Hoe vaak is een merrie eigenlijk hengstig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:04

goeroe schreef:
ikke schreef:
Sorry, niet waar. Een merrie wordt elke maand hengstig, het hele jaar door en totdat ze dood gaan.

Sorry, maar daar klopt ook niets van. De cyclus van een merrie duurt gemiddeld 21 dagen, dus ze is gemiddeld vaker dan eens per maand hengstig. Bovendien zijn de meeste merries 's winters niet hengstig, maar worden ze pas weer hengstig als het mooier weer begint te worden. Tot slot zal elke fokker je kunnen vertellen dat merries helaas niet hengstig blijven tot aan hun dood. Veel merries worden op latere leeftijd niet of minder goed hengstig waardoor ze dus ook niet meer drachtig te krijgen zijn.

justdiesel schreef:
Als ze helemaal niet hengstig zou worden, is er dan iets aan de hand?

Als je haar wilt laten dekken is er zeker iets aan de hand, want dan heb je een groot probleem. Als je geen fokplannen hebt en je hebt verder geen problemen met je merrie qua gezondheid of gedrag hoef je je er niets van aan te trekken. Integendeel, wees blij, want met sommige merries is niets te beginnen als ze hengstig zijn.

Dat laatste zou ik niet zomaar zeggen. De dierenarts is laatst geweest en mijn zusje liet vallen dat ze nooit hengstig is en hij maakt zich er wel zorgen over. Ze wordt nu bijgevoerd (ze was mager, daardoor zou het kunnen komen) maar als ze over een maand nog niet hengstig is geworden, komt hij terug en moet ze een scan omdat ze dan baarmoederkanker zou kunnen hebben. Hij zei iig dat het niet goed is als ze nooit hengstig is. Dus ik zou helemaal niet zo blij zijn als je merrie nooit hengstig wordt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:10

merries zijn elke 3-4 weken een weekje hengstig, dit kan gedurende de wintermaanden ook zo zijn, maar het is niet abnormaal dat de cyclus stopt tussen november en februari (heeft met de lengte van de dagen te maken)
meestal blijven merries ook op later leeftijd gewoon hengstig worden. Bij ons staat een oudje van 24 dat na 18-jaar dienst als fokmerrie nog steeds hengstig staat en bij elke ruin in de buurt probeert aan t pappen.
De mate waarin een merrie aangeeft dat ze hengstig is verschilt enorm. Er zijn er die gewoon in omgang of alleen tijdens het rijden vervelend gedrag gaan tonen, anderen gaan gillen op eender welk paard dat in de buurt komt, anderen vallen op de weide de ruinen lastig en staan zelfs al grazend met de staart half omhoog/opzij te plassen en anderen daar merk je niks aan tenzij er een hengst in de buurt komt.

Aan mijn merrie merk ik niks, behalve op de weide als er een ruin in de buurt van haar kont komt (wat anders niet toegestaan is), dan gaat ze plassen. terwijl de merrie van mijn vriendin de hele stal omploegt, en de ruinen op de weide terroriseert (lees constant rondjes rond hen draaien) en in geval van een pony tegen de grond gaat om gedekt te kunnen worden :D best grappig om te zien

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:02

xKatjj schreef:
goeroe schreef:
Als je haar wilt laten dekken is er zeker iets aan de hand, want dan heb je een groot probleem. Als je geen fokplannen hebt en je hebt verder geen problemen met je merrie qua gezondheid of gedrag hoef je je er niets van aan te trekken. Integendeel, wees blij, want met sommige merries is niets te beginnen als ze hengstig zijn.

Dat laatste zou ik niet zomaar zeggen. De dierenarts is laatst geweest en mijn zusje liet vallen dat ze nooit hengstig is en hij maakt zich er wel zorgen over. Ze wordt nu bijgevoerd (ze was mager, daardoor zou het kunnen komen) maar als ze over een maand nog niet hengstig is geworden, komt hij terug en moet ze een scan omdat ze dan baarmoederkanker zou kunnen hebben. Hij zei iig dat het niet goed is als ze nooit hengstig is. Dus ik zou helemaal niet zo blij zijn als je merrie nooit hengstig wordt.

Dat had ik inderdaad beter iets anders kunnen formuleren. Als je niet merkt dat je merrie hengstig wordt en ze is verder gezond dan mag je daar best blij om zijn. De kans is namelijk heel groot dat je merrie wel gewoon hengstig wordt. Ik had mijn merrie ook nog nooit hengstig gezien totdat ik een veulen wilde fokken en ik op een stal kwam waar ook ruinen stonden. Als je niet precies weet waar je op moet letten of je merrie het niet zo duidelijk toont kun je het ook gemakkelijk missen. In de meeste gevallen is er met een merrie die niet hengstig lijkt te worden dan ook niets aan de hand. Ik hoop natuurlijk dat de merrie van je zusje ook niets mankeert!

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:38

De mijne laat het mooi merken dat ze hengstig is.. ook een echte pismerrie ;)
Ik zorg altijd dat de ruin (de enige daar) in de stapmolen zit als ik aan het rijden ben want anders kan ik echt niéts met haar :P

Maar de mijne krijgt wel een hormonale prik als ze hengstig is.. puur omdat het énorm vervelend is en ze ook haar verliest (weet niet of het daardoor komt maargoed) :=

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 20:58

De ruin die bij haar in de wei staat sprong er vanmorgen bovenop 8)7
Kan toch niet veel kwaad hoop ik he?...........

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:05

justdiesel schreef:

Ze zal er niet drachtig van worden :+ maar zonder risico's is het niet.

PennyGirlL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:43

Een merrie is om presies te zijn 5-10 dagen hengstig (ligt eraan hoe je merrie reageerd) en dan 16-18 dagen niet. Natuurlijk kan dat per merrie verschillen. ligt aan de temperatuur, de omgeving, de hoeveelheid licht maar ook de merrie's om haar heen. Het is net als bij de mens, als er 1 vrouw in huis ongesteld is wordt de ander dat snel erna.

Ik hoop dat je er wat aan heb.

PennyGirlL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:46

goeroe schreef:
justdiesel schreef:

Ze zal er niet drachtig van worden :+ maar zonder risico's is het niet.

Ze kan enkel drachtig van worden als de ruin 2-3 weken geleden gecastereerd is...
langer geleden? dan maakt het egt niet meer uiT!

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:57

Ik heb een merrie die is het hele jaar door hengstig, heeft dan ook geen witte sokken. Ze word het keurig om de drie weken een echte pismerrie.
De andere merrie is ook het hele jaar door henstig maar de ene keer een pismerrie en andere keer niet. Heeft in voorjaar ook bv een henstigheid waarbij er dan ineens 6 eitjes te zien zijn.
Beide dus echt ook gewoon als het vriest dat het kraakt.

In verleden een merrie gehad die niet hele jaar haar hengstigheid vertoonde.

Het verschilt gewoon per merrie en het is een fabel dat merries in de winter niet hengstig zijn, Uitzonderingen daar gelaten.. De pismerrie heb ik vanaf haar vierde word dit jaar 13 en is elk jaar gewoon stipt met hengstig worden om de drie weken.
Laatst bijgewerkt door moonvw op 29-04-10 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:03

justdiesel schreef:

Ze kunnen elkaar beschadigen maar dat weet iedereeen zeker als er voor ijzers onder zitten.
Als hij langere tijd ruin is komen daar geen veulens van!

Verder kan als het spel serieus is, de merrie bevuilt worden. Op zich niet erg want ze maakt zichzelf schoon als ze weer hengstig is. Wel een probleem als je wil dekken want dan kan ze vuil zijn van de spelletjes en dan moet je spoelen en de volgende hengstigheid afwachten.

Is bij mijn merrie gebeurt en wachten nu na vier keer spoelen haar volgende hengstigheid af!

LSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:30

een merrie heeft een cyclus van 21 à 22 dagen
Maar de hengstigheid verschilt per merrie bij de ene merk je het beter als bij de ander, sommige worden het het hele jaar door andere alleen in t dekseizoen dus ook met warm zonnig weer ..