sporen.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_maaikie_

Re: sporen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:53

even ter info, ik doe ook soms op een manege rijden en daar zeggen ze ook sporen gebruiken.. sporen word wel erg veel aangerade daarom twijfel ik ook zo :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:00

Niet aan jezelf twijfelen, twijfel maar aan je manege en instructie... ;) Volg je gevoel.

_maaikie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 22:02

maar je gaat toch al snel twijfelen, rijd nu pas weer sinds eind augustus ofzo..en dan word je door iedereen aangerade sporen te gebruiken ;), heb daarvoor wel gereden maarja als jongetje van 8 jaar hou je je niet bezig met sporen enzo

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:11

Een manegeadvies zou ik nou niet echt heel hoog waarderen, dus ik zou lekker voor die andere instructie gaan (een die dus niet meteen met sporen aan komt zetten). Lekker type trouwens, zadels jatten e.d. :=
Zeker als je pas weer een half jaartje aan het rijden bent dan moet je nog helemaal niet aan sporen beginnen, dan heeft het waarschijnlijk dus gewoon met je rijstijl te maken en ben je dus niet ervaren genoeg voor sporen :n. Slecht advies dus :j.

Het heeft toch wel met het voorwaartse te maken denk ik, het beestje is misschien teveel afgestompt door eerdere ruiters, ga daar dus mee oefenen. Dat doe je door veel korte overgangen te rijden en dus ook ervoor te zorgen dat als je reactie vraagt, je die ook krijgt. En dan dus niet schoppen, maar een klein kneepje en dan meteen reactie, als je geen reactie krijgt, zorgen dat er de 2e keer geen twijfel over blijft bestaan, desnoods doe je dat met een tikje van de zweep (bij de kuit). Als je dat gaat oefenen dan kun je uiteindelijk met een hele lichte aanraking ervoor zorgen dat je paard reageert.

sterretje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:32

Ik zou het niet met sporen proberen op te lossen..
ik deed dit eerst ook maar dat helpt echt niet!

ik rij nu niet meer met sporen (alleen wedstrijden omdat het in M1 verplicht is)

Ik zou met zweep rijden,
eerst bovenbeenhulp geven, reageert hij/zij niet
dan zou ik kuithulp gebruiken reageert hij/zij dan nog niet een tikje met de zweep (niet slaan natuurlijk :P )
veel overgangen rijden en heel consequent zijn, elke keer herhalen..
vooral de eerste keer zal het moeilijk zijn, maar later zul je het verschil echt merken :)

succes!

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:38

sterretje7 schreef:
Ik zou het niet met sporen proberen op te lossen..
ik deed dit eerst ook maar dat helpt echt niet!

ik rij nu niet meer met sporen (alleen wedstrijden omdat het in M1 verplicht is)

Ik zou met zweep rijden,
eerst bovenbeenhulp geven, reageert hij/zij niet
dan zou ik kuithulp gebruiken reageert hij/zij dan nog niet een tikje met de zweep (niet slaan natuurlijk :P )
veel overgangen rijden en heel consequent zijn, elke keer herhalen..
vooral de eerste keer zal het moeilijk zijn, maar later zul je het verschil echt merken :)

succes!

Die regel is ook aangepast, dat is niet meer zo.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:42

Sonja schreef:
_maaikie_ schreef:
ja ik heb het ook zolang mogelyk uitgesteld maar ze reageerd nu echt neit meer op mijn been ( kuit,hak) wat dan ook niks werkt en het leek me dan nu maar de tijd om met sporen te beginnen ( ik heb wel ervaring met sporen gwn knopjes) maar niet van die lange dingen :o )

Dan reageert ze over een half jaar ook niet meer op je spoor.
Paard moet aan de hulpen zijn. Niet aan de hulpmiddelen ;)
Rijtechnisch oplossen dus. Grovere middelen gaan je niet helpen.

Dat wou ik dus net zeggen :=
Idd rijtechnisch oplossen niet dmv spoor

_maaikie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 15:57

nieuwe instructeur is er hoor, we proberen het nog 2-3weekjes zonder sporen ( zodat de instructeur ons ook kent ) en dan horen we zijn mening er wel over neem ik aan he? ;)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:05

Dat hoop ik wel ja :j. Maarreeeh, als deze instructeur je ook sporen aanraadt, dan zul je toch weer verder moeten zoeken ;).

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:55

lekker instructeur heb je dan. Kun je je benen wel goed stilhouden enz.?
Dat is wel een ding wat nodig is met sporen ;)

_maaikie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 20:57

LoveBodin schreef:
lekker instructeur heb je dan. Kun je je benen wel goed stilhouden enz.?
Dat is wel een ding wat nodig is met sporen ;)

ja dat wel, anders zou ik er sowieso niet aan denken, dan zit je helemaal je paard heletijd lek te prikken :n

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:42

ik snap alleen niet zo goed als je een topic begint voor advies en iedereen zegt dat je het niet moet doen maar gewoon moet oplossen zoals Sonja het zegt, en dat je dan nog niet echt wilt luisteren.
Ik zeg ook weglaten die sporen en dat je paard door een vorige eigenaar is afgestompt kun je echt wel anders weer krijgen hoor, der komt geen eelt niks dus dat vind ik ook niet echt een excuus.
en als je tog sporen neemt, neem langen , geen korten. ;)

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:15

Ik zou het persoonlijk eerst proberen mbv een zweep, en die aanleggen achter je been als het paard niet op je beenhulp reageert. (Aanleggen, beetje tikken, 'kriebelen' dus niet slaan bedoel ik). Ook grondwerk doen lijkt me verstandig, misschien reageert het paard wel beter op je hand/zweep als je die aanlegt. Maar dan moet je denk ik wel de tijd nemen om grondwerk te doen en dit ook altijd te doen voor je wilt gaan rijden (dan heeft het denk ik het meeste effect).
Als je echt alleen maar wilt rijden dan zou ik het eerst met het zweepje proberen ipv sporen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:18

_maaikie_ schreef:
ja ik heb het ook zolang mogelyk uitgesteld maar ze reageerd nu echt neit meer op mijn been ( kuit,hak) wat dan ook niks werkt en het leek me dan nu maar de tijd om met sporen te beginnen ( ik heb wel ervaring met sporen gwn knopjes) maar niet van die lange dingen :o )

Als dat het geval is, dan moet je niet aan sporen denken, maar ff terug basiswerk doen. Actie reactie en dus aan het been houden.

Wat ik begrijp uit de context is dat je dus zelf niet vertrouwd bent met het rijden met een spoor. En dat gecombineerd met een paard dat er duidelijk momenteel niet goed aanstaat is geen aanrader.

Benen geef je met je kuiten en je onderbeen, spoortje is enkel ter verfijning, niet om naar voor te schoppen. Of toch niet als dat de enige insteek is.

Larosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:21

Sonja schreef:
_maaikie_ schreef:

Dan reageert ze over een half jaar ook niet meer op je spoor.
Paard moet aan de hulpen zijn. Niet aan de hulpmiddelen ;)
Rijtechnisch oplossen dus. Grovere middelen gaan je niet helpen.

Ja idd!

LTSje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:48

een klein spoortje die net wat scherper is dan een knopspoortje

_maaikie_ schreef:
Naja... ik rijd dus op een fries (verzorgpaard :D ) en ik wil dus spoortjes gaan gebruiken voor de verfijning vd hulpen, verder word hij altijd met sporen gereden maar ik vond dat niet nodig..

maar nu ik verder in de sport ga wil ik ze gaan gebruiken ( heb al eens gereden met sporen op die fries, ze reageert idd wel beter)
maar nu is mijn vraag; moet ik gewoon knopspoortjes pakken, want de eigenaar gebruikt van die gigantische sporen ( volgensmij bloksporen 2cm ofzo) :9