ik gebruik sudocreme. Bij mij komen er ook een soort van pukkeltjes opzetten als ik veel rij. Dan helpt betadinescrub heel goed, daarna sudocreme. Zo rij ik redelijk mijn trektochtjes door maar het blijft een probleem helaas... het hangt ook van je zadel af. een dressuurzadel zit vaak vrij smal. Een zadel die je gewicht beter (over een groter oppervlak) verdeelt zal ook minder doorrijden. Maar dan heb je het over trec/endurance/western zadels. Maw zadels die gemaakt zijn om er lang in te zitten, zitten daadwerkelijk lekkerder!
Naadloos ondergoed en een schapenvelbontje op mijn zadel!
Ahumm
Geplaatst: 15-05-10 20:23
Voor het rijden insmeren met vaseline, katoenen ondergoed zonder naad. Dit ondergoed ook een maatje te klein nemen, dan schuift het niet en proberen te zitten zoals het hoort. Dus gewicht verdeelt over zitbeenknobbels en schaambeen. Dit alles helpt mij om het zo goed mogelijk heel te houden. Maar het blijft een aandachtspunt.
Dubbelsprong
Geplaatst: 15-05-10 22:25
Heb je al een rijbroek met een kunstleren zitvlak geprobeerd? Nu ik met een kunstleren zitvlak rij, heb ik vrijwel geen last meer van doorrijden (hééél soms heb ik er nog last van). Grappig topic eigelijk: en ik maar denken dat ik één van de weinigen was met doorrijproblemen
Een (kunst)lederen zitvlak is ook niet altijd alles. Op een warme, benauwde zomerse dag reed ik juist mijn billen open door het schuren langs mijn klamme benen van het (kunst)lederen zitvlak.
Ik heb me ook een hele tijd open gereden. Jeetje wat deed dat zeer. Ik had ook alles geprobeerd. string, onderbroek, boxershorts, vaseline, sudocreme enz. Bleek later mijn zadel gewoon niet goed op mijn paard te liggen. Zadel lag ook op mijn andere paard en daar totaal gene last mee.
ElanFR
Geplaatst: 16-05-10 13:36
Een wollen seatsaver heb ik voor als ik lang in het zadel moet zitten
Ik kreeg altijd last van doorrijden, wanneer mijn rijbroeken nog niet uitgewassen waren en ik toch die rijbroek van gister voor de 3e keer aan deed. Ik rijd meestal maar 1 of 2 paarden dus doe ik ze vaak 2x aan. Maar meer echt niet meer. Ik zorg dat ik genoeg rijbroeken heb, zodat ik ze echt maar 2x aan hoef en ze dan in de was doe. Overigens vind ik het anders ook niet erg fris meer. Ik heb ook een bontje voor over het zadel gehad, hielp wel, maar in de zomer was het zó warm dat ik daarvan weer doorrijd plekken kreeg.
Ik had voornamelijk last van doorgereden plekken op de binnenkant van mijn knie. Dat wa sop zich al niet prettig maar als ik dan thuis kwam en ging douchen sprongen de tranen nog wel een keer in de ogen. Ik had er last van bij 1 bepaald merk rijbroeken en nu pak ik mezelf maar helemaal in. Lange onderbroek ( ook in de zomer .. zucht) maar ik kan pijnvrij douchen en das toch ook wel een hele ervaring tegenwoordig
juno88
Geplaatst: 23-05-10 17:49
ik heb op een gehandicapten manege gewerkt
en daar gebruikten we ook van die gel zittingen. alleen maar positieve reacties gehad
het paard rijden opbouwen, niet meteen een rit maken van 4 uur. Eerst een half uurtje en dan verder opbouwen. Wat ik ook aan heb maakt niet uit, rijbroek of spijkerbroek maakt niet uit. Ondergoed maakt ook niet uit bij mij.... Mocht je droge billen hebbe even invetten met creme anders heb je wel een schuur plek.