Ben ik te voorzichtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:36

Ik vind geef jou groot gelijk dat je ze niet het bos in laat gaan. :) Ikzelf had op mijn 13e een verzorgarabier. Ik mocht vrijwel meteen het grote veld (bij vorden, misschien dat je dat kent?) op. Ookal schrok die pony best veel. Maar ik deed veel stappen in het weiland omdat ik eerst vertrouwen wou opbouwen. Natuurlijk ook wel eens een galopje maar dat verliep niet altijd lekker ;).
Ik vind het dus volkomen logisch dat je ze niet alleen het bos in laat!!

natascha32

Re: Ben ik te voorzichtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 21:29

@weisjee. Ik woon in een andere kranenburg nl. in duitsland. Ik weet dat er bij vorden inderdaad ook een kranenburg is.

En ik ben nu ook zeker niet toegeeflijk meer. Er worden vanaf nu harde afspraken gemaakt, en als ze daarvan afwijken is daar het gat van de wei!

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:31

Ik vind je ook niet te voorzichtig. Ik vind dat je echt juist handelt. Als jij vind dat het paard schrikkerig is, en nog niet helemaal stabiel en je hebt ook nog niet echt gezien dat die meiden allebei goed rijden, zou ik nog even wachten.

Ben overigens zelf 14, mocht dat er toe doen.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:33

Ahzo. Ik dacht dat je bij vorden woonde. Broer van mijn buurman woont ook daar in Duitsland dacht ik.

Maar even ontopic. Ik vind het goed van je dat je hardere afspraken maakt :).

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:34

Kallandso schreef:
Als jij er geen fijn gevoel bij hebt, moet je ze niet laten gaan.
Maar het klinkt niet alsof je heel erg blij bent met die twee meiden?

Mijn idee, en ik denk als je twijfelt dat je niet moet doen. Je bent en blijft verantwoordelijk als eigenaar.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:38

Laat ze nog maar lekker in de bak hobbelen.
Misschien een idee om ze ook een beetje aan het werk te zetten in de bak, zodat ze ook ervaring opdoen in plaats van rechtuit constant? Dat ken iedereen wel.
Wat mij betreft zou ik ze nog niet alleen het bos in laten gaan.
En als ze het zo nodig aandringen pakken ze maar lekker een braaf paardje ofz.
Misschien een idee om ze te laten wandelen met de pony's in het bos? Dan zien ze hoe de pony's zijn en kunnen die pony's ook wennen in het bos. Plus dat ze een betere band met zn alle krijgen omdat ze elkaar leren kennen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:12

Ik zou zelf op zoek zijn naar andere verzorgers als ze alleenmaar rondraggen in de bak. Duidelijk afspraken maken over rijden in de bak.
En buiten : not done !!!

irisbroer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:36

Ik zou nog even wachten, totdat je er zelf een goed gevoel over hebt. Ze moeten maar gewoon geduld hebben.

sterretje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:35

Ik zou echt nog even wachten,
ze moeten niet zo zeuren :P (klinkt beetje hard maarja)
het zijn jou paarden en als jij het niet wilt of er nog geen goed gevoel over hebt gewoon niet doen.

Lieszn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:40

natascha32 schreef:
Hallo!

Ik heb sinds kort 2 meisjes van 15 die af en toe op mijn paardjes mogen rijden. De paardjes heb ik nog niet zo lang (half jaar) en ben afgelopen vrijdag voor het eerst met ze het bos in geweest. De merrie was nog best onrustig en schrikkerig. Verder zijn ze allebei erg braaf. Nu zitten die meisjes te 'zeuren' dat ze ook het bos in willen. Het bos is om de hoek dus dat is het probleem niet. Ik ben alleen bang dat er wat gebeurt, omdat ik weet dat de merrie nog niet helemaal gewend is. De meisjes kunnen wel rijden, maar wat ik steeds zie als ze in de bak rijden is alleen maar rondjes in galop. Er wordt niet 1 keer van afgeweken. Wat denken jullie? Kan ik ze het bos inlaten, of zal ik beter even wachten, en zelf een paar keer het bos in zijn geweest?

Als ik jouw gevoel zie, zou ik nog even wachten.

ALLEEN jij wet wat je echt kunt.

Succes

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:15

Jeetje, ik vind de gegevens die je geeft over die meiden niet zo best klinken! Weet je wel zeker dat je ze bij jouw paarden in de buurt wilt hebben? Blijkbaar komen ze gewoon en hoe vaak zijn ze al geweest terwijl je er niet was? Weet jij veel wat ze dan doen.

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:23

Ik zou toch ook wel op mijn hoeden zijn als ik jou was
Je weet maar nooit wat ze dan met je paarden gaan doen
En jij bent de baas over je paarden en niet hun
Daarom heb ik toen ik een verzorgster had ook duidelijke afspraken gemaakt over de dagen dat zij kon rijden en wanneer ik
En ik zou ze als ik jou was toen duidelijk de wacht aan spreken dat het niet alleen om galoperen gaat maar ook om figuren rijden en gewoon de stap en de draf

Ik zou ze in ieder geval niet alleen mee naar buiten geven maar dat is mijn mening

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:10

Toen ik 15 was (en jonger ook nog) ging ik wel alleen met mijn verzorgpony('s) het bos in, maar als deze meiden alleen maar rondjes kunnen galoperen in de bak zou ik ze zeker niet laten gaan. :n Ik vind het overkomen alsof de meiden heel onverantwoordelijk zijn..

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:15

Ik zou het niet doen!

Als ze in de bak alleen maar bezig zijn met rondjes galopperen..
Je weet dan niet wat ze buiten doen, misschien willen ze dan ook alleen maar galopperen, omdat dat 'leuker' is. Krijg jij straks oververmoeide paarden terug..

silkejip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:56

ik zou eerst gewoon een paar keer mee gaan

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:00

ik zou doen dat jij mee gaat naar het bos
en hun te paard

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:10

Eigenlijk had ik ze allang weg gestuurd, alleen maar galopperen in de bak. Wat gaan ze dan in het bos doen, ik zou het niet doen hoor.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:19

JoyceA schreef:
Eigenlijk had ik ze allang weg gestuurd, alleen maar galopperen in de bak. Wat gaan ze dan in het bos doen, ik zou het niet doen hoor.

Helemaal mee eens!!! Als ze met 15 jaar al niks als rondraggen doen komt dat ook niet meer goed, een goeie verzorger begrijpt met 15 jaar normaal gezien al wel iets van paarden. Had mijn paard eerlijk gezegd niet moeten zijn :(
Als ze dat inderdaad al doen waar je bij staat, wat denk je dan dat ze in het bos doen waar jij ze niet ziet....juist ja!!

En niet aan de afspraken houden: daar is de deur!
Heb je de paarden voor jou plezier, of voor die van anderen??
Of betalen ze soms een flink bedrag, dat ze denken ergens recht op te hebben?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:49

Ik vind het sowieso raar dat ze alleen maar galopperen, heb je daar al iets van gezegd? Je zou het als argument kunnen gebruiken om nee te zeggen tegen ze, over de buitenritten. Ik zou ze nog niet het bos in laten, aangezien je de paardjes zelf nog niet zo lang hebt én die meiden niet heel voorzichtig klinken.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:51

alleen maar galloperen?

misschien is het beter dat je 1meisje zoekt, en niet 2 vriendinnen.
in je eentje bent je toch meestal wat serieuzer..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:59

Alleen maar galloperen? Ze hadden niet zo'n zin want de bak is hard en dan kun je niet zo hard??? My bad, maar ik had ze de laan uit gestuurd. Zou er niet eens trek in hebben om ze te leren hoe het WEL moet. Op die leeftijd. Ik vind dit gedrag voor 12 a 113 jarigen, niet meer voor 15.
Een paard is een levend wezen, eerst maar eens respect opbrengen voor het dier (en diens eigenaren zo te lezen)

Bobby0503

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:05

als ze voor het eerst het bos in gaan zou ik op de fiets mee gaan zo dat je kan zien hoe het gaat, maar allen als je paard er ook klaar voor is (denk ik).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:09

natascha32 schreef:
Het klopt inderdaad dat ik niet helemaal tevreden ben met de meisjes. Ook een paar keer een miscommunicatie gehad. Stonden wij als gezinnetje (man, vrouw, 2 dochters) met alle rijbroekjes aan klaar om de zondag in de bak door te brengen, kwamen de meisjes eraan, zonder vooraf even te bellen want dat was de afspraak.
Maar goed straks ben ik helemaal offtopic...

Ik ga ze in ieder geval aanspreken ( in mijn beste duits) op het gallopeergedrag en ze nog een kans geven. En dan mogen ze misschien over een tijd het bos proberen

Als die meisjes zich al niet eens aan de afspraak van bellen voor het komen rijden kunnen houden, alleen maar rondcrossen in de bak, wat denk jij dan dat die gaan doen in het bos??

Stél dat er iets verkeerd gaat, met je paard of met die meisjes, je bent hoe dan ook de klos. Bij mij zouden ze na het aankomen zonder te bellen vooraf al klaar zijn als verzorgstertjes eerlijk gezegd. Nakomen van afspraken is een teken van verantwoordelijkheid, en zij zijn daar duidelijk nog lang niet aan toe.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:12

Als de meisjes hun leven beteren en je houdt ze aan zou ik ze de eerste keren niet samen het bos insturen. Ik begrijp dat je meerdere paarden hebt. Is het niet verstandig om zelf met een van de meisjes tegelijk het bos in te gaan. Je kunt ze dan leren wat wel en niet mag en ziet direct hoe de paarden reageren. Pas als dat goed gaat laat je ze samen op stap gaan.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 00:02

Ik zou ze echt goed in de gaten houden.Je hebt er toch recht op om te zeggen wat je vindt als ze op jouw paarden rijden?Ik kan je een goed voorbeeld geven;ik heb ooit een haflingermerrie verkocht aan het meisje dat haar van mij leaste.Tot die tijd had ik er nog wat over te zeggen,maar toen ze eenmaal verkocht was ging het totaal de verkeerde kant op.De pony ging er met haar vandoor(mocht altijd buiten veel galloperen),ze trok haar gewoon mee waar ze heen wilde als ze haar uit het land haalde of ging er gewoon vandoor,lekker puh!De basis moet er echt goed inzitten,dus niet alleen galloperen,paarden zijn geen speelgoed!Kort gezegd;laat ze jouw paarden niet verprutsen en geniet zelf van ze met het hele gezin....Succes!