Trekker/vrachtwagen angst.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dszjj

Re: Trekker/vrachtwagen angst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:39

@ jes_sira: Bij ons minderen ze echt snelheid als je je hand op en neer beweegt dat hij moet afremmen! Als je gewoon duidelijk je arm opzij steekt!

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:51

Haha dat ken ik heel goed !!
De mijne was eerst ook niet zo bang, maar toen ze weer het mais van het land gingen halen kwamen er opeens wel heel veel trekkers en allemaal van die grote dingen het erf op waardoor ze ontzettend bang is geworden maar wel een super goede oefening. ( ook voor vrachtwagens was ze bang )
Mijn vader kwam eerst met het idee om zijn eigen trekker in het land te zetten tussen de paarden en hem aan zetten en hem daar even een tijdje te laten staan. Paarden vonden het eigenlijk wel allemaal gek en gingen er stapje voor stapje naar toe om te snuffelen. Dit hebben we een paar keer gedaan. Daarna hebben we de trekker in de bak gezet en zijn we daar gaan rijden ( uiteraard stond de trekker gewoon aan ). De paarden vonden dat al niet meer zo eng wel als ze er ontzettend dicht langs moesten. Toen het mais weer van het land moest kwamen er dus weer ontzettend veel ''grote'' trekkers het erf op. De trekkers die even stil stonden liep ik dan heen met mijn paard dit heb ik steeds gedaan.. ( als de trekkers weer weg gaan moeten ze langs de bak rijden ) Heb gevraagd of ze heel langzaam er langs wouden rijden zodat mijn paard er een beetje aan kon wennen gelukkig deden ze dit allemaal ( natuurlijk zitten er ook van die idioten bij die juist extra hard gaan rijden :( ) Dit heb ik heel lang geoefend Beauty is nu helemaal niet meer bang voor trekkers , soms wel als ze heel onverwachts langs komen rijden met heel veel vaart maar ze rent niet meer weg , raakt niet in paniek , maar kijkt meer even wat op.
Ik denk dat het vooral met geduld te maken heeft een heel veel oefenen en vooral zelf niet bang worden als er een trekker aan komt.. :)
De trekker van mijn vader is trouwens heel klein en maakt bijna geen herrie.

Succes !

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:59

StalDuijndam schreef:
@ jes_sira: Bij ons minderen ze echt snelheid als je je hand op en neer beweegt dat hij moet afremmen! Als je gewoon duidelijk je arm opzij steekt!

Bij ons helaas niet (drukke bollenstreek). Natuurlijk geldt dat niet voor elke bestuurder maar er zitten echt kl.... bij die als je vraagt te minderen met snelheid, juist gas geven. :(

Maar volgens mij staat er wel duidelijk dat ik het trainen om van de angst af te komen bedoelde.
Ik weet dat in andere delen van het land de trekkerbestuurders en wielrenner een heel stuk vriendelijk zijn dan hier, maar ik denk niet dat ze een uurtje met een trekker stil willen gaan staan om je paard te helpen van zijn angst te komen. :D

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:02

Loveboat; Das precies wat ik ook probeer uit te leggen..... :D
Op eigen terrein beginnen, met liefde, geduld en leiderschap.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:08

jes_sira schreef:
StalDuijndam schreef:

Bij ons helaas niet (drukke bollenstreek). Natuurlijk geldt dat niet voor elke bestuurder maar er zitten echt kl.... bij die als je vraagt te minderen met snelheid, juist gas geven. :(

Maar volgens mij staat er wel duidelijk dat ik het trainen om van de angst af te komen bedoelde.
Ik weet dat in andere delen van het land de trekkerbestuurders en wielrenner een heel stuk vriendelijk zijn dan hier, maar ik denk niet dat ze een uurtje met een trekker stil willen gaan staan om je paard te helpen van zijn angst te komen. :D

je hebt indd af en toe van die vervelende helaas ja.. Bij ons zijn hier de wielrenners irritant en mensen die links lopen! Het is hier best een smalle weg en auto's kunnen elkaar net passeren! Dat ze een uur stil gaan staan zullen ze ook indd niet gaan doen dat begrijp ik ook! daarom had ik ook al eerder gezegd dat er het beste een start gemaakt kon worden in de bak!

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:13

Je kan het echt heel heel rustig opbouwen. Bijvoorbeeld een kleine trekker lenen en die op het erf parkeren. En dan een eindje verderop je paard gaan poetsen. De volgende keer en ook langs lopen met je paard. En later een pluk hooi voeren bij de trekker. Dan na een tijdje als het goed blijft gaan hetzelfde met een trekker met lopende motor. Blijf rustig, geef je paard niet het idee dat er iets engs zou kunnen zijn, maar loop rustig langs de stilstaande trekker met lopende motor. Hopelijk went je paard er zo vanzelf aan. Neem overal rustig de tijd voor, geef hem wel de mogelijkheid om rustig te kijken. Laat hem maak kijken naar die trekker, ga zelf door met poetsen alsof er niets is. Uiteindelijk eten ze zelfs vanaf een trekker met lopende motor.
Ook tijdens buitenritten geven ruiters vaak onbewust aan als er iets engs zou zijn. Natuurlijk moet je wel bedacht zijn, maar eigenlijk wel overal langs gaan alsof er niets aan de hand is. Geef je paard rust en vertrouwen. Vaak helpt het om samen met een verkeersmak paard naar buiten te gaan.

Veel succes!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:16

Het paard dat ik vroeger had was ook als de dood voor tracktors en vrachtwagens... ze had als een veulen een ongeluk gehad met een landbouwmachine, het litteken stond nog op haar kont, dus het was wel te verklaren. Ik scheet m altijd best wel heel erg als ik zo'n ding tegenkwam, dus op gegeven moment ging ik alleen nog op zondag buitenritjes maken, want dan was de kans kleiner ze tegen te komen.
Ik ben ook wel eens afgestapt omdat ze echt te raar ging doen... als zo'n ding weg was, was ze wel weer rustig.

Paard wat ik nu rij heeft helemaal geen angst voor grote dingen, maar in het begin merkte ik zelf dat ik wel bang was dat ze het eng zou vinden, puur omdat ik dat gewend was. Dit paard is dan wel weer schrikkerig voor onbenullige dingen als fietsers en wandelaars... het kan haar blijkbaar geen lawaai genoeg maken.

Echt een tip om het op te lossen heb ik dus niet voor je.. in ieder geval veel tijd nemen om dit probleem aan te pakken. Succes in ieder geval!

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 14:59

Heel erg bedankt voor alle tips !
meer tips zijn altijd welkom.
ik zal als ik de boer zie even vragen of het kleine trekkertje even in de bak mag, en ik zal het laten weten hoe het is gegaan ;)

HelgaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:31

Hallo

Wat je als allereerste moet doen is zelf ten alle tijden superrustig blijven. Verder zou ik met het paard in een weiland oefenen, trekker erbij en dan er om heen wandelen.
Maar voordat dat je begint met oefenen moet je er heel zeker van zijn dat de vertrouwnsband met je paard 100% is.
Vertrouwt je paard je wel in andere spannende situaties? Of is de band nog niet sterk genoeg.
Het enige dat helpt is zéééér veel geduld, heel rustig blijven een héééél veel oefenen, zodat het een gewoonte wordt. Dan weet het paard niet beter meer.

Verder moet je er altijd goed op letten dat je altijd dezelfde geruststellende woorden gebruikt als het voor je paard een beetje te spannend word.
Alleen dan kan hij leren dat als jij b.v. zegt kom maar, het is goed, dat hij dan ook rustig door kan gaan.

Ik zeg dat altijd tegen mijn paard, heb dat vanaf het begin gedaan als ik merkte dat hij iets spannend vond. Verder heb ik hem in het begin ook geholpen door naast hem, of een beetje voor hem te gaan lopen en deze woorden te zeggen, daarmee kon ik hem overhalen om de situatie te doorstaan
Hoe vaker je samen met je paard op deze manier een spannende situatie doorstaat, hoe moediger hij wordt.
Ik kan nu langs alle spannende voertuigen, grote vrachtwagens, zeer eng een groot uitziend landbouwvoertuigen, maar ook plotseling aanstormende en blaffende honden, of kleine enge geluidjes in de struiken.
Met heel veel geduld en liefde kun je alles met je paard bereiken.

Om zover te komen als ik nu ben met mijn paard heeft me 4 jaar regelmatig oefenen gekost.
Maar niet alleen oefenen, naast de oefeningen ben ik ook dagelijks heel ontspannen minimaal een 1/2 uur met zijn verzorging bezig, voeren, poetsen, grondoefeningen.
Ik werk 24 uur per week en heb een gezin te verzorgen, maar mijn paard sla ik nooit over. Hij is van mij afhankelijk en verdient de beste verzorging en begeleiding, met heel veel geduld. Af en toe een stapje terug doen is voor mij geen probleem en vandaaruit ga ik weer verder met mijn training.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en wens je heel veel succes!

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 20:18

Hee HelgaC.
ten eerste wil ik even zeggen dat ik heb super vind te lezen hoe je met je paard omgaat, er zijn namelijk niet veel mensen die zoveel aandacht geeft aan hun paardje ;)

Als mijn paardje iets eng vind ga ik er indd even rustig aan laten wennen en ruiken. Vandaag hing er opeens een grote handoek in de stallen. (Gangpad) dat was erg eng natuurlijk ! heb hem rustig laten kijken en heel veel tegen hem gepraat. na een paar seconden liep hij er al gemakkelijk onderdoor.

als er iets spannends is wil ik hem altijd even laten ruiken en tot rust laten komen.
Dus het is ook niet dat ik de spannende dingen uit de weg loop.

Ik geef indd ook altijd aandacht aan me paardje. ben in een jaar nog geen 1 keer een dag niet bij hem geweest. ik kan hem gewoon niet laten staan. ik ben er dan ook meestal zo`n 4 uurtjes.
Mijn leven is dus eigenlijk alleen school en paard, xD

Hoe ben jij begonnen met oefenen van de trekker ?
gewoon eerst aa de hand er langs lopen ?

en is het ook goed als ik zo vaak mogelijk even buiten wandel? of word hij dan nog stresseriger ?

Echt heel erg bedankt !

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:58

Het eerste wat in mij opkomt is toch dat het aan jou ligt?
Niet banketstaaf bedoeld, maar als hij bij de vorige eigenaar wel braaf was... (Of die moet dat gezegd hebben omdat hij graag wou verkopen.)

Flame kan zich namelijk ook gigantisch aanstellen voor groot verkeer, maar op het moment dat ik haar een grote muil geef en haar er gewoon langs rijd (desnoods met een schop of een paar tikken) dan heeft ze zoiets van nouja laat dan maar, zo vind ik het niet leuk meer. Zelf schiet ik op dat moment niet in de stress, blijf gewoon ontspannen zitten. Dus ook niet boos worden ofzo. Ik doe gewoon alsof het me niks kan schelen, die spelletjes van haar.

Gaat 'ie er aan de hand wel langs? Het kan zijn dat hij zich dan veiliger voelt, of juist dat jij je veiliger voelt omdat je hem dan beter kan mannen.

Voor de rest ken ik je paardje natuurlijk niet. Als het echte angst is zou ik toch rustig in wei/bak er mee gaan oefenen. Eventueel eerst een schriktraining met kleinere enge dingen doen, zodat je zelf ook leert (liefst onder profesionele begeleiding die vaker dat soort cursussen organiseert) om om te gaan met de schrikreactie van je paard. En dan pas door naar engere dingen. Is ook goed voor jullie vertrouwen in elkaar.

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 11:22

Bij de vorige eigenaar vond hij het ook al eng.
Alleen is het ietsje meer geworden. ik ben altijd heel rustig dus daar kan het niet aan liggen denk. hij heeft nog nooit iets fout gedaan in zijn leven, ook nog nooit gebokt of iets. vandaar dat ik niet zo bang ben als ik erop zit en hij er ineens vandoor gaat.
(Waar ik eigenlijk wel mee moet oppassen..)

Ik ga gewoon even aan de boer vragen of hij de kleine trekker in de bak wil zetten en ga er omheen lopen, als dat goed gaat laat ik hem aan zetten en doe het nog een keer.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:38

Mijne is als de dood voor rijdende tractors. Echt pure angst, vind het zo zielig voor haar.
Wat goed helpt bij de mijne is om eerst op een draaiende tractor af te lopen en op het moment dat je paard het eng vindt de tractor weg te laten rijden en er zelf achteraan te stappen. De tractor "vlucht" dan voor het paard. De mijne vond hem toen opeens reuze interessant, want waarom ging dat grote enge ding weg voro háar? _O-

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 16:36

haha, dat is ook een goeie xD

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:43

Ik vind tractors onderweg ook geen pretje,
maar ik ga altijd als het kan een weiland in.
Helaas kan dat niet altijd, maar zoek dan stukken uit waar je gaat rijden en waar je dan een weiland in kan vluchten.
Meestal wordt ik ook gespannen, omdat ik weet dat mn pony het ook eng gaat vinden!
Ik kwam een keer middenin een tractorshow terecht, heel raar was dat.
Toen ben ik een stukje weiland ingelopen , ben eraf gegaan en heb toen stukjes appel zitten voeren.
De aandacht was helemaal bij de appel en de tractors waren niet eng meer.
Stilstaande tractors vind hij niet eng, maar ik denk vooral ook het brullende geluid wat hem angst aanjaagd.
Wel een tip: ik zelf zou dus nooit alleen op een buitenrit gaan, altijd iemand meenemen. :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 23:25

Mwah Lotjjxx, dat is precies wat mij een vervelende pony heeft opgeleverd. Als je pony ergenst bang voor is, moet je het niet zelf al gaan ontwijken. Zo leert 'ie dat het oké is om voor tractort te vluchten!!! En dan ga je zelfs nog zitten voeren.
Je laat je beheersen door wat je paard wil.... Zoekt stukken speciaal uit om te rijden. Gaat tractors uit de weg omdat hij ZOU KUNNEN schrikken.

Ik zit nu dus met een pony die super braaf is, op zich veel dingen eng vind maar zich er altijd weer netjes langs laat rijden.
Behalve groot verkeer. Ze denkt dat ze er voor weg mag vluchten. Wat ik ook doe, dat gedrag zit zo ingebakken dat het niet meer weggaat. Iedere keer moet ik weer "het gevecht" aangaan om haar er redelijk normaal langs te krijgen. Ik vind het erg vervelend, ik moet soms zelfs afstappen om anderen geen hinder te geven. Het ziet er ook stom uit, alsof ik haar niet onder controle heb. Terwijl niets minder waar is.....

Oftwel, pak je pony aan, als jij ergenst heen wilt dan gaat 'ie, jij bent de baas en je pony heeft maar te luisteren. Of hij nu aan de hand gaat, met jou erop, al dribbelend of helemaal scheef, hij gaat, klaar.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:47

Ik laat hem ook nooit wegrennen hoor!
Vluchten was meer bedoelt als: even een beetje afstand nemen. ;) Verkeerde woordkeuze.
Ik loop alleen een stukje een weiland in en laat hem dan rustig vanaf een afstandje dat enge ding bekijken, en dan ga ik weer verder.
Als je dat nou een paar keer doet en je gaat steeds was dichter weer naar de weg toe,
raakt hij eraan gewend en kun je na een tijdje gewoon op de weg blijven rijden.
Daarom is het handig om in het begin een route uit te kiezen waar je wat meer ruimte om je heen hebt, en niet opgesloten zit tussen bijvoorbeeld een openbare weg en een smalle berm met prikkeldraad.. Dan kan je geen kant op!
Lijkt mij toch geen rare manier.. :o
Heel veel mensen nemen afstand als ze groot verkeer aan zien komen.
Maar je hebt wel gelijk, je moet dan niet expres gaan ontwijken, maar zo voor de eerste paar keer is het wel errrug fijn als je de ruimte om je heen hebt en wat kalmerende appels.. :+