Starten op gras zonder ijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Re: Starten op gras zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:24

Ik start ook blootvoets met mijn paardje.
Geeft totaal geen problemen. Ook met nat gras loopt hij hetzelfde. Wij trainen totaal niet op gras, dus het is geen gewoonte voor hem.
Met ijzers glijden ze veel harder, er moeten niet voorniks proppen onder ;)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:24

Zusje springt Z met 1 pony zonder ijzers :D dus kan goed :)

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:44

als je paard van zichzelf stevig op zijn benen staat en niet snel uitglijdt dan is zonder ijzers alleen maar fijner. Minder gedoe (met stiften indraaien) en minder kans op ongelukken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:09

Ik heb een paard in het M2 gereden zonder ijzer en thuis trainde ik ook op het gras. NOoit problemen mee gehad.

Ik heb nu een Z paard dat ik thuis altijd op het gras train zonder schroeven maar met ijzers en ook dat gaat prima. Op wedstrijd draai ik ze in, meer omdat ik geen spijt wil hebben als het wel wat glad is dat ik niet volle sjas uitgestrekte draf kan rijden en opvangen zonder iets te schuiven..

Is per paard verschillend hoe zeker ze zijn. Ooit een paard gehad met ijzers dat zelfs met schroeven onzeker kon zijn.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:38

Mijn paard loopt heel erg onzeker op gras, dus nu heb ik haar op ijzers zodat ik stiften in kan draaien. Ik hoop dat ze hierdoor wat zekerder wordt.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:43

Je kan wel starten op gras zonder ijzers, het hangt alleen nogal af per paard/pony. bijvoorbeeld bij mijn vorige pony, een welsh atje had ik geen ijzers, want die had zulke korte beentjes en stond ook stevig op de grond.
bij paarden die lang op de benen staan bijvoorbeeld en daardoor snel kunnen uitglijden zou ik het wel doen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:06

Het heeft niks met de lengte van de benen te maken. Ik heb 3 paarden gehad die nergens last van hadden en zelfs 1 met ijzers. Maar daar en tegen mijn pony kon niet zonder ijzers + schroeven en dan nog was hij onzeker.

SpeTTerDesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:05

Zonder ijzers is beter dan met ijzers!!

mreumerman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:00

Nou iedereen moet het zelf weten maar vind het echt te gevaarlijk zonder ijzers! Ik heb het eerder met de c pony 1 keer gedaan! lag direct lang uit! Dus mijn wedstrijd paarden hebben nu gewoon rondom ijzers! stiften erin op concours!

SWDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:08

Soms kan zonder ijzers in het voordeel zijn als het spekkie glad is maar met ijzers is altijd safer. Met stifte erin zit je altijd wel redelijk veilig, en kun je tenminste voluit rijden zonder echt te moeten denken ik ga zo onderuit.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:27

De merrie die ik vorig jaar startte schoof altijd op gras en werd daar tijdens het rijden erg onzeker van. Die ben ik uiteindelijk alleen nog maar op locaties gaan starten waar je in de zomer op zandbodems kunt rijden...

Ik ben geen voorstander van blootvoets op gras rijden, ben iets te vaak met paard en al onderuit gegaan.

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:16

Ik denk dat het heel erg per paard of pony verschilt, en dat je het moet uitproberen met een vorm van "voorzichtigheid", laat je paard het aangeven. Die van mij start ik ook op gras zonder ijzers, en is tot nu toe altijd goed gegaan. Ik merk wel aan mezelf dat ik wanneer het nat ik zelf niet alles uit de kast probeer te trekken.... Als het een keer mis gaat ( zonder of met ijzers die scherp staan) is je paard het vertrouwen kwijt of erger. Dat is geen wedstrijd waard!

NinetyFour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:57

Ik rijd M1 Dresuur met mijn pony, en die staat niet op ijzers.
Voor de Dresuur is het na mijn idee op dit niveau nog niet nodig.
Maar ik zou ook graag willen gaan springen, en dan komt ze wel op ijzers te staan.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:21

Goldy staat zonder ijzers, springen gaat prima op gras (Ook op wat vochtiger) en dressuur gaat ook gewoon prima (M1). Nu glijd Goldy zo goed als nooit, het kan natuurlijk altijd gebeuren, maar mij gaat het dus goed af zonder ijzers ;)

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:24

Zelfs nat gras valt makkelijk zonder ijzers en proppen te rijden ;) Maar je moet als combinatie ook durven. Reed mijn paard altijd op gras voor deze stalling, na regen maar ook tijdens. Nooit wat gebeurd. Vorig jaar ook een keer onderling gestart op gras, ijzers werden me aangeraden maar heb het niet gedaan. Ging prima.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:25

Gewoon even kijken hoe je pony het best loopt.

Die van mij lopen op blote voeten. T/m het ZZ dressuur en het M vaardigheid tot nu toe.
Heb er een tijdje ijzers onder gehad toen ik M reed en tuig wedstrijden reed. Trainde thuis zonder kalkoenen op gras, op wedstrijd draaide ik wel kalkoenen (oke, moeren, ijzers waren te klein voor kalkoengaatjes, dus ging een moer met een paar ringetje onder ipv kalkoenen ;) ).
Heb geen verschil gemerkt tussen met kalkoenen of blote voeten. Wel zonder kalkoenen op nat gras, dan werd ze wat voorzichtig.

riannuh_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:13

je moet even kijken waarbij je pony het beste loopt

ik rij ook zonder kalkoenen op gras omdat dat prima gaat, maar als het nat is draai ik wel altijd kalkoenen maar dan hele kleintjes

Majsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:16

Hallo!

Ik rijd ook met mijn pony's op het gras zonder ijzers. Het kan opzich wel, maar als je pony snel uitglijd is het beter om met ijzers en stiften in te rijden.

Groetjes. :D

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:22

Ik heb tm de L2 zonder ijzers gestart, ik ga van het zomer M1 starten, twijfel nog om mijn pony op ijzers te zetten aangezien hij altijd wel keurig op zijn voeten blijft staan.

Maar de merrie waar mijn zus op rijdt, die staat 's zomers wel op ijzers (start L2), omdat dat paard wel uitglijdt op gras.

Je moet gewoon kijken wat het beste werkt voor jouw paard. Ieder paard is daarin weer anders :j

comikasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:28

Ik vindt het niet veilig om zonder ijzers met stiften te gaan starten en dan met name met regen en dauw en daaronder een harde(klei)ondergrond,eerlijk gezegd, ik vindt het levensgevaarlijk!
Je paard/pony gaat zeker voorzichtig lopen zonder ijzers met stiften, op eieren zogezegd en dat komt je proef niet ten goede. En ik neem aan dat je op concours gaat om een prestatie te leveren met je paar/pony waar je toch al lang voor aan het trainen bent?
En anders zou ik zeggen zoek alleen wedstrijden uit waar je puur op zand kunt rijden,want het op ijzers zetten daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan.
Ik ben jurylid en zie zeker het verschil tussen wel en niet op ijzers met stiften uiteraard qua kwaliteit van de proef,gangen komen beter tot z'n recht en daar doe je het toch voor?

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:27

Ik heb een vraag:

Mijn pony is op ijzers gezet en heb vandaag voor het eerst mee gereden. Gelijk proppen in gedraait. Maar nu tikt ze telkens aan. Bijna elke pas. Is het erg? Of maakt dat niet uit?

Febe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:45

@ ROdy01; Ik zou de eerst paar weken wel goede beenbescherming gebruiken anders trapt je pony alles kapot. Maar meestal wennen ze wel aan ijzers. Dus waarschijnlijk is het een kwestie van tijd;)

Ik heb altijd ijzers bij mijn pony. Als ze eenmaal een keer zijn uitgegleden blijven ze altijd voorzichtig..

annie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:52

ik heb in het verleden wel zonder ijzers gestart maar met ijzers en proppen is toch wel fijner. vooral vanaf de L2 met de kleinere voltes.
Zonder ijzers kan wel, ook met nat gras maar dat moet je wel je paard/pony goed aa je binnen been en buiten teugel hebben lopen.
Ga je op nat gras teveel op je binnen hand door een webding dat slipt je paard zo weg met z'n achter benen.

Heb 1x gehad dat ie op z'n kont zat tijdens de proef!