Mijn pony is zooo sloom!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brechtje1986

Re: Mijn pony is zooo sloom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:23

Zoals iedereen al meerdere mensen zeggen sporen zijn als aanwijsstokjes niet om je paard voorruit mee te prikken, zelf heb ik korte sporen om, om mijn paard langs de achterdeur te krijgen, net even wat meer binnenbeen. Die deur kent ze al 8 jaar, maar hij is DOOD eng :P

Wat ik wel zou doen is inderdaad les. Er zijn meerdere mogelijkheden. Vroeger had ik een enorm slome tinker, totdat hij respect voor me had. Heb ik ook als ik er naast stond moeten afdwingen. Daarna kon ik zonder enig hulp middel gewoon op hem rijden en liep hij soms zelf te snel! Dit ging ook om een heel jong paard hij was toen net 4 jaar! Veel succes :)

mirthjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:25

Ik reed eerst op een paard dat 1 gelop niet kon, ik ben er goed mee gaan oefenen en sindsdien kan ze het. :D

nielsbobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:28

hallo..!!
ik zelf heb ook een pony die eerst slaam was.
ik heb ook heel veel geprobeerd het,mt voer en zweepjes enz.
maar het betse is gewoon zonder sporen en zweep ik zou gewoon voer halen met meer kracht voer eron en meer over een dag geven en dat begin je pas naar 2 weken tot een maandje te merken hoor en als dat nie helpt weer en beedje erbij maar blijf zo veel mogelijk zonder zweepjes en sporen te doen...

Vr groet niels

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:29

Heel consquent rijden! Dat ten eerste!

Je ziet het al meer terug in de vorige berichten.

Het paard moet leren op de eigen benen te lopen, want als je alleen al op de hoefslag iedere keer je been erbij moet houden, hoe wil je dan later gaan wijken? of alleen al een gebroken lijn inrijden. Dus probeer eerst het basistempo te leren.

Als dit steeds beter gaat, ga je daarbij overgangen rijden naar voren! dus van arbeidsdraf naar middendraf, je geeft been rijdt haar 2 passen na voren (been lang)en vangt haar op met je zit.

Je begint hiermee op lange zijdes, daarna pak je de korte en de hoeken, later ga je die passen verruimen want als je iedere keer 2 passen naar voren rijdt dan moet daar ook verandering in zitten dat je dan een hele lange zijde naar voren rijdt.

Techniek: Jij wilt dat ze bij je eerste beenhulp naar voren rijdt, doet ze dat niet, dan mag je echt wel wat feller in je been komen, en mag ze ook naar voren rijden(galop gebeurd meestal in dat geval) je laat haar even rijden en neemt haar weer rustig terug.

Later kan je dit uitbreiden door in voltes en slangenvoltes te rijden!

Als je dit voor mekaar hebt, dan kan je langzaam aan gaan springen, weet wel dat je pony nog maar 4 is, en niet volgroeid is!

voor meer vragen stuur pb

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:40

Wat voer je hem zo overdag??
krijgt hij ook nog brokken, zo ja hoeveel?

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:24

er is mij altijd verteld dat ik bij jonge paarden geen sporen moet gebruiken. Geef hem wat meer biks. Heb ik ook gedaan en reageert er goed op.

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:07

Ik heb wel een beetje een andere mening als anderen :o

Reageert hij niet goed op je been?
Dan zou ik wel sporen aanschaffen.
Niet dat je steeds moet prikken enz. maar soms eerst duwen en dan schopje dan een heftig prikje.
Dan weet hij direct 'Als ik niet reageer dan prik ze me'
Ook is het niet de bedoeling hem elke pas schopjes te geven.
Bij mij rijd iemand in de les die haar paard al wat langer heeft maar dat lukt maar niet ,been ? hij reageert gewoon niet.
Maar ze schopte hem elke pas dus hij werd zo minder gevoelig voor het been.

Mijn pony reageerde heel snel op het been maar ze was boos en ik kon haar met mijn kippe power niet aan( heb korte benen, en grote pony)
Dus ik koos wel voor sporen.

Ook kan je Haver/ Muesli voeren, bij mijn vorige wedstrijdpony hielp dat super goed hij was totaal niet meer sloom.
Ik gaf het hem 1/2 x per dag ( heb het wel opgebouwd)
Ook zou ik je paard veel vitamine brok geven het kan ook zijn dat ie niet genoeg vitamines heb.

Ik heb dit allemaal niet bedacht maar mee van me instuctrise & eigen ervaring

succes ermee !

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:10

jentel schreef:

Eindelijk , iemand die vraagt wat de pony te eten krijgt...

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:13

@helenahof

Het klopt hoor wat je zegt.
Inderdaad helpen de sporen bij dit probleem (ik ga er nu even van uit dat het voerschema past bij wat je met de pony wilt doen) Je moet echter wel de sporen op exact het juiste moment gebruiken en natuurlijk een stil been en goede beenligging hebben.

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:38

Ik ging eigenlijk ervanuit dat dat wel goed zit :$

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:38

Ik bedoel :o

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:03

Mijn 4-jarige welsh pony is ook erg sloom. Hij is nu 10 maanden beleerd voor de koets, en na een kwartiertje stappen en een beetje draf wou hij niet meer vooruit gaan. Ik kon blijven aansporen, maar het hielp niet.

Ongeveer 3 weken geleden is de dierenarts hier geweest en hij raadde me aan om Romeo iedere dag te longeren (ik had hem niets verteld van het sloom zijn, hij kwam hier voor de tanden te controleren). Daarvoor longeerde ik Romeo om de dag (dus 1 dag wel, 1 dag niet). Sindsdien longeer ik hem iedere dag, ik wissel af: 1 dag een uur serieus werken en zweten, 1 dag wat rustiger waarbij ik hem veel langer laat stappen.
Afgelopen vrijdag ben ik met de koets gaan rijden, na 1,5 uur wou hij nog steeds niet stappen!(andere keren viel hij tussendoor voortdurend in stap, vrijdag helemaal niet. De periodes dat ik hem liet stappen, bleef hij heel actief doorstappen, ik moest hem niet aansporen) De hele rit lang bleef hij erg actief, hij heeft zelfs een rengalopje gedaan! Ik had niets veranderd aan het voer, dus het lag helemaal aan de conditie.

Misschien is dat bij jou ook wel de reden?
Uiteraard ook rekening houden met de gezondheid(zoals hier ook al vermeld is geweest) en andere tips die hier gezegd zijn.

Het helpt ook om je paard onder zadel wakkerder te maken. 1 keer zacht benen geven, geen reactie?, nog een keer zacht benen geven, nog geen reactie? Een goede mep verkopen met de zweep en tegelijkertijd harder benen geven. Als hij het principe snapt, moet je over gaan tot 1 keer zacht benen geven, en als hij niet luistert de mep met de zweep(niet aaien, maar een goede mep) en harde benen.
Bij de mep met de zweep mag je pony zich goed verschrikken en vooruit schieten, zo krijg je hem wakker voor het been.(als hij door heeft wat de gevolgen anders zijn)

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 00:51

Akhal_Teke schreef:
jentel schreef:

Eindelijk , iemand die vraagt wat de pony te eten krijgt...

Maar volgens mij nog geen antwoord... ;)

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:58

het is nog een jonge pony, misschien is hij er meer aan toe om hem nog een half jaartje op het land te gooien, en hem lekker te laten groeien, letterlijk en figuurlijk.
De een is sneller volwassen dan de ander zeg maar, wellicht dat hij er nog niet aan toe is..
en met 4 is hij nog volop in de groei, wat ook de nodige energie vergt.
en idd even een dierenarts laten kijken en evt. bloed afnemen, bloedarmoede bijv. worden ze ook sloom van.
En staat hij verder altijd op het land of stal?

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:01

ik zou eerst de basis van dressuur eens gaan doen
en dus springen even achter laten
en sporen? niet doen hoor!
is daar niet voor bedoeld

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:22

Lijkt beetje op mijn pony, al reageert de mijne wel beter op de zweep. Ten eerste is consequent zijn het belangrijkste. Geen reactie met been = tikje erbij. Sinds dat gaat het al wat beter, maar sinds ik er meer brok in gooi gaat het nog veel beter. Ook het activeren aan de longeerlijn heeft goed geholpen :j

Sporen zou ik sowieso niet gebruiken. Kijk eerst eens zelf of je paard geen pijntjes o.i.d. heeft, naar het voer. Is ie aan de longe ook zo? En natuurlijk naar jezelf: zit je er wel enthousiast op? Werk je 'm niet tegen van voren?

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:27

Is het dier in zijn algeheel sloom? Hangende onderlip, zwaar hoofd, sjokt wat rond alsof iedere stap de laatste is? Want zo als meerdere malen al naar voren is gebracht, dan kan het probleem elders liggen? Voeding met veel suikers? Te weinig mineralen? Bloedonderzoek is aan te raden!

LovePluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:43

Is het niet het karakter van je pony? :o

NoraLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 13:25

jentel schreef:

hij krijgt muesli en bix

NoraLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 13:30

Hallo allemaal,
Ik wil iedereen nog even bedanken voor alle adviezen die ik hier heb gekregen!

Eigenlijk gaat het al steeds beter met hem. Ik laat binnenkort zijn tanden nog doen om te kijken of het niet daar aan lag.
Mijn rijinstructeur heeft me ook erg veel geholpen en zei ook dat ik consequenter moest gaan rijden. Het is namelijk een dondersteen en soms luistert hij ook gewoon expres niet.
Ik ben met cross trainingen begonnen en ook dat vindt ie super, daar is hij bijna niet te houden (:
Echt bedankt!

Groetjes Nora-Lynn

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:15

NoraLynn schreef:
jentel schreef:

hij krijgt muesli en bix

Als ik het zo lees kan je hem ook wel haver geven :$

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:23

Ga je niet te snel? Zorg eerst dat je de basis onder controle hebt voordat je aan springen en crosstraining gaat denken. Het dier is pas 4, ik zou even rustig aan doen zolang de basis niet goed is.