hoelang gaat een cap mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irma_Maandag

Re: hoelang gaat een cap mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:47

Zou het kunststof aan de binnenzijde niet uitharden door bijvoorbeeld zweet of zonlicht? Sommige kunststoffen harden hierdoor uit, waardoor ze gevoeliger worden voor scheuren / breken bij bijv. een val.
Nooit eerder over nagedacht, ik denk mijn cap inmiddels ook ongeveer een jaar of zes te hebben. Ik vervang enkel na val op hoofd of nadat ie heel erg uitgebleekt / lelijk is geworden na lang gebruik.
Wanneer ie niet meer fris is van binnen, gebuik ik zo'n goedje dat schuim geeft. Zit zorgt ervoor dat je cap weer fris ruikt en de zweetresten eruit weekt. Ik weet even neit meer hoe het heet.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 00:31

Ik doe er al 3à4 jaar mee _O-
Ben in die 3à4 jaar zo'n 5x gevallen waarvan 2x hard :)
Maar ben van plan om een nieuwe te kopen eenmaal ik vakantiewerk en weekendwerk ga doen :j

Sabiintjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:29

Ik had mijn vorige cap 2 jaar, ik heb een andere gekocht omdat hij te klein was.
Maar hij kon nog goed mee;)
Nu heb ik een dure wedstrijdcap!!

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:43

Welke cap je dan als ik dat mag vragen Sabiintjee

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:47

ik heb altijd geleerd dat een cap minimaal eens in de 5 jaar vervangen moet worden of wanneer je er hard mee bent gevallen.
Caps die uit een kast vallen, zouden daar tegen moeten kunnen, aangezien de cap geen hoofd bevat (oke, dat klinkt vreemd, maar juist door het gewicht in de cap beschadigt deze). Dat geldt natuurlijk niet als hij van het balkon valt ofzo ;)

Heb mijn cap nu ook al heel erg lang, weet dat ik hem eigenlijk moet vervangen, staat ook op mijn lijstje, maar ben er nog nooit mee bevallen en een nieuwe cap zit nooit lekker, haha :P

Sabiintjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:39

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:41

ik doe er meestal 4 jaar mee :))

shirley4000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:42

als je bent gevallen, altijd vervangen! alleen als je hem uit je hand laat vallen en hij valt zacht geen ramp. volgens mij verder hoef je hem nooit te vervangen hoor!

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:03

uvex geeft aan tussen de 3 en 5 jaar is het beste nieuw te kopen.
maar na een val of duidelijke sporen van beschadigging zou ik wel en nieuwe aanschaffen.

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:40

Mijn vorige cap heb ik 10 jaar gehad, nooit op gevallen, maar het leek me toen wel verstandig eens een nieuwe te kopen, want toen begon hij ook te slijten. Dus voortaan ga ik echt eerder een nieuwe cap kopen.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:42

mijn vorige cap had ik 6 jaar, daarna vond ik 'm gewoon niet mooi meer.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:44

Als ik een nieuwe wil dan koop ik er een :D (Als ik een nieuwe wil zit daar toch wel 2/3/4 jaar tussen XD)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:00

Ik heb hierbij even gegooglet en kwam op deze informatieve pagina terecht.

http://dialoog.club-pan.nl/viewtopic.php?f=42&t=873

Dus na het lezen denk ik de Motorhelm wordt uitgezet.
De dampen worden natuurlijk meer zo ook de sneldheid toeneemt.

Dus misschien omdat je toch geen fikse snelheden per paard maakt zou het misschien minder vervangen moeten worden dan een Motorhelm.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:14

Na een val of als je hem al 5 jaar hebt. Staat ook in de gebruiksaanwijzing van je cap dat je die na 5 jaar moet vervangen ivm. materiaal dat dan niet meer de zekerheid geeft om optimaal te functioneren bij een val.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:17

ik heb mijn cap nu 4/5 jaar
ben er vaak genoeg mee gevallen
en al een x onder een paard gelegen
dus word wel eens tijd voor een nieuwe maar dta zal nog een poosje duren

Spirit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:28

Ik vervang mijn cap meestal na een goede harde val waarbij je echt goed op je hoofd bent gevallen dat moet ik ook van mijn ouders.
Maar ik vervang hem ook wel eens als ik ineens totaal wat nieuws wil heb net nieuw zadel hoofdstel rijjasje rijlaarzen enoz in het bruin gekocht dus zoek nu ook nog een mooie aparte bruine cap.

Kimmie_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:08

Mijn cap heb ik ook al een aantal jaren. Maar moet zeggen hij ligt meer in mijn auto dan dat ik hem op mijn hoofd gehad heb.

Maar zou inderdaad na een harde val en de cap de klap heeft opgevangen de cap vervangen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:13

beantsje schreef:
Nadat ik mijn oude motorhelm vervangen heb door een nieuwe, vroeg ik me ineens af;
Een motorhelm moet je na 3 tot 5 jaar vervangen omdat hij dan niet meer goed beschermt. Maar geldt dat ook voor een cap?
en wie doet dat eigenlijk, braaf zijn dure GPA wegflikkeren na een val of na uiterlijk 3 jaar gebruik?

Wanneer je een motor helm moet vervangen is ook heel afhankelijk van het materiaal waarvan die gemaakt is. Op mijn helm staat een levensduur van 7 jaar.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:16

Nou gut! ik rij al 10 jaar met dezelfde cap. (Oei denk ik bij mezelf :o )

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:19

Wirobelgje schreef:
de fabrikanten zetten op hun site "ook zonder valpartijen dient de cap na enkele jaren te worden vervangen" omdat ze er anders geen cent meer aan verdienen :)*

Dat is niet waar.. Materiaal word in de loop van de tijd gewoon slechter... Oke de fabriekanten stellen natuurlijk een levensduur die ze kunnen garanderen dat safe is. Dat wil niet zeggen dat een cap niet langer mee gaat. Kan best zijn dat ie het nog wel even volhoud maar het materiaal word op den duur altijd slechter...

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:44

@wafel: ik lieg niet hoor. je moet mijn zin genuanceerd lezen natuurlijk.
als de fabrikanten weten dat het materiaal bvb 10 jaar meegaat dan maken ze er, ik zeg maar iets 5 jaar van omdat ze anders niets meer verdienen.
ik heb nergens gezegd dat je je cap nooit dient te vervangen

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:17

ik heb die van mij 4,5 jaar...
maar die is ook niet meer veilig...hij rammelt wat, dus zit er iets los..
dus moet ook nog een nieuwe kopen..maarjah zow duur :n
en heb neit veel geld :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:02

Ik heb de mijne nu 6 jaar maar ben druk op zoek naar vervanging :D

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:45

Motorhelmen hebben een bijkomend probleem: de voering die aan de binnenkant zit, zet je hoofd klem. Deze voering is na enkele jaren en zoveel keren op en af zetten niet meer zo stevig en wordt wat 'dunner'. Hierdoor komt je helm een beetje losser te zitten en daalt het beschermd effect bij een val.

Een cap gaat niet eeuwig mee: hoeveel jaren precies 'enkele' zijn, hebben we natuurlijk maar het raden naar. Ook in autosport vb. worden veiligheidsonderdelen maar voor x aantal jaren goedgekeurd. Daarna is de keuring vervallen en mag je er niet meer mee deelnemen (ik denk aan HANS, helm, kleding, gordels,...).

Zelf vervang ik m'n cap om de zes jaar ongeveer. Denk dat de manier waarop je hem bewaart en behandelt ook wel een rol speelt: niet blootstellen aan grote temperatuursschommelingen (vb. in de zon achter het raam bewaren) enz.

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:37

mijn cap heb ik nu 7 jaar maar ga nu toch maar is een nieuwe kopen denk ik ook omdat deze niet meer meer is maar ook voor de veiligheid!