Week op proef, hoe wat enz.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleWHS

Re: Week op proef, hoe wat enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:29

Ik heb onze huidige pony wel een week op proef gekregen van de oude eigenaars.

Mijn dochter heeft daar eerst 3 keer op gereden, en hebben ze gekeken hoe het ging, en of de klik er was.
Ze hadden vooraf af zoiets van niet op proef.

Maar omdat het zo vertrouwd aanvoelde, en wij op de goede manier met de pony omgingen, hebben ze haar een week op proef gebracht. Dus ik zou vooral kijken wat je gevoel bij die mensen is, en hoe je het rijden bij jou thuis vond gaan.
Voelt dat goed, zal ik met een gerust hart hem of haar meegeven. Voelt het niet goed, dan niet doen.

Deze pony die ik op proef had, heb ik voor een week verzekerd.
Verder niks betaald, en zij hebben het paspoort gehouden.
Na een week de zaken verder rond gemaakt.

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:35

Ik heb zelf ook 2 keer een paard op proef meegegeven de 1e keer omdat het om een wat oudere pony ging met artrose die absoluut niet meer mocht werken, ik heb toen uitdrukkelijk gezegd als het je tegenvalt breng hem dan alsjeblieft terug omdat ik absoluut niet wilde dat hij in de handel terechtkwam dit was een proeftijd van 4 weken.
Ik heb nog steeds af en toe leuk contact met foto's en de afspraak dat als het slecht met hem gaat ik nog afscheid van hem kan nemen.
de 2e keer was een proeftijd van een week omdat dit een paard met gebruiksaanwijzing was en ik zeker wilde weten dat ze hem ook echt wilden.
Allebei de keren een contract opgesteld en vooraf betaald. Gelukkig geen problemen gehad.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:41

Ook bij mensen een week lang gaan rijden kan een gevraag zijn van vertrouwen winnen.. Zo ben ik daar ook ingestonken.. Ik mocht zogezegt elke dag komen rijden.. Ik goed gelovig een week lang elke dag gegaan paard gekocht ik blij 1 dag later kwam ze niets mee te beginnen gelijk bloed afgenomen bleek het paard al de heleweek gedrogeerd geweest te zijn... Dus daar kan er ook veel gerommeld worden hoor..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:52

nicole3939 schreef:
Ik heb onze huidige pony wel een week op proef gekregen van de oude eigenaars.

Mijn dochter heeft daar eerst 3 keer op gereden, en hebben ze gekeken hoe het ging, en of de klik er was.
Ze hadden vooraf af zoiets van niet op proef.

Maar omdat het zo vertrouwd aanvoelde, en wij op de goede manier met de pony omgingen, hebben ze haar een week op proef gebracht. Dus ik zou vooral kijken wat je gevoel bij die mensen is, en hoe je het rijden bij jou thuis vond gaan.
Voelt dat goed, zal ik met een gerust hart hem of haar meegeven. Voelt het niet goed, dan niet doen.

Deze pony die ik op proef had, heb ik voor een week verzekerd.
Verder niks betaald, en zij hebben het paspoort gehouden.
Na een week de zaken verder rond gemaakt.

Jij had de pony verzekerd, wat verstandig is. Maar je zit ook nog met de aansprakelijkheid. Wat als de pony schade veroorzaakt, bijv. als hij je dochter gigantisch gelanceerd had of een deuk in de auto van de buurman had geschopt? Formeel is de eigenaar aansprakelijk.
Daarbij was jij als houder van de pony flink strafbaar als je een pony houdt en vervoert zonder paspoort. Het paspoort hoort te allen tijde bij de houder (is niet altid de eigenaar).
(Sterker nog; eigenlijk hoor je je paspoort in te leveren bij je stalhouder. Heb ik nagevraagd bij het PVE. Maar ik pieker er niet over, en mijn stalhouder wil hem niet eens in huis hebben)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:04

Beantsje echt waar wat betreft het paspoort??

Gelukkig hebben de oude eigenaars haar gebracht, dan konden ze gelijk zien waar zij zou komen te staan. :D

Ik wist dat inderdaad niet, de aansprakelijkheid wel, daar heb ik de laatste tijd veel over geleerd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:10

tja, ik wilde het eerst ook niet geloven van dat paspoort dus ik heb naar het PVE gemaild en ze hebben me dat bevestigd.
Maar volgens mij is geen hond die het paspoort inlevert bij zijn stalhouder. Dat werkt toch ook niet? Moet je elke keer dat je paard met de trailer weggaat, weer het paspoort opvragen en na die tijd weer inleveren. En sommige mensen gaan meerdere keren per week op pad.
Ik vertrouw mijn stalhouder heus wel, maar hij heeft er zelf gewoon geen belang bij en vindt het onzin.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:12

Nou ik heb inderdaad ook het paspoort gewoon thuis, zal de stalhouder blij mee zijn als je een wedstrijd hebt en je klopt om 07.00 uur aan om je paspoort te vragen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:23

Dat bedoel ik! Weer zo'n onzinnige regelgeving waar niemand over nagedacht heeft...

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:19

iedereen in nederland is verplicht om een wa verzekering te hebben. bij de meeste verzekeringen vallen ook schade door dieren eronder.
toen ik mijn vorige pony verkocht heb, had de huidige eigenaar haar ook op proef. wel een contract opstellen. deze heeft een juridische vriend voor me opgemaakt. 1/3 van de aankoop werd als borg betaald voor beschadiging van tuig. daarnaast hadden zij volledige verantwoordelijkheid over de pony, dus mocht er schade onstaan was dat voor hun kosten. was er wat met mijn pony gebeurd zouden zij mij het volledige bedrag moeten betalen etc etc. ik zou zeker een juridisch persoon dit contract laten opstellen dan weet je gewoon zeker dat alles gedekt is. neem ook mee in het contract dat jij in die periode ten aller tijden welkom bent om je paard op te komen zoeken. een proefperiode is echt niet verkeerd, van beide kanten uit gezien niet allleen regel het goed.
o ja hou haar pepieren in je eigen bezit (evt stamboek). overhandig deze pas bij de daadwerkelijke koop.