Help, mijn paard wil van concour niet terug in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 11:48

Utixo schreef:
Maar hoe had je de touwen dan? Als je twee touwen goed bevestigd, zou dit haar allezinds moeten afremmen als ze van de laadklep af wil springen. Je moet de druk ook niet loslaten tot de achterstang dicht zit he.

Ze gaat dus niet de lucht in?

Afgelopen oktober kwam ze de lucht wel in ja, en wat zij ook een keer heeft gehad, is dat ze over de laadklep heen wilt springen, hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik weet hoe alles ging.

Wat wij wel deden, zodra ze weer gek werd, lieten we de touwen los, maar het is lastig om een paard met touwen in te laden wat een meter van de laadklep staat, zo is het moeilijker om de spanning op de touwen te houden.

Maar het is toch eigenlijk te gek voor woorden! Wat er gister weer is gebeurd!

Is het nou angst? geen zin? I don't know!

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:49

Ik weet niet wat voor trailer je hebt, maar heb je al geprobeert om er een ander paard naast te zetten?
Zodat het andere paard het voorbeeld is.

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 11:50

Ik moet zeggen, het lijkt me ook fijner als iemand mij daarin zou begeleiden me gelijk kan zeggen wat ik niet goed doe, en wat ik anders moet doen!

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 11:51

Shiirley schreef:
Ik weet niet wat voor trailer je hebt, maar heb je al geprobeert om er een ander paard naast te zetten?
Zodat het andere paard het voorbeeld is.

Ja dat hebben wij gister gedaan, Ik dacht dus ook echt dat ze er wel in zou gaan.
Het paard wat er naast stond die zijn onafscheidelijk van elkaar! Ook hebben we het andere paard eruit gehaald, om haar de gehele ruimte te geven.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:52

Only_Hellen schreef:
Ik zou het zelf niet alleen met de dvd oplossen. Hoe goed die ook is. Ik zou er zelf wel iemand bijhalen die je het ter plaatse kan demonstreren en jou bij kan staan.

dat kan geregeld worden!
Maar een beetje vooraf inlezen/kijken kan geen kwaad :)

Utixo

Heb je je paard aan huis staan, of op een pension/manege?

Anoniem

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Re: Help, mijn paard wil van concour niet terug in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:56

Noompiejjj, doen jullie de stang er niet achter dan? Als die van mij op de trailer staat doe ik gelijk de stang er achter en dan de brokken weg halen, dan kan hij ook niet meer achteruit lopen.

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 11:58

Noompiejjj schreef:
In ieder geval stoppen met je paard met brokjes de trailer in te krijgen, want zo'n paard hadden wij ook op stal en het laden duurde steeds langer. Braaf de brokjes op de klep opvreten en vervolgens doodleuk weer achteruit lopen. Krijg je vaak alleen verwende krengen van die na 3 kilo nog niet erop willen.

Simpelste vaak is longeerlijn erachter spannen, hoeft helemaal niet met geweld te zijn maar het is vaak net het zetje om te vertellen dat ie nu toch echt vóóruit moet ipv blijven staan, ernaast springen etc..

Inderdaad die brokken stoppen we per direct mee!!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:58

Ik heb je een PB gestuurd. heb je die gelezen?

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 11:59

ik heb haar bij huis staan van een kennis. daar staat ook haar beste maatje, en een weitje verder op 2 shets en een haflinger

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:04

Misschien niet alleen met een dvd oplossen, maar dat TS een idee krijgt van de werkwijze van Parelli. Ik zou vaak op andere plaatsen op training gaan met de trailer, beginnen ergens in de buurt, als je hem dan niet terug erin krijgt kan je desnoods onder de man terug(mits verkeersmak natuurlijk)

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:05

Vriendin van mij had een paard welke dus ook niet wilde laden.
Heel vervelend.
Dit paard kwam omhoog, sloeg met de voorbenen en was zo sterk dat hij je zo meesleurde. Bijvoorbeeld over parkeerplaats.
Gewoonweg gevaarlijk.
Longeerlijnen, zweep etc... lost niet op, dier werd er gewoon gevaarlijk van..

Om het paard te kunnen laden hebben wij de trailer zo geparkeerd, dat de klep overging in de schuur (stallen). Met andere woorden paard komt uit de schuur gelopen en loopt zo (zonder het door te hebben) de trailer op.
Ook op parkeerterrein hebben wij dit zo opgelost.

Dit lost het tijdelijk op, het dier is te laden. Maar het lost het probleem niet op. Er is of een angst of een dier wat niet over zich heen laat lopen.
Daarom echt de tip, om hulp te zoeken.
Dat is veel beter dan zelf te gaan prusten en doen, voor je het weet wordt het alleen maar erger.

In ieder geval succes :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:07

Toch blijf ik er ook bij, als je een beetje handig bent met de twee lijnen kruislings achter het paard, dan kan hij nog steigeren of bokken, wegspringen lukt haast niet en erin krijg je hem echt wel..

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:08

denice schreef:
Toch blijf ik er ook bij, als je een beetje handig bent met de twee lijnen kruislings achter het paard, dan kan hij nog steigeren of bokken, wegspringen lukt haast niet en erin krijg je hem echt wel..

Nou, echt niet. Bij ons brak de lijn zelfs. Geldt niet voor ieder paard.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:10

denice schreef:

Zeker nooit een steigerend paard over die lijnen heen achterover zien klappen...? :\

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:11

http://www.2moons.nl
Zou niet zelf gaan lopen stunten.

Ik heb Petra er ook bij gehad... perfect en probleem opgelost.

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 12:14

Sientje schreef:
denice schreef:

Zeker nooit een steigerend paard over die lijnen heen achterover zien klappen...? :\

Zo is dat bij mij ook het geval! Ik moet er niet aan denken, wat er dan zou kunnen gebeuren!

Ik heb net een mooi verhaal gelezen van het paard Silence. Met hulp van Petra.
Dit zou ik natuurlijk kunnen gaan doen.

Misschien had ik dit al eerder in het forum gevraagd, maar waarom loopt ze er thuis wel in, en niet op concour. Of zit daar geen verschil in?

el_Padrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:17

Mijn vorige paard was eerst ook niet te laden. Echt van alles geprobeerd, brokjes, lijnen, bezem, zweep, sterke mannen niets hielp. Als ik op concour ging moest ik 3 uur van te voren op stal zijn om te beginnen met laden en vaak kwam ik dan nog te laat. Echt een drama. Toen kwam ik een meisje tegen die parelli met haar paard deed en die wilde me wel een keer helpen. Ze heeft me grondoefeningen geleerd (zonder trailer) en ik dacht (spottend) tuurlijk nu loopt hij de volgende keer vast zo de trailer op. Ik ging op concour ik deed de klep van de trailer open en hij wandelde er zo uit zich zelf op. Je had mijn gezicht moeten zien }:0

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 12:18

Ik probeerde Petra net te bellen, krijg haar niet aan de lijn. Dus probeer het later nog een keer.

Ik heb ook een site open staan van Animal ABC, weet iemand daar wat over?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:18

Omdat ze op concours niet van de andere paarden weg wil misschien? Heb ook van die gevallen gehad. Moesten we concoursen opzoeken met een gebouw op het terrein zodat we de trailer erlangs konden zetten, anders ging het ook niet. Hebben we nooit goed op kunnen lossen, tegen die tijd was ie verkocht naar het buitenland en sprong ie zo een vrachtwagen op...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:20

Ik heb het idee dat ze er thuis gemakkelijker ingaan omdat ze zich daar zekerder/veiliger voelen. Op een andere locatie is het toch vaak wat spannender, of in de ogen van een paard onveiliger. Die van mij is thuis altijd te laden, maar op wedstrijd hebben we er ook een keertje een poosje over gedaan toen het hard waaide, iets waar 'ie thuis geen problemen mee heeft.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:25

trailerladen is enerzijds iets dat moet aangeleerd worden en anderzijds een teken van respect en vertrouwen van het paard in zijn begeleider. Mijn vorig paard was rustig op de trailer en ook niet bang toch ook moeilijk te laden, voer, rustige aanpak, lange lijnen, ... die vertikte het 1 voet op de laadklep te zetten of ging steil omhoog staan, haar hebben we door mijn trainer met de harde hand laten aanpakken... met wat ik nu weet ben ik daar niet trots op, maar als je al aan aantal keer uren in de regen en hagel gestaan hebt omdat paardlief het vertikt naar huis te keren, dan blijven de ouders er ook niet mee lachen

Mijn huidige paard was een twijfelaar toen ik ze de eerste keer verhuisde en kwam volledig nat van het zweet en trillend op de benen aan. Dus met haar verwachtte ik veel problemen met laden de volgende keer. Alleen heb ik met haar wat grondwerk en schriktraining gedaan. Hoe angstig ze ook is ze volgt mij altijd en overal (en loopt me net niet omver of springt net niet in mijn nek), die volgt mij als een lammetje op eender welke trailer of vrachtwagen.

Dus als je het zo paardvriendelijk mogelijk wil oplossen zou ik ook een "parelli"instructeur zoeken en eerst met wat grondwerk aan de slag gaan (goede leid oefeningen voor wederzijds respect en vertrouwen) en van daaruit verder naar het trailer laden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:25

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:28

Dat is dan inderdaad verschillend. Als die van mij een handje biks krijgt is het goed, dan blijft hij ook staan en kan ik rustig naar achteren lopen om de stang dicht te doen.
Oude eigenaren hebben hem dit aangeleerd en zo krijg ik hem er tenminste op.