Z1 verplicht met cap? Hoedje mag niet meer????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:03

Dr zijn meer wedstrijd locaties die deze regel stellen en daar zijn ook vaker topics over geweest.
Herinner me dat een meisje daarover het knhs heeft gebeld en deze heeft gezegd dat wanneer het
ruim van te voren wordt aangegeven dat er verplicht met cap moet worden gereden een vereniging deze regel mag stellen.

Stitchy

Re: Z1 verplicht met cap? Hoedje mag niet meer????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:11

Ik zou het top vinden als een cap ook op dat niveau verplicht word.
Mensen denken er toch te luchtig over, je zult maar vallen en een kasplantje worden dan wou je dat je toch voor de veiligheid had gekozen.
Vallen kan zo gemakkelijk ook al heb je een braaf paard, vind het ook altijd enorm dom en koppig mensen die zonder cap rijden...

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:16

Alsof de verzekering gaat kijken of iemand een cap op heeft gehad of niet.... Als je er af bent gevallen en je heb je cap afgezet en je wordt opgehaald dan gaat de ambulancemedewerkers echt niet vragen of je een cap op heb gehad ivm verzekering. Of dat een verzekeringsbeambte langskomt aan je bed om te vragen of je je helm opgehad heb, zo niet, ben je niet verzekerd (en/of word je niet geholpen)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:19

vibabu schreef:
Alsof de verzekering gaat kijken of iemand een cap op heeft gehad of niet.... Als je er af bent gevallen en je heb je cap afgezet en je wordt opgehaald dan gaat de ambulancemedewerkers echt niet vragen of je een cap op heb gehad ivm verzekering. Of dat een verzekeringsbeambte langskomt aan je bed om te vragen of je je helm opgehad heb, zo niet, ben je niet verzekerd (en/of word je niet geholpen)

Nee, maar het gaat er meer om dat de kans op hoofdletsel met een cap kleiner is dan met een hoedje.
Het kan daarnaast net het verschil zijn tussen het wel of niet moeten bellen van de ambulance.

Stitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:20

vibabu schreef:

Zeker vraagt het ambulance personeel na of jij een cap hebt gedragen of niet, stel je nou voor dat je een een of ander letsel aan je hoofd hebt.
Dan moet het ambulance personeel echt wel op de hoogte zijn van de situatie, tenminste zo heb ik het 2 keer meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:23

Laats het ik even zo setje gezien met een boor en drukkatheter die ze in ziekenhuis vaak standaard gebruiken bij een val zonder helm/cap.
Ze boren dan een gaatje in je schedel en vervolgens plaatsen ze daar de drukkatheter.

Nou ik weet het wel :+

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:26

Stitchy schreef:
vibabu schreef:

Zeker vraagt het ambulance personeel na of jij een cap hebt gedragen of niet, stel je nou voor dat je een een of ander letsel aan je hoofd hebt.
Dan moet het ambulance personeel echt wel op de hoogte zijn van de situatie, tenminste zo heb ik het 2 keer meegemaakt.

Daarom zet ik er ook bij dat ze er niet naar vragen ivm verzekering ;)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:27

Helma_Amber schreef:
vibabu schreef:

Nee, maar het gaat er meer om dat de kans op hoofdletsel met een cap kleiner is dan met een hoedje.
Het kan daarnaast net het verschil zijn tussen het wel of niet moeten bellen van de ambulance.

snap ik ook wel, maar het heeft gewoon niks met de verzekering te maken

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:13

Stitchy schreef:

Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het niet gevraagd werd door het ambulancepersoneel, terwijl ik toch even weg ben geweest.

Ik heb altijd het idee dat mensen die lager starten een beetje afgunstig zijn dat er in de Z met hoedje gereden mag worden en daarom willen dat de cap wordt ingevoerd ook voor het Z :(:)
Maar natuurlijk zal iedereen beweren dat dat niet zo is :+

Stitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:26

Nee er zal niet altijd naar gevraagd door het personeel, maar mocht je iets met je hoofd hebben word er gewoon naar gevraagd tenminste dat was bij mij zo toen ik een hersenschudding had.
Sorry vibabu dan heb ik je even verkeerd begrepen!
Fitzroy ik rijd zelf ook in de Z met cap, gewoon omdat ik het risico niet wil lopen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:56

Fitzroy schreef:
Stitchy schreef:

Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het niet gevraagd werd door het ambulancepersoneel, terwijl ik toch even weg ben geweest.

Ik heb altijd het idee dat mensen die lager starten een beetje afgunstig zijn dat er in de Z met hoedje gereden mag worden en daarom willen dat de cap wordt ingevoerd ook voor het Z :(:)
Maar natuurlijk zal iedereen beweren dat dat niet zo is :+

:= Ik hoop dat ze vooral hoedje niet gaan afschaffen anders heb ik niks om naar toe te streven :o Vind nog steeds dat cap eigen keuze is. Ik vind toch dat je wat bereikt heb en vind het ook op z'n plaats als je met hoedje mag rijden. Maar dat is mijn mening :) niet dat iedereen mij gaat aanvallen dat Z basis is

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:22

vibabu schreef:

Het gaat er ook meer om hoe jij de schade gaat verhalen. Op het moment dat jij een ongeluk hebt op het terrein van een organiserende vereniging (bij de knhs zo goed als altijd met veiligheidscertificaat) kun je jou letsel verhalen op de vereniging. Bij accomodaties met het veiligheidscertificaat is een cap ALTIJD verplicht (anders krijg je dat certificaat niet). Als iemand bij een vereniging start zonder cap maar met hoedje en maakt een ongeluk dan krijgt de vereniging de schuld: het is namelijk niet toegestaan om zonder cap te rijden op die plek. De verzekering van de vereniging zal dan ook de schade niet vergoeden omdat deze zich niet aan de regels heeft gehouden. Kortom; als jij 6 maanden niet kan werken vanwege hersenletsel en je hebt allemaal therapieen nodig dan is de organiserende vereniging 'de sjaak', die zal kunnen opdoeken gezien een gemiddelde vereniging geen tienduizende euro's in een potje hebben liggen.

Het lastige alleen is dat veel verenigingen hiervan niet op de hoogte zijn. Bij deze verenigingen mag je dus nog gewoon met hoedje starten. Omdat ze niet weten hoe hoog het eigen risico is lopen ze dus het gevaar gigantisch in de problemen te komen als er wel iets gebeurt. En da's nu juist het lastige: Zolang iets goedgaat gebeurt er niets maar er hoeft maar 1 x iets fout te gaan...

Kortom; het is echt niet omdat er afgunst is van mensen t.o.v. hoedjes maar het is gewoon verzekering technisch. Wil je nog even meegaan als vereniging? Cap op, ook in het Z! (al vind ik het persoonlijk wel jammer want het stond wel mooi)...

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:05

Volgens mij staat er ook altijd dat de vereniging niet aansprakelijk gesteld kan worden. Verder zou ik het belachelijk vinden om wanneer je er af valt de vereniging aansprakelijk te stellen.

En dan nog een keer, gaat de verzekeringsmaatschappij aan je bed zitten en vragen of jij een cap op heb gehad of een hoedje? De eerste keer zal nog moeten komen.

Het komt op hetzelfde neer als je geen gordel om heb en je krijgt een auto ongeluk. Je bent nog steeds verzekert hoor. En dan zal het echt niet zo zijn dat de rekening naar de autofabrikant gaat :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:19

Mar_Nimbus schreef:
ach een hoedje is mooi
maar een mooie cap is ook niet lelijk
dus waarvoor niet?

Nou, ik ben al best lelijk maar met een cap op ben ik helemaal niet om aan te zien!
Hopen dat ik er beter uit ga zien met een hoedje, als ik de M2 goed kan doorrijden natuurlijk :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:21

Stitchy schreef:
Fitzroy ik rijd zelf ook in de Z met cap, gewoon omdat ik het risico niet wil lopen.

Jaja, dat zou ik ook snel zeggen! :+

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:22

Ik had het ook al gehoord en vind het eigenlijk best logisch... Rest van de klasses moet je met cap en dan ineens kom je bij Z en dan mag je met een hoedje? Het blijft even gevaarlijk, bij de Z kun je er ook afvallen of weet ik het.. Dus ik vind het sowieso oneerlijk verdeeld.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:37

Als ik zo lees, waarom rijdt iedereen nog als het zo "gevaarlijk" is :o O:) Lijkt iedereen nou zo bang of ben ik de enige die zoiets heeft van het zal wel :o

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:49

Hoe kan nu een vereniging aansprakelijk zijn als jij op een wedstrijd bij hen van je eigen paard afkukelt? Beetje raar verhaal. In het geval van een manege wat paarden verhuurt zeg ik ok, maar iemand die op zijn eigen paard rijdt toch niet?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:53

eerlijk gezegd vind ik dat niet eens erg want t is wel voor je eigen veiligheid.
want een hoedje heeft nou niet echt een beeld van veiligheid

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:58

Bij fjovrili is al jaren, als ze wedstrijd organiseren verplicht om cap te dragen ipv hoedje.
Vermelden ze altijd in het vraagprogramma.
Heb daar geen problemen mee.

Heb heel lang in het Z nog met cap gereden, later met hoedje (moet zeggen martel dingen, je hoofd zit gewoon klem),
maar als mijn pony op de trailer al een hupse bui had, ook wel eens gewoon mijn cap opgezet.
Hoofd is wel belangrijk, hoedje staat wel chique, geef ik toe.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:59

:oo Lekker dan als dit zo is, heb net een duur hoedje gekocht :x

Stitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:00

Aranel schreef:
:oo Lekker dan als dit zo is, heb net een duur hoedje gekocht :x

Dat is flink balen, mocht het echt zo zijn dat een cap verplicht word.
Dan moet je hem dus even nieuw laten tot je ZZ-licht kan gaan starten. :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:03

Hihi dat mag ik niet starten met mijn haf (ze is te klein), dus ik hoopte de Z wel eventjes in vol ornaat te rijden :)) .
Maar ik begrijp dat verenigingen het zelf mogen beslissen, dus hopelijk kan ik op mijn debuut zondag gewoon met hoedje starten :)

Stitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:06

Zo netjes met een haf in de Z! :D
Op de KNHS staat nog niks over de verplichting van een cap, dus ik neem toch aan dat je zondag gewoon met hoedje kan starten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:18

Aranel schreef:
Hihi dat mag ik niet starten met mijn haf (ze is te klein), dus ik hoopte de Z wel eventjes in vol ornaat te rijden :)) .
Maar ik begrijp dat verenigingen het zelf mogen beslissen, dus hopelijk kan ik op mijn debuut zondag gewoon met hoedje starten :)

Vond het altijd fantastisch excuus, mijne is ook te klein... :+ ;) (zijn niet eens in de buurt gekomen wegens blessure :o )