Al mensen begonnen met Summerfit (pavo)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liindax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:02

Ik gebruik al een poosje deze koeken voor mijn haf
Bevalt goed

Maar nu het gras weer gaat groeien kan k merken dat hij pittiger worden als hij een hele koek krijgt elke dag
Dus ben terug gegaan op een halve koek per dag en gaat tot nu toe beter

Denk dat er tog iets meer in zit dan ik zelf dacht ..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:08

Of jouw paardje kan heel veel uit heel weinig halen. :)

doei

Re: Al mensen begonnen met Summerfit (pavo)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:25

Ik vind 3 appels niet veel.
Alle vitamine en mineralen die een paard per dag nodig heeft zitten erin.

Als je een paard dus alleen de Summerfitkoek in combinatie met wat ouder hooi voert, wordt hij verre van dik.

In het geval van de Ts die haar paard wilt laten afvallen adviseer ik paddock met hooi of land met een pluk hooi erin.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:25

Mandyke schreef:
@Amigo_tje : die cijfers in het groen en het rood willen zeggen hoeveel er meer of minder van iets in het ene voer zit ten opzichte van het andere. Snap je??! :+

Ok, bedankt :D

3 appels is vrij veel voor een paard die ZE heeft. Suikers enzo zijn nefast dan daarvoor :?

Liindax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 23:05

Mandyke schreef:
Of jouw paardje kan heel veel uit heel weinig halen. :)

Dat zou ook kunnen ;)

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:41

die van mij krijgt ook het hele jaar rond een pavokoek met een paar wortels .

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 10:52

Zo! Ik had niet in de gaten dat er al zo intensief gereageerd werd op het topic. Heel erg bedankt voor de reacties in ieder geval. Ik zie dat sommige mensen uit mij stuk hebben opgemerkt dat mijn pony al kampt met overgewicht. Dit is echter nog niet het geval. Eerder jaren vond ik de overgang van krachtvoer, naar geen krachtvoer moeilijk in te schatten. Ik was dan al vaak te laat en vond mijn pony al snel te rond en dit kon ik er maar moeilijk af krijgen. Ik voer nu bijna twee weken de koeken en ben erg tevreden. Ik heb verder ook nog geen hinder ondervonden van de door jullie aangegeven bijwerkingen.

sophie444

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:16

die koeken kan je het hele jaar door geven, dat doen wij ook. Wij geven dan een halve koek per dag, anders is het teveel qua eiwit enzo en als ze dan hebben gereden, nog wat muesli erbij en voorderest hebben ze gewoon hooi en gras.

Bbakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 15:10

ja,,
we zijn thuis weer begonnen met de koekjes van summer fit :D
<3 mijn paard houd van die dingen. en ze zijn volgens mijn ook goed voor extra energie <3

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:47

Die summerfitkoeken vind ik echt onzin. Geef je een paard 's zomers voldoende weidegang en verrichten ze weinig tot recreatieve arbeid, dan hoef je helemaal niets bij te voeren.
Rijd je je paard 5 dagen in de week intensief dan is het tijd om eens te kijken voor een goede basis/sportbrok. Maar aan PAVO summerfit zou ik echt nooit beginnen, mede door de suikers/eiwitten en het feit dat het imo geen toegevoegde (energie/voedings)waarde heeft.

dimmalimm74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 00:03

Ik ben ook gestopt met summerfit omdat mijn paard er ook enorme jeuk van kreeg.
Had de DA erbij gehaald omdat ik eerder dacht aan mijt/schimmel/luis totdat hij vroeg wat ik voerde...summerfit dus.
Hij adviseerde om daar maar mee te stoppen omdat ik volgens hem "net zou goed suikerklontjes kon voeren".

Heb toen pavo vital gevoerd voor de vitamines, maar ben inmiddels helemaal klaar met Pavo.
Voer nu marstall force (ook vitamine brokjes) maar marstall heeft ook van die koeken. Vind alleen die brokjes wat handiger omdat je de hoeveelheid makkelijker aan kan passen als hij muesli erbij krijgt.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:32

xxelviraxx schreef:
Ik geef echt geen koeken meer. Ik ben ze vorig jaar juli gaan geven aan mijn haflinger en die ging me er toch van schuren niet normaal. Ik ben er mee gestopt en hij heeft geen jeuk meer. Persoonlijk zou ik een haflinger die al ZE heeft zeker geen koeken geven.

Ben erg blij met jullie reacties in dit topic!

Mijn haf schuurt zich enorm aan zn staart, kan geen gekke dingen o.i.d vinden in zn staart of op de staartwortel.
Hij krijgt indd ook elke dag summerfit koek, hier ga ik dus mee stoppen nu om te kijken of het schuren minder wordt.

_Switch_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:54

Die van mij krijgt ze in de winter voor extra fitamintjes :+

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:56

Nou ik ben er mee gestopt en het schuren is zo goed als gestopt.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:36

die van ons krijgen ze sinds 2 dagen....

En daarnaast krijgen ze nog een klein beetje bix.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 00:28

Monica_86 schreef:
Nou ik ben er mee gestopt en het schuren is zo goed als gestopt.

Fijn dat ie niet meer schuurt. Ik was er ook mee gestopt en hij heeft niet meer geschuurt.

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:24

mijn Connemara merrie wordt ook heet van een halve Pavbo koek, ik ben er mee gestopt, geef alleen als ze binnen komen een handje musli "zonder" en verder hooi en de liksteen natuurlijk. *D

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:29

Ik zit te twijfelen of ik weer de koeken ga geven. Voprig jaar gaf ik ze wel. Nu geef ik pony brok gemengd met muesli en eigenlijk doen ze het er goed op.
ook had ik vorig jaar met de koeken het rare bijverschijnsel dat mijn ene paardje echt helemaal wit uitsloeg bij het zweten. Dus blijkbaar erg veel zout? Had nog iemand dit probleem?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:32

Wij geven summerfit het hele jaar door, tot volle tevredenheid.

Aan iedereen die het heeft over het zetmeel/suikergehalte in die koeken: dat wijkt niet heel veel af van de gemiddelde brok of muesli. Wat wél verschilt, is de hoeveelheid die je ervan voert. Een pony moet om aan voldoende vitaminen/mineralen/sporenelementen te komen zo'n 3/4 tot 1 kilo brok per dag eten (of je moet wel érg goed hooi of gras hebben). Neem daar het suiker/zetmeelpercentage eens van, en zet dat af tegen dat van een half koekje. Dan valt het ineens reuze mee... Plus het feit dat je de andere 'dikmakers' uit die brok/muesli ook niet hebt.

Edit: @Liindax: een haf is een pony en hoeft dus standaard maar een halve koek. En denk dat je pony eerder meer energie heeft door het verse gras dan door de koeken. ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:49

@Sientje

Je beschrijft het perfect, ik wist niet hoe ik het moest omschrijven _/-\o_

Mijn haflinger krijgt de koeken al een jaar.
Hij heeft een maandje op 3/4 kruidenmuesli gestaan, hij werd in zo een korte tijd al bol en sloom!!!
Meteen weer terug gegaan op de koek en nu is hij weer perfect.

Ik geef zelfs een hele koek :wow:
95% op bokt geeft zijn haf een halve koek per dag, wat is wijs?
Hij doet het al die tijd al goed op een hele...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 22:21

Op de verpakking staat volgens mij paarden een hele, ponnies een halve, dus misschien een forse haf eventueel 3/4..? :D

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:36

Heb het even niet voor ogen, maar volgens mij gaat het op gewicht. Ik heb een grote haf die veel werkt. dan vind ik een halve koek per dag te weinig. Hij krijgt 's ochtends een halve, 's avonds een halve en een dikke plak hooi 's avonds. verder dus gras. Hij doet het er prima op!

RH_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:55

Bij ons ging 1 pony schuren van de pavokoeken, de ander niet, maar we zijn toch maar voor beiden gestopt..

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:19

onze paarden hebben een heel groot gebied, waar ze het hele jaar door op staan en krijgen dan een halve koek per dag, de gene die op een wat kleiner stukje staan een hele.
en na het rijden altijd nog wat muesli of biks.