paard ingeslapen... en daarna?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: paard ingeslapen... en daarna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:31

Het blijft moeilijk en lastigeen ingeslapen pony aan de openbare weg te krijgen.Afgelopen zaterdag is mijn A welshje ingeslapen in het weiland,lopen kon ze al niet meer.Had een zeil erover gelegd,en kon maandag pas de Rendac bellen.Op maandag [ik had ze al gebelt] stond er al politie bij het weiland,en werd ik gebelt door ze.Ze kregen meldingen binnen over een dode pony in het weiland.Beetje dom vind ik want ze kunnen toch zien dat de eigenaar er vanaf weet?de pony zal heus niet zelf een zeil over zich heen leggen.We hebben de pony achter de auto aan het weiland uit moeten slepen en haar aan de openbare weg gelegd.Vandaag word ze opgehaald door de rendac.Vind het nog steeds raar dat ze een pony niet op een weiland komen halen als het verder goed te bereiken en te berijden is.

Kimmie_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:24

Regel is dat ze aan de openbare weg gehaald moeten worden. Daar moet dus "de klant" voor zorgen en niet de Rendac.

Naar gezicht het slepen maar enige oplossing soms. Op een stagebedrijf een keer geroepen door de buren of we met zijn alleen even een paard uit de stal wilden trekken. Was bij de dierenarts dood neer gevallen. Zodra paard het hoekje om was uit de stal kon de trekker aan de pas komen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:28

Je kan je paarfd wel degelijk op laten halen op terrein. Ik moest een euro of 15 meer betalen geloof ik, maar dan hoeft het niet aan de weg.
Wel moet het terrein dat goed te bereiken zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:32

_rosita_ schreef:
Je kan je paarfd wel degelijk op laten halen op terrein. Ik moest een euro of 15 meer betalen geloof ik, maar dan hoeft het niet aan de weg.
Wel moet het terrein dat goed te bereiken zijn.

Goed dat ik dat weet,zal het de volgende keer zeker navragen bij de rendac.
Voor die 15,- meer, wil ik dat wel op eigen terrein ophalen.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:34

Ik heb een aantal jaren geleden voor het eerst gezien hoe een paard opgeknepen werd. Hij had ook nog hoefijzers onder en die hoorde je wel bij het 'loslaten'.

1e keer vergeet je nooit meer. Maar ook dat hoort er bij.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:35

@ goyha: Precies, dat was het voor mij ook dubbel en dwars waard, vind het langs de weg neerleggen er zo triest uitzien, bah!

Bij de Rendac vertelden ze wel dat veel mensen dit niet weten, omdat bv boeren dit echt niet gaan doen. Die hebben een soort abbo en leggen de dieren gewoon langs de weg, net als een flink aantal pensionstallen en maneges. Het zijn juist in verhouding een klein aantal particulieren die het graag wel willen.

Ik ben bij mijn pony trouwens van voor tot achter bij het hele proces geweest, ook het takelen met de kraan etc. Maar het ophalen wilde ik absoluut niet zien...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:39

Het ophalen en takelen is een naar gezicht.Bij moest een keer en dode pony uit het land gehaald worden met een shovel.Onderweg naar de openbare weg viel de pony uit de shovel en moest weer opgeschept worden.Een zeer oneerbiedig gedoe was dat toen.

Marga32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:47

Het verschilt ook per chauffeur van rendac hoe ze ermee omgaan.
Maar bij de keren dat ik erbij stond als ze opgeknepen werden ging dit toch redelijk netjes en rustig.Het is 1 keer voorgekomen dat de bak (denk ik)aardig vol zat en dat de kleppen niet goed sloten en dat de chauffeur opnieuw het paard erin moest leggen zodat de kleppen wel goed konden sluiten.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:51

als mijn paard dood gaat in de stal hebben we een groot probleem... Die kan er niet uit. Daar is gewoonweg geen ruimte voor. We hebben het er wel eens over gehad hoe het zou moeten in deze situatie. Er is dan (behalve de achtergevel van de schuur eruit breken) maar 1 optie... En daar wil ik niet aan denken.

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:54

Sabinee__ schreef:
Ibbel schreef:
Tractor. Daarom schreef ik: je moet er rekening mee houden dat je met zwaar materieel in de buurt kunt komen.

Dat had ook een grote bodybuilder kunnen zijn. O:)

Zijn die zo sterk? :o Doe mij er dan ook maar een hehe.

Ik vind het een rotgezicht en laat liever mijn paard inslapen in de bak of paddock. Maar als je geen keus hebt... Sja. Het is een rotgezicht.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:05

Ik heb het gelukkig nog nooit gezien. Nouja, het paard van de buren lag op een gegeven moment aan de weg met een zeiltje er overheen en de hoeven die er nog uitstaken. Dat vond ik al erg genoeg om te zien. Ik zou het niet aan kunnen om mijn eigen paard daar dagen te zien liggen.

Als het enigszins kan laat ik mijn paarden bij de kliniek inslapen. Dan ben ik er bij tot het einde, maar hoef ik het afvoeren niet mee te maken.

Overigen kan de Rendac idd je paard ook individueel komen ophalen, maar dat kost wel zo'n 500 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:12

De pensionstal waar ik sta heeft een erfcontract en je kan met een vrachtwagen makkelijk daar komen waar de paarden worden ingeslapen. Mijn paard werd ingeslagen in een noodstal die aan de voorkant open was. De veearts zette hem met zijn kont in de hoek tegen de muur en zo zakte hij al leunend langzaam door zijn benen in plaats van ineens tegen de grond te klappen wat je dus op een wei wel hebt. De rendac kon hem de volgende dag zo oppikken, niet aan de weg en niet onder een zeiltje.

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:17

He bah, wat een vreselijke gedachten krijg je hierbij.
En wat ik me ook wel eens afvroeg. Sommige mensen laten hun paard niet ophalen maar laten ze cremeren.
Volgens mij kan een crematorium dan wel het paard ophalen, of is er in elk geval wel vervoer te regelen, maar dan die ovens.
Ik neem aan dat die ovens toch ook niet zo groot zijn als een paard? Dan zou er toch ook iets moeten gebeuren.
Daar moet je toch ook niet aan denken?

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:23

Gewoon uit nieuwschierigheid.... ik heb dus geen dood paard en verwacht er nu ook niet onmiddelijk 1 (hoop ik, je weet nooit, maar nee, liever niet ze zijn nog allemaal te jong om te gaan)

Maar moet een paard altijd door rendac worden opgehaald? Ik heb mini's en ik vind het zo'n raar idee dat ze worden op een 'hoop' gesmeten en 'verwerkt' worden.

Kun je als eigenaar niet vrij kiezen wat na de dood met je paardje gebeurd? Valt het niet te cremeren ofzo? Of ben ik nou dom bezig en stel ik domme vragen?

Vroeg ik me net zomaar even af...

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:24

zie net dat zwenneke ook over crematie vragen had...zijn we dubbel bezig ;-)

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:27

Mijn paard moest ook de stal uit, heb er geen naar beeld aan over gehouden.
Het ging heel rustig, zoals , denk om zijn hoofd , even rustig nu, even zijn been goed leggen, net alsof hij nog gewoon leefde.
Hij is gecremeerd en ja er zijn grote ovens speciaal voor paarden.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:30

shera schreef:
als mijn paard dood gaat in de stal hebben we een groot probleem... Die kan er niet uit. Daar is gewoonweg geen ruimte voor. We hebben het er wel eens over gehad hoe het zou moeten in deze situatie. Er is dan (behalve de achtergevel van de schuur eruit breken) maar 1 optie... En daar wil ik niet aan denken.

Als mijn pony thuis ook overleid in zijn stal dan zitten wij in het zelfde schuitje. Die optie waar jij niet aan moet denken, daar wil ik ook niet aan denken. Mocht paardje lief plotseling levenloos in zijn stal liggen...... dan gaat die stal met de grond plat!
Is toch geen mega gebouw, denk dat daar minder werk aan zit dan die ene optie......

BarbaLala

Ik ben heel benieuwd wat nu precies de prijzen zijn van een crematie.
Weet dat je kan kiezen voor individueel of gezamelijk.
Ik zou kiezen voor individueel.
En het ligt aan de grootte van het kadaver..

Kaka

@ Dorien: http://www.bokt.nl/wiki/Overlijden Hierin staat een stukje over crematie. Het kan in Nl, maar het is ontzettend duur. In aanvulling op de wiki: in Beverwijk is ook een paardencrematorium waar ze ook grote paarden in 1 stuk kunnen cremeren.

Maar ook dan geldt dat dat paard wel eerst de stal uit moet. Het lijkt me echt een drama als een paard in stal overlijd en al stijf is als je erachter komt. Brrr, heb het gelukkig nooit hoeven zien.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:34

Paarden worden individueel gecremeerd, het is een heel stuk goedkoper geworden, ligt ook aan de grotte.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:35

Waar kan je de prijzen vinden?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:37

je kan ook een zijl in de stal leggen en stro erop dan ligt hij tenmiste op een zijl

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:39

makkie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:43

mijn paardjes zijn op de kliniek overleden.
Daar hadden ze een karretje waar ze op gelegd worden.
Die schoven ze er onder en daarna draaien ze je paard om.
Dat was best vredig moet ik zeggen.
Maar ik dacht dat past nooit door de deur maar dan leggen ze hem effe op zijn rug.
Dus ik heb gewoon een karretje nu met stevige kleine wieltjes.
Maar gelukkig is mijn paard nog jong maar je weet het nooit.
Het is echt het ergste wat ik mee heb gemaakt.
2 paarden op 2 dagen overleden vergiftigd.
Dus helaas weet ik nu hoe het werkt...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:47

Als het enigszins kan, probeer je paard dan buiten in te slapen. Als hij toch in de box sterft kan je eventueel z'n benen plooien en zo vastbinden als hij al dood is, ze verstijven dan in die houding en dan kunnen ze makkelijker door de deur.

1 keer was ik er bij toen m'n oud verzorgpaard ingeslapen werd, had gek gedaan en koot gebroken. De weide was drassig en een tractor zou zich erin vast rijden. Hebben ze dat arme beest nog naar voren laten hinkelen om haar daar in te slapen (was nu geen grote afstand maar toch).
Op de manege waar ik vroeger reed werden ze ook gewoon gesleept met de tractor.
Hier op de kliniek maakt het niet uit waar ze de paarden inslapen. Meestal buiten of in de recoveryboxen maar soms ook in de box zelf. Als ze dood zijn worden ze weggereden met de klerk, geen mooi zicht maar heb hier nog nooit gebroken benen of kapotte stallen gezien door het verplaatsen van een dood paard.