20 jarige pony nog aanschaffen als wedstrijdpony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:52

goldyp schreef:
Hallo,

Her is welshpony van 1,21 hoog en zadel enz. heb ikzelf dus dat zit er niet bij.
Hij is spierwit, wel chique maar ook veel poetsen

Weet je zeker dat het wel past, je eigen zadel?

Verder vind ik het moeilijk om er een prijs aan te plakken.
Zo'n pony is goud waard en ik zou even afwachten wat zij ervoor willen hebben.
Over een verschil "in denkbeeldige waarde" van 100, 200 of zelfs 300 euro zou ik zo'n pony niet laten staan.

Lante

Re: 20 jarige pony nog aanschaffen als wedstrijdpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:59

Ik ben het met bovenstaande reactie eens.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 12:01

hallo,

nou 300 euro dan had ik hem meteen gekocht, prijs ligt boven 1000 euro, vandaar dat ik hem evt. met iemand samen wil kopen en risico wil spreiden.
Het kan jaren heel veel plezier geven maar het kan ook zijn dat het veel ellende geeft.
vandaar dat ik nog zo twijfel.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:04

Superwoman bedoelt dat je het voor een verschil tussen wat jij in je hoofd hebt qua prijs en de vraagprijs het niet moet laten.

Verder vind ik een prijs iets boven de 1000 euro heel redelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:06

Goedgereden, ervaren, brave, eerlijke en gezonde pony van 20 voor je kind om ervaring mee op te doen heet een buitenkansje! Zeker doen! Heerlijke manier voor je kind om vertrouwen en ervaring op te doen, zonder dat jij elke dag in de zenuwen langs de bakrand je nagels hoeft af te bijten uit angst dat zo'n klein krengetje je kind lanceert. Fijne kans, zowel voor jullie als de pony!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:09

Tja, risico's zijn er altijd en niemand heeft een glazen bol.
Ik zou de pony laten nakijken door de da, klinkt voor mij al een ideale pony voor jullie, zeker als er al ruitertjes voor de toekomst zijn (al ontdekken die misschien nog eens de Nintendo ;) ).
Prijs zou mij niet zoveel zeggen, natuurlijk geen hoofdprijs gezien de leeftijd, maar een paar honderd euro verschil ben je snel vergeten als je kind er zo mee weg kan rijden en lekker wedstrijdjes kan rijden!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:12

goldyp schreef:
hallo,

nou 300 euro dan had ik hem meteen gekocht, prijs ligt boven 1000 euro, vandaar dat ik hem evt. met iemand samen wil kopen en risico wil spreiden.
Het kan jaren heel veel plezier geven maar het kan ook zijn dat het veel ellende geeft.
vandaar dat ik nog zo twijfel.

Je kunt altijd lager bieden dan de vraagprijs...
En uiteindelijk kun je altijd nog weer verhogen...
Wat je jezelf af moet vragen is welk bedrag het jou uiterlijk waard is.
Misschien kun je ook nog ruilen met je huidige pony? Of is dat geen optie?

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 13:56

nee ruilen doe ik niet,

Ik wilde die pony nog even aanhouden als 2e pony,die pony is ook een hele leuke pony en mocht het zo zijn dat het niet gaat met de oude pony dan kan ze in ieder geval daar nog mee vooruit.
Is nu wel een beetje te vlug voor haar maar met wat meer ervaring denk ik wel dat het goed komt.
Verkopen is zo gedaan als het het goed gaat met opa pony.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:03

Oudere gezonde ponies zijn geld waard.

Ik ben zelf in bezit van een 27 jarige pony mocht Z1 starten met mij tussen de paarden. De pony start niet meer maar is nog super gezond en loopt nog rad..we rijden er 4x in de week mee buiten.

Het is een welsh van 148cm...tja wat een pony zou kosten kan je niet zomar zeggen.

Persoonlijk vind ik de veiligheid voor mijn kind belangrijker dan die 500 euro meer of minder.
Maar voor Prince is veel geld geboden toen ie 23 was toch besloot ik hem te houden.
Als de pony goed loopt, mooi oogt, ontzettend lief is voor de kinderen en ook nog eens verkeersmak dan vind ik 1500-1750 een zeer nette prijs.

Ik zeg kopen ze kunnen jaren meegaan

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:11

Ik zou ook een 1000 tot 1500 euro heel redelijk vinden. Samen kopen zou ik absoluut niet doen. Ook al is het je nicht, uiteindelijk komt er ellende van. Een dier moet in bezit zijn van 1 eigenaar zodat er geen gedonder kan komen als er eens een dierenarts oid bij moet komen.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 14:41

dierenarts en andere kosten kun je delen, en ik hoef geen stalgeld of voederkosten bij haar te betalen als ze over twee jaar het alleengebruik vd pony dan krijgt, mijn dochter wordt dan wellicht te groot voor deze pony.
Op zich is dat een heel redelijk voorstel, vind ik.
Bij haar ben ik verzekerd dat de pony een goede oude dag slijten kan, ik hoef dan de pony niet te verkopen, mocht mijn nichtje wel willen verkopen dan delen we gewoon de opbrengst.
haar zoontje is pas 6 en zal hooguit 5 keer per jaar een bixie wedstrijdje willen rijden en misschien 1 x p.w thuis, geeft ook rust als je weet dat de pony goed verzorgd wordt en dat je daar niet teveel kosten aanhebt.
Heel belangrijk is ook dat ik bij mijn andere paarden geen wei aan huis heb dus een zandbak en ondanks in de zomer dagelijks sproeien is stof niet altijd te voorkomen en zij heeft volop wei i.v.m de leeftijd vd pony is en stof is denk ik een weide beter.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:56

Tja als je geen wei hebt, dan zou ik haar in ieder geval niet thuis willen hebben (maar anderen paarden ook niet).

Loesje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:59

Een echt goede kinderpony, dus zowel braaf als wedstrijdervaring is tussen 1500 en 2000 euro waard, daar de pony iets op leeftijd is, zou ik zeggen 1500 ongeveer.
Brave kinderponies zijn echt "goud" waard, dus er wordt hier niet teveel gevraagd.

Samen aanschaffen kan een uitkomst zijn, mits je zeker weet dat je als beide eigenaren overeen kan komen als er moeilijke beslissingen gemaakt moeten worden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:10

Tja..ik vind het nogal een bedrag voor een pony van 20 jaar.
Persoonlijk zou ik niet verder gaan dan 750 euro.
Natuurlijk is een betrouwbare pony geld waard, maar er zijn heus jongere pony's te koop voor minder dan 1500 die ook heel kindvriendelijk zijn.
Heeft je dochtertje er al op gereden? Vraag anders of je hem een maand op proef kan krijgen...is de klik nu heel goed kan je altijd nog voor de vraagprijs gaan.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:40

Volgens mij is een bedrag tussen de 1000 en 1500 euro niets te veel. Natuurlijk loop je een zeker gezondheidsrisico maar ik heb al zo veel van die oude rakkertjes nog jaren allerlei kindjes zien leren rijden. Hier in de buurt loopt een ponytje rond die heeft de moeders van de kindjes die er nu op rijden al leren paardrijden.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 11:20

wij hebben wel weide maar niet aan huis ( 1 km verderop), bij ons staan de jongen paarden bijna het hele jaar 24 uur per dag buiten met een luxe stalling in de wei, i.v.m de strenge winter hebben we weer voor het eerst sinds jaren de paarden in de winter op stal gehad.
Dus alleen de gereden paarden staan overdag in de bak en ik denk dat dat bij de meeste mensen zo is dus daar doe je de paarden echt geen tekort mee, er zijn maar weinig paarden die overdag op de wei staan als ze in de sport lopen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:26

Dan zal dat stof probleem toch ook wel meevallen? Ik begreep dat je ze daar 24/7 hield.

SigridJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:13

Het topic staat hier niet goed, daarom verplaats ik het.
[GVL] > [WD-V]

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 17:28

hallo,

Er zijn weer wijzigingen in de plannen omtrent de aanschaf van opa pony.
Ik wilde vanmiddag gaan proef rijden maar nu zijn er vanmorgen mensen geweest die ook bij deze stal al een paard hebben staan die ook deze pony wilde hebben.
deze mensen hebben een kind van pas 2,5 jaar maar willen deze pony toch als de "toekomstige pony" voor hun kindje maar hebben dus nu er nog geen ruiter voor.
Stilstaan is voor deze oude pony's achteruitgaan dus nu hebben ze mij gevraagd of ik onze dochter in ieder geval de komende 3 jaar de pony wil laten rijden.
Ik hoef de pony niet aan te schaffen maar als redelijk ruil was hun voorstel om 100 euro stalgepd in de maand voor de pony te betalen.
Hoe vinden jullie dit voorstel?
Op zich lijkt het een goede deal maar het betekent in feite dat ik na 3 jaar 3600 kwijt ben aan stalling en dan is het dus nog een dure pony, anderzijds heb ik geen risico tot het verliezen vd pony, ook vind ik het een nadeel om op een niet eigen pony te moeten rijden, je moet alles overleggen.
Ikzelf wilde hetzelfde voorstellen als ik mijn nichtje heb gedaan ( dat nu dus niet door kan gaan) dus samen kopen, samen kosten delen dus ook samen minder risico lopen en als onze dochter over 3 jaar uit de pony is gegroeid mogen zij de pony een goede oude dag geven, ik hoef geen geld teruggaaf maar uiteraard draag ik ook niet meer bij in de kosten zij worden dan geheel eigenaar, ik wil ook graag zeggenschap hebben want het nog altijd mijn dochter die de pony gaat rijden, op deze manier is dat dan ook mogelijk.

Wat een gedoe zeg ik wil eigenlijk gewoon die pony zonder teveel poespas erom heen.
Maarja dan had ik hem begin deze week moeten kopen, eigen schult dikke bult
Overigens is deze oplossing 1200 euro goedkoper dan de eerste oplossing.
Verkopen door hun zit er dan ook niet meer in want dan pas begint hun kindje oud genoeg te worden voor de pony.
Wie heeft tips of advies om het voor beide partijen goed af te handelen?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:36

Je moet anders toch ook stalgeld betalen of kosten van voer en stro. Dus dat zou je ingeval van eigendom ook kwijt zijn.
Je loopt nu niet het risico op overlijden of ongeschiktheid voor de sport (wat ook bij een jonge pony kan gebeuren). Je dochter kan er van leren en als ze op haar eigen pony verder kan, dan kan ze zo overstappen. Ik denk dat ze veel kan leren en plezier kan hebben van deze pony. Maar maak wel goede afspraken over het gebruik. Niet dat er problemen komen als hij bijv een peesblessure oploopt. Wie betaald dan de da.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:52

Ik vind wel dat je wat door elkaar haalt. Onderhoudskosten zijn geen aankoopkosten, dus dat moet je niet vergelijken.

Ik vind 100 pm best veel geld aangezien die mensen nu geen ruiter hebben. Veel ouders vinden dat te veel, dus verwacht niet dat er veel concurentie is.
Verder heb je ook veel voordelen en zou ik dus gaan onderhandelen over de prijs.
Weet trouwens niet wat zij voor de stallingskosten betalen, want misschien is het wel een nette prijs, ik weet het niet.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 13:26

Hallo,
100 euro is een vaste prijs voor een kleine pony.
Ik ben net wezen proefrijden, ging best wel , toch 2 eigenwijze bij elkaar.
Ga deze week nog 2 keer rijden en einde vd week ga ik met de andere gegadigden in overleg.
In ieder geval ga ik geen 100 euro p.m betalen voor een "lease"pony.
Ik wil minimaal 1/2 eigenaar worden of helemaal en dat zij bijv. stalgeld betalen dus de rollen omdraaien.

We gaan eerst nog even sleutelen aan de combinatie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:08

Waarom?
Ik denk dat je met lease beter uit bent.
Als jullie het niet eens zijn, kun je snel uit elkaar.
Zeker als het gaat om kosten als de D.A kunnen er problemen ontstaan waar je volgens mij niet op zit te wachten. (dus wel of geen behandeling na de diagnose etc)

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:07

Ik had hem gekocht! Maar dat kan nu niet meer begrijp ik? Was wel een buitenkansje.
Als die mensen hem pas over jaren willen laten berijden door hun nu nog 2,5 jarig kind dan nemen ze wel erg veel risico.
( wie zegt dat het kind ponyrijden dan leuk vindt??)
Kunnen ze hem tzt dan niet beter van jou overkopen?
Over 5 jaar is de pony misschien echt wel bejaard, alhoewel een welsh lang "jong" blijft, het zijn taaie pony's.
Ik vind 100 euro veel als er van jou verwacht wordt dat je de pony wel gaat berijden, maar wel alles moet gaan overleggen, daar zou ik dan volledig de vrije hand in willen hebben.
Suc6 met onderhandelen.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 09:09

Ja idd ik denk daar precies hetzelfde over.
Al op voorhand zo'n oude pony kopen is wel erg voorbarig, ikzelf ga geen 100 euro betalen.
Ik heb gisteren zitten rekenen en dan kom je toch op 3600 euro uit als je 3 jaar met die pony zou doen, dat vind ik erg veel en dan moet ik nog alsjeblieft zeggen of alle overleggen.

Ik wilde eigenlijk voorstellen voor 50 euro het te doen of dat wij de pony kopen en zij stalgeld betalen, ik begreep gisteren dat de mensen 3 kwartier hiervandaan wonen en toch een paard hier hebben staan om te rijden dus de pony moet perse tegenover ons op stal blijven staan, daarmee heb ik wel een troef want ze komen nu maar 2 keer in de week voor het grote paard en dan kunnen wij de verzorging van de pony overnemen, ik denk ook dat er niet zo heel veel andere mensen 100 euro gaan betalen om op een pony te mogen rijden.

Heeft er iemand nog andere contructies in gedachte?, uiteraard wel voor beide partijen eerlijk verdeeld!