Hoe op buitenrit een manegegroep inhalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe op buitenrit een manegegroep inhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:34

In stap langs een groep af is ook niet handig. Als je tegen elkaar in rijd gaat het wel (groep rijd naar zuid en jij rijd naar noord) maar wanneer je de zelfde kant op gaat. Draaf ik altijd rustig voorbij. Als ik in stap moet passeren ben ik daar zo lang mee bezig. En word mijn eigen paard erg vervelend. Dus ik vind dat je juist gehandeld heb. Je hebt de groep goed in de gaten gehouden

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:38

Ik rij al jaren met de vierdaagse in Epe mee en uiteraard wordt er gezegd in stap passeren maar in de praktijk werkt dat niet. Zeker niet als je een karretje in moet halen en het pad maar een klein stukje wat breder is.

Het heeft ons in vijf jaar tijd slechts één keer commentaar geleverd maar wij halen dus in door op afstand te vragen of we in draf mogen passeren, doen dat pas na goedkeuring, doen dat ook rustig, kijken inderdaad nog eens achterom om te zien of er gereageerd wordt en rijden daarna pas verder.

In stap passeren werkt gewoon niet....

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:39

Ik vind ook dat je goed gehandeld hebt. Moeten ze maar geen beginners mee op zo'n rit nemen.
Ik kan me overigs nog herinderen, dat in de manegelessen die ik vroeger buiten had, we zelfs leerde! om de groep in draf in te halen. Degene die als laatste reed moest dan de groep in draf in halen en voorop gaan rijden en dat deden we best veel buiten. Later ook in galop. Nooit een probleem geweest en voor iedereen (ook voor de paarden) een goede oefening.

edit: ik heb wel altijd geleerd dat je tegemoet komend verkeer, zoals voetgangers, andere ruiters etc wél in stap moet passeren...!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 10:23

Wat anderen hier ook zeggen, als je na het passeren snel op een ruime afstand bent dan geeft dat meer rust in de groep (ipv dat er de hele tijd een paard bij je in de buurt hangt).

Als ik zelf wordt ingehaald of een paard tegen kom dan heb ik ook het liefste dat ze zo snel mogelijk uit de weg zijn, dan heb je later tenminste ook geen last van elkaar als je een drafje of stukje galop doet.

Maar goed, als ze wat vaker weer op het strand zijn (dit is immers begin van het seizoen) en de begeleidster wordt wat meer ervaren dan zal het vanzelf wel goed komen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:31

tegemoetkomend verkeer vind ik nog wat anders - die passeer je uiteraard in stap :j Maar ook dan geldt - bij ruime afstand kun je gewoon weer verderrijden in de gang waar je voorheen in bezig was.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:32

Volgens mij heb je goed gehandeld hoor, Apple.
Inderdaad, in principe in stap passeren (evt. rustig dribbel-/sukkeldrafje). En goed achterom gekeken.

Heb zelf vrij veel met groepen op het strand gereden en als we gepasseerd werden, gebeurde dat doorgaans op zo'n manier.

Als de pony's erg druk werden, zette ik iedereen strak achter elkaar en gingen we zelf ook draven, mijn ervaring is dat de pony's zich dan beter lieten rijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 13:33

Marije, dat was inderdaad wat ik ook tegen de begeleidster zei later. Gewoon gaan draven met die groep.

Maar goed, zal haar nog wel vaak genoeg tegen komen :))

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:57

Ik vind dat je het goed gedaan hebt, alleen vind ik het toch wel raar dat ze met 2 pony's op stap gaan die de neiging hebben mee te galloperen. Natuurlijk moet de begelijdster van die groep er wel op ingesteld zijn dat er een pony volle galop langs komt racen, ze moet weten dat het kan gebeuren }:0

ebn830

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:19

Ook ik vind dat je netjes gehandeld hebt. Volgens mij is het meer de onzekerheid van de begeleider van de groep die haar reactie veroorzaakte.
Ik passeer meestal in stap of rustige draf.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:22

goed gehandeld toch..

je verwacht van ruiters die op buitenrit gaan, toch wel een beetje ervaring hebben..
edit: ik bedoel die groep hiermee dan hé .. en dat ze dit als begeleider wel kan verwachten

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:37

Ik vind dat je goed gehandeld hebt .
Laat die begleidster maar praten

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:32

Ja ik persoonlijk vind het ook een beetje vreemd dat de begeleidster een ander commentaar geeft, ipv eerst eens te kijken naar het niveau van de groep. De buitenwereld heb je niet onder controle, er kan altijd iets gebeuren. Als je dan een ruiter hebt die zijn paard ook niet onder controle kan houden... Tja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:49

Als ik altijd maar iedereen die ik achterop rij in stap moet passeren dan moet er wel verrekte lang gestapt worden voortaan... dan krijg ik m'n groepen niet op tijd terug op de manege.
Als ik iemand achterop rij dan passeer ik rustig in draf hoor, tenminste, als ik zie dat het goed gaat. Kwestie van communiceren, kijken, en je gezonde verstand gebruiken.

Ik denk dat TS keurig gehandeld heeft en dat de ritbegeleidster zelf misschien niet helemaal zeker van haar zaakjes is geweest.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 16:07

Dat denk ik ook Sonja :-)

Gisteren op het strand: degene met wie ik aan het rijden was gaf aan even wat te willen versnellen met zn paard. Prima, dan rij ik via een iets andere route naar het strand en dan zien we elkaar weer op de terugweg.
Ik kom bovenop de strandopgang, zie twee paarden stappen in de branding, zie degene met wie ik aan het rijden was rustig in draf inhalen om daarna eerst in een handgalopje te gaan voordat het gas werd opengetrokken.

Ik heb de paarden in de branding in een rustig drafje ingehaald.

Op de terugweg kwamen wij deze ruiters weer tegen. "Zo, moest ze even wat stoom afblazen?" :D "Fijne rit nog!"

En ja, dit waren twee ruiters die ook vaker op het strand rijden en dus weten hoe het werkt :-)