Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Volg je gevoel.
, heb daarvoor wel gereden maarja als jongetje van 8 jaar hou je je niet bezig met sporen enzo 
. Slecht advies dus
.
)

sterretje7 schreef:Ik zou het niet met sporen proberen op te lossen..
ik deed dit eerst ook maar dat helpt echt niet!
ik rij nu niet meer met sporen (alleen wedstrijden omdat het in M1 verplicht is)
Ik zou met zweep rijden,
eerst bovenbeenhulp geven, reageert hij/zij niet
dan zou ik kuithulp gebruiken reageert hij/zij dan nog niet een tikje met de zweep (niet slaan natuurlijk)
veel overgangen rijden en heel consequent zijn, elke keer herhalen..
vooral de eerste keer zal het moeilijk zijn, maar later zul je het verschil echt merken
succes!
Sonja schreef:_maaikie_ schreef:ja ik heb het ook zolang mogelyk uitgesteld maar ze reageerd nu echt neit meer op mijn been ( kuit,hak) wat dan ook niks werkt en het leek me dan nu maar de tijd om met sporen te beginnen ( ik heb wel ervaring met sporen gwn knopjes) maar niet van die lange dingen)
Dan reageert ze over een half jaar ook niet meer op je spoor.
Paard moet aan de hulpen zijn. Niet aan de hulpmiddelen
Rijtechnisch oplossen dus. Grovere middelen gaan je niet helpen.

. Maarreeeh, als deze instructeur je ook sporen aanraadt, dan zul je toch weer verder moeten zoeken
.
_maaikie_ schreef:ja ik heb het ook zolang mogelyk uitgesteld maar ze reageerd nu echt neit meer op mijn been ( kuit,hak) wat dan ook niks werkt en het leek me dan nu maar de tijd om met sporen te beginnen ( ik heb wel ervaring met sporen gwn knopjes) maar niet van die lange dingen)
Sonja schreef:_maaikie_ schreef:ja ik heb het ook zolang mogelyk uitgesteld maar ze reageerd nu echt neit meer op mijn been ( kuit,hak) wat dan ook niks werkt en het leek me dan nu maar de tijd om met sporen te beginnen ( ik heb wel ervaring met sporen gwn knopjes) maar niet van die lange dingen)
Dan reageert ze over een half jaar ook niet meer op je spoor.
Paard moet aan de hulpen zijn. Niet aan de hulpmiddelen
Rijtechnisch oplossen dus. Grovere middelen gaan je niet helpen.
_maaikie_ schreef:Naja... ik rijd dus op een fries (verzorgpaard) en ik wil dus spoortjes gaan gebruiken voor de verfijning vd hulpen, verder word hij altijd met sporen gereden maar ik vond dat niet nodig..
maar nu ik verder in de sport ga wil ik ze gaan gebruiken ( heb al eens gereden met sporen op die fries, ze reageert idd wel beter)
maar nu is mijn vraag; moet ik gewoon knopspoortjes pakken, want de eigenaar gebruikt van die gigantische sporen ( volgensmij bloksporen 2cm ofzo)