scheren in de zomer ja of nee ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Re: scheren in de zomer ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:48

Misschien moet je, jezelf eerst eens bedenken waarom je shet zo slecht verhaard?
Te weinig vitaminen/mineralen oid?
Pas eerst je voerpatroon aan, misschien dat dit al ontzettend helpt met door de vacht komen..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:58

Onze vorige A-pony schoor ik ook altijd in de zomer. Twee keer zelfs en dan 's winters nog 2 keer. Die pony had zo'n dikke vacht, niet normaal. Toen we haar kochten was het augustus en had ze haren van ong. 5 à 10 cm lang. Eerst lekker gevoerd en vitaminespuit enzo.
Niks, geen haar eruit. Dus toch maar het scheerapparaat erover.
Later gesproken met 2 eigenaren ervoor en ze had dit altijd al gehad. Dus lekker scheren. Zo'n dikke vacht in de zomer is voor het beestje echt niet fijn.

meabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:59

wij doen hetnooit, omdat je vaak een dofvachtje er voor terug krijgt, maar dat zijn mijn ervaringen :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:01

Onze pony had juist met die lange haren een doffe vacht. Daaronder zat een mooie glanzende vacht

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:21

ja klopt ik heb ook nooit last van een dof vacht.,
maar het is niet perse dat mijn shetlander niet verhaard maar ik denk dat meer mensen met koudbloeden het probleem hebben die vacht is zoo extreem dik, en het is opeens warm kijk maar naar vandaag dan heb ik echt niet veel nodig voor een bezwete shetlander.

irisbroer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:02

Als het zo'n dikke vacht blijft houden is het lekkerder voor het paardje dat je het scheert, doen vrienden van mij ook.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 07:30

Def schreef:
Misschien moet je, jezelf eerst eens bedenken waarom je shet zo slecht verhaard?
Pas eerst je voerpatroon aan, misschien dat dit al ontzettend helpt met door de vacht komen..

Is dat tegen mij?

Hij krijgt nu alles, zelfs een vitaminen kuur gehad. Maar het scheren heeft hem nog wel het beste geholpen, hij moest echt een hele nieuwe vacht aanmaken. Het komt alleen wel vaker voor bij koudbloeden dat ze langer in hun wintervacht blijven of gewoon een extreem dikke zomer vacht hebben, en omdat ik aardig wat train met mijn shetlander is zo'n dikke vacht niet gewenst.

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:02

gewoon lekker scheren lekker voor t paard!! hij zij heeft duidelijk moeite met verharen en waarom help je dan niet...

en ze krijgen evengoed eem mooi zomer vachtje hoor!

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 07:05

zo zit dat bij mij ook zusjacobs, ik heb ook een kwpn paard maar die ga ik echt niet voor de lol scheren aangezien die al een dunne vacht heeft,, maar mijn shetlander verhaart gewoon moeilijker omdat die ongeveer een vacht van 10 cm :P heeft. dus ik heb toch besloten hem lekker te gaan scheren dat loopt lekkerder voor het karretje. :D

_marlinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:56

Zou ik niet doen! in de zomer maakt het niet uit of ze wel nat zijn of niet. Maar in de winter doet dat er wel toe en zou ik het wel doen!

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 21:12

oh dus als ze het zo vreselijk warm hebben dat ze al staan te zweten zonder iets te doen vind jij dat niets uit maken ??

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:18

ik ken mensen die ze 1x scheren voor de dikke vacht eraf te halen (ivm de rui en al die haren...) meestal zijn t paarden die aant eind van de zomer nog haren loslaten...
verder laten ze de natuur hun gang gaan...

nja ik zou t niet weten ik heb die beslissing nooit hoeven nemen

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:29

Junkieee schreef:
nou zelf zou ik er ook niet zo snel op zijn gekomen, maar ik heb een shetlander en die heeft een heeleeee dikke vacht en met plukken ben ik bijna tot juli mee bezig, en hij is vorig jaar bij de vorige eigenaar ook geschoren maar die weet er niet veel van af die doet maar wat, vandaar dat ik het me af vroeg

Lijnzaadolie doet wonderen :) Je kunt het door een handje brokjes heen doen. Mijn ervaring is dat het echt helpt!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:10

Ik scheer ze tegenwoordig ook in maart voor het begin van het menduranceseizoen. Omdat er niet veel wedstrijden eerst zijn en ik ze niet met deken wil hebben, heb ik ze dit jaar alleen van onder geschoren (hals, schouders, buik) Hier kunnen ze makkelijk uren mee voor de wagen lopen met dit weer. Ja, ze worden nat maar 1 keer rollen en weer droog.
In mijn profiel staan trouwens foto's van mijn pony's in zomervacht van afgelopen jaar. Niet echt een doffe zomervacht dus na scheren.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:12

Ik scheer ook in de zomer (mini's).....deze keer echt er uit nood, vanwege luis.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:21

ik scheer mijn paard ok vaak in de zomer.
soms is het 2 x per jaar, maar ook wel eens vaker.
ik heb een fries, en in het zomer seizoen krijgt ze het wel eens te warm, ook bij de trainingen.
iedereen vraagt me ook waarom ik haar scheer.
de reden is voor mij heel duidelijk, in de zomer heeft mijn paard een hele dik haar pakket op zijn lijf, en kan dan zijn warmte niet meer kwijt. als ze geschoren is, is ze gelijk een stuk energieker, en heeft ze er geen last van.
mijn paard heeft dan wel geen lange haren, maar wel heel veel, en ook gewoon kort.

carliien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:05

ik scheer zodra het nodig is als de paarden last krijgen van hu nvacht gaan bij mij de haren deraf

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:01

ik zou hem ook scheren als ik jou was dan voelt je shet zich ook meteen een stuk beter dan met z'n pluize bol om zijn lichaam.

we hadden vroeger een pony die kon niet meer verharen door zijn ziekte en die schoren we dan ook in de zomer beest was helemaal happy en zelfs ook in de winter kaal sommige paarden hebben daar wat moeite mee dus help hem lekker een handje
dikke jas uit wij hebben toch ook geen winter jas en ski broek aan nu buiten waarom je pony dan wel :P jas uit

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:52

Ik heb ze net geschoren :)
Het endurance seizoen is namelijk net begonnen en dan zit die vacht een beetje in de weg, dus vind ik het handig om wel te scheren.
Als je shet niet kan verharen zou ik het wel doen, dat is lekkerder voor hem lijkt me. Schapen verharen ook niet en die worden toch ook geschoren nu }:0

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:55

Def schreef:

mijn shet verhaard jaar na jaar slechter, is gewoon ouderdom,
die wordt dus binnen een maandje ofzo ook weer geschoren, afhankelijk van het weer...

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:53

Waarom zou je gaan scheren in de zomer?
Dan komen er juist weer minder haren.
Maar het licht natuurlijk ook aan de situatie of je het wel of niet doet

SpeTTerDesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:27

Is toch niet nodig??? Ze verharen juist zomers

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:31

Mijn paard verhaart niet in de zomer hoor, dat doet-ie in het voor- en najaar. ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:34

Ik zit er ook weleens aan te denken.

Mijn tinker is gewoon gebouwd op een ander klimaat.
In de winter scheer ik haar half;
Afbeelding

Ze is in goede conditie en verhaart vlot; is nu haar volledige wintervacht al lang kwijt.
Nu gaat het prima, maar als het weer echt boven de 15 graden komt, zweet ze enorm. Haar zomervacht is gewoon nog te lang en dik voor zomerse temperaturen.

Ik ben ook heel benieuwd naar ervaringen in soortgelijke situaties! Zijn ze nog goed bestand tegen regenachtige dagen? Mijn paard staat overdag in het land en 's nachts op stal.

juliaxtriti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:16

Haaaii

Mijn pony zit heel dik in dr vacht nu dat heeft ze altijd wel gehad maar ze krijgt er wel een beetje last van volgens mij. ik heb d'r vandaag rustig een halfuurtje gelongeerd en ze was daarna op dr borst en hals een best bezweten, het zal ook wel te maken hebben dat ze nu geen goede conditie heeft na haar vakantie. Het is nu ongeveer 4/5cm denk ik. omdat ik 17 augustus ook 5 dagen naar de zomerinstructieweken ga zal ze het wel heel warm krijgen in zo'n dikke vacht! nu heb ik gelezen dat ze kunnen verbranden of meer last krijgen van de vliegen. ik vroeg me ook af of ze het niet koud kunnen krijgen omdat het verschil erg groot is tussen s 'nachts en overdag.
Wat denken jullie? eraf scheren of erop laten? en wat is jullie mening over het verbranden?
:)