er ook nog even een spuit in te stoppen (sedalin o.i.d.) om te maskeren dat het paard feitelijk alleen door een prof te rijden is. Dit soort praktijken zijn heel simpel te ondervangen door tijdens de keuring een bloedmonster te nemen. Bij twijfel kan dat dan onderzocht worden op verdovende middelen (of andere onregelmatigheden).
Daarmaast kan zo'n bloedmonster je ook veel info verschaffen over de fysieke toestand (mineralenhuidshouding bijvoorbeeld). Dat kan soms tot verrassende resultaten leiden.......