Al 2 dagen niet gerden omdat mijn pony niet te pakken is!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:37

Met een riek prikken? :roll: Hopelijk neemt niemand dergelijk advies over.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 18:38

Storm76: Ja iemand die ook heeft geholpen in het begin.Toen was ze ook niet te pakken, bang en schuw omdat ze een naar verleden heeft gehad.

Ik zou haar eens kunne vragen...

Sparta: Klopt, kan wel eens een idee zijn wat ik net ook zei.

Ashley1: Mijn instructrice heeft ook al gezegt: Als ze de kont naar je toe keert een keer flink meppen, dat mag ze niet doen!
Maar wij zijn bang dat ze dan echt heel bang wordt en de hele stal kort en klein mept.
Want als je met een touw naar binnen zwiept dat knijpt ze de billen al helemaal bij elkaar/

ashley1

Re: Al 2 dagen niet gerden omdat mijn pony niet te pakken is!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:40

Nja een riek of een zweepje of een touwtje, als je serieus denkt dat zij echt slaat (natuuuuurlijk NIET doen als ze echt oprecht angstig zijn, duh!) ist wel zo veilig als je er niet te dicht bij in de buurt hoeft te komen om d'r op d'r falie te geven.

boendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:40

Heeft je pony gezelschap op de wei? Mijne heeft ook wel eens van die dagen dat ze niet te vangen is. Als me dat te lang duurt, haal ik de andere paarden weg. Omdat mijn dame er een vreselijke hekel aan heeft alleen te staan, staat ze uiteindelijk braaf bij het hek te wachten tot ik haar eindelijk kom halen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:42

Ja haha deden wij ook altijd bij 1 van onze pony's. Soms kreeg je d'r goed te pakken maar soms rende ze steeds weg, nou daar ga 'k niet op wachten hoor. Haal dan gewoon eerst de rest eruit en tegen de tijd dat ik daar klaar mee ben staat zij als een dolle heen en weer te rennen bij het hek omdat de rest wel naar binnen en zij heeeelemaal alleen achter gelaten wordt!!! DRAMAAAA!!!! ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:42

Mijn pony heeft die grap ook eens uitgehaald, met de kont naar me toe draaien. Had ook een slecht verleden, dus een tik zou niet goed werken.
Ben gewoon weggelopen en een half uur later terug gekomen.Eerste x het zelfde maar de x daarop was hij het spelletje al zat.
Pony ondertussen niks lekkers geven tot deze komt en zich wel laat pakken. Dus niet eerst voeren, maar geduldig wachten, desnoods een paar uur tot je de pony het halster om kan doen en dán kun je haar een beloning geven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:43

Tja, een paard zegt met dit gedrag eigenlijk een heleboel. ;)
Merriestreken? Wat een onzin. Daar ligt het echt niet aan, hoor. Nee, dit paard vindt blijkbaar niet zo leuk om te werken of om uberhaupt bij je te zijn. Als mijn paard dit zou doen, zou ik gaan werken aan mijn band met hem. En uitzoeken waarom mijn paard zo doet. Ik zou namelijk niet op deze manier met mijn paard door willen gaan. Die strijd, wat heb je er aan? Lijkt mij helemaal niks in elk geval.

In dit specifieke geval zou ik in het weiland gaan zitten en zorgen dat je elkaar in elk geval weer kunt benaderen, zonder dat er meteen aan vast zit dat ze iets zou moeten met jou. Lukt dat, dan bouw je dat rustig uit. En krijg je haar dan te pakken, verdiep je eens in grondwerk, om jullie band te verstevigen. Dan zal ze ook niet zo snel haar kont naar je toe draaien (want ook dat is een heel duidelijk signaal naar jou toe!!!). Verder vind ik dat je paarden nooit moet halen met voedsel. Ik heb altijd geleerd dat je paard blij moet zijn dat JIJ komt en niet dat snoepje of handje biks ofzo. Nou ja, hoe dan ook, ik zou het anders benaderen, zonder dwang, want daar schiet je naar mijn idee niets mee op. Is gewoon symptoombestrijding. Je kunt beter de problemen oplossingsgericht aanpakken en zorgen dat de rangorde tussen jou en je paard duidelijker wordt. Dus waarschijnlijk moet je ook nog met jezelf aan de slag.

Sterkte ermee!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:45

Als je haar in stal jaagt kun je toch gewoon de eigenaar vragen om het halster om te doen?

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 18:46

En als ik haar straf geef, laat ze zich juist niet meer pakken want dan is ze banger.

MargjeD: Ja ze staan met z`n 5e. Suus, dr veulen bijna 2, prince B pony en 2 shetties.
Heb ook al geprobeerd haar alleen in de wei te zetten. Ze maakt er een spelletje van.

En het is niet altijd dit gezeur. Normaal loopt ze naar mij toe. En soms stond ze ook zonder halster en ging het ook goed.

Onze band is echt super! anders zou ik dit niet doen.
Afbeelding

Afbeelding

De eigenaar lukt t ook niet

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:47

Ik vind de "in de stal vang methode" niet de beste.
Misschien wel erg slecht..
Sowieso is er een grotere kans dat je jezelf in gevaar brengt.
Daarnaast kan de pony zichzelf in gevaar brengen, en ze kan ook nog eens niet meer in stal willen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:48

Aukelizzy schreef:
Als je haar in stal jaagt kun je toch gewoon de eigenaar vragen om het halster om te doen?

En dan is ze de stal ingejaagd en dan 8)7 ???? Kun je haar niet meer op het land zetten, omdat ze zich de volgende keer ook niet laat vangen. Goh, dat is een fijne oplossing. Sorry hoor, maar hier snap ik echt helemaal niets van. Dat mensen zo met paarden om kunnen gaan!!!! :n

Sabina, als je band echt super was met haar, dan zou ze zich door jou zo laten vangen. ;)
Ik ken zat paarden bij wie je dat kunt doen, zonder dat je uberhaupt een band met ze hoeft te hebben. ;)

ashley1

Ja ik mag hopen dat TS ook wel snapt dat haar paard haar iets mee probeert te vertellen, maar voor je je er kan gaan verdiepen, zul je 'm toch eerst moeten vangen, linksom of rechtsom.

Storm

Als ze in de wei staat, heeft ze dan een halster om? Je zou een klein stukje touw (ongeveer 10 cm) aan het halster kunnen maken, als een soort handgreep, als je haar dan een snoepje geeft, kan je haar makkelijker pakken.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 18:49

Maar in de wei kan je blijven rennen, daar maakt ze een spelletje van..

Ja maar bij Suus niet. Je moet haar vertrouwen om uperhaubt goed met haar om te kunnen gaan.

Dit doet ze gewoon soms en ze maakt er een spelletje van.
Ik vind niet dat je kan beoordelen hoe onze band is.
Wat die is echt heel goed. ;)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:50

Heb dit ook gehad ben dan begonnen met soms meerdere keren per dag gewn de wei in te gaan of minstens elke dag 1 maal gwn iets meenemen en dan proberen of je al in de buurt kan komen zonder meer dan gwn proberen tot aaien, en altijd verder gaan...eens je haar gepakt hebt kan gwn uithalen en wat borstelen en erna terugzetten enzo..
Maar idd ls je paard zo vervelend doet zal er wss wel iets mis zijn..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:50

ashley1 schreef:
Ja ik mag hopen dat TS ook wel snapt dat haar paard haar iets mee probeert te vertellen, maar voor je je er kan gaan verdiepen, zul je 'm toch eerst moeten vangen, linksom of rechtsom.

dit hoeft niet perse hoor, sommige pony's zijn ook gewoon net een tikje slimmer dan hun baasjes/verzorgers.
Ik rij een hafje bij, vreselijk leuk dier, staat 24/7 buiten met een schuilstal en een ander Fjordje erbij. Maar die boef is liever lui dan moe en wil zich voor een ritje ook niet altijd (meteen) laten pakken.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 18:50

normaal wel en heel soms was ie af maar nu was ie af maar dat ws niet de bedoeling.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:51

Ja tuurlijk is het misschien wel een spelletje, of een vorm van uit proberen, maar jij hoeft ook niet veel te rennen, dat moet je haar laten doen ;) Tot ze 't niet meer leuk vind, en dan nog een tijdje langer. Als je 't haar goed beu laat raken doet ze 't waarschijnlijk volgende keer niet meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:53

zo een hebben wij ook op stal gehad...gehad gelukkig want als ik nu aankom en ze ziet me dan hinnikt ze. :D

mijn paarden weten dat als ik ze uit de wei haal dat ze binnen een bak met brokjes krijgen.
niet in de wei voeren,maar binnen op stal.
duurt even ,maar als ze het door hebben dan komen ze wel bij je.
sowieso bij spelletjespaarden: niet uit de hand voeren!

op stal is ook wel af te leren,maar dan moet je haar in een lege stal zetten zonder voer.
als je haar dan voert draait ze zich echt wel om hoor en dan kun je haar pakken..

is dat suus op de foto's?
ik vind haar best wel slank,hoeveel hooi geven jullie normaal?
kan best zijn dat ze wat hongerig is en daarom niet mee wil?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:54

sabina1998 schreef:
Maar in de wei kan je blijven rennen, daar maakt ze een spelletje van..

Ja maar bij Suus niet. Je moet haar vertrouwen om uperhaubt goed met haar om te kunnen gaan.

Dit doet ze gewoon soms en ze maakt er een spelletje van.
Ik vind niet dat je kan beoordelen hoe onze band is.
Wat die is echt heel goed. ;)

Als ze er een spelletje van maakt, zorg jij ervoor dat het geen leuk spelletje is..
Beter als een paard wat de stal niet meer in wil.(dat hebben ze snel genoeg door)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:55

Ik neem aan dat ZIJ jou moet vertrouwen om op een bepaalde manier met haar om te gaan. ;)
Ik lees dat je 11 jaar bent en dan heb je vaak het natuurlijke overwicht nog niet. Dat bedoel ik niet banketstaaf, maar zo is het wel vaak met kinderen. Paarden weten meteen wie ze voor zich hebben, hoor, ook jouw verzorgpaardje. ;)

Hoe je het ook wendt of keert, je hebt een behoorlijk probleem met deze pony nu. En ik zou het op een andere manier aanpakken dan ik hier over het algemeen lees. Maar goed, jullie paard, jullie probleem, succes ermee. :)
Ik hoop in elk geval dat jullie de oorzaken hiervoor niet uit oog verliezen, anders wordt het misschien alleen maar erger. En ja, dan heb ik wel met zo'n pony te doen.......

Ik heb zelf een uiterst slim en pittig paard, die 24/7 buiten staat, maar gewoon gezellig naar me toe wandelt, hoor. Die heeft weer andere streken, die ik oplos door goed naar hem te kijken en me te realiseren wat hij tegen me zegt op zulke momenten. Ik kan je vertellen, dat je daar pas echt een superband door krijgt. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:57

Gezien de lange weke rug van Suus icm het het gebrek aan goede aanleuning ben ik toch een beetje bang dat de pony je met pijn is gaan associeren. Vooral als ze dit eerst niet deed. Zet de pony op stal, zorg dat er iemand (evt een vreemde) is die haar wel durft te pakken en ga dan eerst maar eens goed na op suusje nergens boos op reageert als je bijvoorbeeld de rug borstelt e.d. Ik zou vooral goed kijken achter de schoft aangezien je zadel erg ver naar voren lijkt te liggen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:00

Misschien halstertouw of longeerlijn om de hals doen heb je d'r zowieso nog wel

Maar als je d'r hebt 1 gouden tip
Laat in vervolg het halster om
En als het halster af was gegaan in de wei
Gewoon nieuwe kopen

piewie

Ik herken hier zoveel in. Zodra de mijne mij ziet in rijkleding is het mis.
Heb al verschillende dingen geprobeerd, die van mij staat ook met 5 anderen, waaronder 1 met voernijd zodat ik dus niet het land in kan met voer.
Ook heb ik de stalmethode geprobeerd, mijn ervaring niet aan beginnen. De eerste 3x lukte het, daarna hadden ze het alle 5 door, met als gevolg geen 1 wilde meer op stal :+
Ik moet zeggen dat ik de juiste methode nog steeds na 2 jaar niet gevonden heb.
Het paard heeft geen pijn o.i.d. En wanneer ik haar heb rijdt ze de sterren van de hemel.

De mijne maakt er inderdaad net zo'n spelletje van.
Wat ik nu op het moment doe, is haar gewoon laten lopen ik loop rondjes met haar mee. Zodra zij zachter wil jaag ik haar nogmaals op. Bij die van mij is het een puur dominantiespel tegenover mij. Ze durfde zelfs deze week de achterbenen even naar mij uit te halen. Helaas kreeg ze daarvoor een giga pets terug en durft het nu niet weer te doen. In het begin(2jaar terug) was het zo erg dat ze dwars door en over iedereen heen durfde in volle galop. Dit heb ik haar wel afgeleerd door wanneer ze dat ging doen haar een mega pets te verkopen.

Het wordt steeds beter, ene keer duurt het langer als de andere keer. Maar ik ga wel net zolang door tot ik haar te pakken krijg, anders wint ze het.
Ze heeft momenteel dagen dat ik haar zo kan pakken. Dus we gaan de goede kant op.
Belonen en veel geduld hebben.

Wanneer mensen nog andere tips hebben, kom maar op aub sta af en toe ook met mijn handen in het haar.

Aukelizzy

Twiggy2008 schreef:
Aukelizzy schreef:
En dan is ze de stal ingejaagd en dan 8)7 ???? Kun je haar niet meer op het land zetten, omdat ze zich de volgende keer ook niet laat vangen. Goh, dat is een fijne oplossing. Sorry hoor, maar hier snap ik echt helemaal niets van. Dat mensen zo met paarden om kunnen gaan!!!! :n

Als je haar in stal hebt kun je haar toch gewoon een halster omdoen? Als zelfs de eigenaar dat niet durft denk ik dat er veel meer mis is en deze pony niet door kinderen "opgevoed" moet worden. Wanneer een pony dus uithaalt naar mensen als ze in stal staat is er iets totaal verkeerd waar een meisje die deze vragen moet stellen echt niets aan moet willen/kan veranderen.Enne...Maak je maar niet druk over de manier waarop ik met paarden omga..Dat komt helemaal in orde ;)