gevaarlijk op stal.......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Re: gevaarlijk op stal.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 00:12

Ik vind ook dat boxrust zeker niet de oplossing is, sommige paarden worden er knetter van, en dan ben je eigenlijk nog verder van huis de je er mee gewonnen hebt.
Maar lostaand van je probleem met die peesontsteking vind ik het gedrag van het paard gewoon onaanvaardbaar, dit is heel duidelijk geen respect tonen naar jullie toe, het is dus heel duidelijk dat jouw paard jou niet als zijn leider bekijkt, integendeel hij is de leider en wil je dus ook wegjagen.
Deze situatie heb je eigenlijk zelf een beetje in de hand gewerkt, neem het me niet kwalijk, zoiets gebeurt natuurlijk onbewust, en je bedoelt het zeker goed, maar het paard ziet het op dit moment heel anders, das iets dat zeker is, want anders zou hij niet op deze manier naar jullie toe reageren.
Zoek hulp bij een ervaren iemand, om deze situatie weer om te keren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 00:20

Boxrust is voor dit paard duidelijk geen optie. Als hij op het land veel galoppeerd en een warm been houdt is dat echter ook geen optie en wordt hij er niet beter van. Ik zou voor zo'n situatie het paard tijdelijk ergens plaatsen waar ze stallen met uitloop + stapmolen hebben waar ze dagenlijks in gezet worden. Op die manier hoef je ook niet naast een woesteling je nek te breken. Wellicht kun je dan even niet elke dag meer naar je paard als het niet in je eigen regio te vinden is, maar daar is ook wel mee te leven.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 00:47

Ik zou ook in de wei een stukje van zeg maar 5 bij 5 afzetten, als soort box maar dan buiten.
Bij veel paarden werkt dat beter dan in de stal staan ivm contact met soortgenoten, zon op zn bast.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 00:53

Ik zou ook een stukje wei afzetten. Kunnen ze toch een frisse neus halen, maar niet teveel gekkigheid uithalen
Hier in dit topic zitten heel wat lotgenoten misschien hebben zij nog wat tips [HK] peesblessures 7: we stappen nog wel even
Mijn paard moest in het begin van zijn peesblessure ook boxrust, maar omdat hij zo gek werd op stal heb ik hem toch maar buiten gezet. Maar hij was buiten wel rustig.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:34

sorry dat ik er zo tussen kom vallen maar mijn merrie is ook zo een temperamentvol type.
Heeft nu haar 2e blessure op rij.
Echt een buitenpaard staat in de zomer ook 24/7 buiten.
Heeft de afgelopen 2 zomers ook binnen gestaan om te herstellen....?
Zij kan zelfs rondjes in galop maken in stal, op de achterbenen lopen in stal, heeft het raam er uit getrapt en doet dagelijkse pogingen de deur er uit te slaan.
De eerste controle scan liet dan ook bijna geen herstel zien, maar vreemd genoeg was de 2e scan heel erg positief.
en dit was na het verwijderen van haar stalraam.hm
Dan vraag ik me weer af in hoeverre is boxrust ook rust??
Nu nog steeds als ik op stal kom is haar been loeiheet, maar de scan was erg goed....
Achteraf bekeken had ik haar liever die zomers op de wei gehad, geeft natuurlijk ook stress maar de stress van de frustatie bij het paard heb je dan niet. en zou de genezing niet beter verlopen als het tussen de oortjes van het dier ook goed zit?
Voor mijn merrie is het voor mooi nog te vroeg om naar buiten te gaan maar ik doe liever een paar maanden langer over het opbouwen dan haar weer op stal weg te zien kwijnen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:43

of boxrust goed is of niet hangt van de ernst van de peesblessure af...hoe ernstig is die?
Waar heeft hij die blessure opgelopen en op welke plek?

Zelfs met boxrust moet een paard met peesblessure er verschillende malen uit per dag om te stappen op de harde weg.

Ook om het been te koelen en eventueel weer in te bandageren(zal ook wel achterhaalt zijn,maar ik heb er goede resultaten mee behaalt)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:12

Zou het afzetten van een kleiner, veilig stuk (dus zonder blubber en slootkant) een optie zijn met een enorme berg hooi (dus doorlopend iets te knabbelen) wat takken, speelbal ed en indien mogelijk rustig paardgenoot een optie zijn, afwisselend met stappen aan de hand?
Kan me voorstellen dat als je aan de hand gaat stappen met een bommetje, het niet echt lekker en veilig werkt. Maar als ie buiten staat wellicht wel?
Verder zou je desnoods (in de paddock) wat clickertraining kunnen doen om hem mentaal aan het werk te zetten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:21

ik zou het paard gewoon op het land gooien en over een half jaartje weer kijken hoe het is :)

ShireFluffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:45

ga A.U.B Niet van zo'n dingen zeggen zoals: zorgen dat hij/zij toch in de wei kan gaan.
want helaas dit paard staat noodgedwongen op stal vanwege een peesblessure,

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:58

ik ben het hier ook met de meeste mensen eens..paarden moeten naar buiten kunnen..dus dan zet je toch gewoon een stukje land af zoals eerder gezegd van 5m bij 5m?
jij geen probleem..en je paard een stuk meer happy!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:17

knap al deze adviezen terwijl de ernst van de blessure nieteens bekent is...stel je voor dat de pees afgescheurd is?
(nee...dan bungelt het been er niet bij)
Als je hem dan op het land gooit is het einde verhaal hoor...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:32

Naar Albert van Unen gaan. Beter bestaat er niet. O ja, hij woont in Vinkega. Maar ja, voor een blessure is geen afstand te ver, toch?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:02

ShireFluffy schreef:
ga A.U.B Niet van zo'n dingen zeggen zoals: zorgen dat hij/zij toch in de wei kan gaan.

wat een onzin, er zijn heus wel meer oplossingen dan boxrust, zoals al vele malen geopperd is hier!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:16

lonnie schreef:
ShireFluffy schreef:

wat een onzin, er zijn heus wel meer oplossingen dan boxrust, zoals al vele malen geopperd is hier!

ja die oplossingen zijn er vast wel maar mijn meisje begon pas met echt genezen toen ik haar ook niet meer los gooide in de paddock.
Het is bijna zeker niet de zelfde blessure en ook niet het zelfde karakter maar de boxrust was er niet voor niets.
Nu zij aan de beterende hand is kan ze weer naar buiten maar anders had ik haar ook op stal gehouden hoor.
Raam eruit of niet!!!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:23

kan wel zijn, maar kom dan niet zo dit topic binnenvallen met wat we niet mogen opperen. We hebben allemaal gelezen dat hey paard een peesblessure heeft, anders zouden we ook niet reageren met oplossingen/ervaringen en tips. Dat vond ik dus een beetje vreemd

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:42

Alison, losgooien in de paddock is ook wat anders dan continu op een afgezet stuk land te laten lopen...
Als j hem losgooit gaat hij keer op keer uit zn dak, laat je hem gewoon in het land is hij veel rustiger normaal gesproken. Zeker als je hem op een wat kleiner stuk zet waar met zn allen aan de kletter gaan geen optie is...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:46

Inderdaad, Billy! Dat wou ik net zeggen :')

Bij het losgooien komt er veel meer spanning op de pees te staan, vooral als hij de hele dag op stal staat en dan ineens de paddock in mag...

Als hij in een kleine paddock staat kan hij geen rare bewegingen maken, dus net zo als in stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:48

Billy schreef:
Op de wei zetten voor een half jaar

Daar ga ik helemaal in mee!
Ik heb genoeg paarden gezien die stalrust hadden, al dat steigeren, schrapen, draaien enz is echt niet goed.
Mijn paard had ook stalrust. Wat echter niet mogelijk was ivm verlatingsangst, dus een klein stuk weide afgezet. Maar zelfs toen nog deed ze vele malen gekker dan gewoon in een rustige kudde op het land.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:58

lonnie schreef:
kan wel zijn, maar kom dan niet zo dit topic binnenvallen met wat we niet mogen opperen. We hebben allemaal gelezen dat hey paard een peesblessure heeft, anders zouden we ook niet reageren met oplossingen/ervaringen en tips. Dat vond ik dus een beetje vreemd

Ik bedoelde het niet verkeerd, ik had me misschien beter moeten verwoorden
Ik probeerde alleen aan te geven dat het hoe dan ook altijd een lastige keuze blijft.
Kiezen tussen 2 kwaden en duimen dat je het goed doet.
Ik kan alleen vertellen hoe het bij de mijne uitpakte, wil niet zeggen dat dat voor ieder zo uitpakt.
Mijn manier past (hoop ik) bij mijn paard en die van jullie bij jullie paard.
Het is gewoon een rot situatie waar men nu voor staat en dat gun ik niemand.

ik hoop echt dat je een oplossing gaat vinden wat bij jou en je paard past en wens je heel veel succes met alles

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:06

Zeker geen krachtvoer meer en veel hooi, kalmeermiddel vragen aan Da. Ik heb hetzelfde voorgehad en kon het paard met een licht kalmeermiddel zelfs in de paddock zetten zonder dat hij rondcrosste, is uiteindelijk volledig genezen.

colinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:32

poeh, moeilijke kwestie.
Heb net 8 maanden lang het zelfde gehad en ook met een heet hoofd wat gewend was om hele dagen in de kudde buiten te staan.
Die van mij heb ik buiten op een klein stukje van 4 bij 5 gehad, omdat box rust absoluut geen optie was.
dit is gelukkig allemaal heel goed gegaan en viel mij alles mee.
ik heb ook veel met hem moeten stappen, wat weleens drama's met zich mee bracht maar had altijd hoofdstel longeerlijn en springzweep mee.

het af en toe eens losgooien zou ik daarom toch de komende tijd achterwege laten en proberen te regelen dat je paard op een klein afgezet stukje wei of paddock bij de rest van de kudde kan staan.

Heel veel succes!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:26

Billy schreef:
Alison, losgooien in de paddock is ook wat anders dan continu op een afgezet stuk land te laten lopen...
Als j hem losgooit gaat hij keer op keer uit zn dak, laat je hem gewoon in het land is hij veel rustiger normaal gesproken. Zeker als je hem op een wat kleiner stuk zet waar met zn allen aan de kletter gaan geen optie is...

idd dat bedoel ik ook

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 21:45

Vandaag inderdaad een paddockje gerealiseerd. Paard was tevreden en maatje blijft er lekker bijhangen. Om Half 6 is mijn man thuisgekomen, hij had gereden met maatje en mijn paard was lekker rustig gebleven.

kom ik dus om 19.00 uur, staat er en merrie bij hem in het paddockje |( }> |( .De dominanste uit de buurt, dus hij stond te bibberen in een hoekje , afgewisseld met kijkhard om de merrie heenscheuren.( Deze merrie springt overal overheen, helaas. Ik kom haar overal tegen op dit moment. Baas baalt ook, gaat zijn 2 meter hoge schrikdraadhek weer opzetten, net als vorig jaar, daar blijft ze wel achter)

Maar goed, ik heb hem binnen gezet en gekoelt, dikte van het been, viel me mee overigens. Merrie naar huis gebracht en ben en stukje wezen wandelen. Vond ie op zich wel spannend, hij kent de buurt nog amper, ben nog maar drie keer op buitenrit geweest, sinds ik hem heb. Maar hij was goed te controleren, zeker voor herhaling vatbaar morgen. En als ik het goed begrijp, wandelen we binnenkort samen naar de kroeg, voor een biertje :D

daarna met hooi en beetje brood weer in de paddock gezet, voor de nacht. Hij maakte een tevreden indruk.... Maakt het voor mij weer acceptabeler ;)

hij krijgt natuurlijk geen krachtvoer en jong gras.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:59

Super dat je zo je best voor hem doet.
Van die merrie is erg vervelend, maar natuurlijk niet jouw schuld of te danken aan het paddockje.
Ik denk dan ook dat je er goed aan doet, lekker buiten met berg hooi om te knabbelen.
Petje af dat je je best zo voor hem doet.

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:01

Super dat het al beter gaat! Ik zou zeggen doe zo verder!