Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

ElsB schreef:Mijn vriend en ik staan met onze tinker op een manege / pensionstal. De organisatievorm van de stal is een stichting. Daardoor hebben wij als pensionklanten niets in te brengen in het door het bedrijf gevoerde beleid (voerbeleid, de regels die op het terrein en in de bak gelden, onderhoud van de faciliteiten etc.). Om toch wat tegenwicht te kunnen bieden tegenover het stichtingsbestuur en de bedrijfsleiding, heeft een ander stel met eigen paard geopperd om een vereniging op te richten voor alle eigenaren van pensionpaarden bij ons op stal
. Heeft iemand van jullie ervaring met (het oprichten van) zo'n vereniging en zo ja: waar moeten we allemaal aan denken? Misschien heeft iemand voor ons zelfs wel een voorbeeld van de statuten voor zo'n vereniging?
Allle tips zijn welkom!
LindyH schreef:Kan je dan niet beter zelf in het bestuur van de stichting gaan zitten?
(of heel doms
) bedacht...Sonja schreef:Ik heb geen ervaring met een vereniging van eigenaren, maar wel met kwartaal-stalvergaderingen. Erg goed vond ik dat van de stal waar ik toen stond. Inhoudelijk gesprek tussen pensionklanten en stalhoudster, waarin gezamenlijk besproken en beslist werd.
Later hebben we dat zelfs nog uitgebreid me kennissessies over bv voeding, hoefbevangenheid, bepaalde entingen etc.
Mocht de vereniging niet wat worden, is dat misschien ook voor jullie een idee?
ingvdh schreef:wat ik een beetje opmaak uit de reacties is dat men het kennelijk normaal vind dat je aan de grillen van de pensioneigenaar bent overgelaten, terwijl je wel degelijk klant bent en er dus wel degelijk rekening met de wensen en eisen van de klanten gehouden kan worden, zo werkt het ook in het bedrijfsleven, bieden ze niet waar de klant om vraagt gaan ze failliet.
Aan de andere kant is het voor pensionhouders vaak lastig om met iedereen rekening te houden omdat alle paardeneigenaren nu eenmaal niet dezelde ideën er op na houden betreffende het houden van paarden.
Als het stichtingsbestuur er niet negatief tegenover staat (volgens mij heb ik dit ergens gelezen) zou ik proberen met de stichting te overleggen hoe zij de mening van de klanten vertegenwoordigd willen zien en dit een bepaalde status te geven. Dat hoeft niet formeel in een verenging die ingeschreven is bij de KVK maar dat kan ook via vertegenwoordiging van de klanten. Hoe hier invulling aan gegeven kan worden kan ook met de stichting afgesproken worden, maar bijv het kwartaaloverleg zoals bij Sonja kan goed werken. Tijdens het overleg kunnen de wensen van de klanten geformuleerd worden en kan bijv de stichting de mening peilen over bepaalde zaken en zo bijv hun prioriteitenlijstje onderhoud vaststellen.
Er kan iemand van het stichtingsbestuur bij de vergadering aanwezig zijn om in overleg te gaan en andersom kan er een vertegenwoordiging van de klanten in overleg gaan met het stichtingsbestuur.
Dit wil niet zeggen dat alle wensen van de klanten ook uitgevoerd zullen worden, maar er kan wel rekening mee gehouden worden en op die manier heb je als klant toch het idee dat er naar je geluisterd wordt.
Ik zou wel alles in goed overleg met het bestuur regelen en vastleggen. Je hebt er niets aan als de stichting zich hierdoor in het nauw gedreven voelt en gekke dingen gaat doen.